Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Ciekawostki historyczne. Zatonięcie RMS LUSITANIA

Tezeusz, 08.05.2024

W 1915 roku liniowiec oceaniczny Cunard RMS LUSITANIA został storpedowany i zatopiony przez niemiecką łódź U-20, 11 mil na południe od The Old Head of Kinsale w Irlandii.

RMS LUSITANIA została zbudowana jako jedna z dwóch ekspresowych linii na północnoatlantycki tras  wodnych, podczas jej dziewiczego rejsu z Liverpoolu do Nowego Jorku w 1907 roku gdzie  wraz z  RMS MAURITANIA, były jednymi z najszybszych statków w służbie i jednymi z największych, które posiadały turbin parowych Parsons Marine, które dawały im stałą prędkość przelotową 25 węzłów (29 km/h Statki zostały zbudowane z pomocą admiralicji pod warunkiem, że mogłyby zostać zabrane do służby wojskowej jako statki wojskowe, krążowniki pomocnicze lub statki szpitalne. Została zbudowana przez John Brown’s Shipyard na Clyde z budową rozpoczętą w 1904 roku i uruchomiona 7 czerwca 1906 roku. Ze względu na jej rozmiar musiała zostać zmieniona cała stocznia i proces startu. Stocznia potrzebowała nowych poślizgów, gazowni, elektrowni i nowych dźwigów. Rzeka Clyde też musiała być pogłębiona, aby wypłynąć w morze.

Chociaż luksusowa w środku jak wszystkie statki jej czasów, została zbudowana z myślą o prędkości i była mniejsza niż liniówki klasy olimpijskiej White Star Line. Po zatonięciu TITANIC w 1912 roku, jak wszystkie statki, została zmodyfikowana do pojemności łodzi ratunkowych, dzięki czemu dostała aż 22 stałe łodzie ratunkowe z 26 składanymi łodziami ratunkowymi wykonanymi z płótna i Te łodzie ratunkowe wymagały złożenia przed użyciem, co byłoby głównym czynnikiem podczas jej zatonięcia.

Kiedy rozpoczęła się I wojna światowa, Admiralicja odmówiła udziału LUSITANIi w służbie wojskowej z powodu dużej ilości węgla, jakiego potrzebuje statek. Kontynuowałaby służbę pokoju z Liverpoolu do Nowego Jorku, została pomalowana w szarej kolorystyce, aby zapewnić jej ochronę przed u-boatami. Od sierpnia 1914 do lutego 1915 roku biegła bez problemów na swojej trasie, ponieważ niemieckie okręty podwodne były sprawne, ale nie licznie. Liczba pasażerów była mniejsza, a mniejsze statki zostały wycofane ze służby lub zabierane do służby wojskowej. W lutym 1915 roku Cesarska Marynarka Wojenna Niemiecka ogłosiła nieograniczoną wojnę podwodną na wszystkich wodach Wielkiej Brytanii, statki na wodach bry Przed tym okręty podwodne wynurzyły się w pobliżu statku, zatrzymały się i przeszukały go, a gdyby znaleziono materiały wojenne, załoga mogła opuścić statek zanim został zatopiony.

Chociaż groźba storpedowania bez ostrzeżenia była teraz kiedykolwiek obecna, LUSITANIA kontynuowała swoją trasę i nadal przewoziła pasażerów, którzy zostali ostrzeżeni komunikatami prasowymi i dużymi bilbordami w Nowym Jorku z ambasady niemieckiej. Niemcy mieli też podejrzenie, że LUSITANIA i inne duże transatlantyckie liniówki były wykorzystywane do transportu broni i amunicji do Wielkiej Brytanii z Ameryki. Coś, co naruszało amerykańską neutralność i narażło życie cywilów na ryzyko.
O 14.10 U-20 wystrzeliła jedną torpedę na LUSITANIĘ, która uderzyła ją w sterburtę tuż za mostem. Eksplozja była niezwykle duża, nawet do tego stopnia uważano, że została trafiona przez dwie torpedy. Duży wybuch uważano za pył węglowy, eksplozje kotłów lub tajną amunicję przechowywaną w kadłubie.

O 14.12 statek skręcił ostro na sterburtę w stronę irlandzkiego wybrzeża, mając nadzieję, że uziemi ją na płycistości, albo nawet wypędzi na pla Ster był bez odpowiedzi i w ciągu 2 minut straciła całą zasilanie, a statek pogrążył się w ciemności. Udało jej się zdobyć przynajmniej jedno SOS, które zostało odebrane przez lokalną stację bezprzewodową.

O 14.15 wydano rozkaz opuszczenia statku, ale ze względu na listę ciężkich statków, tylko 2 łodzie ratunkowe zostały wystrzelone z lewej strony ze względu na kąt w wodzie. Około połowa łodzi ratunkowych po prawej stronie nadała się do użytku ze względu na uszkodzenia spowodowane przez torpedę. Niektóre składane łodzi ratunkowych dodane po zatonięciu TITANIC nie były w dobrym stanie i stały się zgniłe i jako takie nie nadające się do użytku. Niektóre łodzie ratunkowe podczas startu nie miały wtyczek morskich, a inne przewracały się, gdy opuszczały pasażerów wrzucając do wody.

W zaledwie 18 minut LUSITANIA znalazła się na dnie Morza Irlandzkiego, zabierając 1195 z 1959 dusz, które miała ze sobą na pokładzie. Większość padła pochowana w czarnym labiryncie korytarzy poniżej pokładów, a inni ulegli hipotermii na zimnym Morzu Irlandzkim. Mimo zatonięcia w zasięgu wzroku lądu, irlandzkie łodzie rybackie zajęło kilka godzin dotarcie na ten teren i zabranie wszystkich ocalałych znaleźć pływające na wraku lub w kilku szalupach ratunkowych, które nadal nadawały się do obsługi.

Spośród straconych 129 pasażerów było Amerykanami i choć nie wciągnęło ich to w wojnę, to wywróciło to opinię publiczną w stronę brytyjskiej i francuskiej spraw wojny. W następstwie zatonięcia odnotowano kilka przypadków antyniemieckich ataków na firmy i ludzi. W Wielkiej Brytanii i innych państwach sojuszniczych zatonięcie zostało wykorzystane do propagandy przeciwko „złemu polowi”, a dopiero tydzień później pojawiły się plakaty rekrutacyjne wzywające mężczyzn do „OWENGE LUSIT
Wrak, znajduje się na stosunkowo płytkiej wodzie i jest w złym stanie z powodu opuchnięć atlantyckich, sieci rybackich widmo i przypadkowo naładowania W kadłubie znaleziono amunicję, a ostatnio manifest celny z Nowego Jorku.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 867
zbychbor

Zbychbor

08.05.2024 10:02

@Autor
przed publikacją wypada przeczytać treść. Chyba jakiś beta translator był użyty do produkcji...
u2

u2

08.05.2024 11:06

"W lutym 1915 roku Cesarska Marynarka Wojenna Niemiecka ogłosiła nieograniczoną wojnę podwodną na wszystkich wodach Wielkiej Brytanii"
Ano, Niemcy byli i nadal są niezwykle zajadli i zaciekli wobec innych narodów. Ciekawe czym się teraz wyganianie USA z Europy przez Niemców skończy? :-)
Hornblower

Hornblower

08.05.2024 16:16

Polska języka trudna języka. 
RMS LUSITANIA została zbudowana jako jedna z dwóch ekspresowych linii zbudowanych na północnoatlantycki bieg podczas jej dziewiczego rejsu z Liverpoolu do Nowego Jorku w 1907 roku, czyli trasa, którą kontynuowałaby przez całą swoją kar 
Może google sobie poradzi lepiej z tłumaczeniem?
Tezeusz
Nazwa bloga:
Tezeusz
Zawód:
https://albicla.com/Tezeusz
Miasto:
Gdynia

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 1, 758
Liczba wyświetleń: 3,427,829
Liczba komentarzy: 18,153

Ostatnie wpisy blogera

  • Sąd zdecydował. UE nie ma kompetencji wobec prawa w Polsce
  • Zapaść w służbie zdrowia nadchodzi. To dla pacjentów katastrofa
  • Karol Nawrocki - mój Prezydent RP

Moje ostatnie komentarze

  • A co na to bloger z NB lekarz @Marek Michalski, on wie najlepiej.To już prawdziwa zapaść. Z mapy Polski zniknie kilkadziesiąt oddziałów szpitalnychZ mapy Polski zniknie kilkadziesiąt oddziałów…
  • A może dotacje dla Ukrainy 10 mld zł przeznaczyć na Służbę Zdrowia w Polsce.
  • Wiadomo @ jebe na kogo głosowałeś Putlerek ?..A kaca komuszego masz zawsze..tradycje ?

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Przesmyk Suwalski – czy tam zaatakuje Rosja?
  • Szczepionki przeciwko COVID-19 – dlaczego są bezpieczne?
  • Dlaczego Polscy nie chcą się szczepić przeciwko Covid19

Ostatnio komentowane

  • sake2020, Wyczekiwana przeze mnie wizyta w Poradni Hematologicznej skończyła się zawiadomieniem przez szpital o likwidacji . W innych placówkach mam szanse dostać się po koniec 2027 roku.
  • spike, Prezydent Nawrocki powinien publicznie oświadczyć, że wszelkie działania obecnego nie-rządu, będące niezgodne z polskim prawem, Konstytucją, nie będą uznane w skali kraju, ale także w zakresie  …
  • spike, A Żulik - tfu Żurek na to: "niemożliwe", nie uznajemy wyroku Trybunału Konstytucyjnego, możecie nas w du.ę pocałować i co nam zrobicie?

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności