Polska potęgą śmigłowcową w Europie

Andrzej Duda i Donald Tusk usłyszeli pierwszy konkret podczas wizyty w Stanach Zjednoczonych. Doradca prezydenta USA ds. bezpieczeństwa narodowego Jake Sullivan ogłosił ofertę sprzedaży Polsce 96 śmigłowców Apache. Co charakteryzuje te maszyny?

Polskie Siły Zbrojne już wkrótce zostaną dozbrojne przez USA w najnowsze na świecie śmigłowce szturmowe. AH-64E Apache Guardian to nic innego jak  wojownik dwudziestego pierwszego wieku. podstawowy typ śmigłowca szturmowego United States Army, przeznaczony do zwalczania broni pancernej i wspierania oddziałów lądowych. Został opracowany przez Hughes Helicopters, przejęty następnie przez McDonnell Douglas. Zakłady te zostały później wykupione przez firmę Boeing Company. Jego poprzednikiem był Bell AH-1 Cobra.

Helikoptery Apache posiadają:
 Arabia Saudyjska – 12 AH-64A
 Egipt – 37 AH-64D
 Grecja – 12 AH-64A, 8 AH-64D
Królewskie Holenderskie Siły Powietrzne – 28 AH-64D (30 zakupiono w 1995, 2 utracono, od 2020 modernizowane do AH-64E)[10]
Siły Powietrzne Izraela – 37 AH-64A, 11 AH-64D
 Japonia – 13 AH-64D[1]
 Korea Południowa – 4 AH-64E, zamówiono 36
 Kuwejt – 50 AH-64D
 Republika Chińska – 5 AH-64E (1 utracono w 2014), zamówiono 30
US Army – ok. 700 AH-64D/E
Siły Powietrzne Republiki Singapuru – 20 AH-64D
British Army – 50 Apache AH1 (AH-64D) z 67 wyprodukowanych
Siły Powietrzne Zjednoczonych Emiratów Arabskich – 30 AH-64D

Śmigłowiec Apache w wersji AH-64E Guardian, która ma trafić do Polski, to najnowocześniejszy śmigłowiec bojowy na świecie. Posiada m.in. zaawansowany radar Longbow, dzięki któremu zyskał możliwość wykrywania i śledzenia blisko 300 celów jednocześnie – niemal trzykrotnie więcej niż podstawowa wersja. Jest w stanie niszczyć cele na długich dystansach, sam będąc niewidocznym. Dzięki systemowi łączności i wymiany informacji Link-16, śmigłowiec jest w stanie zintegrować się z każdym polem walki. Idealnie współpracuje z myśliwcami F-35 czy czołgami M1 Abrams, a także z systemem rakietowym Patriot. Abramsy i Apache, wpięte w jeden system, pozwalają dowódcy zarządzać działaniami w czasie rzeczywistym jednocześnie na lądzie i w powietrzu. To najważniejsza zdolność na współczesnym polu walki. Te śmigłowce uderzeniowe są brakującym elementem, który zepnie w jedną całość system walki polskich Sił Zbrojnych

Śmigłowiec Apache w wersji AH-64E Guardian, która ma trafić do Polski, to najnowocześniejszy śmigłowiec bojowy na świecie – wskazuje w rozmowie z portalem Niezależna.pl gen. Dariusz Wroński, były dowódca wojsk aeromobilnych. 
Apache w wersji AH-64E Guardian, w porównaniu do poprzedników, dysponuje znacznie mocniejszym silnikiem, wyposażony jest w kompozytowy wirnik, ma wzmocnione podwozie, nową radiostację, jest wyposażony w cyfrowy system transmisji danych z możliwością sterowania bezpilotowymi aparatami latającymi, czyli dronami. Jednym z jego największych atutów jest jednak nowoczesny radar Longbow. Dzięki niemu śmigłowiec zyskał możliwości wykrywania celów wielkości czołgu czy pojazdów opancerzonych nawet z odległości 16 km.
W swojej podstawowej wersji, śmigłowiec Apache mógł śledzić nieco ponad sto celów jednocześnie. Najnowsza wersja umożliwia śledzenie blisko 300. To ogromny przeskok – wskazuje ekspert, zwracając również uwagę na system łączności i wymiany informacji Link-16, w który wyposażone są śmigłowce w wersji AH-64E Guardian. Ponadto śmigłowiec może wykonać zawis, z pełnym obciążeniem, na wysokości 1828 m. To nieosiągalny pułap, zarówno dla jego poprzednich wersji, jak również innych typów śmigłowców. To potwierdza, że może on operować w ekstremalnych warunkach, na ternach górzystych. Ma też zdolności do startu i lądowania na małych i wąskich polach.

W trzecim kwartale tego roku do Polski powinny przylecieć cztery śmigłowce Apache AH-64, ale w wersji "D", ponieważ szkolenie i przygotowanie pilotów oraz techników i całego zaplecza logistycznego wymaga złożonych prac. Docelowo powinniśmy wyleasingować osiem śmigłowców w tym wariancie "D". Poprzedzą one pozyskani 96 maszyn już w najnowocześniejszym wariancie AH-64E Guardian.

Żródło :
https://niezalezna.pl/polska/b...

YouTube: 
Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika Hornblower

14-03-2024 [21:13] - Hornblower | Link:

No i jak zwykle w naszym kraju. Najpierw kupimy, a potem się zastanowimy. Jakie będą koszty utrzymania i serwisowania AH? Czy będą na to pieniądze? Bo jak nie, to AH będą stać w hangarach. Kto i kiedy wyszkoli pilotów? Czy będą na to pieniądze? Kupujemy sprzęt bojowy, ale nie treningowy. Nie ma odpowiednich trenażerów. Czy ktoś o nich pomyślał? Co z infrastrukturą lotnisk? Będzie doskonalona czy nie? Itd., itp. Ale kto by się tam przejmował takimi drobiazgami. 

Obrazek użytkownika Tezeusz

14-03-2024 [22:12] - Tezeusz | Link:

Kupujemy wraz ze szkoleniem pilotów, częściami zamiennymi, uzbrojeniem pokładowym i ofsetem.. Zanim się ośmieszysz przeczytaj...

Obrazek użytkownika Hornblower

15-03-2024 [00:41] - Hornblower | Link:

Jeżeli mówimy o samych śmigłowcach, to Apache są najlepszymi, a na pewno jednymi z najlepszych na świecie i mogą odegrać decydującą rolę na przyszłym polu walki - powiedział w rozmowie z Wirtualną Polską gen. Jan Rajchel, pilot wojskowy klasy mistrzowskiej.
Ekspert przyznał jednak, że śmigłowce są niezwykle kosztowne w utrzymaniu. - 96 to ogromna liczba. Pytanie, czy nas będzie stać na ich utrzymanie i eksploatację. Jeżeli nas stać, to jak najbardziej jest to zakup potrzebny. Z tym że podkreślam - jest to śmigłowiec wymagający. Eksploatacja i szkolenie pilotów jest ogromnie kosztowne - zauważył gen. Rajchel.
Generał zwrócił uwagę, że polscy piloci nie są gotowi, żeby siąść za sterami Apache'ów. -Kupujemy sprzęt bojowy, zapominając o sprzęcie szkoleniowym. Natomiast lotnisko w Dęblinie jest w takim stanie jak kilkanaście lat temu, nie mamy odpowiednich trenażerów - podkreślił ekspert.

Pozytywnie propozycję USA ocenił gen. Bogusław Pacek. - Z całą pewnością Polska potrzebuje dobrych śmigłowców. 96 to liczba istotna, ponieważ Polska pozbyła się znacznej liczby innych śmigłowców ze względu na ich zużycie. Oceniam tę informację pozytywnie - stwierdził.
Gen. Pacek również zwrócił uwagę na dodatkowe koszty, jednak, jak podkreślił, są one nieodłącznym elementem każdego zakupu nowej technologii wojskowej.
- Zakup każdego środka latającego jest związany ze szkoleniem pilotów. Dalsze kwestie na pewno będą podejmowane przy ewentualnym podpisaniu umowy, dlatego trudno teraz mówić o kosztach i czasie szkolenia pilotów. Zawsze szkolenie wiąże się z potrzebnym czasem. Na Apache nie jest tak czasochłonne jak np. na samolot F-35, ale i tak trwa. Takie szkolenie zawsze wymaga nakładów finansowych i sprzętowych. Może być prowadzone w Polsce, pod warunkiem, że zostaną zakupione odpowiednie trenażery - podkreślił ekspert.

Obrazek użytkownika Jabe

15-03-2024 [09:02] - Jabe | Link:

Boeing ostatnio cienko przędzie.

Obrazek użytkownika Tezeusz

15-03-2024 [14:26] - Tezeusz | Link:

Skąd wiesz od wielkiego brata bandyty skurwiela z Moskau

Obrazek użytkownika Es

15-03-2024 [15:42] - Es | Link:

Skąd taki zachwyt z powodu tego zakupu? Owszem jest on otrzebny..I konieczny nawet. Ale wpadanie w aplauz dlatego że ameryka pozwoliła nam znowu coś kupić i po raz kolejny  zapłacić jak za zboże? A jaki jest uzysk Polski z tego i innych zakupów?  Co zyskujemy w imię  przygotowania nas do obrony interesów- geopolitycznych Ameryki i biznesów jej funduszy inwestycyjnych? Gwarancje bezpieczeństwa? Czy takie jak dostała Ukraina?
Jaki jest biznes polski w tym ze oddajemy ameryce przestrzen do realizacji ich intetesow,a narażamy nasz kraj na ewentualny atak i zniszczenie kraju? Wypruwamy z siebie ostatni grosz wydajac u nich na sprzęt, ktory uzyjemy najpewniej w ich  obronie . A uzasadnieniem jest eskalowana ajbardziej przez ich " ekspertow" propaganda zbliżającej się niechybnie wojny .
Ten mityczny reset do kontraktu wartego 12 miliardow to warte kiladziesiat milionow przygotowanie platformy remontowej i szkolenie obslugi. I tyle. W grę wchodzi jeszcze produkcja elementów drzwi i opony?
A niezwykly radar zamontowany będzie raptem w 37 apaczach.
Wiec po co polskie błazny latają do Ameryki? Zapewnić ich że w dalszym ciągu będziemy starali się być ich ulubionym murzynem?
 

Obrazek użytkownika Tezeusz

15-03-2024 [18:35] - Tezeusz | Link:

"Polskie błazny " patrz rudy.. i oszczany a to rozumiem dodaj niemiecki..

Obrazek użytkownika spike

15-03-2024 [17:40] - spike | Link:

Jak zwykle, nic nie kupowali jak za Tuska - źle, jak poprzedni rząd zakupił to jeszcze gorzej, jak tu nie kochać tych polskich obywateli, jakim też tylko jest Tusk.

Kiedyś oglądałem pewien dokument prezentujący jednoosobowy śmigłowiec bojowy Komancz, jego możliwości były niesamowite, potrafił wyczyniać takie akrobacje, że dech zapierało, oczywiście wyposażenie także, np. ma system bezgłośnego lotu, potrafi namierzać ileś celów, potem z ukrycia je niszczyć, oczywiście kooperuje z innymi systemami jak czołgi, rakiety, samoloty etc., oczywiście niewykrywalny, do tego mocno opancerzony, potrafi b.szybko latać nie tylko do przodu, ale i w tył, robił wrażenie.
Nie wiem dlaczego o nim nie słychać.