Czy to będzie wyjaśnienie tragedii bohaterskiego ORP "Orzeł"

Zapowiedź nowej koprodukcji WFDiF „Orzeł. Ostatni patrol”

Spektakularna produkcja o legendarnym polskim okręcie podwodnym ORP „Orzeł”, który w czasie II wojny światowej wsławił się bohaterskimi czynami w starciach z niemiecką flotą. Film przedstawia trzymającą w napięciu i owianą tajemnicą historię ostatniej misji jednostki. Jego scenariusz oparto na znanych już faktach, jak i zupełnie nowych dokumentach na temat możliwych losów okrętu. Za reżyserię odpowiada Jacek Bławut, autorką zdjęć jest Jolanta Dylewska.

W gwiazdorskiej obsadzie wystąpili: Mateusz Kościukiewicz, Rafał Zawierucha, Adam Woronowicz, Tomasz Ziętek, Antoni Pawlicki, Tomasz Schuchardt, Filip Pławiak, Tomasz Włosok i wielu innych.
Tajemnicę zaginięcia okrętu zgłębi film „Orzeł. Ostatni patrol” – w kinach w październiku

Jest rok 1940. Gdy na plażach Dunkierki trwa gorączkowa ewakuacja alianckich żołnierzy, pod powierzchnią morza sunie supernowoczesny polski okręt podwodny ORP „Orzeł”. Doskonale wyszkolona załoga ma na swoim koncie spektakularne sukcesy, w tym brawurową ucieczkę z Tallina i zatopienie niemieckiego transportowca „Rio De Janeiro”. Teraz staje przed tajemniczą i niebezpieczną misją, w trakcie której będzie musiała zmierzyć się z nie tylko z zagrożeniem w postaci min podwodnych, bomb głębinowych, wrogich okrętów i patrolujących teren samolotów, ale również z coraz bardziej napiętą atmosferą na pokładzie. To co wydarzy się w kolejnych dniach przedzie do historii i napisze legendę najsłynniejszego z polskich okrętów.

Reżyseria i scenariusz: Jacek Bławut
Producent: Aura Films – Anna Bławut Mazurkiewicz i Bartek Gliński
Koproducenci: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Telewizja Polska S.A., Gdyńskie Centrum Filmowe, Produkcja Filmów Jacek Bławut
Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt jest realizowany w ramach obchodów Stulecia Odzyskania Niepodległości oraz Odbudowy Polskiej Państwowości.

23 maja 1940 r. ORP „Orzeł” wypłynął z Rosyth na ostatni patrol, jednostka zaginęła bez wieści; losy okrętu i miejsce jego zatonięcia do dziś pozostają nieznane. Bohaterski okręt podwodny duma II Rzeczypospolitej leży gdzieś w otchłani morza wraz z całą załogą czekając na odnalezienie i godny pochówek. Jak zatonęła duma Polskiej Marynarki Wojennej II RP - wielu badaczy do dzisiaj szuka na to pytanie odpowiedzi.
ORP "Orzeł" to duma Polskiej Marynarki Wojennej II Rzeczypospolitej. Zaginął bez wieści grzebiąc w swoim wnętrzu bohaterskich marynarzy. Do dzisiaj nie wyjaśniono przyczyn i miejsca jego zatonięcia. Oto jedna z wielu historii związana z tym bohaterskim okrętem oraz jego marynarzach.

Ostatnia podróż okrętu podwodnego ORP „Orzeł”
ORP "Orzeł" zaginął wraz z całą załogą 25 maja 1940 roku około godziny 23.00, podczas wykonywania zadania bojowego w pobliżu Helgolandu. "Orzeł" należał wówczas do II flotylli okrętów podwodnych w Rosyth. Jego tragiczny patrol rozpoczął się dnia 23 maja 1940 r. około godziny 18.00.

Dla Polaków, nazwa Orzeł pozostanie na zawsze symbolem męstwa, odwagi, niezłomnej woli walki, rycerskiego ducha a także dżentelmeńskich sposobów prowadzenia wojny. Tu należy przytoczyć zatopienie niemieckiego transportowca "Rio de Janeiro". Dowódca Orła mimo, że okręt znajdował się w niebezpieczeństwie, przez storpedowaniem statku wezwał okręt do zatrzymania się, a załogę do opuszczenia statku.
Poza tym ORP Orzeł stanowi symbol nierozerwalności Polski z morzem. Był to okręt jako jeden z nielicznych na świecie zbudowany z datków społeczeństwa. Z datków dowolnych. Za sumę 8 mln 200 tys. złotych, zebranych w trakcie kilkuletniej żmudnej akcji, ofiarowano Marynarce Wojennej nowoczesny i potężny okręt podwodny. Był to wielki triumf organizacyjny i propagandowy Legii Morskiej, która bezustannie wpajała społeczeństwu okresu międzywojennego ideę silnej Polski na morzu.

Najnowocześniejszy okręt podwodny w 1938 r. to ORP „Orzeł”
Dane okrętu podwodnego według dostępnych źródeł :
Wyporność: - nawodna - 1 110 ton, - podwodna - 1 473 tony Wymiary: długość - 84,00 m, szerokość - 6,7 m, zanurzenie - 4,17 m Głębokość zanurzenia: dopuszczalna 100 metrów, peryskopowa 10-12 m. czas zanurzania 50 sek. Napęd: - 2 silniki wysokoprężne typu 6QD42Sulzer o łącznej mocy 4 740 KM; - 2 silniki elektryczne typu Brown Boveri o łącznej mocy 1 100 KM.(" Orzeł") - 2 silniki Fabryka Silników w Żychlinie (" Sęp") - 2baterie akumulatorów razem 200 ogniw. Zapas paliwa: - normalny: 67,5 tony oleju napędowego - pełny: 123,5 tony Prędkość: nawodna 19,4 węzłów, podwodna 9 węzłów Zasięg pływania: - nawodny - 7.000 Mm przy prędkości 10 węzłów - podwodny - 100 Mm przy prędkości 5 węzłów Uzbrojenie: - 1 działo typu Bofors wz.25 kalibru 105 mm na lawecie L/41; 125 naboi, - 1 podwójne działko przeciwlotnicze wz.37 na lawecie l/60 typu Bofors w wodoszczelnej studzience na kiosku; 1200 naboi, - 1 nkm 13,2 mm wz.XXX na podstawie morskiej R4SM typu Hotchkiss - prawdopodobnie występował tylko w ofercie lecz nigdy nie był zamontowany, - 12 wyrzutni torpedowych 550 mm z reduktorami do troped 533 mm - 4 wyrzutnie na dziobie, 4 pod pokładem śródokręcia (po jednej podwójnej, obrotowej przed i za kioskiem) i 4 na rufie, 20 torped. Czas nieprzerwanego pobytu pod wodą: 20 godzin przy prędkości 5 węzłów Autonomiczność 90 dni Załoga: 6 oficerów oraz 54 podoficerów i marynarzy.
Znaki taktyczne: 85A

Cześć i chwała bohaterskim marynarzom Rzeczypospolitej.

 

YouTube: