Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Bardzo dobry i pożądany gest - odsłonięcie Lwów we Lwowie!

krzysztofjaw, 20.05.2022
Rodzi się nowa historia narodu ukraińskiego.

Wcześniej tak naprawdę Ukraińcy poszukując swojej tożsamości narodowej odwoływali się do historii a dla nich ta historia była związana przede wszystkim z OUN-UPA, czyli organizacjami i ich przewódcami walczącymi o niepodległość Ukrainy zarówno po części z Niemcami, Sowietami i... Polkami (Lachami). 

Dla nas czczenie S. Bandery i ogólnie OUN-UPA było nie do zaakceptowania, bo z rąk Ukraińców na Wołyniu i w Galicji Wschodniej zginęło z rąk brutalnych Ukraińców przeszło 200 tys. Polaków. I bez rozliczenia tej smutnej prawdy historycznej trudno było budować wspólną przyszłą historię. 

Aż nastała wojna. Agresorem okazała się Rosja pod władaniem W. Putina. Ta agresja Rosji na Ukrainę tak naprawdę - co dla wielu jest zaskoczeniem - zbudowała ponownie naród ukraiński. Okazało się, że są narodem a nie jakąś efemerydą narodu będącego częścią Rosji. 

Jestem pewien, że nawet sami Ukraińcy nigdy się nie spodziewali aż takiej i z serca pomocy dla nich przez naród polski. To zupełnie zmieniło postrzeganie Polaków przez Ukraińców. 

W tej swojej wojennej niedoli dostrzegli bowiem, że Polacy są ich chrześcijańskimi przyjaciółmi na poziomie podstawowym: człowiek - człowiek. A, że pomoc Polaków jest powszechna od jednostek do rządu a do tego tak naprawdę bezinteresowna, to tym bardziej są nam wdzięczni. 

Ta wojna stworzyła nowych bohaterów ukraińskich. I to oni dzisiaj staną się odniesieniem kształtującym obecny naród ukraiński. OUN-UPA prawdopodobnie pozostanie dla nich jakimś wzorcem ukraińskiego bohaterstwa, ale sądzę, że już nie w takim bezdyskusyjnym formacie. Ta wojna wykreowała bowiem tylu bohaterów, że naprawdę dziś Ukraińcy będą się odnosili do nich jako największych bohaterów Ukrainy. 

Tym samym swobodnie dziś możemy powrócić do dyskusji na temat naszej trudnej wzajemnej przeszłości, bo tylko na wzajemnym rozliczeniu krzywd można budować nasze przyszłe dobre relacje wzajemne. 

Pięknym gestem i przez nas jak najbardziej pożądanym oraz otwierającym pole do wzajemnej ścisłej współpracy i rozliczenia przeszłości, jest dzisiejsze odsłonięcie przez Ukraińców posągów lwów na Cmentarzu Orląt Lwowskich we Lwowie. 

""Posągi lwów na Cmentarzu Orląt Lwowskich zostały odsłonięte. Głos w tej sprawie zabrał m.in. mer Lwowa Andrij Sadowy. "W historii między Ukraińcami a Polakami było wiele kart. Groby naszych przodków po obu stronach granicy były świadkami konfliktów i wzajemnych krzywd. I choć są to stare przypadki, często stawały na przeszkodzie wzajemnemu porozumieniu (...) A nasz wspólny wróg również skutecznie wykorzystał te karty historii. Ta wojna pokazała, kto jest przyjacielem, a kto wrogiem (...) Niech te lwy na polskim cmentarzu wojskowym we Lwowie, które niegdyś były przedmiotem kontrowersji i zostały zamknięte, będą krokiem w kierunku ostatecznego wzajemnego przebaczenia przeszłych krzywd. Niech żyje Polska! Chwała Ukrainie!"" [1].

""Jak wskazał premier Morawiecki, „to również symboliczna, czytelna i jasna wiadomość dla wszystkich wrogów Polski i Ukrainy (...) Nic nas nie podzieli - jesteśmy zjednoczeni jak nigdy dotąd! (...) Posągi lwów, usunięte z Cmentarza Orląt przez władze sowieckie w 1971 r. powróciły tam w 2015 r. dzięki zabiegom Fundacji Dziedzictwa Kulturowego i Towarzystwa Opieki nad Grobami Wojskowymi we Lwowie (...) Do tej pory posągi lwów były zasłonięte płytami paździerzowymi. 
Cmentarz Obrońców Lwowa, znany jako Cmentarz Orląt, stanowi wydzieloną część Cmentarza Łyczakowskiego we Lwowie. Na Cmentarzu Orląt spoczywają Polacy polegli w obronie Lwowa w czasie wojny polsko-ukraińskiej w latach 1918-1919 i w czasie wojny polsko-bolszewickiej z 1920 r. Pochowanych jest tam blisko 3 tys. żołnierzy, głównie chłopców - stąd nazwa Cmentarz Orląt. 
W październiku 2018 r. Rada Obwodowa we Lwowie zażądała usunięcia rzeźb, gdyż uznała je za „symbol polskiej okupacji Lwowa”" [2].

Wierzę, że ten piękny gest jest pierwszym, który z naszego punktu widzenia okaże się przełomem w naszych wzajemnych relacjach. Bo naprawdę jest wiele historycznych i przeszłych zdarzeń, które mogą wpływać na nasze obecne relacje z Ukrainą. Wskazuje na to i mer Lwowa i polski premier. 

Ja sam żyję tylko dlatego, że moi dziadkowie ze strony matki w środku nocy i pozostawiając swój dobytek uciekli z czterema córkami (w tym z moją mamą) z Kresów przed ukraińskimi siepaczmi z OUN-UPA. Stąd - wobec obecnej empatycznej polskiej pomocy dla Ukraińców - oczekiwałem jakichś gestów ze strony Ukrainy, które świadczyłyby, że powoli zmieniają swój stosunek do Polaków i do naszej trudnej historii. Takiego gestu jak odsłonięcie lwów oczekiwałem jako pierwszego w przyszłej serii. I cieszę się, że w końcu nastąpił. 

[1] https://wpolityce.pl/swi…
[2] https://wpolityce.pl/pol…

Zostaw za sobą dobra, miłości i mądrości ślad... 
© Krzysztof Jaworucki (krzysztofjaw) 
http://krzysztofjaw.blog…;
[email protected] 
Jeżeli moje teksty nie są dla Państwa obojętne i szanują Państwo moją pracę, to mogą mnie Państwo wesprzeć drobną kwotą. Z góry wszystkim darczyńcom dziękuję! 
Nr konta - ALIOR BANK: 58 2490 0005 0000 4000 7146 4814 
Paypal: paypal.me/kjahog
 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 4776
Ula Ujejska

Ula Ujejska

20.05.2022 16:01

Tak, to powinno się stać już parę lat temu. Jest jeszcze coś co uszło mediom. Kiedy byłam ostatnio na Ukrainie odwiedzić groby rodzinne, doznałam szoku. Wszystkie groby były posprzątane, a te zniszczone przez wojnę odbudowane. Ukraińcy złożyli kwiaty i wieńce. Nikt im tego nie nakazał - sami od siebie to zrobili. To cmentarz ofiar Rzezi Wołyńskiej. Finansowałam jego budowę. Nikt mi nie robił trudności. Szkoda że nie wszędzie wtedy tak się działo.
krzysztofjaw

krzysztofjaw

20.05.2022 17:01

Dodane przez Ula Ujejska w odpowiedzi na Tak, to powinno się stać już

@ Ula Ujejska
Jak byłem wcześnie nastoletnim podrostkiem to babcia mi opowiadała, co działo się na Wołyniu. I te opowieści mówiły mi, że okrucieństwo OUN-UPA było okrutne, niegodne człowieczeństwa. To było okrutne ludobójstwo Polaków, nawet w swoim wymiarze gorsze od sowieckich i niemieckich zbrodni. Stąd mam zadrę rodzinną, która zawsze powodowała u mnie nieufność wobec Ukraińców. Dlatego cieszę się z każdego gestu, który w końcu zamknie historię wzajemnym naszym porozumieniem.
Pzdr
Maverick

Maverick

20.05.2022 16:05

Nigdy nie było takiego kraju stworżony poprzez chazara Lenina i popierany poprzez chazarków z niskim IQ.
Jak Polacy mogą wspierać pomysły Stalina i Lenina na dodatek stworżone naszym kosztem. Na to trzeba mieć IQ Zombies.
Tutaj Polak na emigracji ma lepsze rozeznanie i bardziej podobne do moich.
https://gloria.tv/post/1…
 Omówienie spadającego IQ u zombies i ich szczekania dupami.
To nowi komuniści stworżeni poprzez Sorosa i jego agitkę, na garnuszku którego siedzą dzieci poliniackich prominentów z NKWD.
https://rumble.com/v15f5…
Moja opinia ten drugi link powyżej.
Ula Ujejska

Ula Ujejska

20.05.2022 21:35

Dodane przez Maverick w odpowiedzi na Nigdy nie było takiego kraju

Maverick
Ruski cieciu bez majtek, my twoich kumpli z miejscowego klubu AA doskonale już znamy. Ty lepiej podaj ostatnie wyniki wyścigu białych myszek - będzie ubaw po pachy.
Maverick

Maverick

20.05.2022 23:27

Dodane przez Ula Ujejska w odpowiedzi na Maverick

Odtrutka na komuszą propagandę,
polecam bo zombies niedługo będą w rozpaczy od opowiadania głupotek na poziomie ze faceci mogą zajść w ciąze i produkować mleko dla noworodków. Ulka prezentuje taki poziom woke culture.  Głupotki z zwycięstwach Nazistów są na takim samym poziomie inetelktualnym..
  https://www.youtube.com/…
Ula Ujejska

Ula Ujejska

21.05.2022 11:03

Dodane przez Maverick w odpowiedzi na Odtrutka na komuszą

Maverick
Ruski cieciu bez majtek, jesteś za głupi by zrozumieć cokolwiek z tego co piszę.  Twój klub AA, ma tutaj kilku chętnych do leczenia - wyślij im zaproszenie. 😁😁😁
rolnik z mazur

rolnik z mazur Waldek Bargłowski

21.05.2022 10:44

Dodane przez Maverick w odpowiedzi na Nigdy nie było takiego kraju

@ Maverick
TY wiesz, ja to wiem i moze jeszcze by się uzbieralo grupkę ludzi, którzy rozumieja co jest grane na Krainie U i reszcie świata.
Tu na NB tez jest paru kumatych a reszta to tępe dzidy, strugacze rewelwerow ze styropianu, wymachiwacze szablą z pchlego targu i po porostu skierowani do roboty partyjnej. Sam zresztą widzisz jaki jest odzew. Rob swoje i Pzdr
Tezeusz

Tezeusz

21.05.2022 13:56

Dodane przez rolnik z mazur w odpowiedzi na @ Maverick

@ rolnik tłuku
"Tu na NB tez jest paru kumatych a reszta to tępe dzidy,"
Najbardziej tępym komuszym  to ty jesteś prymitywny, ciołek taki typowy komuch.
rolnik z mazur

rolnik z mazur Waldek Bargłowski

22.05.2022 06:14

Dodane przez Tezeusz w odpowiedzi na @ rolnik tłuku"Tu na NB tez

@ tezeuszku
uderz w stół a nożyce sie odezwą. Od kiedy masz te objawy? Ale nie denerwuj się pan doktor zrobi ci lewatywę i od razu będzie ci lepiej.
sake3

sake2020

20.05.2022 16:39

Mimo wszystko wolałabym aby ten gest wyszedł z inicjatywy strony ukraińskiej,a nie był wynikiem zabiegów polskich władz i organizacji pozarządowych i rozmów dwustronnych.Prezydencki minister Jakub Kumoch  zdradził,że odsłonięcie posągów lwów jest efektem poniedziałkowych rozmów polsko-ukraińskich w tej sprawie W każdym razie cieszę się i niech autor bloga nie uzna mnie za marudę..
krzysztofjaw

krzysztofjaw

20.05.2022 16:52

Dodane przez sake3 w odpowiedzi na Mimo wszystko wolałabym aby

Nie, nie ma zamiaru uważać Pana (Pani) za marudę, Tak naprawdę nie jest ważne, kto zabiegał o odsłonięcie tych Lwów. Ważne, że to się w końcu stało. Jest to diametralna zmiana ze strony ukraińskiej i ciszę się, że ona nastąpiła. Naprawdę jestem pewien, że sami Ukraińcy, którym sączono do głów bohaterstwo OUN-UPA nie spodziewali się aż takiej pomocy ze strony Polaków. Nawet więcej! Sądzę, że raczej spodziewali się, że będziemy w stosunku do nich nieprzychylni. Tym bardziej są nam wdzięczni a jako, że ukraińscy uchodźcy to są w większości kobiety i dzieci to przekazują do swoich mężów i ojców jak im Polacy pomagają a to powoduje zmianę nastawienia Ukraińców do Polski. 
Pzdr
Pani Anna

Pani Anna

20.05.2022 20:41

Dodane przez krzysztofjaw w odpowiedzi na Nie, nie ma zamiaru uważać

@krzysztofjaw
Sądzę,  że jest Pan klasycznym przykładem syndromu sztokholmskiego.
rolnik z mazur

rolnik z mazur Waldek Bargłowski

21.05.2022 10:46

Dodane przez Pani Anna w odpowiedzi na @krzysztofjaw

@ pani Anna
dokładnie!!! Pzdr
u2

u2

20.05.2022 17:41

Dla nas czczenie S. Bandery i ogólnie OUN-UPA było nie do zaakceptowania
Pisałem już kilka razy, że Bandera nie wydał rozkazu do Rzezi. Ponadto Bandera był przeciwny w 1939 powstaniu antypolskiemu, razem z Rebetem. Obaj zostali zabici przez agenta KGB Staszyńskiego, który po tych zabójstwach dał nogę na zachód i wszystko wyśpiewał.
Pers

Pers

20.05.2022 18:39

Dodane przez u2 w odpowiedzi na Dla nas czczenie S. Bandery i

@u-bocik
//Pisałem już kilka razy, że Bandera nie wydał rozkazu do Rzezi.//
Skoro u-bocik pisał to musi, że prawda.
To kto wydał rozkaz? Szuchewycz?
Ula Ujejska

Ula Ujejska

21.05.2022 14:34

Dodane przez Pers w odpowiedzi na @u-bocik

Pers
Nie wiesz, to nie zabieraj głosu - dokształć się. Bo robisz z siebie idiotę. W tym temacie nawet Niemcy nie zaprzeczają tego co piszemy na temat inspiracji i odpowiedzialności za Rzeź. Już wkrótce poznasz zdanie  / stanowisko Ukraińców na ten temat - i myślę że wtedy wszelkie ruskie łachudry zamilkną na wieki.
Pers

Pers

20.05.2022 18:41

Dodane przez u2 w odpowiedzi na Dla nas czczenie S. Bandery i

@u-bocik
//Obaj zostali zabici przez agenta KGB Staszyńskiego//
To wstyd, żeby za nas odwalał robotę agent KGB.
To powinni zrobić Wyklęci.
Ijontichy

Ijontichy

20.05.2022 19:32

Czy jest jakiś temat w sieci....w mediach,na który nie MUSISZ sie wypowiedzieć?
Juz ktoś ci to napisał,żebyś se odpuścił niektóre tematy,ale ty MUSISZ.SYNDROM ANANKASTYCZNY,albo nerwica natręctw,jeżeli wolisz epikryzę po polsku.
Ja ostatni raz byłem NA Ukrainie w 2020...przejazdem,od ruskiej granicy do słowackiej...i gdyby nie służbowe auto na włoskiej rejestracji to nie wiem,czy byśmy z zoną przeżyli.
NIE WOLNO SIE BYŁO ODEZWAĆ PO POLSKU
Polacy nas ostrzegali,zatankujcie po korek i rura ile fabryka dała...sikać nawet do butelek i wysiadać "na grubsze" gdzies w lasach.
A wy się cieszycie z gestu...klarnety i bajoki!!
u2

u2

20.05.2022 20:49

Dodane przez Ijontichy w odpowiedzi na Czy jest jakiś temat w sieci.

byłem NA Ukrainie w 2020...przejazdem,od ruskiej granicy do słowackiej...i gdyby nie służbowe auto na włoskiej rejestracji to nie wiem,czy byśmy z zoną przeżyli.
Co tam przemycałeś, że tak bałeś się o swoje życie ? Dragi ?
Pani Anna

Pani Anna

20.05.2022 20:40

Dodane przez u2 w odpowiedzi na byłem NA Ukrainie w 2020..

@u2
a stolec dzisiaj był? Czekamy na relację.
Chatar Leon

chatar Leon

20.05.2022 21:08

Dodane przez Ijontichy w odpowiedzi na Czy jest jakiś temat w sieci.

30 lat jeździłem po Ukrainie, zjeździłem ten kraj wzdłuż, wszerz i w poprzek, debili antypolskich spotkałem, owszem, kilku, natomiast jeśli ktoś pierdzieli, że na Ukrainie zabijają za język polski, to taki ktoś jest kretynem albo płatnym trollem.  A jeśli ktoś pobył trochę i w Rosji i na Ukrainie, wie, że odsetek patologii i chamstwa w Rosji jest większy niż na Ukrainie.
Ula Ujejska

Ula Ujejska

21.05.2022 14:21

Dodane przez Ijontichy w odpowiedzi na Czy jest jakiś temat w sieci.

Ijontichy
Ciekawe gdzie bywałeś - może u Tiahnyboka w interesach? Ja tam jeżdżę od wielu wielu lat i podobnej bzdury nie spotkałam. Owszem, jak w każdym innym kraju na Świecie są tam ludzie którzy za nami nie przepadają, ale to margines.  Zrobiłam nawet wywiad z neobanderowcem Tiahnybokiem - PO POLSKU - wyobraź sobie że on zna doskonale jęz. polski. Wsiał na Niepoprawnych póki ruskie łajzy go nie zhakowały - taki był niewygodny. Żeby zrozumieć nacjonalizm ukraiński, musisz znać ich historię. Pewne jest dzisiaj jedno, po tej wojnie przejdzie to do historii. Nowymi bohaterami będą dzisiejsi bohaterowie z Mariupola, Kijowa etc. Banderrowcy i ich ideologia będą kilkuzdaniową wzmianką w podręcznikach. I tu przewiduję problem podobny jak z niemieckimi podręcznikami do historii.
Marek Kudła

keram

20.05.2022 20:49

Teraz czekamy na uznanie ludobójstwa na Polakach w 1942 roku, zgodę na ekshumacje zwłok i wykreślenia z ich historii UPA i Bandery !!!
rolnik z mazur

rolnik z mazur Waldek Bargłowski

21.05.2022 10:49

Dodane przez Marek Kudła w odpowiedzi na Teraz czekamy na uznanie

@ Kudła Wątpię żebyś się doczekał. Ale tym razem muszę ci przyznać rację. Ja też czekam. Pzdr
u2

u2

21.05.2022 10:49

Dodane przez Marek Kudła w odpowiedzi na Teraz czekamy na uznanie

Teraz czekamy na uznanie ludobójstwa na Polakach w 1942 roku
Ano, Rzeź Wołyńska była w 1943. Wcześniej masowo mordowali Polaków Rosjanie i Niemcy.

Stronicowanie

  • Wszyscy 1
  • Wszyscy 2
  • Następna strona
  • Ostatnia strona
krzysztofjaw
Nazwa bloga:
Zostaw za sobą dobra, miłości i mądrości ślad..
Zawód:
ekonomista

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 1, 515
Liczba wyświetleń: 5,777,027
Liczba komentarzy: 19,680

Ostatnie wpisy blogera

  • Premier D. Tusk chce płacić za niemieckie zbrodnie pieniędzmi Polaków!
  • "Desipere est juris gentium"*, ale nie może świadomie szaleć na szczytach władzy!
  • NIE! Komuch Włodzimierz Czarzasty nie może zostać Marszałkiem Sejmu!

Moje ostatnie komentarze

  • Mam takie samo zdanie i naprawdę boję się o życie naszego Prezydenta.Pzdr
  • A... Witam serdecznie...W tekście celowo pominąłem animozje po konserwatywnej stronie naszej sceny politycznej. Skupiłem się na pozytywach i na Prezydencie Karolu Nawrockim, w którym upatruję lidera…
  • @Sake"Czyli w obawie przed konsekwencjami ze strony reżimu mamy się ograniczać w jego krytyce lub w zawoalowanej formie przemycać w postaci piosneczek, wierszyków i wypowiedzi?".Aż tak daleko nie…

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Szatańskie dręczenie, nękanie, opętanie. Jak się bronić?
  • Nocne głosowania nad losem naszej ziemi i lasów...
  • Żydzi wśród komunistów II RP i w aparacie NKWD i UB

Ostatnio komentowane

  • Alina@Warszawa, Z rozmowy ze zwolennikiem rządzącej mafii, dowiedziałam się, że oni - jej wyborcy - nie wierzą w obietnicę Tuska zapłaty odszkodowań Polakom poszkodowanym przez Niemców w czasie III Rzeszy,…
  • sake2020, Jakoś Merz nie był szczególnie zawstydzony ,,prowokacją intelektualną'' premiera Tuska.Na próżno Bartoszewski i Kosiniak -Kamysz stawali na uszach by wytłumaczyć ten nadmiar intelektu.No i skoro…
  • JzL, Wyobraźcie sobie że prezydentem jest syn esbeckiej donosicielki Rafau Czaskoski. To byłaby tragedia

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności