Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

O LOT i jego Ojcu-Założycielu. W rocznicę śmierci

Ryszard Czarnecki , 03.02.2021
27 stycznia była rocznica śmierci człowieka, którego z niewielką przesadą można by określić jako „ojca LOT-u”. Był nim zmarły podczas okupacji niemieckiej Alfons Kühn.

Początkowo Polskie Linie Lotnicze LOT, założone w grudniu 1928 roku nazywały się po prostu Linie Lotnicze LOT, ale szybko dostały ten narodowy, szczególny wyróżnik „Polskie”. Nasz bohater przez 4 lata był ministrem komunikacji (czerwiec 1928- wrzesień 1932) i odegrał kluczową rolę w powstawaniu naszego narodowego przewoźnika w komunikacji powietrznej. Początkowo LOT miał 21 samolotów (wbrew pozorom była to liczba całkiem pokaźna) i latał na sześciu trasach krajowych oraz jednej międzynarodowej: Warszawa-Wiedeń z międzylądowaniem w Brnie. 

Rozwijał się jednak błyskawicznie. Już 9 lat po powstaniu uruchomił najdłuższe w Europie lotnicze połączenie południkowe: wynosiło ono 4 300 km i wiodło do Palestyny. W roku agresji Niemiec na Polskę i wybuchu II wojny światowej LOT latał tez już do Bejrutu… Dosłownie niespełna trzy miesiące przed napaścią Niemiec Hitlera na Polskę uruchomiano dwa nowe połączenia. Jedno łączyło Polskę z Budapesztem i Belgradem, drugie z Budapesztem, Wenecją i Rzymem. Na rok 1940 zakładano uruchomienie już regularnych połączeń transatlantyckich. Tuż przed II wojną LOT miał 26 samolotów i zatrudniał 700 osób. Przypomnijmy, że to były czasy, kiedy trasa Warszawa -Lwów była połączeniem krajowym, a na pokładzie serwowano pyszne ciastka prosto od Bliklego…

Warto powiedzie słów kilka o ministrze Kühnie, który był twórcą LOT-u w wymiarze politycznym, a współtwórcą w wymiarze merytorycznym. Urodził się na Mazowszu, pod Przasnyszem w miejscowości Przejmy w 1879 roku. Już jako uczeń należał do konspiracji niepodległościowej. Ukończył studia elektrotechniczne w Niemczech, w Darmstadt, na tamtejszej politechnice. Tam kierował sekcją Związku Zagranicznego Socjalistów Polskich i zapisał się do PPS. Po odzyskaniu niepodległości pracował w warszawskim ratuszu i w wieku 39 lat został dyrektorem Tramwajów Miejskich. Podczas wojny polsko-rosyjskiej był tzw. komisarzem transportowym w Radzie Obrony Stolicy.

Ciekawe, że w czasie swojej kariery ministerialnej – przypomnę, że w dość szybko zmieniających się rządach II RP aż przez 4 lata pełnił bez przerwy funkcje członka gabinetu - był nie tylko ministrem transportu, ale również jednocześnie przez trzy miesiące godził to z funkcją ministra robót publicznych. Z rządu musiał odjeść, bo opóźniała się budowa linii kolejowej Górny Śląsk – Gdynia.

Z Rady Ministrów płynnie wrócił do tego, co robił u zarania niepodległej Polski czyli do dyrektorowania Tramwajom Warszawskim. Funkcję rządową, a także kierowanie komunalną firmą tramwajarską godził z mandatem poselskim -w latach 1930-34. Był posłem na Sejm RP z ramienia BBWR. Po złożeniu mandatu posła został dyrektorem Elektrowni Warszawskiej. Kierował nią, tolerowany początkowo przez Niemców jeszcze podczas okupacji, aż do 1942 roku. Był też wykładowcą w Wyższej Szkole Handlowej (poprzedniczka SGH), specjalizując się w tematyce użyteczności publicznej oraz przedsiębiorstwach komunalnych. Będąc posłem został na rok prezesem Stowarzyszenia Elektryków Polskich (SEP), by powrócić do jego kierowania w latach 1935-36. Był też prezesem Związku Przedsiębiorstw Komunikacyjnych w Polsce oraz Związku Polskich Zrzeszeń Technicznych. Był też kawalerem Krzyża Komandorskiego Orderu Odrodzenia Polski. Zmarł 27 stycznia 1944 w okupowanej przez Niemców Warszawie. Tuż przed zakończeniem II wojny światowej w niemieckim obozie śmierci dla kobiet w Ravensbrueck zmarła jego żona. Mam nadzieję, że kierujący z powodzeniem PLL LOT prezes Rafał Milczarski i zarząd naszego „Narodowego Przewoźnika” uczczą w tym miesiącu pamięć Ojca -Założyciela „LOT”-u …


*tekst ukazał się na portalu dorzeczy.pl (12.01.2021)
 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 823
sake3

sake2020

03.02.2021 10:58

Bardzo ciekawy wpis.Może by tak częściej pisać o zasłużonych Polakach urzędnikach,artystach,przedsiębiorcach,czy nauczycielach dziś już kompletnie nie znanych mimo swoich zasług.
Jabe

Jabe

03.02.2021 12:13

W 1928 Wydział Lotnictwa Cywilnego w Ministerstwie Komunikacji opracował program gruntownych zmian polskiej komunikacji lotniczej, którego celem i skutkiem była likwidacja wszystkich prywatnych firm lotniczych w Polsce. – Wikipedia
No i jak tu się nie rozwijać, Panie Pośle.
Ryszard Czarnecki
Nazwa bloga:
Blog autorski

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 6, 832
Liczba wyświetleń: 8,071,660
Liczba komentarzy: 10,994

Ostatnie wpisy blogera

  • Walki na ringu i w polityce
  • ROK 2025 W POLITYCE MIĘDZYNARODOWEJ
  • FREKWENCYJNY SKANDAL W STRASBURGU

Moje ostatnie komentarze

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • EKSHUMACJA ŚP. WASSERMANA I MILCZENIE PIĄTEJ KOLUMNY
  • Najnowszy kawał o Tusku i Gierku
  • Nowy kawał o Tusku i raju

Ostatnio komentowane

  • u2, "Na sali obecnych... sześciu europosłów" Wstyd, to za mało powiedziane. Hańba!
  • mada, Jeszcze by się Putin obraził albo, co gorsza, Ojciec narodu Białoruskiego.
  • mada, Ja pamiętam jak  na Wyścigu Pokoju Królak zdzielił pompką Ruskiego kolarza po plecach, bo ten złapał go za siodełko i chciał jechać nie kręcąc pedalami.Z góry przepraszm za to słowo obrażonych.

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności