Polski Fundusz Rozwoju pod skrzydłami Morawieckiego już ...

Polski Fundusz Rozwoju pod skrzydłami Morawieckiego już aktywnie działa

1. Wicepremier Mateusz Morawiecki w kwietniu tego roku dokonał zasadniczej zmiany przekształcając spółkę Polskie Inwestycje Rozwojowe S.A. (PIR) w Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR).
Przypomnijmy tylko, że tworząc PIR S.A. w styczniu 2013 roku Rada Ministrów zdecydowała o przekazaniu aż 11,39% akcji PGE S.A (Skarb Państwa posiadał blisko 62% akcji), 8,36% akcji PKO BP S.A. (Skarb Państwa posiadał 40,99% akcji), 10,10% akcji PZU S.A. (Skarb Państwa posiadał 35,18% akcji) i aż 37,90% akcji CIECH S.A (czyli całość akcji posiadanych przez Skarb Państwa, ten pakiet został już w połowie poprzedniego roku sprzedany na rzecz firmy Jana Kulczyka za kwotę około 0,6 mld zł), na swoisty wsad kapitałowy do tego programu.
W momencie podjęcia tej decyzji przez rząd Donalda Tuska, akcje te według wyceny giełdowej miały wartość około 11 mld zł.
2. Akcje wymienionych wyżej spółek, były przekazywane sukcesywnie do BGK i PIR i w odpowiedni sposób wykorzystywane w BGK do podniesienia kapitałów aby poprzez mechanizm dźwigni finansowej powiększyć możliwości kredytowe tego banku w odniesieniu do inwestycji wybranych do finansowania przez spółkę celową PIR.
Z kolei PIR miał dokonywać wyboru projektów, spośród zaproponowanych przez inwestorów publicznych i prywatnych i wchodzić do nich kapitałowo przy czym wejście to miało dopełniać finansowe „zapięcie” projektu inwestycyjnego do 100%.
Od początku nad tym przedsięwzięciem zaciążyła niestety niekompetencja przemieszana z nieodpowiedzialnością, stąd zmiany koncepcji jej funkcjonowania, prezesów i członków zarządu i w konsekwencji jak wynika z informacji ze strony internetowej PIR z jej udziałem realizowane są zaledwie 2 przedsięwzięcia warte 2 mld zł (jedno z nich z grupą Lotos na zagospodarowanie złoża B8 na Morzu Bałtyckim na kwotę 1,8 mld zł), a ponoć 6 kolejnych na ponad 5 mld zł jest wstępnie zaakceptowanych.
Te ponad 3 lata działania PIR S.A. w dotychczasowym kształcie nie można zaliczyć do sukcesów, wydano sporo środków na organizację przedsięwzięcia, finansowanie zatrudnienia ale efekty wspierania inwestycji są jak widać co najmniej symboliczne.
3. Ale zaledwie dwa miesiące funkcjonowania PFR S.A. w nowym kształcie i właśnie Fundusz utworzył spółkę Rail Capital Partners ze słynną bydgoska spółką PESA na wynajem nowoczesnych lokomotyw, które wyprodukuje ta firma i które zostaną zaoferowane działającym na polskim rynku przewoźnikom prywatnym i publicznym zajmujących się transportem towarowym.
PESA będzie miała w tej spółce 51% akcji ,Fundusz 49% i on właśnie zasili nowy podmiot w latach 2016-2020 kwotą 200 mln zł, które zostaną przeznaczone na wsparcie produkcji nowoczesnych lokomotyw GAMA stosowanych do transportu towarowego.
Ale Fundusz pracuje już nad wielkim projektem pod nazwą Luxtorpeda 2.0 (nazwa nawiązuje do legendarnego przedwojennego polskiego pociągu spalinowego), który obejmuje projektowanie i produkcję pojazdów szynowych dla komunikacji miejskiej w oparciu o wielkopolski Solaris produkujący autobusy i tramwaje oraz wspomnianą bydgoską PESĘ.
Przyszłościowe, innowacyjne polskie firmy mogą jak widać liczyć na poważne wsparcie ze strony nowego PFR S.A.

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika Marek1taki

05-06-2016 [11:03] - Marek1taki | Link:

@autor
Rail Capital Partners to dobry pomysł i złe wykonanie.

Pieniądze zabierane obywatelom w podatkach będą zainwestowane.
Wiele wskazuje, że dobrze, ale kalkulacja finansowa zysków nie będzie mogła odnieść się do sytuacji gdyby producent i odbiorca lokomotyw działali w oparciu o prywatne środki.
Z zasady wiadomo, że lepiej wydajemy własne pieniądze na siebie niż cudze na kogoś.

Tymczasem można pogodzić interes obywateli w skali mikro i w skali makro.
Najprostsze co można zrobić - nie "godząc w podstawy ustroju" - to finansować takie przedsięwzięcia z 1% udziałem pieniędzy budżetowych, kilka-kilkanaście procent ze środków własnych tych firm i resztę z akcji.
Mamy teraz dwie możliwości:
albo obniżenie podatków i wolna gotówka w rękach podatników byłaby środkiem aby takie (gwarantowane 1%udziałem państwa) akcje kupować,
albo pozostawić podatki a pozwolić na odpis podatkowy w kwocie zaangażowanej w zakup akcji.

To oczywiście w III RP nie przejdzie gdyż "godziłoby w sojusze" oparte o wyzysk obywateli przez oligarchię i administrację. Kto dbałby o 500+ i mieszkania komunalne gdyby był panem swojego losu. Ile byłyby warte te akcje, nawet po zmobilizowaniu do inwestowania odpisem podatkowym, byłoby miarą wizji Morawieckiego i ich realizacji.
W najgorszym wypadku obywatel podatnik miałby po całej imprezie kilka % - tak nie ma nawet tyle.

To programowa dbałość systemu o utrzymanie podziału społeczeństwa na plebs, urzędników i oligarchię. Aspiracje plebsu są w tym systemie ograniczone do konkurencji o socjal i unikania pracy opodatkowanej. Awans społeczny oznacza zostanie urzędnikiem - karbowym.
Mamy gwarancję, że wolność, indywidualizm i prawdziwa innowacyjność nie mają miejsca,
że nie ma klasy średniej bo system gwarantuje utrzymanie pułapki słabego rozwoju.