Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Jedwabne zadanie

Ryszard Czarnecki , 13.05.2017
Na początku tygodnia w artykule „Jedwabna nadzieja” w Rzeczpospolitej podjęliśmy temat Jedwabnego Szlaku i wymiany handlowej z Chinami. Wskazaliśmy, że: „W naszym interesie narodowym leży rozwój gospodarczy płynący ze stabilności politycznej krajów Europy Środkowej i Wschodniej oraz Azji Środkowej. Dokładnie tak, jak miało to miejsce przed czterema wiekami za czasów Jagiellonów, kiedy prym w Azji, tak jak i dziś, wiodły Chiny, handlując z Europą na prastarym Jedwabnym Szlaku. Tak jak wtedy nasze polskie niziny mogą stać się teraz obszarem wymiany dóbr i usług między Wschodem a Zachodem, między Skandynawią a Azją Mniejszą, Europą a subkontynentem indyjskim. To powrót do strategicznego myślenia, zakładającego czerpanie jak największych korzyści z dogodnego położenia geograficznego oraz własnych zasobów ludzkich i ekonomicznych.
Odbudowa prastarych lądowych „korytarzy transportowych” łączących Azję z Europą leży nie tylko w interesie Chin, lecz także Stanów Zjednoczonych. Pekin, jeśli projekt Jedwabnego Szlaku ma się powieść, musi wziąć na siebie odpowiedzialność za zachowanie i działania Rosji. W zamian może starać się uzyskać od USA i UE korzystniejsze warunki w handlu zagranicznym i wzajemnych inwestycjach.”
I dalej:
Z tej perspektywy niezwykle interesująco przedstawia się rządowy projekt budowy Centralnego Portu Lotniczego ulokowanego między Warszawą a Łodzią. Cieszy też zamiar powołania przez rząd RP specjalnego ministra w randze sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odpowiedzialnego za tę inwestycję. W początkowej fazie rozwoju CPL priorytetem mogą być przewozy towarowe. Temu przedsięwzięciu musi towarzyszyć cała gama projektów, takich jak rozwój sieci szybkich połączeń kolejowych, korytarze transportowe w tym: Skandynawia–Gdańsk–Warszawa–Lwów–Odessa, a także polski odcinek Via Carpatii, intermodalne terminale przeładunkowe, strefy przemysłowe wraz z odpowiednią infrastrukturą energetyczną.
Dopiero w drugiej fazie rozwoju CPL, gdy ruszą szeroko zakrojone inwestycje w transport, przemysł i obsługę energetyczną, można mówić o istotnym wzroście popytu na przewozy pasażerskie.
By skonkludować:
Należałoby również być może zastanowić się nad bardziej ofensywną nazwą całego przedsięwzięcia. Może: Azjatycko-Europejski Hub Współpracy i Rozwoju? A to dlatego, że projekt Jedwabnego Szlaku mógłby spotykać się u nas z planem i funduszem Junckera oraz polską strategią na rzecz odpowiedzialnego rozwoju.
Spektakularnego otwarcia stosunków z Chinami dokonał Andrzej Duda już w listopadzie 2015 roku na początku swojej prezydentury, gdy Pekin okazał się jedną z pierwszych gościnnych stolic świata. W lutym tego roku z oficjalną wizytą w Chinach przebywał Pan Minister i Wicepremier Mateusz Morawiecki. Dziś w Pekinie Pani Premier Beata Szydło spotkała się z Prezydentem Chin Panem Xi Jinping, który bawił już w naszym kraju tuż przed szczytem NATO w czerwcu ubiegłego roku, by w Warszawie między innymi przyjąć przywódców krajów Europy Środkowej. W niedzielę wraz z szefami 20 krajów i przedstawicielami 60 państw Pani Premier Szydło uczestniczyć będzie w uroczystej inauguracji projektu, który z fazy strategicznej inicjatywy Prezydenta Chin przejdzie w fazę realizacji konkretnych inwestycji.
Życzymy, Pani Premier owocnej wizyty i spotkań, które przyniosą konkretne przedsięwzięcia gospodarcze.
Oczywiście, już tranzyt, transport i dystrybucja towarów z Chin w Europie Środkowej i Unii Europejskiej mogą okazać się korzystne. Jednak prawdziwe frukta i benefity gospodarcze przyniesie Polsce taka współpraca z Chinami, w wyniku której nasze firmy i przedsiębiorcy staną się integralnym ogniwem „łańcucha wartości” (ang.: value chain) w światowym przemyśle i jego sektorach. A tak stanie się tylko wtedy, jeśli z Chin sprowadzać będziemy między innymi podzespoły i części, które wraz z naszym wkładem i wartością dodaną, już w formie produktów końcowych i pod polską marką znajdą nabywców w krajach UE i na świecie.
Oddzielnym problemem do rozwiązania pozostaje nierównowaga we wzajemnej wymianie handlowej z Chinami. W tym obszarze działania nie ma alternatyw - pozostaje cierpliwa, długofalowa dyplomacja ekonomiczna skoordynowana między najważniejszymi ośrodkami władzy w Polsce, wzajemne umowy handlowe w wybranych sektorach, jak na przykład elektromobilność, telekomunikacja czy energetyka oraz przede wszystkim wsparcie inwestycji eksportowych i polskich eksporterów, którzy wejdą ze swymi produktami na rynek w Chinach osiągając sukces finansowy.


Ryszard Czarnecki – wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego, polityk PiS
Jerzy Bielewicz – finansista i ekonomista


*tekst ukazał się na portalu wPolityce.pl (12.05.2017)






 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 1256
Marek1taki

Anonymous

13.05.2017 10:03

Wreszcie ktoś o kreowaniu rzeczywistości a nie o kreowaniu Schetyny.
Nawiasem mówiąc gdyby nie Unia Europejska nie liczylibyśmy na dotacje unijne (z naszych odprowadzanych tam pieniędzy) i nie oglądalibyśmy się na ich pozwolenia i normy, tylko w ramach zainteresowanych krajów budowalibyśmy Via Carpatia - tak jest ze wszystkim co moglibyśmy działać od morza do morza i  w poprzek linii Cursona, bo unia jest po to by wiązać nam ręce i wskazywać kierunki działania zgodne z unijno-niemieckim interesem.
Dlatego jeżeli już używamy unijnej nowomowy o Europie dwóch prędkości, dla określenia różnych zasad działania unii w różnych jej obszarach, to wyciągajmy wnioski dla nas korzystne, np. skoro chcą oddzielnych budżetów dla państw strefy Euro to niech mają, ale budżet pozostałych krajów obniżmy i dzielmy w Warszawie. Po co nam kosztowana niesprawność brukselsko-berlińskich mechanizmów, o wojnie gospodarczej tocznej wbrew prawom samej unii za nasze pieniądze nie wspominając.
Ryszard Czarnecki
Nazwa bloga:
Blog autorski

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 6, 830
Liczba wyświetleń: 8,070,885
Liczba komentarzy: 10,993

Ostatnie wpisy blogera

  • FREKWENCYJNY SKANDAL W STRASBURGU
  • Czy Papszun zostanie świętym Markiem ?
  • 6-4 z Ruskimi czyli kartki z dziejów polskiego hokeja

Moje ostatnie komentarze

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • EKSHUMACJA ŚP. WASSERMANA I MILCZENIE PIĄTEJ KOLUMNY
  • Najnowszy kawał o Tusku i Gierku
  • Nowy kawał o Tusku i raju

Ostatnio komentowane

  • mada, Jeszcze by się Putin obraził albo, co gorsza, Ojciec narodu Białoruskiego.
  • mada, Ja pamiętam jak  na Wyścigu Pokoju Królak zdzielił pompką Ruskiego kolarza po plecach, bo ten złapał go za siodełko i chciał jechać nie kręcąc pedalami.Z góry przepraszm za to słowo obrażonych.
  • Marek Michalski, Pamiętam to wydarzenie z dzieciństwa. Istnieje domniemanie, że tajemnicą sukcesu było zakwaterowanie hokeistów radzieckich z czechosłowackimi w jednym akademiku w Katowicach-Ligocie, po którym…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności