Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Twardość rządu wobec Rosji przynosi jednak efekty

Zbigniew Kuźmiuk, 20.02.2016
1. Wczoraj w Moskwie podpisano porozumienie pomiędzy rosyjskim i polskim rządem dotyczące zezwoleń na samochodowe przewozy towarowe, które ma charakter czasowy i będzie obowiązywać do 15 kwietnia.
Porozumienie podpisali ze strony polskiej wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, a ze strony rosyjskiej wiceminister transportu Nikołaj Asauł, a jego czasowy charakter wynika z faktu, że strona rosyjska zobowiązała się do wprowadzenia nowych rozwiązań prawnych, które usuną dyskryminację polskich przewoźników samochodowych do jakiej doszło na skutek wcześniejszych przepisów.
Wiceminister Szmit wyraził nadzieję, że Rosja w tym terminie wycofa ze swojego prawa wszystkie rozwiązania o charakterze dyskryminacyjnym wobec polskich przewoźników, które mają charakter administracyjny, a nie rynkowy.
Na najbliższe dwa miesiące strony przyznały sobie nawzajem po 20 tysięcy pozwoleń na samochodowe przewozy towarowe przy czym strona polska tak jak oczekiwała otrzymała 10 tysięcy pozwoleń tzw. ogólnych i 10 tysięcy pozwoleń z/do krajów trzecich, natomiast strona rosyjska 19,5 tysiąca pozwoleń ogólnych i 0,5 tysiąca pozwoleń na przewozy z/do krajów trzecich.
2. Przypomnijmy tylko, że spory pomiędzy Rosją i Polską w sprawie przewozów towarowych w ostatnich kilku latach miały miejsce regularnie na przełomie stycznia i lutego każdego roku ale teraz w 2016 roku rosyjska blokada polskiego transportu samochodowego wynikała ze zmiany przepisów wykonawczych jakie Rosjanie wprowadzili do umowy międzyrządowej z Polską z 1996 roku.
Na blokadę polskiego transportu przez Rosjan, Polska zareagowała stanowczo blokadą rosyjskiego transportu przez nasz kraj, wspomogła nas także Ukraina blokując przejazd Rosjan i w ten sposób chcąc przewozić towary na Zachód musieli oni przewozić je na Litwę, a stamtąd drogą morską do portów niemieckich.
Okazuje się, że polska stanowczość w tej sprawie podziałała trzeźwiąco na Rosjan i po dwóch tygodniach sporów byli gotowi podpisać czasowe porozumienie, co więcej do 15 kwietnia także zmienić rosyjskie prawo.
3. Przypomnijmy także, że usługi transportowe są ważną częścią polskiej gospodarki (Polska samochodowa flota transportowa jest obecnie pierwszą flotą w Europie), to trudno przejść do porządku dziennego nad decyzjami politycznymi w tym przypadku rosyjskimi, które godzą w ten sektor.
W przypadku polskich przewoźników samochodowych aż około 1000 z nich (czyli blisko 1/3 wszystkich firm przewozowych) działało na rosyjskim rynku, a po wprowadzeniu rosyjskiego embarga w połowie 2014 roku nie tylko nie wozili naszych towarów rolnych na rosyjski rynek ale także mieli poważne problemy z przewozem tranzytowym przez Rosję, a nawet z przewozem do Rosji towarów z krajów trzecich nie objętych embargiem.
Straty polskich przewoźników z tego tytułu wyniosły przynajmniej kilkaset milionów euro, co więcej sukcesywne rozszerzanie różnego rodzaju ograniczeń nakładanych na nich przez Rosję, tylko te straty powiększało.
4. Stanowczość nowego polskiego rządu w sprawie transportu samochodowego towarów i zareagowanie blokadą przewozów rosyjskich jak widać po parotygodniowym siłowaniu spowodowała, że Rosjanie jednak poszli po rozum do głowy.
Zapewne dalsze negocjacje z nimi nie będą łatwe, bo niestety wykorzystują oni wszystkie instrumenty gospodarcze do oddziaływania politycznego na kraje trzecie w tym w szczególności na swoich sąsiadów ale widać, że twarde rozmowy przynoszą oczekiwane skutki.
20 tysięcy pozwoleń przewozowych na najbliższe 2 miesiące to nie jest dużo (na cały rok 2015 mieliśmy ich 250 tysięcy) ale wprowadzenie zasady wzajemnego równego traktowania, daje nadzieję, że w tej sprawie będą jednak musieli ustąpić.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 3436
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

20.02.2016 09:42

Z rabami trzeba twardo, inaczej będzie rabacja ;-)
Czesław2

Czesław2

20.02.2016 10:50

Wykonujemy prace wymagające umiejętności czytania i pisania. To i tak nieźle.
Zbigniew Kuźmiuk
Nazwa bloga:
Blog autorski
Zawód:
Zbigniew Kuźmiuk
Miasto:
Radom

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 5, 836
Liczba wyświetleń: 10,380,929
Liczba komentarzy: 15,534

Ostatnie wpisy blogera

  • Utajnienie obrad Sejmu i oskarżenia prezydenta, mają przykryć dramat w ochronie zdrowia
  • Przez ponad 30 lat dług publiczny urósł do 1,6 bln zł, a przez 3 lata rządów Tuska aż o 1,1 bln zł
  • Plan inwestycyjny do pożyczek z SAFE już w Brukseli, ale czy zostanie zaakceptowany przez KE?

Moje ostatnie komentarze

  • Ja jestem teraz posłem do polskiego Sejmu  a w Parlamencie europejskim pracowałem do roku 2009
  • Jak dogonimy Niemcy pod względem poziomu infrastruktury technicznej i społecznej to wtedy zaczniemy mieć budżety zrównoważone. Pozdrawiam

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Kogo my mamy za prezydenta?
  • Czy śmierć Andrzeja Leppera spowoduje polityczne trzęsienie ziemi?
  • Za gaz płacimy jak za przysłowiowe zboże

Ostatnio komentowane

  • sake2020, Każdy ,nawet najlepszy program naprawczy wypracowany w Pałacu  Prezydenckim rząd Tusk zabroni realizować.
  • Alina@Warszawa, Wszystkie media transmitują teraz spotkanie prezydenta K. Nawrockiego z medykami z pałacu prezydenckiego. Prezydent na wstępie powiedział, że ta konferencja jest po to, żeby ustalić jakiś program…
  • sake2020, Skoro wuc narzucił tak daleko posuniętą tajność to czy posłowie siedzą w maskach na sali? 

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności