TAWS #36
Alert Time (H:M:S): 06:40:36
True Track: -91.757813 (268.242187) deg*
Track Rate: 0.034652 deg/sec
TAWS #37
Alert Time (H:M:S): 06:40:43
True Track: -93.032227 (266.967773) deg *
Track Rate: -0.190988 deg/sec
TAWS #38
Alert Time (H:M:S): 06:40:59
True Track: -92.988281 (267.011719) deg*
Track Rate: -0.064736 deg/sec
*Wartość w biegunowym układzie współrzędnych Heading = 360°- True Track
Kurs magnetyczny zapisany został również w kilku miejscach podczas zamrożenia pamięci FMS o godzinie 06:41:02. Zapisy te można znaleźć w kilku tabelach raportu NTSB:
Table 3-4 Serial Number 281 System Status Parameter Value Raw Data Magnetic Heading Not Valid. Last known heading value was 267.1° HDGSRC 0000C58C 00 00
_HDG 0000C584 BD ED Wind Not Valid. (Note: This is expected because there is loss of heading, which is necessary for computation of winds.) _WMAG 0000C9E8 81 D6
WANG 0000C9EA 12 10
Table 3-7 Serial Number 281 Analog Heading Inputs Parameter Value Raw Data
Heading Status Analog heading input not available ANALOGHDGFLAGS 0000C5EE 00 Last Known Heading Value (magnetic referenced)* 259.5° (266.5°) ANALOGHDG 0000C5EC B8 83 *Kierunek magnetyczny bez uwzględnienia deklinacji dla Smoleńska (7°)
Table 3-11 Serial Number 281 Cross-Side FMS Inputs Parameter Value Raw Data Heading No Computed Data Last known heading Value was 264.8° DUFLG 0000C6D0 00 13
DUHDG 0000C6E4 BC 4D 00 00
Jak widać z powyższego, dla wszystkich podanych odczytów najwyższą wartością jest 268.242187° w punkcie TAWS #36 (06:40:36), najmniejszą 264.8° w miejscu zamrożenia FMS (06:41:02). Zatem różnica w czasie ostatnich 34 sekund lotu wynosi 3.44°.
Z zestawienia tych danych wynika jednoznacznie, że zmiana kursu nie mogła nastąpić przed zapisem TAWS #38 (06:40:59, 267.011719°).
W tym samym raporcie na str. 497 podane zostały błędy i informacje zanotowane i wyświetlane przez komputer FMS.
Table 3-13, Serial Number 281 Faults and Messages: Parameter Value Raw Data MSG Page MSG light blinking, but MSG page not read.
Messages (newest to oldest):
"NO HEADING"
(Appears when airborne and there are no heading inputs available.)
"A/D HEADING FAIL"
(Appears when airborne and A/D heading input has been invalid for at least one second.)
"NO VOR RECEIVED"
(Appears when VOR* is tuned, but no bearing received.)
"NO DME RECEIVED"
(Appears when no DME are received.)
MSGLIGHT 0000EE2C 00 03
MSG_STACK 001316E2 22 00 A8 4A 00 01 00 00 22 00 A9 68 F0 01 00 00 001316F2 22 00 AF 80 00 01 00 00 22 00 AF B4 00 00 00 00 *VOR - VHF omnidirectional range (niesprawność systemu nawigacyjnego KURS MP-70)
**DMR - distance measuring equipment
Znajduje się tu także informacja, że pomiędzy punktem TAWS #38 i miejscem zamrożenia FMS, przez minimum jedną sekundę do komputera pokładowego docierały „błędne” (komentarz o roli programu Watchdog monitorującego odczyty z sensorów) dane kursu magnetycznego, zanim komunikacja została całkowicie zerwana.
Mamy zatem szczegółowe informacje dotyczące kursu magnetycznego zapisane w raporcie NTSB i dołączone do raportu Millera (Załącznik 4 do protokołu KBWL). Jak wygląda zatem zapowiadane w tytule porównanie z raportem MAK?
Na stronie 70 tego raportu znajduje się wykres Magnetic Header (bez uwzględnienia deklinacji). Żadne opisy nie zastąpią dobrej ilustracji, więc zamiast długich dywagacji jeden wykres i wszystko powinno być jasne:

Na tym wykresie MAK „szara strefa”, czyli brak odczytów, pojawia się wcześniej niż na odczytach z innych sensorów i trwa dłużej. Intrygujące, tym bardziej, że po przerwie zapisy pojawiają się ponownie.
Często mówi się - nic dodać, nic ująć - ale najwyraźniej nie w tym przypadku.
Odnalazłem opublikowny wstęp do Pani książki i jeżeli mnie pamięć nie myli to był jedyny artykuł (POLIS MPC listopad-grudzień 2009):
http://www.polis2008.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=564:narodziny-i-dziaalno-solidarnociq-owiaty-i-wychowania-1980-1989&catid=209:dzielnica-publicystow&Itemid=267
Może więcej informacji będzie posiadał Arek Balwierz, który administrował tym portalem.
Serdecznie pozdrawiam.
Kazimierz Nowaczyk
Pozdrawiam, wyrazy szacunku za to, co Pan robi
TB
Czemu?
Ano chyba ostatnia prezentacja na której zobaczylismy faktyczną (Lasek potwierdził w rozmowie telefonicznej że dane na tej prezentacji sa prawdziwe) wysokośc samolotu nad brzozą, owa prezentacja pokazała że dysponując danymi można całe to kłamstwo smoleńskie obalić w proch i pył. I zarazem, postawić komisje Millera przed sądem.
2. Linia czerwona, to wykres MAK, niebieską wyznaczają odczyty z TAWS #38 i FMS.