Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Jak wyrwać państwo z długu – pierwszy krok do finansowej suwerenności

mjk1, 13.08.2025

   Dotychczas opisywałem państwo, które żyje na kredyt, a jego budżet jest uwięziony w kajdanach odsetek. Pokazałem, jak dług staje się narzędziem nacisku politycznego i blokuje poważne reformy. Ale diagnoza to dopiero początek. Teraz czas na pytanie: co zamiast tego?

Mit: państwo musi się zadłużać
Największe kłamstwo współczesnej ekonomii polega na tym, że państwo, aby działać, musi pożyczać pieniądze od rynków finansowych. To prawda dla Kowalskiego, który aby kupić mieszkanie, idzie do banku. Ale państwo nie jest Kowalskim. Państwo ma unikalną zdolność emisji pieniądza – może tworzyć środek płatniczy, w którym rozlicza podatki i wypłaca pensje. Problem w tym, że obecny system oddał tę funkcję bankom komercyjnym i rynkom obligacji, robiąc z emisji pieniądza produkt dłużny.

Pierwsza zmiana: emisja suwerennego pieniądza
Wyobraźmy sobie budżet, w którym część wydatków – na przykład inwestycje infrastrukturalne – jest finansowana bezpośrednio przez państwową emisję pieniądza, a nie przez kredyt. Tak działały m.in. USA w czasie wielkiego kryzysu, kiedy finansowano wielkie projekty publiczne bez rosnącego zadłużenia. Tak działają też współcześnie banki centralne w polityce tzw. „luzowania ilościowego” – z tą różnicą, że teraz nowe pieniądze trafiają głównie do sektora finansowego, a nie bezpośrednio do gospodarki realnej.

Dlaczego to przełom?
Po pierwsze, znika przymus płacenia miliardów odsetek co roku. Po drugie, inwestycje publiczne przestają być zakładnikiem humorów agencji ratingowych. Po trzecie, państwo odzyskuje pełną decyzyjność nad priorytetami wydatków. Nie trzeba pytać, czy „rynek” pozwoli na szpitale czy drogi – decyzja należy do ludzi i ich przedstawicieli.

Polityczne skutki
Państwo z własnym pieniądzem staje się znacznie odporniejsze na zewnętrzne naciski. Nie grozi mu „odcięcie od finansowania” przez obce instytucje, bo jego podstawowe wydatki są zabezpieczone wewnętrznie. W polityce zagranicznej oznacza to większą swobodę manewru. W polityce krajowej – możliwość wprowadzania reform, które dziś są blokowane ze strachu przed reakcją rynków.

Ale uwaga – to nie drukarka bez ograniczeń !!!
Emisja pieniądza bezpośrednio przez państwo musi być powiązana z realnym wzrostem gospodarczym i możliwościami produkcyjnymi kraju. Jeśli puści się to samopas, skończy się inflacją!!! Chodzi więc o mądre, kontrolowane wprowadzanie nowego pieniądza tam, gdzie tworzy on realną wartość – w infrastrukturze, energetyce, zdrowiu, edukacji.

Dlaczego to temat mojego cyklu?
Bo reforma pieniądza to nie jest kosmetyka finansowa. To fundament odbudowy państwa. Bez tej zmiany wszystkie inne reformy – od odpartyjnienia instytucji po odbudowę etosu służby publicznej – będą działały na pół gwizdka. Jeśli źródło finansowania wciąż będzie w rękach wierzycieli, oni nadal będą pisać reguły gry.

  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 147
admin

Admin Naszeblogi.pl

13.08.2025 09:04

@mjk -- nie dawaj tytułu w cudzysłowie, bo to błąd językowy. Źle wygląda i źle później interpretują różne boty itp.

mjk1

mjk1

13.08.2025 09:09

Dodane przez admin w odpowiedzi na @mjk -- nie dawaj tytułu w…

To mój błąd. Jak opracowuję wpis w Wordzie sam sobie zaznaczam tytuł w cudzysłowie, taka głupia maniera. Potem, jak wklejam, zapominam go usunąć. Postaram się uważać i dziękuję za poprawienie.

admin

Admin Naszeblogi.pl

13.08.2025 09:52

Dodane przez mjk1 w odpowiedzi na To mój błąd. Jak opracowuję…

OK. Dzięki

Mrówka

Mrówka

13.08.2025 17:46

Wyrwać z długu można by wykorzystując reparacje od Niemców, a należne Polsce.

https://www.youtube.com/shorts/6sG9cZ5DyfI

mjk1

mjk1

13.08.2025 20:05

Dodane przez Mrówka w odpowiedzi na Wyrwać z długu można by…

Nie Mrówka. 

Cały ten spektakl z reparacjami — a trudno nazwać go inaczej — służy dziś głównie jednemu celowi: odciągnięciu uwagi ludzi od prawdziwych, głębokich problemów państwa. Temat reparacji to nie rozwiązanie, to dymna zasłona.

Mrówka

Mrówka

14.08.2025 08:17

Dodane przez mjk1 w odpowiedzi na Nie Mrówka. Cały ten…

To nie "temat", ale dziejowa sprawiedliwość nakazuje traktować reparacje poważnie. Nie odciąga ona od dzisiejszych problemów Państwa Polskiego, wręcz przeciwnie, koreluje się i uzupełnia.

Czemu odnoszę wrażenie, że w tej kwestii stajesz po stronie Tuska? 

mjk1
Zawód:
mjk1

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 152
Liczba wyświetleń: 246,099
Liczba komentarzy: 2,577

Ostatnie wpisy blogera

  • Polski pieniądz bilansowy, czy możemy zrobić to, co Chińczycy, ale demokratycznie?
  • Kapitalizm, którego nikt nie projektował. I dlaczego dziś musi nauczyć się liczyć.
  • Dlaczego Chińczyk jest bogatszy u siebie niż Polak we własnym kraju

Moje ostatnie komentarze

  • Twierdzisz, że „dług wynika z decyzji rządów, nie z natury systemu walutowego”, ale to przecież nielogiczne, rządy podejmują takie decyzje właśnie dlatego, że natura systemu ich do tego zmusza. W…
  • Masz absolutną rację, jeśli strategiczne aktywa są sprzedawane w imię szybkiego zysku lub wygody, każdy mechanizm bilansowy czy stymulujący popyt wewnętrzny napotka fundamentalną barierę. Tak długo,…
  • Masz rację, konkurencja walutowa istnieje i działa na poziomie międzynarodowym - firmy wybierają waluty, rezerwy są dywersyfikowane, kursy reagują na rynek. To prawda. Jednak obserwując realną…

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Wotum zaufania
  • Jakiego Państwa tak naprawdę chcemy?
  • Czy za rządzenie odpowiedzialny jest rząd?

Ostatnio komentowane

  • Anonymous, To jest bardzo dobry pomysł znany z czasów kryzysu spowodowanego przez FED w latach 30-tych.Opisał go Tadeusz Dołęga-Mostowicz "W związku z zapowiadającym się urodzajem i spodziewanym spadkiem cen…
  • tricolour, No to pojawia sie pytanie - dlaczego nie mamy tego, o czym piszesz?Sa dwie możliwości:To, o czym piszesz,  to absolutna nowość i jesteś jak Einstein, który musi czekać na docenienie,Komuś by…
  • Grzegorz GPS Świderski, Tu się w pełni zgadzam: współczesny system państwowego pieniądza fiducjarnego faktycznie generuje dług strukturalnie, nie przypadkowo. Gdy pieniądz powstaje jako zobowiązanie bankowe, a baza…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności