Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Ruch Tak dla Rozwoju - Polacy nie chcą żyć na peryferiach

seafarer, 18.11.2024
„Łączymy polityków różnych opcji politycznych, naukowców, ekspertów, ale przede wszystkim obywateli chcących pomimo różnic pracować na rzecz kluczowych dla przyszłości Polski przedsięwzięć rozwojowych: budowy CPK i elektrowni atomowych, rozbudowy portów i armii. Możemy się spierać, a nawet kłócić w wielu sprawach, ale chcemy z tych sporów wyłączyć kilka zagadnień kluczowych dla przyszłości naszego kraju.” W naszej, wspólnej Europie mimo tego, że Unia Europejska obejmuje swoim zasięgiem coraz więcej państw, ciągle funkcjonuje symptomatyczny podział. Europa Zachodnia jest centrum gospodarczym i transportowym natomiast Europa Środkowo-Wschodnia pod tym względem ciągle stanowi peryferia.
Podział ten wynika z zaszłości, jakie miały miejsce przez długi czas po II WŚ. Europa Zachodnia, będąc w amerykańskiej strefie wpływów, miała plan Marshalla, gospodarkę wolno-rynkową i wynikający z tego wszechstronny rozwój oraz wzrost dobrobytu. Z kolei Europa Środkowo-Wschodnia (w tym Polska), popadła w rosyjską strefę wpływów, czego skutkiem było to, że zamiast gospodarczo się rozwijać i budować swój dobrobyt budowaliśmy komunizm. Efekty tych zaszłości widać do dzisiaj a podział na centrum i peryferia, o którym wspomniałem, jest tego odzwierciedleniem.
Widać to bezsprzecznie, jeżeli chodzi o transport lotniczy. W Europie Zachodniej są lotniska w Monachium, Frankfurcie, Londynie, Paryżu - wielkie i o światowym zasięgu. W Europie Środkowo-Wschodniej, owszem są również lotniska, ale małe i o zasięgu zaledwie regionalnym. Natomiast, jeżeli chodzi o zasięg światowy, to jest tutaj kompletna pustynia. Żeby dolecieć z Warszawy, Pragi, Budapesztu,  np. do Hong Kongu, trzeba się przesiadać na którymś z lotnisk przytoczonych powyżej, tych w Europie Zachodniej.
W tym roku minęło dwadzieścia lat jak jesteśmy w Unii Europejskiej. Członkostwo w tym ‘klubie’ bogatych powoli zaciera podziały z przeszłości. Osiem lat rządów Zjednoczonej Prawicy było nieustannym, (choć niekoniecznie doskonałym) dążeniem do tego celu, czyli przełamania tych zaszłości i tego podziału. Znamiennym przykładem tego dążenia był projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, który miał przełamać pułapkę średniego rozwoju i wyrwać nas z lotniczego peryferium transportowego. Projekt na miarę przedwojennego COP i portu w Gdyni, których celem było wyrwanie się przemysłowego i gospodarczego zacofania.
Niestety po wyborach w październiku ub.r. i objęciu władzy przez nową koalicję, realizacja projektów rozwojowych stanęła pod znakiem zapytania. Rok czasu już minął a ciągle trwają mityczne analizy i dywagacje, w jakiej formie i czy w ogóle, ten projekt ma być realizowany. Jednak rzeczywistość nie znosi próżni a Polacy nie chcą do końca świata żyć na peryferiach.
Toteż na początku roku z inicjatywy dwojga posłów, Pauliny Matysiak z partii Razem oraz Marcina Horały z Prawa i Sprawiedliwości, powstał ruch społeczny „Tak dla Rozwoju”. Na stronie internetowej Ruchu, znajduje się krótka deklaracja ideowa Ruchu: „Łączymy polityków różnych opcji politycznych, naukowców, ekspertów, ale przede wszystkim obywateli chcących pomimo różnic pracować na rzecz kluczowych dla przyszłości Polski przedsięwzięć rozwojowych: budowy CPK i elektrowni atomowych, rozbudowy portów i armii. Możemy się spierać, a nawet kłócić w wielu sprawach, ale chcemy z tych sporów wyłączyć kilka zagadnień kluczowych dla przyszłości naszego kraju.”
W ubiegłym tygodniu, w piątek 15 listopada, w poznańskiej Andersia Tower, po zakończeniu Poznańskiego Kongresu Gospodarczego, odbył się I Zjazd Ruchu Społecznego „Tak dla Rozwoju”. Na Zjeździe dyskutowano najważniejsze założenia programowe Ruchu oraz omawiano plany dalszej aktywności stowarzyszenia (ubiegłych miesiącach ruch TdR uczestniczył w akcji zbierania podpisów pod obywatelskim projektem ustawy ‘Tak dla CPK’, zebrano blisko dwieście tysięcy podpisów). W zjeździe wzięli udział członkowie zarządu TdR: Paulina Matysiak, Marcin Horała oraz Szymon Szynkowski vel Sęk, duża część uczestników Poznańskiego Kongresu Gospodarczego oraz członkowie Ruchu, którzy przyjechali specjalnie na zjazd.
Koalicja rządząca nie chce rozwoju? Trudno, obywatele biorą sprawy w swoje ręce. Zjazd ruchu Tak dla Rozwoju, naocznie pokazuje, że Polacy nie chcą żyć na peryferiach.
PS: W trakcie zbierania podpisów po obywatelskim projektem ustawy "Tak dla CPK" zdarzył się odosobniony choć znamienny przypadek, który w pewien sposób jest inspiracją tego tekstu. Jedna z osób, której zaproponowałem poparcie ustawy, odmówiła twierdząc, że projekt nie ma szans powodzenia ponieważ są centra rozwoju i peryferia rozwoju. My stanowimy peryferia, więc taki projekt nie ma szans powodzenia. Kontynuując rozmowę przedstawiłem pogląd, że podjęcie budowy CPK stanowi szansę na wyrwanie się z peryferii. Natomiast jeżeli tej próby nie podejmiemy to już na zawsze pozostaniemy na peryferiach.  Odpowiedzi na tak postawiony problem niestety nie usłyszałem.
 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 8218
Jabe

Jabe

19.11.2024 07:18

Dodane przez Tadeusz Hatalski w odpowiedzi na @ Jabe

Proszę przeczytać jeszcze raz mój komentarz.
Tadeusz Hatalski

seafarer

21.11.2024 14:33

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na @TH

@ Jabe
Sorry, widzę że jednak nie ma szans na poważną rozmowę.
Jabe

Jabe

21.11.2024 15:10

Dodane przez Tadeusz Hatalski w odpowiedzi na @ Jabe

Tak zakładałem.
Tomaszek

Tomaszek

18.11.2024 20:20

Dodane przez Tadeusz Hatalski w odpowiedzi na @ Jabe

TH
Po zmianie rządów widać jednak że ma . Podobinie jak kapitał , podobnie nawet jak nawet wiewiórka  . Myśli  postępując politycznie robi zapasy na zimę czyli myśli przyszłościowo . Problem jest w elektoracie (celowo nie piszę w narodzie) , który nawet do mentalności wiewiórki nie dorósł . Poglądem wiewiórki jest przetrwanie , a narodu co ? W zasadzie do zbierania szparagów elektrownia atomowa , porty ani CPK nie są potrzebne . Tylko człowiekowi głupio jakoś przed światem .
Tadeusz Hatalski

seafarer

18.11.2024 21:48

Dodane przez Tomaszek w odpowiedzi na TH

@Tomaszek
Ludzie to widzą, a jak jeszcze nie, to już wkrótce zobaczą ...
Tomaszek

Tomaszek

19.11.2024 12:59

Dodane przez Tadeusz Hatalski w odpowiedzi na @Tomaszek

Tylko co będą widzieli , to jest pytanie bo z tym widzeniem różnie bywa . Przykład Turów czy Kotlina Kłodzka . I kiedy będzie to wkrótce póki co nikt nie wie . A od sondaży to może lepiej notowania bukmacherów studiować . W USA były po raz kolejny od dawna trafniejsze . Ciekawe jak u nas bo źródeł nie znam .
Ptr

Ptr

18.11.2024 22:46

W blokowaniu rozwoju widać rękę obcych służb , a trwa to , można powiedzieć, od zawsze. Co może te wpływy obalić ? Mógł długopis prezydenta, ale ktoś łapał za rękę, za głowę lub inaczej , w każdym razie ten długopis nie podpisywał, a tak się go bano. Nawet Jabe by nie zatrzymał tego , gdyby ten długopis pisał.
u2

u2

19.11.2024 12:00

"My stanowimy peryferia"
Polska jest odwiecznym buforem między wschodem i zachodem. Ale PiS postawił na Via Carpatię, sygnalizując, że Polska to również pomost miedzy północą i południem.
PS. Dla mnie do pełni szczęścia potrzeba Rail Baltiki z Suwałk do Ełku. Prace trwają na odcinku Białystok-Ełk, odcinek Białystok-Warszawa na ukończeniu, ale o połączniu Suwałk ze światem nie mam co marzyć za czasów "rządów" folksdojcza aus Zopppott. CPK już nie jest aż tak konieczny. Choć Ryanair zlikwidował połączenia do Modlina i coś tę pustkę powinno zapełnić. N.p. Okęcie w krótkim okresie czasu, ewentualnie CPK. Choć do Modlina mam prostszą drogę :-)
Tomaszek

Tomaszek

19.11.2024 13:03

Dodane przez u2 w odpowiedzi na "My stanowimy peryferia"

Droga może i prostsza ale po szosie , autobusów nawet regularnych brak . Tobie to do Wilna pewnikiem lepiej i szybciej .
u2

u2

19.11.2024 16:42

Dodane przez Tomaszek w odpowiedzi na Droga może i prostsza ale po

"do Wilna"
Do Kowna, około 120 km. Tam jest lotnisko.
Z Suwałk bliżej do Wilna niż do Warszawy. Dlatego taki Czesław Miłosz kształcił się we Wilnie. Do Wilna około 220 km. Do Warszawy około 280. We Wilnie była onegdaj najstarsza uczelnia w CCCP co mocno denerwowało Rosjan :-)
PS. Przydałoby się lotnisko w Białymstoku (120 km), ale tam prowadzi droga zakorkowana TIR-ami. Do czasu powstania Via Carpatii nie warto tam samochodem jeździć. Ewentualnie może być Rail Baltica, która również patykiem na piasku narysowana :-)
Tomaszek

Tomaszek

19.11.2024 17:31

Dodane przez u2 w odpowiedzi na "do Wilna"

To masz orientacje dobrą . Ja to sprawdzałem nawet dla siebie choć do Wilna sporo dalej , ale bilety Latem po 50 funtów do Wilna czy Kowna a do Wawki nawet po 300 i wiecej a autobusem godzina różnicy . Lotnisko w Białymstoku to stan chorego umysłu tylko . Betoniarz Truskołasy zrobił jakiś pas i udaje port lotniczy tyle że pas za krótki i pozwolił na bloki 10 piętrowe na końcu . Syn Betoniarza Truskołasego pracował u dewelopera na dobrym ciepłym stołku to pozwolenie załatwił . Dziś jest posłem pajac jąkaty . Wyyebali 50 milionów na pas tylko żeby jakiś Strabag mógł przechwycić dotację z UE (norma) . To sie nazywa dogonienie króliczka . Kombinowali też z Tykocinem czy Topolanami ale to dla kitu i dymu . Lotnisko to według wszelkich norm musi być takie żeby mógł wylądować min Airbus z Brukseli czy Londynu i obłozenie na 10 co najmniej odpraw tego dziennie tego plus kraj . A tu mało że pas krótki i z wieżowcami na końcu to nawet szopy nie postawili dla podróżnych bo kasa nie dla Gebelsa . I Dupa , nic nie będzie . A jeżeli chodzi o inne loty  to w Kuleszach Kościelnych i Kołakach też Kościelnych zaczął się bój o chińskie CPK. Ale tylko Cargo póki co . China Railway rzuciły 3 miliardy Dolarów i chcą budować tu albo tu . I pamiętaj China Railway nie jakś tam firma . To nie potrzebuje całej biżuterii w postaci portów i reszty . Strefy logistyczne pewnie drugie tyle od innych inwestorów .
Ptr

Ptr

19.11.2024 22:19

Dodane przez u2 w odpowiedzi na "My stanowimy peryferia"

U2, wolę przejechać przez Polskę i mieć do dyspozycji samochód niż lecieć Ryanairem i tak gdzieś błąkać się godzinami w autobusach z lotniska. Problem, że duże miasta się korkują, bo nikt nie pomyślał, że drogi szybkiego ruch powinny omijać metropolie by cały system funkcjonował.
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

19.11.2024 22:38

Dodane przez Ptr w odpowiedzi na U2,   wolę przejechać przez

"Problem, że duże miasta się korkują, bo nikt nie pomyślał, że drogi szybkiego ruch powinny omijać metropolie "
Duże miasta mają już obwodnice to nie ruch miedzy miastowy korkuje metropolie. Korki wynikają z idiotycznej polityki miast która polega na budowaniu w centrum obiektów dla biurw wszelkiej płci. W dodatku biurw które nie mieszkają w mieście ale poza nim.
Czyli mieszkaniec większości  aglomeracji płaci podatki za budowę ciągów komunikacyjnych służących do całkowicie zbędnego ruchu rano i po południu.  W Poznaniu dzięki Bogu, nielubiany przez pseudopolaków z PiS, Prezydent robi co można i słusznie by obrzydzić ruch prywatnymi samochodami tych którzy nie zostawiają grosza w kasie miejskiej.
***** ***
u2

u2

21.11.2024 15:33

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na "Problem, że duże miasta się

"Duże miasta mają już obwodnice"
Baju, baju. W mojej okolicy tylko Łomża (całkiem niedawno otwarto połówkę mostu na Narwi - już jeździłem nią kilka razy - SUPER), Suwałki i Augustów mają. Augustów ma mieć jeszcze wschodnią obwodnicę. Białystok główne miasto regionu nadal nie ma. Rolnik z Mazur sknocił projekt i puścił ruch TIR-ów przez miasto. Czy celowo? Podobnie jak kaszubski folksdojcz uważa, że Bolanda nie powinna się normalnie rozwijać. Więc całkiem możliwe, że celowo, na spółę z Truskołasymi, jak ich celnie nazywa Tomaszek :-)
PS. No i ciągle nie ma najważniejszej obwodnicy - naszej pięknej Stolicy. Widzę całe dekady zaniedbań i zaniechań, począwszy od PRL-u.
u2

u2

21.11.2024 15:55

Dodane przez Ptr w odpowiedzi na U2,   wolę przejechać przez

"niż lecieć Ryanairem"
U mnie podobnie, ale Polak potrafi i kupiliśmy z rodzinką na spółkę mieszkanko w okolicach Modlina, gdzie można wypocząć i udać się w dalszą podróż. Do pełni szczęścia potrzebuję Rail Baltica. Ale za nierządów Tuska nie liczę na cud. Odcinek Elk- Suwałki za jego nierządów nie powstanie :-)
Hornblower

Hornblower

19.11.2024 19:31

Ciekawa inicjatywa, myślę, że warta poparcia. Każdy pomysł robienia czegoś w naszym bantustanie "ponad podziałami" jest wart poparcia. Co do CPK, to powtórzę raz jeszcze - w tej sprawie zadecyduje Nasz Najważniejszy Sojusznik. Jak uzna, że mu potrzebny porządny hub to CPK będzie. A wygląda na to, że tak uznał. Chyba, że nowy prezydent Trump uzna, że nie. I tyle.
wielkopolskizdzichu

wielkopolskizdzichu

19.11.2024 20:11

Dodane przez Hornblower w odpowiedzi na Ciekawa inicjatywa, myślę, że

"Co do CPK, to powtórzę raz jeszcze - w tej sprawie zadecyduje Nasz Najważniejszy Sojusznik. Jak uzna, że mu potrzebny porządny hub to CPK będzie. "
Warto przypomnieć Panu Hatalskiemu, bo być może nie pamięta, albo nie chce, że CPK miał być wybudowany za chińskie pieniądze jako hub łączący koniec Jedwabnego Szlaku z odbiorcami europejskimi. Przestało to się podobać Wujkowi Samowi czyli pisiorom wielkie pieniądze przeszłyby obok nosa.
No to pisiory wpadły na pomysł że cały Naród będzie składać się na wypłaty  i odprawy pisowskiego zarządu co rusz zmieniającego się by każdy kto nawilża Kaczyńskiemu mógł się  nażreć, CPK miał być w zamysłach Prawdziwych Polaków króliczkiem którego się goni ale Broń Boże dogonić.
Wyborcy zadecydowali inaczej, ale pisiory mają głowy nie od parady w związku z tym już teraz przedstawiają się jako ta grupa bez której nawet łopata wbita być nie może i w tym zbożnym celu ma ich wspomóc pospolite ruszenie naiwniaków.
Jestem za powstaniem CPK, w odpowiednim dla naszych możliwości kształcie i jestem za tym aby każdego pisowca który by do tego projektu i wykonania chciał się zbliżyć, potraktować jak natrętnego komara. 
Pan Hatalski, albo naiwniak, albo na deal w nawilżaniu dotychczasowym Ojcom CPK, którzy wydoili miliony dla siebie.
Ptr

Ptr

19.11.2024 21:51

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na  "Co do CPK, to powtórzę raz

Czyli chcesz CPK  w Polsce  ale zarządzanego przez demokratów z USA i Niemców. Bo brak  kontroli PiS nad CPK oznacza kontrolę niemiecką. Wasze ulice. Nasza infrastruktura biznesowa. Wasza praca, nasza marża, cła i władza. Ale nie będzie  wasza tylko Niemiecka i tzw.  demokratyczna.
Tadeusz Hatalski

seafarer

21.11.2024 14:28

Dodane przez wielkopolskizdzichu w odpowiedzi na  "Co do CPK, to powtórzę raz

@ wielkopolskizdzichu - 'Hatalski, albo naiwniak, albo na deal ...'
Co pana obchodzi jaki jest Hatalski, odnieś się pan do tekstu (krytycznie albo pozytywnie) a nie do tego jaki on jest (to jaki jest nie pańska sprawa).
Tomaszek

Tomaszek

21.11.2024 15:47

Dodane przez Tadeusz Hatalski w odpowiedzi na @ wielkopolskizdzichu -

TH
Na Podlasiu w Kołakach Kościelnych lub Kuleszach Kościelnych (kwestia co wybierze inwestor) China Railway planują ekspressową budowę lotniska towarowego . Inwestycja na początek 3 miliardy dolarów , czyli jak na taką inwestycję dużo , bardzo dużo , pewnikiem drugie tyle infrastruktura . Wpływy z VAT i cłą unijnego do budżetu ( bo zapewne było też brane pod uwagę w pierwotnym CPK) gigantyczne i przejęte m in z portów i lotnisk niemieckich . Żeby tylko banda tyfusa nie sprzedała zbyt dużo w sferze strefy bezcłowej . Moim zdaniem to zapewne ruszy z kopyta , ku chwale finansowej . I żeby żaden bęcwał nie sprzedał nic więcej niż konieczne , bo w portach w Europie i w Polsce bywało różnie a nawet tragicznie . CR to olbrzymia firma , zasobna i silna , tylko uważać i jeszcze raz uważać na skutki we wszelkich perspektywach .
u2

u2

21.11.2024 15:48

Dodane przez Tadeusz Hatalski w odpowiedzi na @ wielkopolskizdzichu -

@Tadeusz Hatalski
Proszę nie oczekiwać merytorycznych wpisów od "zdzicha". To wyjątkowo niekulturalny gostek z okolic Poznania.
PS. Ja mu odpowiedziałem, bo napisał, że większe miasta mają obwodnice, co jest zwykłym kłamstwem. Obaliłem jego tezę na kilku przykładach :-)
Tomaszek

Tomaszek

21.11.2024 19:50

Dodane przez u2 w odpowiedzi na @Tadeusz Hatalski

Bo Zdzicho pewnie chowany na starej obwodnicy Poznania . Kiedyś przejechać się nie dało z otwartym oknem . Taki smród . Nasrane , naszczane i kondonów miliony po poznańskich tirówkach .
Marek Michalski

Marek Michalski

19.11.2024 20:02

Poczucie peryferyjności w kraju, który leży w centrum Europy i na szlakach tranzytowych jest głównie problemem mentalnym.
Peryferyjni jesteśmy w ramach UE geograficznie, politycznie i ideologicznie w stosunku do bizantyńsko-marksistowskiego centrum.
W ramach UE jesteśmy peryferium gospodarczym nie tylko Eurazji, ale świata, co wbrew położeniu geopolitycznemu narzuciła ideologia, w tym klimatyzmu, który posłużył do degradacji Europy i tu jesteśmy peryferyjnym prymusem z kosztami energii do życia codziennego i produkcji przemysłowej.
Lansowanie jakiejś komunistki, bo zdarzyło się, że mówi prawdę na jakiś temat, jest dowodem na wspieranie lewej nogi ze znanym skutkiem. Tym skutkiem jest postępujący lewoskret ideologiczny. w skali całego społeczeństwa. Nie będzie żadnego rozwoju, jeżeli nie rozpoznaje się rzeczywistości, zmarnowano 35lat, w tym 8 lat rządów PiS, a zamiast tego powstają towarzystwa wzajemnej adoracji. Front Jedności Narodu nie zastąpi rozliczenia winnych degradacji państwa.
Ptr

Ptr

19.11.2024 21:32

CPK dla Polski to  jak JFK dla Nowego Jorku, jak Heatrow dla Londynu, jak port w Hamburgu dla Niemiec, jak port w Rotterdamie dla Niderlandów. Czyli brama na świat. I dlatego rękami głupich i naiwnych wyborców w Polsce tego nie będzie. Bo nie tylko glupi ludzie, ale politycy też głupi włącznie z konfą, bo trzeba przewidywać jak się chce wywracać stoliki. A PiS ten stolik zrobił na nogach z papieru tak jak chciały złote panie.

Stronicowanie

  • Pierwsza strona
  • Poprzednia strona
  • Wszyscy 1
  • Wszyscy 2
seafarer
Nazwa bloga:
navigare necesse est ...
Zawód:
Inż. navigator
Miasto:
Gdynia

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 328
Liczba wyświetleń: 1,532,967
Liczba komentarzy: 4,453

Ostatnie wpisy blogera

  • Polityczny poker marszałka Hołowni
  • Brak morskiej floty czyli o wyrzucaniu pieniędzy do kosza ..
  • Czerwone maki na Monte Cassino…dzisiaj 81-sza rocznica bitwy

Moje ostatnie komentarze

  • @ Zofia Ale marszałkowi Hołowni trzeba oddać sprawiedliwość, jeżeli chodzi o zaprzysiężenie Prezydenta, zachował się tak jak trzeba.
  • @ spike Tak czy inaczej Hołownia nie  ma innego wyjścia, żeby przetrwać musi się odróżnić, wybić na niezależność i smodzielność. I to robi, nie wychodzi z koalicji ale się odróżnia i to przynosi…
  • @ RinoCeronte Dobre pytanie, ale chyba nie do mnie ... 😉  

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Na koniec roku (1) o morzu …
  • To była suwerenna decyzja pani Premier
  • Pułapki ‘reżimowej propagandy’

Ostatnio komentowane

  • Ijontichy, Wpolityce nie ma przypadków,ani pomyślnych zbiegów okoliczności...A jeżeli już są...to dobrze wyreżyserowane. To chyba cytat z Talleyranda?
  • spike, @EzE Kiedyś będąc na wakacjach na morzem, mieszkałem na kwaterze wynajmowanej przez pewną kaszubską rodzinę. Głowa rodziny pracował w porcie, często przynosił świeżo wędzone jeszcze ciepłe śledzie,…
  • spike, @tadeusz - sprawiedliwość to się odda Hołowni, jak stanie przed sądem. Właśnie wziął udział na bezprawnym, wbrew orzeczeniu TK, przeprowadził głosowanie w sejmie i postawił Świrskiego przed TK. Ten…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności