Grupa #TakdlaCPK stanowi doskonały przykład inicjatywy ponadpartyjnej, która przekracza granice polityczne i łączy wyborców każdej opcji. Inwestycje infrastrukturalne, takie jak CPK, zawsze były i powinny być sprawą wspólną dla wszystkich obywateli.
Pozwolę sobie jeszcze przytoczyć jeden z ostatnich wpisów Macieja Wilka i polecam obserwować go (przytoczony post pod tym linkiem )
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
‼️ JESTEŚMY OKŁAMYWANI ‼️
Nie dajmy się zwieść okrągłym słówkom Ministra @LasekMaciej i jego kumpli. Pod płaszczykiem zapewnień o chęci kontynuacji projektu #CPK, podejmowane są konkretne działania odsuwające budowę na co najmniej 2035, a w praktyce - ZABICIE PROJEKTU
KŁAMSTWO 1: transparentny audyt z udziałem wybitnych i bezstronnych ekspertów - @donaldtusk
Nie było żadnego niezależnego badania. Próby wyłonienia zewnętrznych ekspertów zakończyły się spektaklularną klęską. Spółka zaudytowała samą siebie pod bacznym okiem Pełnomocnika Rządu i na bazie tego, nieujawnionego opinii publicznej raportu podjęta ma zostać decyzja przez rząd.
KŁAMSTWO 2: Budowa CPK potrwa co najmniej do 2032
Sam Pełnomocnik Rządu przyznaje, że szanse realizacji inwestycji w 2028 wynosiły 10-20%. Nie oznacza to, że harmonogram był nierealny, tylko bardzo wyśrubowany i ambitny. W dalszym ciągu możliwa jest realizacja inwestycji do 2030
Jeżeli z góry zakłada się opóźnienia inwestycji o kilka lat, to również harmonogram zakładający termin 2032 z dużą dozą prawdopodobieństwa będzie opóźniony w realizacji.
Średni okres budowy lotnisk porównywalnych do CPK w Europie to 4-5 lat (Stambuł, Monachium, Oslo, Ateny, LHR T2, LHR T5). W 7 lat zdołano usypać sztuczne wyspy na Pacyfiku i zbudować na nich lotniska w Osace i Hong Kongu.
Nie ma żadnego powodu, aby zakładać z góry, że realizacja CPK potrwa 8-10 lat
KŁAMSTWO 3: Lotnisko Chopina potrzebuje pilnej rozbudowy
Łączna przepustowość 4 lotnisk w okolicach Warszawy (Chopin, Modlin, Radom, Łódź) to ok. 31 mln pasażerów. Prognoza Urzędu Lotnictwa Cywilnego na 2030 to 30,5 mln pasażerów.
Przepustowość lotniskowa w perspektywie oddania CPK do użytku w 2030 jest zatem już teraz zapewniona
Ewentualna rozbudowa Modlina o dodatkowe 3-4 mln pasażerów całkowicie adresuje potrzeby Mazowsza w perspektywie 2033-2034 (34-35 mln pasażerów)
Z drugiej strony, rozbudowa Lotniska Chopina do 27-28 mln nawet w połączeniu z rozbudowanym Modlinem nie adresuje długoterminowych potrzeb Mazowsza - prognoza ULC na 2040 to już 45 mln pasażerów, względem całkowitej potencjalnej przepustowości ~42 mln pasażerów
KŁAMSTWO 4: Lotnisko Chopina można rozbudować do 2029
Nie można. Nie ma koncepcji, projektu ani wykonawcy. Nie ma też decyzji środowiskowej, o czym władze Lotniska Chopina w ogóle nie wspominają.
Realny termin rozbudowy Lotniska Chopina w proponowanym kształcie to 2031-2032, a więc nawet później niż możliwe oddanie do eksploatacji CPK.
KŁAMSTWO 5: Liczbę lotów na Chopinie można zwiększyć do 700-800 operacji na dobę bo samoloty są cichsze
Samoloty najnowszej generacji są cichsze, jednak globalnie jest ich wciąż mało i rzadko operują do WAW. Względem 2011 na warszawskim lotnisku wzrosła istotnie natomiast liczba operacji lotniczych wykonywana większymi, a przez to też głośniejszymi, samolotami (np. B737-800 względem ATR72). W efekcie, dzisiaj możnaby rozważać podniesienie limitu co najwyżej do ~630 operacji na dobę.
Ułudą jest też myślenie, że LOT oraz inni przewoźnicy od ręki wymienią floty starszych, głośniejszych samolotów na jednostki najnowszej generacji. Będzie to stopniowy proces, który zajmie najbliższą dekadę.
KŁAMSTWO 6: Rozbudowa Chopina odbędzie się bez obniżenia obecnej przepustowości
Absolutna brednia. Proponowana rozbudowa Lotniska Chopina wymaga rozwalenia istotnej części terminala pasażerskiego pod rozbudowę sortowni bagaży. Szereg stanowisk postojowych przy terminalu będzie całkowicie przebudowywanych.
Nie ma możliwości przeprowadzenia tego typu prac na lotnisku wypełnionym w 100% bez obniżenia przepustowści na okres kilku lat.
KŁAMSTWO 7: Nakłady inwestycyjne na rozbudowę Chopina zwrócą się do 2034
Nie zwrócą się, bo budowa potrwa dłużej (2031-2032), a znając sprawność inwestycyjną PPL, jej koszty będą również znacznie wyższe niż zakładane 2,4 mld PLN.
Dodatkowo - o czym również nie informuje się opinii publicznej - już około lat 2031-2032 konieczny będzie remont generalny obu dróg startowych na Lotnisku Chopina, co pochłonie kolejne setki milionów złotych i spowoduje ograniczenie przepustowości na kolejne 2 lata.
KŁAMSTWO 8: Potrzeba zbudować masę krytyczną na Lotnisku Chopina, aby przenieść ruch na CPK
Ta masa krytyczna już jest zbudowana. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w pierwszym roku operowania CPK ruch tam wynosił 22-23 mln pasażerów (20 mln obecne + organiczny wzrost) przy 34 mln pasażerów przepustowości (68%).
Trzeba być niespełna rozumu, aby do infrastruktury na 34 mln pasażerów chcieć w pierwszym roku wprowadzać 30 mln pasażerów (28 mln z Chopina + wzrost organiczny, tj. 82%). Przy tej zajętości natychmiast od pierwszego dnia działalności CPK zachodziłaby potrzeba pilnej jego rozbudowy
KŁAMSTWO 9: Przeskalowany dworzec kolejowy i bezsensowne szprychy zbiegające się w CPK
Dworzec na 6 peronów nie jest przeskalowany. Tyle samo peronów ma dworzec we Wrocławiu, natomiast w Poznaniu peronów jest 11 - nie słyszałem, aby ktokolwiek zarzucał tym miastom gigantomanię.
Jakiekolwiek zmiany w projekcie dworca kolejowego oznaczać będą opóźnienie projektu o co najmniej 2 lata. Oszczędności finansowe będą z tego żadne - może 100 mln EUR, czyli 1% nakładów inwestycyjnych na lotnisko. Natomiast rozbudowa zmniejszonego na siłę dworca w przyszłości może okazać się niemożliwa.
Szprychy nie zbiegają się w CPK. Przez lotnisko przechodzą jedynie 3 linie kolejowe - KDP Y, CMK przedłużona na północ oraz nowa linia radomsko-rzeszowska.
KŁAMSTWO 10: Lotnisko musi poczekać na kolej
Lotnisko może krótkoterminowo funkcjonować nawet i bez dojazdu kolejowego - port lotniczy w Stambule oddano do użytku w 2018, a kolej doprowadzono w 2023. Nie jest to żaden argument aby opóźniać realizację projektu.
Dodatkowo nieprawdą jest, że konieczna jest budowa tunelu wyjazdowego z Warszawy - tymczasowo planowany jest łącznik z główną linią CMK, co w okresie przejściowym wydłuży czas dojazdu do Warszawy o 5 minut.
KŁAMSTWO 11: Pieniędzy nie ma i nie będzie
Budowa lotniska CPK wymaga wydatkowania z budżetu państwa jeszcze ok. 5 mld PLN w perspektywie 2030 r. Reszta to dług komercyjny pozyskany przez spółkę CPK oraz wkład inwestorów zagranicznych.
W tym samym czasie wydajemy 24 mld PLN rocznie na dopłatę do KRUS oraz uruchamiamy program Mieszkanie na Start (21 mld PLN w 10 lat), będący niczym innym niż zapomogą dla deweloporów.
KŁAMSTWO 12: Dzisiaj nie dyskutujemy czy, tylko jak budować CPK
Totalna ściema i zasłona dymna. Wszystkie realizowane działania jednoznacznie wskazują na zamiar "zamrożenia projektu" i inwestowanie publicznych pieniędzy w paździerz, czyli rozbudowę Modlina i Lotniska Chopina. Prezes Lotniska Chopina otwarcie mówi, że przewiduje funkcjonowanie Lotniska Chopina co najmniej do 2034, co stoi w jawnej sprzecności np. z decyzją środowiskową CPK.
Powyższe działanie są świadomym pozbawianiem Polski szansy zbudowania właściwej łączności ze światem i uzyskania statusu kluczowego węzła transportowego dla całej Europy Środkowo-Wschodniej. Są to działania zmierzające do zabetowania naszej pozycji jako lotniczego - i nie tylko - peryferium. "
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wsparcie dla projektu CPK wykracza poza krótkoterminowe cele polityczne i skupia się na długofalowych korzyściach dla społeczeństwa i gospodarki. Budowa nowoczesnego portu lotniczego nie powinna być kwestią sporu, lecz raczej celem, który jednoczy wszystkie siły społeczne i polityczne w dążeniu do osiągnięcia wspólnego dobra.
Zapraszam do dołączenia do grupy #TakdlaCPK i wsparcia tej ważnej inicjatywy dla Polski oraz jej mieszkańców.
Grupa dyskusyjna TAK dla CPK
Podpisz Apel o kontynuację budowy CPK, jest już nas ponad 92 tysiące obywateli
TO MA ZNACZENIE OGROMNE.
Kalkulacje mówią, że wystarczy, żeby CPK obsłużyło rocznie 30 milionów pasażerów, aby budowa wyszła na zero
Obecnie szacuje się, że CPK powinien pochłonąć około 50 miliardów złotych. Z tego udział prywatnych inwestorów powinien pokryć mniej więcej połowę. Dla porównania roczny budżet Polski sięga obecnie około 800 miliardów złotych
Natomiast trzeba też powiedzieć, że to się nie skończy na 50, a raczej na 70-80 miliardach Analizując budżety innych dużych lotnisk na świecie, często obserwuje się, że koszty na końcu wzrastają!
Dlatego kluczowe jest, aby inwestycje w CPK były równocześnie skorelowane z rozwijaniem nowoczesnej infrastruktury kolejowej, a najlepiej z systemem kolei szybkich prędkości. Dyskusje koncentrują się na opłacalności CPK, jego sukcesie rynkowym, jednak zapominamy, że cała koncepcja opiera się na rozbudowie kolejowej infrastruktury, która jest w budowie droższa. Powodzenia Mika🌹
Nawet jakby inwestycja wychodziła na "0", to zysk jest ogólnokrajowy.
Rzymianie za własne pieniądze zbudowali największą w dziejach sieć dróg na całe Imperium, to zapewniło im panowanie ponad 1000 letnie, nie tylko gospodarcze, ale szczególnie militarne. Dodać należy, że jakość ich dróg wyprzedzała epokę o setki lat.
Przypomnę taki incydent, jaki miał miejsce z przystankiem kolejowym we Włoszczowej, gdy POlszewia wyła, a okazało się, że miasto i okolice się rozwinęło i rozwija nadal.
tiaaaa, by mogli na wczasy sobie pojechać do Brytanii :))))))))
Czy oprócz podstawówki, masz jakieś inne świadectwa, o zgrozo dyplomy ?
jakiekolwiek lotnisko, było budowane dla kogoś innego niż inwestor?
Jaki interes mieli Niemcy budując autostrady dla wszystkich i to bezpłatnie dla każdego użytkownika ?
Już ktoś określił komunikację jako "krwioobieg" państwa.
Żałość bierze i politowanie po twoich komentarzach.
Gdyby to USA płaciły, można by się przyłączyć ze względu na możliwe korzyści gospodarcze. One jednak nie są najwyraźniej istotne, gdyż rosyjska inwazja nie spowodowała reewaluacji tej inwestycji.
takie idiotyzmy może napisać ktoś z brakiem 5 klepki.
USA ma interes nas bronić, czy Polska ma taki interes ???
Przez to lotnisko będzie się więcej przewozić towarów do innych krajów, niż do Polski, tak się też dzieje w innych krajach, znany od czasów starożytny sposób na zarobek.
Człowieku, skąd ty się wziąłeś, jak się uchowałeś z takiej ciemnocie????
Ukończył z wyróżnieniem, więc ma tak fantastycznie zlasowany mózg, że nie jest zdolny do jakiegokolwiek logicznego myślenia.
Wszelkie próby dialogu z tym ekonomistą wszech czasów, nie mają najmniejszych szans powodzenia.
Daremne żale, próżny trud... .