3-14 VI 1992 Szczyt Ziemi w Rio de Janeiro – z udziałem Polski uchwalono Ramową konwencję Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu
11 XII 1997 Protokół z Kioto w sprawie przeciwdziałania ociepleniu klimatu przyjęty przez Polskę w czasie rządów Jerzego Buzka i prezydentury Aleksandra Kwaśniewskiego
18 listopada 2004 r. Protokół z Kioto ratyfikowała Rosja
"Zgodnie z art. 25 Protokołu z Kioto miał on wejść w życie dziewięćdziesiątego dnia od daty, w której nie mniej niż 55 Stron Konwencji, obejmujących Strony wymienione w Załączniku I, których emisje wynoszą co najmniej 55% całkowitych emisji dwutlenku węgla w 1990 r. Stron wymienionych w Załączniku I, złoży dokumenty ratyfikacji, zatwierdzenia, przyjęcia lub przystąpienia. Stało się to 16 lutego 2005 r., po tym jak w dniu 18 listopada 2004 r. Protokół z Kioto ratyfikowała Rosja. Ratyfikacja Protokołu z Kioto przez Rosję była kluczowa w kontekście faktu, że nie zdecydowały się na nią Stany Zjednoczone, odpowiedzialne za niemal 34% całkowitych emisji dwutlenku węgla przez państwa z Załącznika I za rok 1990, a jednocześnie udział Rosji wynosił 16,4%.
Sam Protokół z Kioto nie wymusza funkcjonowania systemu handlu uprawnieniami do emisji, ponieważ narzuca on jedynie niektórym państwom w nim uczestniczącym obowiązek redukcji emisji."
https://depotuw.ceon.pl/…
8 VI 2003
Referendum w spawie ratyfikacji traktatu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej
popierane przez UW, PSL, PO i PiS
https://referendum2003.p…
13 X 2003
"Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (z angielskiego: emissions trading scheme, ETS) stworzony został w wyniku implementacji w poszczególnych krajach członkowskich dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Europie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE58 (dalej Dyrektywa 2003/87). Dyrektywę 2003/87 uznaje się za wykonującą cele Unii Europejskiej w zakresie redukcji emisji określone w Protokole z Kioto."
https://depotuw.ceon.pl/…
2005 "W porównaniu z poziomem z roku 1988 – bazowego dla byłych krajów socjalistycznych – Polska ma obniżyć swoją emisję o 6%. Ponieważ z powodu zmiany struktury gospodarki narodowej w okresie transformacji emisja gazów i tak zmniejszyła się o 33% w latach 1988–2001, Polska miała możliwość zarobienia na handlu swoimi nadwyżkami[potrzebny przypis]. Komisja Europejska zdecydowała w marcu 2005, by ograniczyć limity przyznane wcześniej Polsce w krajowym planie rozdziału uprawnień na lata 2005–2007"
https://pl.wikipedia.org…
2005-2007 rząd PiS pierwsza faza handlu ETS (40EUR/tonę w latach 2005-2008), limitu emisji nie przekroczono, narzucone Polsce restrykcje akceptowano
28 IV 2011
Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
Głosowało za ustawą: PO+SLD+PSL
https://www.sejm.gov.pl/…
"W Polsce system handlu uprawnieniami do emisji nie stanowi samodzielnej, autonomicznej całości, lecz stanowi element omawianego wyżej unijnego systemu handlu. Z tego względu postanowienia polskiego ustawodawstwa w przedmiotowej materii nie mają charakteru wyczerpującego, lecz stanowią uzupełnienie regulacji unijnych68. Obecnie główna ustawa przenosząca na grunt polski Dyrektywę 2003/87 to ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych69 (dalej ustawa o systemie handlu), która z dniem 21 czerwca 2011 r. zastąpiła dotychczas obowiązującą ustawę z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji"
https://depotuw.ceon.pl/…
Ustawa 122 z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i komplet dyrektyw europejskich
https://isap.sejm.gov.pl…
XI 2015- X 2023 wspólne rządy PiS i prezydenta Dudy - kontynuacja polityki klimatycznej UE
2018
"Ceny uprawnień wyraźnie zareagowały na zmiany zaproponowane przez instytucje unijne. O ile w latach 2012-2017 ceny rynkowe uprawnień (które można znaleźć pod skrótem EEX) wahały się między 5 a 10 EUR, o tyle po uzgodnieniu bardziej restrykcyjnych zasad, zaczęły drastycznie rosnąć. Między styczniem a październikiem uprawnienia podrożały z 7 EUR do nawet 23 EUR za tonę (2018)."
pdf:
https://zpp.net.pl/ceny-…
24 XI 2023 Min.Sprawiedliwości Zbigniew Ziobro: "Wystąpiłem o stwierdzenie niezgodności z konstytucją europejskich przepisów regulujących materię z zakresu uprawnień do emisji CO2 w systemie ETS, który został wprowadzony z pogwałceniem zasady jednomyślności, która gwarantowała każdemu państwu, w tym Polsce, złożenie weta w sytuacji, kiedy rozwiązania dotyczą bezpośrednio miksu energetycznego i bezpieczeństwa energetycznego państwa"
https://serwisy.gazetapr…
- Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
- Odsłony: 2314
Hucpa klimatyczna
nie jest mityczna 🌼
Łatwo wskazać, że klimatyzmem posługują się kontynuatorzy rewolucji obok genderyzmu, migrantyzmu i innych pałek na Białego Człowieka.
Wygląda, że my, a nawet „doły partyjne” mamy inną perspektywę polityczną niż „osoby odpowiedzialne”.
Nawet świadomość resetu Obamy i obecnego, przewidywalnego, resetu z Rosją nie jest równoznaczna z odejściem od interesu narodowego. Zatem „dalekowzroczni politycy” jak Kaczyński, a zwłaszcza Morawiecki (taśmy „kelnerów”), planują dla Polski rozwiązania z punktu widzenia polityki globalnej a polska flaga jest kamuflażem.
Zakładając dobre intencje, by Polacy przetrwali IIIWŚ, zwraca uwagę gorliwość w tym co robią, bo wyklucza to przetrwanie Polski w formie innej niż fasadowa.
Wracając do zagadkowych działań moją uwagę zwróciło rozbicie koalicji z Giertychem i Lepperem akurat gdy były strategiczne inwestycje (gazoport, tarcza), czyli gdy gra na czas popłacała.
- histeria z niepełnosprawnym dzieckiem Gretą Thunberg,
- wiara religijna w "pieniądze unijne", które biorą się z nieba i łaski Komisji Europejskiej,
- zlasowanie mózgów przez kilka modnych ideologii typu LGBT itede... itepe...
- akcja "pandemia" wraz z akcją "cudowna szczepionka na nieśmiertelność",
- akcja pod nazwą "odbudowa po pandemii" przez finansowanie "zielonej transformacji".
I jeszcze parę innych.
Ostatecznie, mimo wszystko trudno stwierdzić czy aż tak bardzo opłaca się likwidować elektrownie węglowe gdyż przecież te, dzięki ETS oddają kasę do budżetu podwójnie - płaci za to wszystko odbiorca końcowy. Ale rząd jako taki zyskuje.
Mechanizm ten więc w praktyce wywołuje dwie rzeczy: podnosi ceny energii dla końcowego klienta. Oraz różnicuje je na rynku - przez co tzw. zielona energia wydaje się tańsza. Ale niekoniecznie opłacalna dla rządu.
Istotne jest, że rząd może wydać te pieniądze tylko na cele określone przez UE, czyli na zieloną energię, co oznacza np. niemieckie wiatraki. I się kręci...
https://www.cire.pl/arty…
https://naszeblogi.pl/72…