Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Trzydziesta rocznica zatonięcia promu Jan Heweliusz

seafarer, 13.01.2023


To było 30 lat temu. Pamiętam tę noc. Akurat kilka dni wcześniej wróciłem z morza i byłem w domu. W nocy wiatr tłukł po oknach tak, że spać się nie dało. A rano usłyszałem w radiu, że na Bałtyku, w pobliżu wyspy Rugia, zatonął prom Jan Heweliusz. Znałem ten statek dobrze. Kilka lat wcześniej pracowałem na nim, naprzód jako II-gi oficer a potem jako pierwszy i starszy oficer. Wyspę Rugia też pamiętałem i pamiętam do dzisiaj.
Co w niej jest takiego szczególnego, że tak dobrze ją zapamiętałem?
Właściwie nic oprócz tego, że prom kursujący pomiędzy Świnoujściem a Ystad w Szwecji, dopóki nie minie wyspy, jest osłonięty od sztormowego wiatru i sztormowej fali. A po minięciu wyspy, dostaje pełne uderzenie w lewą burtę, zarówno od wiatru jak i fali. I często bywało tak, że po minięciu Rugii, trzeba było zawracać, bo dalej nie dało się płynąć.
Tak było też wtedy, podczas tamtej sztormowej nocy. Jan Heweliusz płynący do Ystadt w Szwecji, po minięciu wyspy Rugia zawrócił do Świnoujścia, bo dalej nie dało się płynąć. Ale tym razem, zmiana kursu i próba powrotu do portu wyjścia już go nie uratowała. Po raz tysiąckrotny, działania człowieka w obliczu potęgi wzburzonego morza, okazały się bezsilne. Wskutek skumulowanej siły huraganowego wiatru i sztormowej fali, statek zaczął się przechylać. Pogłębiający się przechył spowodował, że pozrywały się mocowania przewożonych samochodów oraz wagonów kolejowych, które z kolei zaczęły się przewracać i przemieszczać na przechyloną burtę. Do tego jeszcze, woda w zbiornikach balastowych zaczęła się przelewać na przechyloną stronę w sposób niekontrolowany, gdyż w czasie budowy statku system balastowy nie został prawidłowo zaprojektowany i wykonany. To wszystko spowodowało, że po kolejnym przechyle statek już się nie podniósł.
I tak jak usłyszałem rano w radiu, prom Jan Heweliusz zatonął w pobliżu wyspy Rugia. W katastrofie zginęło 55 osób – 20 marynarzy i 35 pasażerów, liczba zaginionych (nieodnalezionych ciał) według różnych źródeł waha się od 6 do 10 osób. Wszyscy nie powrócili z morza.
Uratowało się 9 marynarzy.
Wrak promu Jan Heweliusz do dziś dnia, pozostaje na dnie morza.
Tadeusz Hatalski, kpt. ż. w.

Poniżej oficjalna informacja o uroczystościach rocznicowych organizowanych przez ówczesnego armatora promu:
=========================================================================================================
W nocy 13/14 stycznia 2023 roku przypada 30. rocznica katastrofy promu m/f „Jan Heweliusz”. W związku z okrągłą rocznicą tej największej tragedii morskiej w powojennej historii polskiej marynarki handlowej uprzejmie informuję, że planowane są następujące uroczystości rocznicowe:
Piątek - 13 stycznia 2023r. o godz. 12.00 pod pomnikiem „Tym, którzy nie powrócili z morza” na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie odbędzie się uroczysty Apel Pamięci Wszystkich, Którzy zginęli w katastrofie promu Jan Heweliusz
Piątek - 13 stycznia 2023r. o godz. 18.00 w Kościele p.w. św. Jana Ewangelisty, przy ul. Świętego Ducha 9 w Szczecinie, odbędzie się uroczysta msza święta w intencji Wszystkich, Którzy zginęli w katastrofie promu Jan Heweliusz
Sobota – 14 stycznia 2023r. o godz. 9.00 w Świnoujściu, na Placu Rybaka pod tablicą pamiątkową m/f Jan Heweliusz odbędzie się uroczystość upamiętniająca katastrofę promu
Niedziela – 15 stycznia 2023r. o godz. 18.00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbędzie się koncert Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta (koncert biletowany).
Uprzejmie zapraszamy do wzięcia udziału w uroczystościach, związanych z 30. rocznicą zatonięcia promu „Jan Heweliusz”, a w szczególności w piątkowym Apelu na Cmentarzu Centralnym.
=========================================================================================================

 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 1629
Kazimierz Koziorowski

Kazimierz Koziorowski

13.01.2023 22:10

Wieczne odpoczywanie racz im dac Panie...
po tylu latach nalezaloby zaczac mowic otwarcie ze marynarze i kierowcy tirow zgineli na morzu nie z powodu rzekomo niespotykanie zlej pogody ale niestety z powodu bledu ludzkiego. byc moze pan nie napelnial zbornikow balastowych z burty nawietrznej po uderzeniu wiatru z rugii ale tak sie wlasnie stalo w tym pechowym rejsie. nastepnie sternik dostal polecenie zwrotu przez linie wiatru a ten ktory wydal to polecenie albo zapomnial albo nie wiedzial ze statek jest zabalastowany mocno niesymetrycznie. po przekroczeniu lini wiatru juz nic nie moglo powstrzmac statku od wywrocenia sie dnem do gory. nie stanowi to wielkiej tajemnicy bo juz lata temu niemcy nakrecili film dokumentalny ktory klarownie wyjasnial przyczyne tragedi. ale polskie media wciaz rozpowszechniaja prawdy peerelowskich komisji ktore mialy chyba sluzyc tylko temu zeby splawic spadkobiercow ofiar
Tadeusz Hatalski

seafarer

14.01.2023 07:06

Dodane przez Kazimierz Kozi… w odpowiedzi na Wieczne odpoczywanie racz im

@ Kazimierz Kozio...
Nie widziałem tego filmu i nie brałem udziału w badaniu przyczyn katastrofy. Natomiast wiem, że system balastowy na tym statku, co do zasady był źle zaprojektowany i zbudowany. Natomiast jeżeli błędy ludzkie, o których pan pisze, były (tego nie wiemy), to wynikały ze złych rozwiązań konstrukcyjnych w systemie balastowym. Niemniej bezpośrednią przyczyną katastrofy była sztormowa pogoda.
Kazimierz Koziorowski

Kazimierz Koziorowski

14.01.2023 09:54

Dodane przez Tadeusz Hatalski w odpowiedzi na @ Kazimierz Kozio...

ten statek byl zaprojektwany tak jak wszystkie inne wspolczesne statki aby przetrwac kazda tzw sztormowa pogode i posiadal wazne wszelkie certyfikaty bezpieczenstwa o wiele bardziej szczegolowe niz badania techniczne kazdego samochodu. prosze nie powtarzac bajek ze wyjatkowo zla pogoda zatopila prom podczas gdy wszytkie inne statki w okolicy cudowie ocalaly. prosty system antyprzechylowy jana heweliusza przyczynil sie do katastrofy tylko dlatego ze oficer ktory zdecydowal sie na zwrot przez linie wiatru nie upewnil sie iz moze to zrobic bezpiecznie. byc moze zadzialal pod wplywem impulsu poniewaz dyrektorka ze szczecinskiego biura armatora statku byla narazona na niewygode kolysania na fali sztormowej. tej tragedii mozna bylo uniknac. kapitan statku poszedl na dno tylko dlatego ze nie wyrazil checi na opuszczenie mostka podczas gdy towarzyszacy mu oficer wachtowy odmeldowal sie, ubral w ubranie termoizolacyjne i zostal podjety z wody przez ratownikow. moglibysmy sobie jeszcze uszczegolowic przyczny techniczne wypadku omawiajac ten rzekomo wadliwy system balastowy i zamocowanie wagonow i tirow w ladowni ale to dla postronnego czytelnika  chyba nie jest istotne
Tadeusz Hatalski

seafarer

14.01.2023 10:38

Dodane przez Kazimierz Kozi… w odpowiedzi na ten statek byl zaprojektwany

Pracowałem na tym statku przez dobrych kilka lat (również po tym jak się przewrócił przy nabrzeżu w Ystad). Byłem na statku również podczas remontu i poznałem system balastowy od podszewki. I podtrzymuję to co powiedziałem wcześniej. System balastowy statku (antyprzechyłowy) na tym statku, co do zasady był źle skonstruowany. Błędy ludzkie (jeżeli miały miejsce w czasie katastrofy) były pochodną tej wady konstrukcyjnej.
seafarer
Nazwa bloga:
navigare necesse est ...
Zawód:
Inż. navigator
Miasto:
Gdynia

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 328
Liczba wyświetleń: 1,532,971
Liczba komentarzy: 4,453

Ostatnie wpisy blogera

  • Polityczny poker marszałka Hołowni
  • Brak morskiej floty czyli o wyrzucaniu pieniędzy do kosza ..
  • Czerwone maki na Monte Cassino…dzisiaj 81-sza rocznica bitwy

Moje ostatnie komentarze

  • @ Zofia Ale marszałkowi Hołowni trzeba oddać sprawiedliwość, jeżeli chodzi o zaprzysiężenie Prezydenta, zachował się tak jak trzeba.
  • @ spike Tak czy inaczej Hołownia nie  ma innego wyjścia, żeby przetrwać musi się odróżnić, wybić na niezależność i smodzielność. I to robi, nie wychodzi z koalicji ale się odróżnia i to przynosi…
  • @ RinoCeronte Dobre pytanie, ale chyba nie do mnie ... 😉  

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Na koniec roku (1) o morzu …
  • To była suwerenna decyzja pani Premier
  • Pułapki ‘reżimowej propagandy’

Ostatnio komentowane

  • Ijontichy, Wpolityce nie ma przypadków,ani pomyślnych zbiegów okoliczności...A jeżeli już są...to dobrze wyreżyserowane. To chyba cytat z Talleyranda?
  • spike, @EzE Kiedyś będąc na wakacjach na morzem, mieszkałem na kwaterze wynajmowanej przez pewną kaszubską rodzinę. Głowa rodziny pracował w porcie, często przynosił świeżo wędzone jeszcze ciepłe śledzie,…
  • spike, @tadeusz - sprawiedliwość to się odda Hołowni, jak stanie przed sądem. Właśnie wziął udział na bezprawnym, wbrew orzeczeniu TK, przeprowadził głosowanie w sejmie i postawił Świrskiego przed TK. Ten…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności