Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Słynny igrek powraca

Maciej Pawlak, 16.08.2019
Choć idea Kolei Dużych Prędkości (KDP) została zarzucona przez niesławnej pamięci Sławomira „Zegarek” Nowaka, ministra transportu za rządów PO-PSL, ostatnio powróciła - wraz z pomysłem realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Według firmy Baker McKenzie oraz Polityki Insight powstanie CPK może przynieść Polsce od 4 do 7 proc. wzrostu PKB.
Inwestycja ta ma objąć budowę zarówno portu lotniczego, jak i dworca kolejowego oraz łącznie ponad 1600 km nowych linii kolejowych prowadzących z 10. kierunków do CPK i Warszawy. Stworzą one zarzucone przez Nowaka KDP, tworzące trasę Warszawa – CPK – Łódź – Poznań / Wrocław. Od swojego kształtu KDP nazywana jest „igrekiem”. Zakładana prędkość eksploatacyjna pociągów wyniesie co najmniej 250 km/godz.
Jest to o tyle interesujące, że inwestycje w infrastrukturę kolejową stanowiły przez długie lata przysłowiową piętę achillesową kolejnych rządów po 1989 roku. Koleje generalnie się u nas zwijały, a nie rozwijały. Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi obecnie ponad 19 tys. km. Niestety, od początku lat 90. ub. wieku zostało zlikwidowanych ponad 5 tys. km linii. Tymczasem, jak podkreśla resort infrastruktury nowe inwestycje w ten rodzaj infrastruktury komunikacyjnej są potrzebne. Bowiem od lat 80., gdy zakończona została realizacja Linii Hutniczej Szerokotorowej (zarządzanej obecnie przez spółkę PKP LHS), a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK, z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia na Śląsku), nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych.
Zaś program CPK to pierwszy całościowy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.
Spółka zarządzająca realizacją tego przedsięwzięcia (CPK) nie zasypia gruszek w popiele – wzięła się ostro do pracy. W ostatnich tygodniach m.in. upubliczniła zarys projektów architektonicznych Portu przedstawione przez światowej sławy pracownie projektowe.
Nas interesuje kolejowa „noga” całego przedsięwzięcia. W tej dziedzinie trwają szczególnie intensywne prace przygotowawcze. Otóż spółka zarządzająca całym projektem zamknęła etap konsultacji Programu Kolejowego CPK w pięciu województwach (kujawsko-pomorskim, wielkopolskim, mazowieckim, łódzkim i dolnośląskim). Zaś na wrzesień zaplanowane są spotkania w kolejnych siedmiu (śląskim, małopolskim, świętokrzyskim, podkarpackim, lubelskim, warmińsko-mazurskim i podlaskim).
Po ich zakończeniu spółka przeprowadzi dla każdej z  linii analizę lokalizacyjną. Następnym etapem będą dodatkowe – zaproponowane przez CPK – lokalne konsultacje dotyczące konkretnych rozwiązań technicznych. Jak podkreśla spółka głos lokalnych społeczności zostanie także uwzględniony w trakcie wydawania decyzji środowiskowej – dokumentu, który ostatecznie przesądzi o przebiegu linii.
Dzięki powstającej KDP podróż z najważniejszych miast naszego kraju do CPK będzie trwała od 1 do 3 godzin. W tym tygodniu spółka CPK ogłosiła przetarg na tzw. inwentaryzacje przyrodnicze dla KDP prowadzących do nowego lotniska i Warszawy. Umowa w tej sprawie ma zostać podpisana jesienią. Szacowana wartość zamówienia to ponad 26 mln zł. CPK wyjaśnia, że chodzi o identyfikację chronionych, rzadkich lub zagrożonych elementów środowiska na terenach przeznaczonych pod przyszłe inwestycje. Zaś wyniki badań terenowych stanowią jedną z części składowych niezbędnych w ramach procedury środowiskowej, która poprzedza wydanie pozwolenia na budowę.
W wyniku trwającego postępowania spółka CPK planuje wybrać sześciu wykonawców, z którymi jeszcze w br. zawrze umowę ramową na pięć lat. Wyselekcjonowane firmy będą następnie brały udział w organizowanych przez spółkę zamówieniach cząstkowych. O ich wyborze decydować będzie zaproponowana przez daną firmę cena. Według pełnomocnika rządu ds. CPK min. Mikołaja Wilda, w pierwszej kolejności inwentaryzacja przyrodnicza zostanie przeprowadzona na terenie, na którym powstanie Fragment KDP Warszawa – CPK – Łódź.
- Naszym celem w ramach tzw. etapu zero, który powinien być gotowy przed otwarciem Portu Lotniczego Solidarność, jest wybudowanie 140 km nowych linii, głównie trasy Warszawa – CPK – Łódź – dodaje Piotr Malepszak, p.o. prezesa CPK.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 3732
Domyślny avatar

Zunrin

16.08.2019 22:27

Szczerze mówiąc to cała ta KDP będzie służyć jako podkładka pod wyciąganie kasy na analizy, projekty i opracowania.  Po co nam prędkość 250 km/h? Obecne 200 km/h Pendolino w zupełności wystarczy.
Domyślny avatar

Moni

16.08.2019 22:43

Wątpię abym dożyła takich czasów, gdzie kolej będzie taka szybka u nas i będziemy pokonywać 500 km w 2 godziny. Już Pendolino miało być szybkie… może i jest, ale pamiętam czasy, że Express jechał 6 godzin z Warszawy nad morze, a teraz? Pendolino jedzie podobnie. Więc gdzie to przyspieszenie? Kolej u nas jest zaniedbywana. Dziś powinniśmy w nią inwestować, aby każdy przeniósł się – włącznie z TIRami. Aby nie stać w korkach. A czy CPK dojdzie do skutku? Czy znów będą źle wydane pieniądze? Zobaczymy… Ja wątpię.
Domyślny avatar

megalampus

16.08.2019 23:25

Yeah..Warszawa bedzie tylko przystankiem na trasie Berlin-Moskwa..
O to biega...
Domyślny avatar

Trotelreiner

17.08.2019 08:53

Dodane przez maxilampus w odpowiedzi na Yeah..Warszawa bedzie tylko

maxilampus 23.25
 I to na żądanie...pod warunkiem,że będą trzy "żądania" zgłoszone mailem na tydzień wcześniej...
NiepoprawneRadio.PL

NiepoprawneRadio.PL

18.08.2019 08:26

Panie Macieju,
pozwoli lem sobie przeczytać Pana wpis do dzisiejszej audycji. Mam nadzieję, że nie ma Pan nic przeciwko temu.
Pozdrawiam,
MarkD
Maciej Pawlak
Nazwa bloga:
Maciej Pawlak
Zawód:
dziennikarz
Miasto:
Błonie

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 645
Liczba wyświetleń: 1,351,876
Liczba komentarzy: 2,244

Ostatnie wpisy blogera

  • Mężczyźni w prywatnych zakładach górniczych zarabiają najlepiej
  • Profilaktyka wad słuchu na wyciagnięcie ręki
  • Nie jesteśmy skazani na Niemcy czy Francję

Moje ostatnie komentarze

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Coraz bliżej okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej
  • Mniejsze zło?
  • Pracują i wydają w Polsce pieniądze

Ostatnio komentowane

  • Anonymous, Parytet płci w górnictwie! To jest to!Pisz Pan na Wiejską.Potem, a nuż, w Pałacu zaświerzbi długopis.
  • Jan1797, W jakim stopniu pogorszenie się koniunktury w Niemczech i we Francji naszych czołowych partnerów w handlu zagranicznym może odbić się na sytuacji naszej gospodarki...porównując koniunkturę w Polsce i…
  • NASZ_HENRY, ,,,.,.,.... W Unii Europejskiej jesteśmy skazani na Niemoc i France 😡

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności