Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Polska firma dla polskich i zagranicznych miast

Maciej Pawlak, 09.03.2019
Jeden z największych pracodawców regionu kujawsko-pomorskiego to firma „po przejściach”. Obecnie, po wyjściu z finansowego dołka, nadrabia zaległości, zawierając kolejne kontrakty w kraju i za granicą.
W latach 2015-2017 Pesa SA z Bydgoszczy, producent tramwajów i elektrycznych pociągów odnotowywała ujemne wyniki finansowe. Tylko w 2017 r. – niemal 600 mln zł straty netto (w 2016 – było to -70 mln zł), zaś przychody wyniosły wówczas niemal 750 mln zł (tj. mniej o prawie 25 proc. niż rok wcześniej). Jak pisał zarząd Pesy w sprawozdaniu z działalności za 2017 r. „wpływ na taką sytuację miał fakt dużej konkurencji rynkowej połączonej z końcem perspektyw dotacji unijnych na zakup taboru kolejowego przez przewoźników”.
Wygląda jednak na to, że najgorsze czasy bydgoska spółka ma za sobą. Niemal rok temu prawie jej 100 proc. udziałów przejął Polski Fundusz Rozwoju, co pozwoliło firmie dalej funkcjonować. W całym 2018 r. jej przychody ze sprzedaży skoczyły do ponad 2 mld zł – jak poinformował dziennikarzy prezes Pesy, Krzysztof Sędzikowski na konferencji w ostatni czwartek w polskiej ambasadzie w Pradze. Okazją do zorganizowania spotkania była uroczystość podpisania przez polską spółkę kontraktu na dostawę prywatnemu, czeskiemu przewoźnikowi RegioJet siedmiu nowych, niskopodłogowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Pesa Elf.eu, które będą obsługiwać regionalne połączenia w rejonie Usti.
Łączna wartość kontraktu wynosi ponad 84 mln zł. Zaś pojazdy zostaną dostarczone do Czech za ponad dwa lata i będą wozić pasażerów od grudnia 2021 r.
Sędzikowski przy okazji przypomniał, że kiedyś jego firma była jednym z zakładów naprawczych taboru kolejowego – podlegającego państwowym PKP. Po latach, w nowej rzeczywistości ustrojowej Pesa, jako jedna z nielicznych ZNTK potrafiła przekształcić się w nowoczesnego producenta pociągów i tramwajów. Zatrudnia obecnie ponad 4 tys. pracowników i systematycznie podpisuje (i – co ważniejsze – realizuje) kolejne kontrakty zarówno krajowe, jak i zagraniczne.
Tylko w ciągu ostatniego roku spółka z Bydgoszczy podpisała kontrakty na dostawę, bądź dostawy realizowała/zrealizowała przekazując sto kilkadziesiąt tramwajów, lokomotyw elektrycznych, bądź elektrozestawów trakcyjnych (lokomotywa i wagony w jednym) dla Polregio w woj. kujawsko-pomorskim, Szybkiej Kolei Miejskiej Warszawa, Tramwajów Śląskich, Poznańskiej Kolei Metropolitalnej oraz zamawiających za granicą: oprócz wspomnianego czeskiego RegioJet, tramwaje dla StolichenElectrotransport w Sofii oraz (największy kontrakt w ostatnich latach) dla niemieckiego DB Regio – łącznie 71 pociągów spalinowych typu Link.
Jak zauważył prezes Sędzikowski podczas wspomnianej konferencji w Pradze - 8 lat temu, 17 marca podpisaliśmy w Pradze umowę na dostawę spalinowych LINK. Przez Czechy LINKi wjechały do Europy, teraz wożą pasażerów w Niemczech. Dzisiaj podpisujemy umowę na dostawę elektrycznych Elfów dla RegioJet. Mam nadzieję, że te pojazdy spełnią oczekiwania czeskich pasażerów, a potem wjadą do Europy. W pewnym sensie dla PESA Czechy stają się drogą na wymagające europejskie rynki.
 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 3097
Domyślny avatar

ŁukaszP

10.03.2019 14:18

Czechy stają się drzwiami do Europy dla bydgoskiej Pesy, bo Polska nie promuje rodzimego przemysłu! Warszawa podpisała niedawno umowę z koreańską spółką Hyundai Rotem Company na dostawę 213 tramwajów dla miasta, odrzucając tym samym ofertę polskiego producenta.
Domyślny avatar

Jan Sobolewski

11.03.2019 11:33

Gratulacje. Dobrze że pomoc publiczna zdała egzamin i teraz już będzie tylko lepiej. Alstom sprzedaje tramwaje na całym świecie a robi je w Chorzowie, PESA też może.
Domyślny avatar

Mateusz Ratajczak

11.03.2019 12:26

Bydgoska Pesa od pewnego czasu przeżywała poważne problemy związane z tym, że nie wszystkie zamówienia udawało się realizować terminowo ale miejmy nadzieję, że wszelkie kłopoty mają już za sobą.
Irek

Monopoli

11.03.2019 13:23

Pierwsze pytanie jakie przyszło mi na myśl, dlaczego i skąd pojawił się "dołek"? Skoro pojawiły się zyski po przejęciu prawie jej 100% udziałów przejął Polski Fundusz Rozwoju, znakiem tego konkurencja nie mogła być problemem. Czyżby złe zarządzanie firmą? Dodatkowo napiszę, że nie wspieramy naszych polskich firm, najlepszym przykładem jest fakt, że Warszawa zamówiła tramwaje z Korei. Tyle w temacie
Domyślny avatar

leonardo74

11.03.2019 14:13

Oby pomoc z budżetu nie poszła na marne życzę  powodzenia w realizacji zamówienia i dalszej działalności także w naszym kraju !
Domyślny avatar

Kacper Głowacki

11.03.2019 14:20

PeSa leci pełną parą, dostarcza towar na całą Europę, a Trzaskowski w Warszawie kupuje koreańskie prototypy zamiast wspierać krajowe przedsiębiorstwo.

Jako bydgoszczanin trzymam kciuki  za tą firmę 

Domyślny avatar

Natalia Wybicka

14.03.2019 13:47

Dobrze się czyta o polskiej firmie, podbijającej rynki zagraniczne. I tylko łza się w oku kręci, że to nie u nas w kraju Pesa święci triumfy.
Maciej Pawlak
Nazwa bloga:
Maciej Pawlak
Zawód:
dziennikarz
Miasto:
Błonie

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 645
Liczba wyświetleń: 1,351,916
Liczba komentarzy: 2,246

Ostatnie wpisy blogera

  • Mężczyźni w prywatnych zakładach górniczych zarabiają najlepiej
  • Profilaktyka wad słuchu na wyciagnięcie ręki
  • Nie jesteśmy skazani na Niemcy czy Francję

Moje ostatnie komentarze

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Coraz bliżej okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej
  • Mniejsze zło?
  • Pracują i wydają w Polsce pieniądze

Ostatnio komentowane

  • Hornblower, Najlepiej w naszym bantustanie zostać politykiem lub tzw. samorządowcem. Praca super płatna, bez żadnej odpowiedzialności przed nikim i niczym, nie wymagane żadne umiejętności i kwalifikacje. Do tego…
  • NASZ_HENRY, .,......,.. "A jednocześnie w budownictwie wynagrodzenie kobiet było wyższe niż mężczyzn" 😉 – 16,1% na korzyść kobiet. GUS na zamówienie Tuska łże jak on sam 😎
  • Anonymous, Parytet płci w górnictwie! To jest to!Pisz Pan na Wiejską.Potem, a nuż, w Pałacu zaświerzbi długopis.

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności