Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Kierunek magnetyczny – odczyty TAWS/FMS i dane z raportu MAK

KaNo, 09.07.2012
Odczyty TAWS (system ostrzegania przed niebezpiecznym zbliżaniem się do ziemi) i FMS (system zarządzania lotem) (dokonane przez firmę Universal Avionics) zawierają wiele informacji o kursie (kierunku) zbliżania się do lotniska. Zapisy te są podane w raporcie NTSB dołączonym do Załącznika 4 do protokołu KBWL. Alarmy TAWS (str. 452-454)

TAWS #36
Alert Time (H:M:S): 06:40:36
True Track: -91.757813 (268.242187) deg*
Track Rate: 0.034652 deg/sec
 
TAWS #37
Alert Time (H:M:S): 06:40:43
True Track: -93.032227 (266.967773) deg *
Track Rate: -0.190988 deg/sec
 
TAWS #38
Alert Time (H:M:S): 06:40:59
True Track: -92.988281 (267.011719) deg*
Track Rate: -0.064736 deg/sec
 
*Wartość w biegunowym układzie współrzędnych Heading = 360°- True Track

Kurs magnetyczny zapisany został również w kilku miejscach podczas zamrożenia pamięci FMS o godzinie 06:41:02. Zapisy te można znaleźć w kilku tabelach raportu NTSB:

Table 3-4 Serial Number 281 System Status Parameter Value Raw Data Magnetic Heading Not Valid. Last known heading value was 267.1° HDGSRC    0000C58C  00 00
 _HDG       0000C584  BD ED Wind Not Valid. (Note: This is expected because there is loss of heading, which is necessary for computation of winds.) _WMAG   0000C9E8  81 D6
WANG      0000C9EA  12 10  

Table 3-7 Serial Number 281 Analog Heading Inputs Parameter Value Raw Data
  Heading Status Analog heading input not available ANALOGHDGFLAGS 0000C5EE 00 Last Known Heading Value (magnetic referenced)* 259.5° (266.5°) ANALOGHDG 0000C5EC B8 83 *Kierunek magnetyczny bez uwzględnienia deklinacji dla Smoleńska (7°)
 
 
Table 3-11 Serial Number 281 Cross-Side FMS Inputs Parameter                                                                                                          Value                                    Raw Data Heading No Computed Data Last known heading Value was 264.8° DUFLG 0000C6D0 00 13
DUHDG 0000C6E4 BC 4D 00 00
Jak widać z powyższego, dla wszystkich podanych odczytów najwyższą wartością jest 268.242187° w punkcie TAWS #36 (06:40:36), najmniejszą 264.8° w miejscu zamrożenia FMS (06:41:02). Zatem różnica w czasie ostatnich 34 sekund lotu wynosi 3.44°.
Z zestawienia tych danych wynika jednoznacznie, że zmiana kursu nie mogła nastąpić przed zapisem TAWS #38 (06:40:59, 267.011719°).
 
W tym samym raporcie na str. 497 podane zostały błędy i informacje zanotowane i wyświetlane przez komputer FMS.
 
Table 3-13, Serial Number 281 Faults and Messages: Parameter Value    Raw Data MSG Page MSG light blinking, but  MSG page not read.
Messages (newest to oldest):
                 
"NO HEADING"
(Appears when airborne and there are no heading inputs available.)
                 
"A/D HEADING FAIL"
(Appears when airborne and A/D heading input has been invalid for at least one second.)
 
"NO VOR RECEIVED"
(Appears when VOR* is tuned, but no bearing received.)
"NO DME RECEIVED"
(Appears when no DME are received.)
  MSGLIGHT 0000EE2C 00 03
MSG_STACK 001316E2 22 00 A8 4A 00 01 00 00 22 00 A9 68 F0 01 00 00 001316F2 22 00 AF 80 00 01 00 00 22 00 AF B4 00 00 00 00 *VOR - VHF omnidirectional range (niesprawność systemu nawigacyjnego KURS MP-70)
**DMR - distance measuring equipment                                                                             
               
Znajduje się tu także informacja, że pomiędzy punktem TAWS #38 i miejscem zamrożenia FMS, przez minimum jedną sekundę do komputera pokładowego docierały „błędne” (komentarz o roli programu Watchdog monitorującego odczyty z sensorów) dane kursu magnetycznego, zanim komunikacja została całkowicie zerwana.
 
Mamy zatem szczegółowe informacje dotyczące kursu magnetycznego zapisane w raporcie NTSB i dołączone do raportu Millera (Załącznik 4 do protokołu KBWL). Jak wygląda zatem zapowiadane w tytule porównanie z raportem MAK?
Na stronie 70 tego raportu znajduje się wykres Magnetic Header (bez uwzględnienia deklinacji). Żadne opisy nie zastąpią dobrej ilustracji, więc zamiast długich dywagacji jeden wykres i wszystko powinno być jasne:


 
Na tym wykresie MAK „szara strefa”, czyli brak odczytów, pojawia się wcześniej niż na odczytach z innych sensorów i trwa dłużej. Intrygujące, tym bardziej, że po przerwie zapisy pojawiają się ponownie.
Często mówi się - nic dodać, nic ująć - ale najwyraźniej nie w tym przypadku.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 9959
Domyślny avatar

Viilo

09.07.2012 21:57

Popraw mnie jezeli sie myle ponizej: Zapisy TAWS sa zaszyfrowane, Amerykanie sa bardziej od kacapow zaawansowani w odnajdywaniu kolejnych liczb pierwszych, kacapy nie mogly odczytac zapisow TAWS wiec tym bardziej nie mogli ich sfalszowac. Kierunek magnetyczny jest obliczany z kolejnych wyliczen GPS, skrzynka TAWS zapisuje wspolrzedne geograficzne wyliczone przez GPS. Wystarczy zatem odnalezc na mapie ostatnie wspolrzedne geograficzne zapisane przez TAWS by potwierdzic lub obalic tak zwana "teorie maskirowki".
Domyślny avatar

fritz

09.07.2012 22:30

Dodane przez Viilo w odpowiedzi na Witaj KaNo,

Jezeli Rosjanie nie byli w stanie zlamac szyfrowania, nie byli w stanie sfalszowac zapisu.
kano

KaNo

10.07.2012 04:17

Dodane przez Viilo w odpowiedzi na Witaj KaNo,

Zapisy są zaszyfrowane, potrzebny jest do tego nie tylko specjalny program, ale również ingerencja w hardware. Z zapisów wiemy, że samolot (tail number 101) mający na pokładzie ten FMS i TAWS musiał się rozbić w sekundę po zamrożeniu pamięci. Zapisana w tym momencie pozycja geograficzna jest odległa o około 50 metrów od pierwszego uderzenia w ziemię. Pomysł ze sfałszowaniem tych zapisów w taki sposób, żeby podważały końcowe wnioski MAK i Millera nie jest nawet zabawny.
1235813...

1235813...

09.07.2012 22:17

bo jak inaczej dotrzeć do tego durnego telewizyjnego Narodu, a przynajmniej do jego tafauenowej części? Jesteście blisko dotarcia do prawdy, "oni" dobrze o tym wiedzą, stąd ten skowyt lub wręcz przeciwnie - milczenie Szczęść Boże Panie Doktorze
kano

KaNo

10.07.2012 01:49

Dodane przez 1235813... w odpowiedzi na to chyba należy rzorzucać w formie ulotek z samolotu

Najlepiej ulotki z jakimś obciążeniem, żeby trafiły do głowy, ale nie skrzywdziły.
Domyślny avatar

PolCaM

19.07.2012 19:58

Dodane przez kano w odpowiedzi na Bóg zapłać

PANIE PROFESORZE ! Zanim spelnia sie marzenia o ulotkach z obciazeniem ( popieram w calosci), sprobujmy konkretnej akcji. W INTERNECIE na stronie http://www.solidaritywit… jest BARDZO WAZNA PETYCJA do Kongresu USA O POWOLANIE MIEDZYNARODOWEJ KOMISJI W SPRAWIE KATASTROFY SMOLENSKIEJ. TRZEBA TE AKCJE ROZPROPAGOWAC I SZEROKO PORZEC. Z wyrazami szacunku i wdziecznosci, PolCaM
Teresa Bochwic

Teresa Bochwic

09.07.2012 22:31

Panie Profesorze, wyczytałam tu gdzieś, że Pan prowadzi portal Polis2008 razem z FYM-em. Kiedyś przesłałam mu swoją ksiażkę o Solidarności oświaty, zdaje się, została gdzieś umieszczona. Jednak nie umiem jej znaleźć, portal nie ma wyszukiwarki, poza tym dziwne nazwy typu "wejście do miasta" itp. nie sugerują, gdzie szukać książek.  Czy moge prosić o wskazówkę, jak ją znaleźć?
kano

KaNo

09.07.2012 23:41

Dodane przez Teresa Bochwic w odpowiedzi na Na nny temat

Od ubiegłorocznego numeru kwiecień-maj nie mam już kontaktu z portalem Polis2008, a dokładniej mówiąc z internetowym wydaniem POLIS MPC.
Odnalazłem opublikowny wstęp do Pani książki i jeżeli mnie pamięć nie myli to był jedyny artykuł (POLIS MPC listopad-grudzień 2009):
http://www.polis2008.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=564:narodziny-i-dziaalno-solidarnociq-owiaty-i-wychowania-1980-1989&catid=209:dzielnica-publicystow&Itemid=267
Może więcej informacji będzie posiadał Arek Balwierz, który administrował tym portalem.
Serdecznie pozdrawiam.
Kazimierz Nowaczyk
Teresa Bochwic

Teresa Bochwic

10.07.2012 16:41

Dodane przez kano w odpowiedzi na POLIS MPC

Wydawało mi się, ze miała być całość, ale co robić, niech i wstęp będzie.
Pozdrawiam, wyrazy szacunku za to, co Pan robi
TB
Domyślny avatar

po matrix

09.07.2012 23:07

Czy może ktoś wie jak to się stało że amerykanie mieli dostęp do niesfałszowanych danych TAWS i FSM ?
Domyślny avatar

wicenigga

09.07.2012 23:44

Dodane przez po matrix w odpowiedzi na ?

po matrix - Historia Posiada konto przez 3 godziny 8 minut Żadnych wrzutek !
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

10.07.2012 08:58

Czyli Rosjanie wysyłając FMS i TAWS zakładali, że nikt nie będzie miał dostępu do danych i nie będzie ich analizował. Czy do skrzynki ATMu miał Pan dostęp? Czy to też jak zdjęcia satelitarne tajemnica państwowa ;-)
kano

KaNo

10.07.2012 15:46

Dodane przez NASZ_HENRY w odpowiedzi na FMS TAWS ATM

Nie miałem, prokuratura odmawia ich udostępnienia, a w przypadku "wejścia" w ich posiadanie grozi wszczęciem postępowania. Nie pamiętam, żeby te dane zostały objęte klauzulą tajne/jeszcze tajniejsze. Natomiast część tych danych znalazła się w załączniku 4.11, co potwierdził dr Lasek, nie wiem czy to też "podpada" pod prokuraturę.
Domyślny avatar

nurni

10.07.2012 23:04

Dodane przez NASZ_HENRY w odpowiedzi na FMS TAWS ATM

Prokuratura SZESĆ razy odmówiła juz mecenasowi Hamburze który wystepuje do niej o zapis skrzynki ATM. Cyfrowy zapis parametrów lotu jest bardzo pilnie strzeżona tajemnicą ....
Czemu?
Ano chyba ostatnia prezentacja na której zobaczylismy faktyczną (Lasek potwierdził w rozmowie telefonicznej że dane na tej prezentacji sa prawdziwe) wysokośc samolotu nad brzozą, owa prezentacja pokazała że dysponując danymi można całe to kłamstwo smoleńskie obalić w proch i pył. I zarazem, postawić komisje Millera przed sądem.
Domyślny avatar

Bresland

10.07.2012 18:43

"Kurs magnetyczny zapisany został również w kilku miejscach podczas zamrożenia pamięci FMS o godzinie 06:41:02. Zapisy te można znaleźć w kilku tabelach raportu NTSB:" - dlaczego dane z obydwu tabel różnią się chociaż dotyczą tego samego czasu - tab.3.7 266.5°, tab.3-11 264.8°? Wykres to porównanie Miller(niebieski)-Mak(czerwony)?
kano

KaNo

10.07.2012 20:58

Dodane przez Bresland w odpowiedzi na Pytanie laika

1. Tabela 3.7 266.5° - to dane zapisane w komputerze pokładowym drugiego pilota (tylko z tego komputera zostały odzyskane dane). Natomiast 264.8° pochodzi z komputera pierwszego pilota, który przesłał tą wartość komputerowi drugiego pilota. Różnica wynosi 1.7° i nie ma istotnego znaczenia przy zapisie z dokładnością do jednej sekundy..
2. Linia czerwona, to wykres MAK, niebieską wyznaczają odczyty z TAWS #38 i FMS.
KaNo
Nazwa bloga:
tak ciężko myślom patrzeć w oczy

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 148
Liczba wyświetleń: 863,438
Liczba komentarzy: 823

Ostatnie wpisy blogera

  • Brzoza iglasta
  • Zespołowe przeciążenie Laska i Millera
  • Augsburg - Accident Investigation

Moje ostatnie komentarze

  • Zajrzałem do Coryllusa i zaniemówiłem, ale jak dotarłem do fragmentu "Powtórzę raz jeszcze – artyści nie są kształceni po to, by z nich szydzić, ale po to, by ich wykorzystywać do różnych…
  • "a ten szlaja się po dyskotekach, wystawia na odstrzał V kolumny," Czy tak trudno oddzielić ziarna od plew? Jaką wartość mają wnioski oparte na takich "wprasowanych" informacjach?
  • Celem jest nie tylko min. Macierewicz, ale przy okazji podkomisja smoleńska.

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Trotyl – wyniki pierwszego testu
  • Czego TAWSy nie powiedziały, wiecie komu
  • Zdjęcie satelitarne z 10 kwietnia?

Ostatnio komentowane

  • namir.tabaka, Została podważona już dawno (08.09.2011 23:37) przez blogera o nicku Paes64 na portalu Salon24: https://www.salon24.pl/u… "... FMS-stop Szerokość geograficzna:  N 54° 49.483' Długość…
  • 3rdOf9, Nie no ja myślę, że "brzoza iglasta" to całkiem fajna nazwa i wejdzie do obiegu :) Choć może nie będzie tak popularna jak "brzoza pancerna"...
  • , Zdzichu z Niemiec -Zdzichu z Polski -Zdzichu z Wielk... Jaki nick nastepny? Proponoje Zdzichu zPhenianu? Boleslaw z Oslo

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności