Zaczniemy od metodologii skupień czyli skąd się wziął ilościowy i jakościowy podział na różne grupy mieszkańców współczesnej Polski.
Ideą analizy skupień jest takie pogrupowanie badanych osób, aby wedle wyznaczonych kryteriów wyodrębnić podobne do siebie jednostki w oddzielne grupy. Stosowana jest tutaj zasada podobieństwa wewnętrznego i niepodobieństwa zewnętrznego. Innymi słowy, grupowanie polega na takim przyporządkowaniu obiektów do grup, aby wewnątrz każdej z wydzielonych grup jednostki w niej znajdujące się były podobne do siebie, ale różne wyodrębnione grupy były jak najmniej do siebie podobne.
Autorzy wykorzystywanego raportu zawodowo uprawiają psychologię biznesu i stąd stosowane przez nich słownictwo. Dlatego zamiast analizy skupień autorzy operują synonimem segmentacja. Nie będę zmieniał oryginalnej używanej przez autorów semantyki bo nie jest to wpis o teorii chaosu w nauce polskiej.
I tak segmentacja rynku – to procedura dokonania podziału rynku na względnie jednorodne grupy konsumentów, które z uwagi na podobieństwo cech ujawniają podobny popyt, w celu przygotowania produktu wychodzącego naprzeciw ich potrzebom.
A segmentacja populacji – to dzielenie potencjalnych wyborców na grupy o jednorodnych cechach, aby móc łatwiej zaadresować do nich ofertę wyborczą.
Dla ciekawych szczegółów technicznych, więcej w linkach poniżej:
Do oglądania
https://www.youtube.com/watch?v=E33iouOL3G8
Do czytania
http://home.agh.edu.pl/~mmd/_media/dydaktyka/adp/analiza_skupien.pdf
Autorzy z pomocą pytań z kwestionariuszy pomiarowych oraz narzędzi statystycznych odkryli, że Polaków lub jak kto woli mieszkańców Polski, można podzielić nie na dwie (patriotów lub kosmopolitów) ale na pięć kategorii. I właśnie one mają opisywać kto jest jakim Polakiem czyli do jakiej grupy należy oraz jak liczna jest to grupa
Na podstawie sondaży i statystyki autorzy wyróżnili pięć głównych segmentów, grup z jakimi możemy się spotkać w naszym kraju. W skrócie wygląda to tak:
Nazwa segmentu – % liczebność – Krótka charakterystyka
Spełnieni Demokraci – 20% – Bycie Polakiem jest dla nich „OK”
Otwarci Tradycjonaliści – 23% – Dla nich bycie Polakiem to wyróżnienie
Zaangażowani Konserwatyści – 15% – Dla nich bycie Polakiem to zaszczyt i misja
Zawstydzeni Polską – 14% – Dla nich bycie Polakiem jest powodem do wstydu.
Wycofani Pesymiści – 28% – Dla nich bycie Polakiem w sumie niewiele znaczy
Poniżej przedstawiam zwarty opis poszczególnych segmentów
Spełnieni Demokraci
Osoby o bezpiecznej identyfikacji z narodem polskim, prezentujące pozytywne postawy wobec grupy własnej, zarazem pozbawione wyobrażeń wielkościowych. Osoby o głębokim poczuciu więzi z innymi Polakami, obejmującej zarówno kryteria formalne, jak obywatelstwo, znajomość języka, jak i nieformalne, takie jak szacunek do kultury, języka. Pozbawieni kompleksów, równie pozytywnie nastawieni do innych grup, co do grupy własnej. Z wysokim poczuciem obywatelskiego patriotyzmu. Bycie Polakiem jest dla nich „OK”.
Otwarci Tradycjonaliści
Osoby o bezpiecznej identyfikacji z narodem polskim, ale rozumiejące polskość w dużo bardziej tradycyjny sposób. Z wysokim poczuciem patriotyzmu narodowego. Dla nich dużo ważniejsze jest pielęgnowanie tradycji i zachowywanie pamięci niż działania obywatelskie, takie jak udział w wyborach. Mają pozytywne postawy wobec innych grup i prezentują wysoki poziom otwartości na inne światopoglądy niż ich własny. Polskość jest dla nich ważna, czerpią z niej dumę i siłę. Dla nich bycie Polakiem to wyróżnienie.
Zaangażowani Konserwatyści
Osoby o silnej identyfikacji z narodem polskim. Dość wysoka jest także identyfikacja poza bezpieczna, mają skłonność do popadania w wyobrażenia wielkościowe i deprecjonowania innych grup. Własną grupę też różnicują, mają bardziej pozytywne postawy wobec osób pasujących do ich prototypu Polaka – wierzącego, kultywującego tradycję, kochającego Polskę. Mają wysokie poczucie patriotyzmu, zarówno obywatelskiego jak i narodowego i pod wieloma względami wydają się Polsce rzeczywiście oddani – na przykład głosując w wyborach. Dla nich bycie Polakiem to zaszczyt i misja.
Zawstydzeni Polską
Osoby o niskiej identyfikacji z narodem polskim. Mają niskie poczucie więzi z innymi Polakami, polskość rozumieją bardzo płytko. Prezentują dużo bardziej pozytywne postawy wobec innych grup, niż wobec grupy własnej. Dla nich bycie Polakiem jest powodem do wstydu. Źródłem ich postaw może być poczucie zniechęcenia polską polityką w jej obecnym kształcie, gdzie ich poglądy nie są reprezentowane, bywają pomijane czy deprecjonowane. Do pewnego stopnia mogą też mieć jednak znaczenie przyczyny psychologiczne – ogólnie niska samoocena, niezadowolenie z życia, poczucie samotności, brak utożsamienia się z polskością na głębszym, wykraczającym poza politykę poziomie.
Wycofani Pesymiści
Osoby o średnim poczuciu identyfikacji, przy czym poziom identyfikacji pozabezpieczanej jest relatywnie dość wysoki. Ich identyfikacja z polskością jest słaba i dość labilna –zależy od zewnętrznych uwarunkowań. Prezentują negatywne postawy zarówno wobec grupy własnej, jaki grup obcych. Są to osoby często niezadowolone z życia, z niską samooceną, z wysokim poczuciem zagrożenia. Ich negatywne, czasami agresywne postawy mogą być formą kompensacji własnych kompleksów i poczucia zagubienia. Są to osoby raczej skoncentrowane na własnym, codziennym życiu niż na sprawach kraju. Dla nich bycie Polakiem w sumie niewiele znaczy.
Opis pełny segmentów z podziałem na kategorie;
- Identyfikacja z narodem
- Polityka i religia
- Pozostałe zmienne psychologiczne np.: zadowolenie z życia
- Demografia
znajduje się na stronach 13 - 14 -15 -16 -17 cytowanego Raportu
Badanie ilościowe wskazało na istnienie 5 segmentów obywateli/obywatelek:
Trzy pierwsze składają się z osób chętnie angażujących się w życie własnego kraju. Choć w ich skład wchodzą jednostki o różnych preferencjach światopoglądowych, łączy je jedno – przywiązanie do Polski. Mowa tu o segmentach: Spełnieni Demokraci, Otwarci Tradycjonaliści i Zaangażowani Konserwatyści.
Dwa pozostałe segmenty stanowią największe wyzwanie z perspektywy lepszego zrozumienia zadań czekających Polskę dziś, ale także w przyszłości. Mowa tu o segmencie czwartym czyli osobach Zawstydzonych Polską, które nie identyfikują się z własnym narodem i nie darzą go sympatią. Segment piąty to Wycofani Pesymiści, którym Polska wydaje się obojętna
Graficzne podsumowanie prezentuje wykres kołowy

Informacja o raporcie i autorach.
Naukowcy z PAN – opisali w szczegółach różne sposoby bycia Polakiem czyli identyfikacji z narodem. Publikacja liczy ponad 160 stron. Badania przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1504 Polek i Polaków w wieku 18-96 lat. Data publikacji raportu - maj 2023.
Autorzy Raportu: dr Marta Marchlewska, dr Radosław Rogoza, dr Marta Rogoza, Dominika Witke, dr Aleksandra Furman, Dagmara Szczepańska, dr Oliwia Maciantowicz, Zuzanna Molenda, prof. dr hab. Dominika Maison.
Laboratorium Poznania Politycznego, Instytut Psychologii PAN.
Publikacja jest udostępniona na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0.
Link do Raportu
https://psychpol.psych.pan.pl/images/Raporty/LaboratoriumPoznaniaPolitycznegoIPPAN_RaportSegmentacyjny_NdS.pdf#S.embed_link-K.C-B.1-L.1.zw
Na niejasności postaram się odpowiedzieć w komentarzach.
A koniec wpisu będzie końcem jego początku: - Kto ty jesteś?
- Polak mały.
- Jaki znak twój?
- Orzeł biały.
- Gdzie ty mieszkasz?
- Między swymi.
- W jakim kraju?
- W polskiej ziemi.
- Czym ta ziemia?
- Mą ojczyzną.
- Czym zdobyta?
- Krwią i blizną.
- Czy ją kochasz?
- Kocham szczerze.
- A w co wierzysz?
- W Polskę wierzę.
- Coś ty dla niej?
- Wdzięczne dziecię.
- Coś jej winien?
- Oddać życie.
Władysław Bełza
Powiem ci więcej Henry - jesteś prawdziwym Polakiem. Gdy Ely i ja pisaliśmy swoje, ty po cichu napisałeś wątek konkurencyjny. Moim zdaniem o wiele bardziej wartościowy niż mój, w który włożyłeś też więcej pracy. Lepszy - moim zdaniem bez wątpienia lepszy. I to jest jedna strona medalu.
Druga jest taka, że nie napisałeś z własnej inicjatywy. Musiałeś mieć kopa, inspirację, pana z batem, by się wykazać - i to też jest cechą prawdziwego Polaka.
Zobaczymy też, czy jest trzecia strona - finalna: czy doprowadzisz wątek do końca, czy też go zostawisz, a efekt twego pięknego zrywu będzie taki jak na każdym parkingu: zderzaki na trytki, syf między siedzeniami, bo tak taniej.
Pożyjemy, zobaczymy.
Mam pomysł na kolejny Twój wpis. Wiem, że umiesz to solennie policzyć.
Temat jest taki: jakie szanse na przetrwanie i odbudowę populacji po wojnie ma ze swoją obecną demografią nasz naród, jeśli dojdzie do napaści na Ojczyznę?
Edeldredo ... Wiem, że przeżywasz teraz szok zawiedzionej miłości - kochasz NB a NB nie kochają Ciebie równie mocno (po porównaniu ilość odsłon i komentarzy u Ciebie i w konkurencyjnych wpisach). Ale nie płacz, "co Cię nie zabije to Cię wzmocni" . Dodatkowo targają Tobą ambiwalentne uczucia. Chyba się jednak cieszysz, że mnie w końcu skusiłaś?
Na koniec jak zawsze dobra rada:
Oj biada mnie, żem nie miał choć jednej armaty!
Dobrze mówił Suworów: Pomnij, Ryków kamrat, "Źebyś nigdy na Lachów nie chodził bez armat!"
A Twoja armata to SI - dobrze jest pamiętać o swojej przyjaciółce jak też o prawdziwych biało czerwonych przyjaciołach. Trzeci kwiatek za zaangażowanie🌼
Twój powyższy wywód raczej więcej powiedział o Tobie niż o mnie. Dziękuję.
No, ale weź - tak pomyśl na zimno, bez emocji - jaki byłby sens w zabieganiu o konkurencję dla siebie, która obniży ilość osłon i komentarzy pod moim wpisem... No jaki?
No widzisz, w grę wobec tego musiało wchodzić coś innego ;)
Na końcu prezentujesz majstersztyk redukcji - sprowadzasz moją wartość do protezy zbudowanej z AI.
Bardzo ciekawa odsłona Henrego triumfującego.
PS ten sam komentarz zaraz umieszczę także pod swoim wpisem. Nie ma potrzeby nadmiarowego klikania w mój wpis.
SI opowiedziała mi dowcip:
SI do Edeldredy: - Jak Ty to robisz, że tak świetnie wyglądasz na tle koleżanek blogerek?
Edeldreda do SI: - Dokarmiam je... 🌼
No to kiedy kolejny Twój wpis?
Policzysz, proszę, to, o czym mówiłam wczoraj 🙏
https://naszeblogi.pl/co…
Rola SI w liczbach!
Popatrz na liczby "zimno bez emocji" Za wpis "Już za tydzień :-)"otrzymałaś 2026 odsłon, za wpis "Kiedyś" dostałaś 1097 odsłon - oba wpisy tematycznie toż same skierowane do tego samego odbiorcy. Ale wpis pierwszy wspomagany przez SI dał około 100% więcej odsłon. [czas odczytu z bazy niedziela godz 19:00].
W bieżącym wpisie po wpisaniu dowcipu z rolą SI dostajesz 153 odsłony a porównując licznik "odsłon dzisiaj" EzE - 97, w tym samym czasie konkurencja czyli tri - 57 i Henry- 57.
Rola Sztucznej Inteligencji we współczesnym świecie demonstruje siłę też na Naszych Blogach.
Chyba za te rachunki dam sobie, tfu tobie kwiatek 🌼
Ja się mało liczę, bo połowa moich z tych 57.
Ponieważ Henry się wyprztykał z kwiatków, bo ostatniego dał @SilentiumUniversi, to spieszę Cię nagrodzić za szczerość - 🌼
:-)
„Polacy mają problem z pojęciem patriotyzmu tradycyjnie rozumiany nieprzystaje do współczesnej rzeczywistości i trudno się z nim identyfikować”
Badacze wyodrębnili pojęcie patriotyzmu obywatelskiego jako przeciwieństwa do narodowego. W rzeczywistości jest w „obywatelskości” alibi dla internacjonalizmu (str.60).
W badaniu brakuje weryfikacji deklaracji z rzeczywistością, ponieważ w deklaracjach jest codzienny wkład w budowanie wspólnoty a nie znamy odpowiedzi czy wiąże się to z dochodem z pracy własnych rąk czy np. etatem w administracji, czy korzystali z socjalu, z dotacji ulg, czy nie, czy ci patrioci obywatelscy są za nadrzędnością praw unijnych nad suwerennością itp.
Jest ogólnie o skłonnościach prounijnych u Spełnionych Demokratów. Jednocześnie cytowana jest rozsądna wypowiedź Wycofanej Pesymistki o uczestnictwie w życiu społecznym jako rzekomo sprzeczna z patriotyzmem określonym jako narodowy.
„Życie przeszłością, historią, zdobyczami, martyrologią, albo megalomanią, my uczyliśmy jeść Francuzów widelcami, to nic nie ma wspólnego z patriotyzmem, jeżeli w środowisku gospodarczym, czy politycznym o ten kraj dbać nie będziemy.”
Spełniona Demokratka, 65 lat nie jest Zawstydzona Polską. Ona się niczego nie wstydzi.
Czytam dalej ale dalej (seksizm, autorytaryzm) jest jeszcze gorzej. Ten quiz pełni rolę propagandowej tresury niż badania naukowego. Im więcej szczegółowych informacji o metodyce (treść stawianych pytań) tym więcej zastrzeżeń.
Wiarygodnie wypadło wyodrębnienie 5 grup przekonań, wydaje się dobrze oddawać sumę wpływów dziedzicznych i środowiskowych (propagandy i transformacji).
Specyfika światopoglądu badaczy mogła mieć znaczny wpływ na przeprowadzenie badania.
Z drugiej strony ta sama grupa kreuje propagandę więc pod kątem projektowania kampanii wyborczych być może to jest korzystna wizja, zwłaszcza dla Hołowni czy Manzen S.A.
Trzeba sięgać do źródeł wtedy zawsze więcej się rozumie i nie ulega manipulacjom.
Siłą tego raportu jest ta ilościowa analiza segmentacyjna. Jest to znacznie bogatsze i bardziej wiarygodne źródło informacji niż to co prezentują różne sondażownie działające na partyjne zlecenia.
Do analizy poprawności raportu jeszcze wrócę ale na razie nie chciałbym niczego sugerować czytelnikom.
Dziękuję za komentarz, Nawet dwa kwiatki się należą 🌼🌼
Wychodząc od analizy segmentacyjnej można by pokusić się o badanie bardziej obiektywne czyli pozbawione tendencyjnych pytań i ograniczone do ankiety, podczas gdy badacze pod kierunkiem prof.Dominiki Maison przeprowadzali „pogaduchy” z badanymi. Pytanie czy przed, czy po, oraz czy nie było badania w badaniu, a konkretnie badania procesu zmiany postaw.
Szukając informacji o kierowniku zespołu trafiłem na zagranicznego współpracownika (mentora?) pani profesor, na prof.Antoniego Greenwalda z Uniwersytetu Waszyngtońskiego. Przedmiotem jego zainteresowań jest „Model prawdopodobieństwa opracowania ( ELM ) perswazji”
https://en-m-wikipedia-o…
W tym tekście pada może banalne, ale istotne, stwierdzenie, że
„Postawy wobec komunikatu mogą wpływać na motywację . Czerpiąc z teorii dysonansu poznawczego , gdy ludzie otrzymują nową informację (przekaz), która jest sprzeczna z istniejącymi przekonaniami, ideami lub wartościami, będą motywowani do wyeliminowania dysonansu, aby zachować spokój z własnymi myślami.”
To na marginesie, ale ważne, w kontekście dominacji zmasowanej propagandy nad możliwością porozumienia między ludźmi w sprawach, wydawałoby się, oczywistej rzeczywistości.
Te wywiady jakościowe to najsłabszy element badan. Pańskie poszukiwania bardzo ciekawe. Dlatego pierwsza informacja, która dociera do mózgu jest najważniejsza bo każda kolejna musi być z nią porównywana. Dlatego agencje medialne ścigają się o pierwszeństwo tak jak politycy np. Sikorski mówiący 10 kwietnia 2010 roku " zostaje tylko ustalić kto kazał lądować"
Pozdrawiam i 3 kwiatek wysyłam 🌼
Dryfuję czysto intuicyjnie i w uzupełnieniu coś o roli segmentacji w marketingu:
"Pozycjonowanie jest częścią szerszej strategii marketingowej, która obejmuje trzy podstawowe poziomy decyzyjne, a mianowicie segmentację, targetowanie i pozycjonowanie, czasami nazywane podejściem STP:
Segmentacja : odnosi się do procesu podziału szerokiego rynku konsumenckiego lub biznesowego, zwykle składającego się z istniejących i potencjalnych klientów, na podgrupy konsumentów (tzw. segmenty) [25]
Targetowanie : odnosi się do wyboru segmentu lub segmentów, które staną się przedmiotem szczególnej uwagi (tzw. rynki docelowe ). [26]
Pozycjonowanie : odnosi się do ogólnej strategii, która „ma na celu sprawienie, aby marka zajęła w świadomości klienta odrębną pozycję w stosunku do marek konkurencyjnych”. [27]"
https://en-m-wikipedia-o…)
Nie przywiązuję się do hipotez ale biorę pod uwagę. Grupa badaczy rynku dla korporacji mogła zebrać się z innych powodów. Np.patriotycznych.