Witaj: Niezalogowany | LOGOWANIE | REJESTRACJA
Onet niemiecka centrala handlu zagranicznego
Wysłane przez Andy51 w 29-01-2021 [08:35]
To, że polskojęzyczny niemiecki Onet jest ekspozyturą niemieckich interesów, jak na dłoni okazało się po iartykule na temat polskiego karabinku Grot produkowanego od nie dawna przez Radomską Fabrykę Broni. Ale ad rem.
Karabinek Grot produkowany od kilku lat ( bodajże od 2017 r.) o kalibrze 5,6 mm jest nowoczesnym karabinkiem całkowicie polskiej konstrukcji.
Wyprodukowano go ca 50 tys. sztuk, produkcja idzie pełną parą jest on na wyposażeniu żołnierzy WOT, ponadto cały czas jest unowocześniany.
Tak się „przypadkowo” złożyło, że armia ukraińska chce złożyć zamówienie na karabinek dla swojej armii, a w kręgu tego zainteresowania jest również karabinek Grot.
Należy dodać, że w niemieckich magazynach leży około 120 tys. karabinków (nazwy nie pomnę), które nie weszły na uzbrojenie armii, bo jest konstrukcją mało udaną , ale trzeba coś z tym szmelcem zrobić.
Pewnie chodzi Niemcom po głowie to, żeby zalegający szmelc „ wcisnąć” Ukraińcom , który ma podobne paramenty do polskiego karabinku, ale jakościowo jest znacznie od niego gorszy.
Co tu zrobić , żeby chociaż medialnie przedstawić polski produkt jako mało użyteczny i gorszy od niemieckiego, no przecież jest ekspozytura niemiecka o nazwie Onet.
Znalazł się „fachowiec”, który obsmarował Grota, co ciekawe, dotyczyło to produktu przedprodukcyjnego, opisując go jako po prostu złom i zagrożenie dla żołnierzy, a niemiecki polskojęzyczny portal Onet ochoczo go wydrukował .
Przedrukowały go media ukraińskie i rosyjskie, co może mieć wpływ na decyzję władz ukraińskich przy spodziewanym ogłoszeniu przetargu na broń dla ukraińskiej armii.
Artykuł Onetu był klasycznym przykładem fejku, mającym zaszkodzić polskiemu produktowi i działający przeciwko polskiemu przemysłowi zbrojeniowemu.
Jest to rzecz nie do pojęcia np. w Niemczech, żeby na terenie Niemiec wydawca medialny ze 100% kapitału polskiego, napisał jakiś nieprawdziwy paszkwil na temat jakiegoś niemieckiego produktu przemysłu niemieckiego.
Gdyby tak się stało następnego dnia BND byłby kontrwywiad i znalazłby się paragraf na zamknięcie takiego medium.
Ale folksdojcze z Onetu mają zadanie i je wykonują najlepiej jak potrafią, jak nie pochylają się nad „ciężkim” losem niemieckiego Wermachtu w czasie II WŚ w czasie świąt, to atakują polski produkt zbrojeniowy, jako konkurenta dla niemieckiego szmelcu.
Komentarze
29-01-2021 [08:42] - Jabe | Link: Co z tym fantem zrobić?
Co z tym fantem zrobić?
29-01-2021 [09:03] - NASZ_HENRY | Link: Zamknąć gościa za szpiegostwo
Zamknąć gościa za szpiegostwo ☺
29-01-2021 [09:06] - Trotelreiner (niezweryfikowany) | Link: Co zrobić?
Co zrobić?
Zapytaj min.Sellina!
Miał w rękach Ustawę o Repolonizacji mediów...i kazali mu wywalić do śmieci...NIE DO ZAMRAŻARKI W SEJMIE!!! Do śmieci...
"Bo proszę Pana,mamy w tej chwili ważniejsze sprawy"...taką odpowiedź uzyskałem na swoje pytanie...
Onet,Interia RMF-FM....oraz TVN i POLSAT zakładane przez słuzby ruskie odstąpione Niemcom....Solorz--Żak...ma więcej pseudonimów niż włosów na głowie.
Polskich...to nawet ogórków kiszonych już nie ma...LIDL,ALDI,KAUFLAND....
29-01-2021 [10:26] - Jabe | Link: Repolonizować nie pozwala
Repolonizować nie pozwala sojusznik, więc możemy się z tym jedynie suwerennie zgodzić. I dobrze, bo owa „repolonizacja” niechybnie oznaczałaby klonowanie mediów „narodowych”.
29-01-2021 [16:35] - Andy51 | Link: Byłeś, widziałeś, że Sellin
Byłeś, widziałeś, że Sellin miał ustawę w ręku, czy z Radia Erewań te njusy?
29-01-2021 [08:46] - tricolour | Link: No dobrze, załóżmy, że masz
No dobrze, załóżmy, że masz rację i że to fejk. Gdzie jest reakcja na fejk? Niemcy by zamknęli - jak piszesz - obcą fejkownie w tu co?
Nadstawiacie sześćdziesiąty siódmy policzek i płacz na blogach?
30-01-2021 [20:00] - Es | Link: Płacz na blogach bez
Płacz na blogach bez wyciągania wniosków- bo mogłyby spowodować krytykę wszechogarniającego bajzlu- to ulubione zajęcie wyznawców siły przewodniej narodu.
29-01-2021 [08:55] - Marek1taki | Link: Nie postawiłbym orzechów, że
Nie postawiłbym orzechów, że polski żołnierz mając kilkanaście karabinów do wyborów wybrałby Grota.
29-01-2021 [16:35] - Andy51 | Link: Że tak piszesz nie dziwota.
Że tak piszesz nie dziwota.
29-01-2021 [17:03] - Marek1taki | Link: Pewnie, że nie dziwota, bo
Pewnie, że nie dziwota, bo nie zaproponowałbym tak taniej broni polskiemu żołnierzowi tylko ze 3-10 razy droższą. W końcu ma nadstawiać karku i zabijać na śmierć.
30-01-2021 [16:03] - Roz Sądek | Link: @Marek1takibo nie
@Marek1taki
bo nie zaproponowałbym tak taniej broni polskiemu żołnierzowi tylko ze 3-10 razy droższą.
- gdybyś Pan o czymkolwiek decydował, z podkreśleniem "o czymkolwiek"
Nie postawiłbym orzechów, że polski żołnierz mając kilkanaście karabinów do wyborów wybrałby Grota
- trzeba mięć choćby orzechy.
Podziwiam Pana. Jest Pan intelektualnym omnibusem i takich jak Pan będzie potrzebował nasz kraj jak tylko wygracie wybory. BTW już tylko z piszących na NB można ułożyć wcale, wcale niezły rządowy gabinet cieni. Kto wie, czy nawet nie dwa? Pałac prezydencki IMO należy zostawić Braunowi, Korwinowi i Pitoniowi, ale rząd?
31-01-2021 [09:22] - Marek1taki | Link: @Roz Miotasz się i kulą w
@Roz Miotasz się i kulą w płot.
29-01-2021 [08:56] - Czesław2 | Link: Wiem, że ne do końca na temat
Wiem, że ne do końca na temat, dotyczy jednak uni, czyli niemieckiego zaboru.Po kolei.
https://wpolityce.pl/gospodark...
https://wpolityce.pl/gospodark...
Otóż, ostatnia awaria systemu energetycznego Austrii była związana z falą mrozów i zerową produkcją prądu z OZE. Wiedeń wprowadził zakaz palenia gazem i węglem, jako olbrzymie miasto w skali Austrii pobiera znaczącą część energii elektrycznej. Teraz taki zakaz wprowadza od tego roku Francja.
https://swiatoze.pl/francja-za...
Można się spodziewać, że niemcy co roku będą wymuszać nowe obostrzenia, tak, że PGNIG będzie mógł nowo budowaną infrastrukturę gazową włożyć pod tramwaj. Zresztą SAMI twierdzą, że to tylko inwestycje PRZEJŚCIOWE Ruski komunizm to był pikuś, a PIS z Obajtkiem klaszczą rączkami
29-01-2021 [16:36] - Andy51 | Link: Jesteś małej wiary.
Jesteś małej wiary.
29-01-2021 [16:55] - Czesław2 | Link: @Andy jeśli chodzi o
@Andy51 jeśli chodzi o polityków, jestem zerowej wiary. Doświadczenie całego życia. Poza tym, niestety PIS jawnie promuje ekoterroryzm. Ekoterroryzm, nie ekologię.
29-01-2021 [08:58] - Pers | Link: Bzdury. Notka miałaby sens
Bzdury. Notka miałaby sens gdyby te karabinki były przeznaczone dla masowego klienta.
W tym przypadku klientem będzie państwo, które z pewnością nie będzie się sugerować jakimś onetem. Jak już to "prowizją" dla urzędników.
29-01-2021 [16:37] - Andy51 | Link: To Wojsko Polskie nie jest
To Wojsko Polskie nie jest masowym klientem, ciekawe?
29-01-2021 [16:53] - Pers | Link: Nie. Wojsko to klient
Nie. Wojsko to klient instytucjonalny.
Chciałeś błysnąć a wyszlo jak zwykle.
29-01-2021 [13:35] - Ptr | Link: Ukraińcy wezmą tanio
Ukraińcy wezmą tanio niemiecki szmelc.
Będzie to korzystne dla niemieckich finansów, Rosji, ukraińskich finansów, polskiej obronności. Nie wiem czy będzie to dobre dla samopoczucia ukraińskiego żołnierza.Być może tak.
Będzie to niekorzystne dla polskiego przemysłu i handlu, ale to będzie w małym stopniu wpływało na bezpośrednią obronność.
Ostatecznie mnóstwo kasy wydaje się na jakieś głupoty.
29-01-2021 [17:25] - Ptr | Link: Najważniejsze , aby MSBS był
Najważniejsze , aby MSBS był ulepszany nadal , aby był lepszy od innych za rok za trzy. Skoro Chińczycy skopiowali , to Niemcy teraz skopiują.
29-01-2021 [13:47] - Czesław2 | Link: Właśnie wróciłem ze sklepu z
Właśnie wróciłem ze sklepu z artykułami żelaznymi. Ceny mnie zaszokowały. Od początku roku wszystko zdrożało w/g ekspedienta w hurcie nie o 3-5% jak zwykle, tylko o 25-50%. Konsekwencje wzrostu cen stali. Brawo komuniści.
29-01-2021 [14:03] - Es | Link: Jeżeli ichnie bnd miało by w
Jeżeli ichnie bnd miało by w analogicznej sytuacji reagować, to dlaczego polskie bnd nie reaguje? Mała wiarygodność źródła informacji i kiepska zawartość merytoryczna " ekspertyzy", ergo brak jakiegokolwiek przełożenia na ewentualne kontrakty? Czy też dowodzisz , że Polska nie broni własnych interesów polskie bnd nie działa i w związku z tym komuś z ich nadzorców i nadzorców nadzorców również, należałoby skopać d...? Tak tylko rzucam pytanie bo w odpowiedzi na tego typu stwierdzenie wprost podnosi się tutaj przeraźliwy klangor.
29-01-2021 [16:38] - Andy51 | Link: Pokrętne to co piszesz.
Pokrętne to co piszesz.
30-01-2021 [20:14] - Es | Link: W wielkim skrócie zatem:
W wielkim skrócie zatem: odpowiedzialni za ochronę polskich interesów znowu dali zadu. To, że ekspert-nie ekspert, ale były żołnierz elitarnej jednostki nie jest zobowiązany do nie podejmowania żadnej czynności uderzającej w interesy państwa to też oddanie zadu.
29-01-2021 [16:12] - sake3 | Link: Przecież z góry zakładamy,że
Przecież z góry zakładamy,że to co polskie to złe.Nawet zbytnio się nie interesujemy co jest produkowane,co w projektach i do realizacji.Każda wiadomość w TVP o nowych inwestycjach czy wynalazkach traktowana jako propaganda.Dlaczego inaczej miałoby być z Grotem?Zawsze znajdzie się ktoś co powie,że niemieckie a więc dobre.Kiedyś na NB napomknęłam o polskim samochodzie elektrycznym Izera którego produkcja ma się rozpocząć pod koniec roku.Oczywiście wszyscy zgodnie stwierdzili,że to zły samchód.
29-01-2021 [17:39] - Jabe | Link: Zły, bo nie jeździ.
Zły, bo nie jeździ.
29-01-2021 [17:57] - Marek1taki | Link: Zły bo za moje pieniądze by
Zły bo za moje pieniądze by ograniczać moją wolność.
By ukryć przewał - najwyraźniej już zaplanowany - ten wyrób samochodopodobny nie będzie sprzedawany tylko wynajmowany. Rynek nie będzie weryfikował jego ceny.
Forma najmu ma tez wymiar ideologiczny. Chodzi o ograniczenie własności bo własność daje wolność.
Znając życie pojazdy te zostaną uprzywilejowane kosztem normalnych.
Patologii będzie więcej. Komuch potrafi.
29-01-2021 [19:56] - mjk1 | Link: „Własność daje wolność”.
„Własność daje wolność”.
Kto Ci takiego kitu nawciskał drogi Mareczku? Palant w muszce, Grzegorz Klaun czy Dżabe?
Historia jest nauczycielką, która jeszcze nigdy nikogo niczego nie nauczyła. Nie trzeba się wcale daleko cofać. Wystarczy spojrzeć na najnowszą.
Wystarczyło zaledwie kilka rozporządzeń i wszyscy, którzy mają jakąkolwiek większą czy mniejszą własność, niedługo oddadzą wszystko za bezcen, albo ułamek wartości.
Nie były potrzebne, nie tylko ruskie, ale żadne czołgi. Nawet ustroju nie trzeba było zmieniać.
29-01-2021 [22:43] - Marek1taki | Link: Przyjmij to jako aksjomat
Przyjmij to jako aksjomat jeśli do tego sam nie doszedłeś.
30-01-2021 [14:11] - mjk1 | Link: Zanim do tego dojdę i przyjmę
Zanim do tego dojdę i przyjmę, jako aksjomat pozwolisz, że zapytam.
Pan Gołębiewski na utrzymanie swoich hoteli wziął kredyt w wysokości 30 mln. złotych pieniążków pod zastaw swojej własności. Każdego dnia dokłada do każdego hotelu 1,5 mln. miesięcznie. Szczegóły tu: https://wyborcza.biz/biznes/7,147584,26619162,golebiewski-do-kazdego-hotelu-dokladam-1-5-mln-zl-miesiecznie.
Pieniądze z kredytu już się skończyły a następnego banki mu odmówiły.
Jak ukochane państwo przedłuży lockdown o kilka miesięcy to, co banki zrobią z jego majątkiem?
Wydaje mi się, choć mogę się mylić, że uwolnią go od tego majątku. Jeżeli o taka wolność Ci chodziło, to pełna zgoda.
30-01-2021 [16:04] - Jabe | Link: Co zrobią banki? Zgaduję, że
Co zrobią banki? Zgaduję, że sprzedadzą państwu.
30-01-2021 [20:20] - mjk1 | Link: I znowu temat lekko Cię
I znowu temat lekko Cię przerósł Drogi Dżabe. Nie przejmuj się jednak, postaram się wytłumaczyć.
Banki sprzedadzą temu, kto najwięcej zapłaci i nie jest wykluczone, że będzie to państwo, więc częściowo zgadłeś.
Całe zagadnienie dotyczyło jednak czegoś zupełnie innego. Marek twierdzi, że własność daje wolność.
Zapytałem więc, choć nie wprost, jaką wolność daje Panu Gołębiewskiemu własność, którą można mu w każdej chwili, pod byle pretekstem, odebrać?
Dotyczy to nie tylko Pana Gołębiewskiego, ale każdego, kto posiada jakąkolwiek własność.
Twoja odpowiedź, jak zawsze, mile widziana Dżabe.
30-01-2021 [21:02] - Jabe | Link: Mnie zainteresowało, co
Mnie zainteresowało, co zrobią banki z masą mas upadłościowych. No i zgaduję, że uratuje je państwo w ramach narodowego programu nacjonalizacji. A filozofować nie mam ochoty.
30-01-2021 [21:41] - mjk1 | Link: Nie, nie masz ochoty
Nie, nie masz ochoty filozofować, tylko nie potrafisz odpowiedzieć na pytanie, czy własność daje wolność i dlaczego? Dlatego napisałem, że temat znowu ciut Cię przerósł, ze szczególnym naciskiem na ciut.
31-01-2021 [09:28] - Marek1taki | Link: @mjk1 Dobry przykład. Błędny
@mjk1 Dobry przykład. Błędny wniosek.
Rząd robi lockdown by zgnoić tych co maja własność byśmy się stali gołodupcami.
Czy gołodupiec ma więcej wolności czy posiadacz gaci?
31-01-2021 [14:24] - mjk1 | Link: Pomalutku zaczynasz łapać
Pomalutku zaczynasz łapać Mareczku.
Jeżeli rząd pod byle pretekstem, nawet wymyślonym, może odebrać zarówno Panu Gołębiewskiemu, jak i posiadaczowi gaci wszystko, co posiadają, to obydwoje zostaną gołodupcami.
Co więc dała Panu Gołębiewskiemu, jak i posiadaczowi gaci ich własność?
Wydaje mi się, choć mogę się mylić, że dokładnie tyle samo, co owemu gołodupcowi.
Z tych przykładów, które sam podałeś wychodzi, że własność nie dała ich posiadaczom ani odrobinę więcej wolności niż temu, który nie ma nic.
Nie wiem na jakiej podstawie można twierdzić inaczej?
29-01-2021 [17:39] - tricolour | Link: Poczytaj wyniki symulacji
Poczytaj wyniki symulacji Zima20. W pięć dni naszego wojska nie ma, a symulowany wróg stoi w Warszawie. Cieszysz się?
Dyletant przesunął czolgi na wschód, to je zniszczyli w dwa dni co do sztuki. To sie nazywa dowództwo.
29-01-2021 [18:01] - Marek1taki | Link: Żaden dyletant tylko bratnia
Żaden dyletant tylko bratnia armia zajęła pozycje lepsze do spieprzania. Poza tym ktoś musi zostać wystawiony. To już było przerabiane pod Lenino.
29-01-2021 [20:34] - Ptr | Link: Na starych podwoziach
Na starych podwoziach transporterów powinnniśmy mieć makiety Leopardów w lasach na wschodzie. To niszczenie z powietrza trwałoby 2 razy dłużej. Jakieś bunkry zamaskowane dla prawdziwych czołgów.
29-01-2021 [21:23] - Sternik | Link: Autor
Autor
Skoro karabinek jest „cały czas unowocześniany” to znaczy, że nie jest najlepszy. Gdyby taki był, to należałoby go produkować i wdrażać bez unowocześniania. W końcu to nie jest broń na potrzeby wojny kosmicznej tylko na wyposażenie osobiste żołnierza.
30-01-2021 [20:06] - Es | Link: Stary poczciwy Kałasznikow to
Stary poczciwy Kałasznikow to ilu wersji i poprawek się doczekał? A wygrał niejedną wojnę z tymi 3-10 razy droższymi ,które @Marek rekomenduje.
30-01-2021 [22:20] - Marek1taki | Link: A kto nam bronił zachować
A kto nam bronił zachować Kałachy? Właśnie tanie, skuteczne i niezawodne. I zabijały, nie raniły.Sprzedali z polskich magazynów przez Hiszpanię akurat na chwile przed jaśminowa rewolucją. Jeśli już robimy coś nowego to niech to nie będzie Polonez. Gdybym miał kupić za własne pieniądze i tym walczyć to poniżej 30.000zł bym nie kupił. Chyba bym się zdecydował stargować z tych 200.000zł i kupił snajperski. Amator musi mieć sprzęt lepszy od profesjonalisty.Dlaczego innych i ich życie miałbym traktować gorzej od własnego?
I jak wypada porównanie Grota z nowym kałachem? I czy używanie pocisków o mniejszym kalibrze nie jest na miniona wojnę? Kałach miał kaliber większy. Jestem ignorantem ale wiem tyle, że jakbym przetestował kilkanaście wybrałbym lepiej od Blaszczaka, Dupy i Morawiecckiego.
31-01-2021 [09:32] - Marek1taki | Link: c.d. I nie zapominajmy, że
c.d. I nie zapominajmy, że kałachy produkowano w Radomiu w cenach regulowanych przez państwo. Był tak tani, że w 1976 ludziom pensji na chleb zaczęło brakować.
31-01-2021 [14:51] - Es | Link: @Marek- nie ma karabinu
@Marek- nie ma karabinu uniwersalnego,spełniającego wymagania każdej formacji, niezawodnego i do tego jeszcze spełniającego osobiste preferencje każdego operatora. Kałachy w wersji tej najbardziej znanej to broń cholernie niewygodna i przestarzała -nie spełniająca wymagań obecnego pola walki. Zakup nowych wersji na wyposażenie armii, lub zakup licencji na produkcję nie wchodzi ze zrozumiałych względów w rachubę-i całe szczęście.Osobiście bardzo się cieszę z "reaktywacji" Łucznika, po tym jak próbowano go "zaorać".A Grot tak jak i Beryl to wbrew wrwanych z kontekstu ekspertyzy i wyolbrzymionych propagandowo zarzutów, konstrukcje udane, Choć oczywiście nie oznacza to, że nie wymagają modyfikacji. To czgo brakuje Łucznikowi i jego produktom to solidna ochrona kontrwywiadowcza i takiż sam marketing, jeśli myśli się o konkurowaniem na rynku broni, bo tu wszelkie chwyty dozwolone.
Amator musi mieć sprzęt dostosowany do stanu jego wyszkolenia i przeznaczenia jego formacji bojowej. Przerysowując trochę: mistrz obsługi ciągnika nie poradzi sobie jednak z wyścigowym bolidem.
Kaliber 5,45 jest uniwersalnym dla członków NATO.
31-01-2021 [15:43] - Marek1taki | Link: @Es Dziękuje za odpowiedź.
@Es Dziękuje za odpowiedź. Jest dla mnie zrozumiała. Zresztą moje komentarze biorą się rzecz jasna w dużej części z przekory. I w dużej z doświadczenia z decyzjami w sprawach jawnych. Pamiętam, że jedno z pierwszych zamówień w Radomiu wychodziło ok.3600zł za karabin. Teraz 10.000zł. To mnie przekonuje, bo z czegoś musiała się brać różnica w cenie w stosunku do fińskiego karabinu snajperskiego za 200.000zł. Sama luneta musiała dużo kosztować ale i koszt stali. Wszystko to w kontekście stawiania WOT na przeciw regularnej armii a nawet specnazu. Do kałacha mam sentyment bo innej broni w ręku nie miałem a dobrze mi się strzelało.
30-01-2021 [21:06] - Jabe | Link: Nie wszystko spełnia
Nie wszystko spełnia wszystkie wymagania jednocześnie. Mogło być na przykład tak, że karabinek wszystkie ukraińskie specyfikacje spełniał, więć go unowocześniono, zamieniając lufę na ołowianą. Dzięki temu jest za ciężki i świetnie się nadaje jako pretekst propagandoway do psioczenia na niemieckie media. Teoretycznie, oczywiście.
29-01-2021 [21:38] - angela | Link: Jak Tusk z Siemoniakiem
Jak Tusk z Siemoniakiem chwalili się karabinkiem, to byl dobry, a teraz,jak rzadzi PiS i jak broń byla kilka razy ulepszana, to karabinek jest niedobry. Ajj, jaki niedobry.
29-01-2021 [21:44] - wielkopolskizdzichu | Link: Konfabulujesz jak zwykle. Za
Konfabulujesz jak zwykle. Za tuskowych czasów prototyp karabinka dostał dobrą ocenę i uznanie celowości produkcji. Jaki jest efekt końcowy to inna sprawa. Nie wiem czy to co schodzi z taśmy spełnia założone wcześniej parametry. Zakładam że ty... wiesz?
30-01-2021 [19:59] - Es | Link: No założenia za "prawowite"j
No założenia za "prawowite"j władzy były dobre, ale ci nowi kazali robić lufy z aluminium?
30-01-2021 [20:17] - angela | Link: Zdzichu, taaa, za Tuska to i
Zdzichu, taaa, za Tuska to i prototyp lepszy.
Skoro wojsko uzywa, to pewnie dobry.
Pewnie Zdzichu wie, ze nie.
29-01-2021 [22:06] - Jabe | Link: Stąd nauka, że lepsze jest
Stąd nauka, że lepsze jest wrogiem dobrego.
29-01-2021 [22:48] - Kaciszek (niezweryfikowany) | Link: Co za wstrętny pisowski
Co za wstrętny pisowski karabinek...
30-01-2021 [15:16] - paparazzi | Link: I jeszcze do tego strzela ;-)
I jeszcze do tego strzela ;-).
30-01-2021 [16:59] - Andy51 | Link: I do tego do przodu nie do
I do tego do przodu nie do tyłu.
30-01-2021 [17:20] - tricolour | Link: Ale tylko trochę strzela, bo
Ale tylko trochę strzela, bo jak za długo, to mu lufa opada. Dobry na spokojne wojny.