Po Oskarze

List Prezesa Reduty Dobrego Imienia:

Szanowni Państwo,
1. W związku z nagrodzeniem filmu "Ida" Oskarem wydaliśmy oświadczenie, w którym stwierdzamy, że niewątpliwie ta sytuacja tym bardziej powoduje, że nasza petycja do dyrektor Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej jest jeszcze bardziej aktualna. Bardzo proszę wszystkich Państwa o informowanie znajomych o petycji, a Ci, którzy jeszcze jej nie podpisali proszeni są o niezwłoczny podpis. Podpisywać można poprzez  stronę Reduty, gdzie także jest zamieszczone nasze oświadczenie:
http://reduta-dobrego-imienia....
2. Sąd w Olsztynie odrzucił w całości powództwo przeciwko oszczercom z Niemiec, piszącym o "polskich obozach koncentracyjnych", mówiąc, że owszem, sformułowanie jest złe i nieprawdziwe, ale nie narusza dóbr osobistych powódki (byłej więźniarki KZ)! (sprawa prowadzona  przez kancelarię mec. Lecha Obary z Olsztyna)
W tej sytuacji widać, jak potrzebna jest ustawa o karaniu za użycie sformułowania "polski obóz koncentracyjny", ponieważ polskie sądy nie kwapią się z rozstrzyganiem takich spraw zgodnie ze zdrowym rozsądkiem i sprawiedliwością.
Projekt takiej ustawy od przeszło roku jest w Sejmie, złożony u marszałka Sejmu. Obecnym marszałkiem jest były Minister Spraw Zagranicznych, który w czasie swojego urzędowania mówił, jaką to dla niego ważną sprawą jest walka z tym oszczerczym sformułowaniem. Dlatego też Reduta w ciągu najbliższych dni wystosuje petycję do Marszałka Sejmu w sprawie jak najszybszego uchwalenia ustawy o ściganiu użycia sformułowania "polski obóz koncentracyjny". Projekt ustawy (złożony m.in. z inspiracji Reduty) umożliwia ściganie oszczerców na całym świecie, co powoli na skuteczną walkę z o dobre imię Polski. Proszę oczekiwać w najbliższym czasie maila z linkiem do petycji.
Z poważaniem
Maciej Świrski
Prezes Zarządu
+48 502733189
maciej.swirski@reduta-dobrego-...
---------------------------------------
Petycja dotyczy uzupełnienia filmu na czołówce o planszę, wyjaśniającą realia historyczne, np. że byla II wojna światowa i kto ją rozpętał, kto dokonał Holocaustu. Podpisało już kilkadziesiat tysięcy osób.

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika NASZ_HENRY

26-02-2015 [10:09] - NASZ_HENRY | Link:

Dyrektor Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej mówi, że pieniadze na Idę nie pochodziły z podatków tylko z darowizn przedsiębiorców ;-)

Obrazek użytkownika Deidara

26-02-2015 [13:24] - Deidara | Link:

Generalnie, po co komu takie kuriozum jak ten cały Pisf?

Obrazek użytkownika Seryjny-Samobójca

26-02-2015 [20:59] - Seryjny-Samobójca | Link:

Sfinansowali takie filmy jak:  "Generał Nil", "Generał - zamach na Gibraltarze", "Popiełuszko'', ''Czarny czwartek'', ''Powstanie Warszawskie'', Sybieriada Polska'' ....starczy?

Obrazek użytkownika kat

26-02-2015 [21:09] - kat | Link:

Misiek ty jesteś tu służbowo? Na NB oczywiście....

Obrazek użytkownika Seryjny-Samobójca

26-02-2015 [21:21] - Seryjny-Samobójca | Link:

A wam kto płaci?..jak wy powiecie to ja powiem kto mi płaci, słonko :)

Obrazek użytkownika kat

26-02-2015 [22:27] - kat | Link:

Misiek nie napinaj się tak bo ci zwieracze puszczą , proponuje Ci dla relaksu skok z dywanu na Podłoge.....zawsze bedziesz mógł powiedzieć , że wykonałeś wielki skok . No to kto ci misiu płaci ? Mi możesz powiedzieć , jestem lekarzem.

Obrazek użytkownika kat

26-02-2015 [22:29] - kat | Link:

Misiek , twoja forma pytania "WY powiecie " czyni z ciebie superagenta . Może ty jestes taki james bond z PZPR?

Obrazek użytkownika Seryjny-Samobójca

26-02-2015 [14:18] - Seryjny-Samobójca | Link:

''Ida'' jest o polskich obozach koncentracyjnych?.... czas chyba odwiedzić specjalistę, albo przynajmniej obejrzeć film. Będzie łatwiej.

Obrazek użytkownika Andrzej W.

26-02-2015 [16:36] - Andrzej W. | Link:

http://wpolityce.pl/smolensk/2...


Niech nagania na Onecie, tu już nie zarobi...

Obrazek użytkownika Vinitrol

26-02-2015 [16:46] - Vinitrol | Link:

W tekście wyraźnie oddzielony jest temat filmu i temat obozów.
czas chyba odwiedzić specjalistę, albo przynajmniej nauczyć się czytać. Będzie łatwiej.

Obrazek użytkownika Seryjny-Samobójca

26-02-2015 [21:19] - Seryjny-Samobójca | Link:

Ale po co plansza w filmie ani historycznym , ani dokumentalnym, Mandarynki to film wojenny, ściśle nawiązujący do obecnej sytuacji. Jeśli ktoś koniecznie chce się dowiedzieć, jak było niech pójdzie do biblioteki i poczyta. I taki mały cytat od Pawlikowskiego: ''Nie śledziłem tej dyskusji, ale nie zrobiłem tego filmu, żeby krytykować Żydów czy Polaków czy żeby edukować świat i objaśniać polską historię. Po prostu miałem takie postaci w głowie i o nich opowiedziałem. Nie było w tym kalkulacji! Często publicyści czy akademicy patrzą na film kategoriami pozafilmowymi, czują się o wiele mądrzejsi niż ci, którzy coś tworzą. Dla nich taki reżyser czy pisarz to jakiś, niestety potrzebny, półgłupek, który musi coś tam wykonać, żeby mądrzy ludzie mogli o tym mądrze pisać. Oczywiście są krytycy, którzy umieją wejść w dzieło sztuki i zinterpretować je od wewnątrz, jednak dominują belfrzy i inkwizytorzy, którzy mają jakieś schematy w głowach i wyżywają się na filmie!. Jakby takich ludzi brać serio, to człowiek powinien przestać kręcić filmy''.

Obrazek użytkownika Teresa Bochwic

26-02-2015 [18:35] - Teresa Bochwic | Link:

List p. Świrskiego zawiera dwa odrębne punkty. Ja widziałam film, a Pan nauczy się liczyć do dwóch.

Obrazek użytkownika kat

26-02-2015 [22:32] - kat | Link:

Misiek a co na twój lekarz?

Obrazek użytkownika jazgdyni

26-02-2015 [22:48] - jazgdyni | Link:

Czy to prawda, że gdy lewica zaczęła zajmować się kulturą, to prawica całkowicie ją zignorowała? Chyba tak. Z tego powodu dzisiaj krzyczy na wszystko, czego nie rozumie, co wychodzi poza zero-jedynkowe patrzenie na rzeczywistość. Dla mnie – człowieka polskiej prawicy – jest to szczególnie bolesne. Etykietuje bowiem całe moje środowisko jako ludzi nie rozumiejących pewnych kwestii i patrzących na nie powierzchownie.
Ida jest tego idealnym przykładem. Film ten, skoro tylko został nagrodzony, od razu stał się przyczynkiem do nowego podziału. Co zabawne, jak zauważył Sebastian Adamkiewicz , stała się źródłem ataków zarówno z prawej jak i z lewej strony. Reżyserowi, jeśli wierzyć polskim „opiniotwórcom” udało się nakręcić film równocześnie antypolski i antysemicki, albo jak kto woli filosemicki i polonofilski. Używający jednocześnie klisz antysemityzmu, żydokomuny i Polaka-żydożercy. W każdym razie nie do przyjęcia i dla prawdziwego Polaka, i prawdziwego lewaka. Po prostu zgroza. Co ciekawe, wydaje się, że więcej racji mają krytycy filmu z lewej strony. Szczególnie, jeżeli wyjdzie się poza czysto historyczną interpretację dzieła Pawlikowskiego. Tak, w warstwie czysto historycznej Ida jest tendencyjna, przedstawia pewien wycinek rzeczywistości, przycięty i zmanipulowany. Ale nie jest to przede wszystkim film historyczny, a dramat psychologiczny. Krytyka historycznościIdy jest pomysłem równie sensownym, co krytyka Hamleta za to, że Fortynbras najechał Polskę (hańba, przecież to nieprawda!). Nie wszystko, co ma historyczny kostium, jest od razu relacją historyczną, historycznym dokumentem Takie patrzenie na Idę jest wielkim nieporozumieniem. Dla znacznej części społeczeństwa sztuka jest sztuką jedynie wtedy, gdy kopiuje rzeczywistość. Obraz ma przedstawiać krajobraz za oknem, muzyka ma być miła dla ucha, a film ma być dokumentem, ukazującym realia w relacji jeden do jednego. Żadnych metafor, elips i broń Panie Boże innych szkodliwych zabiegów artystycznych. Wielką tragedią Idy jest odniesiony przez nią sukces. Gdyby pozostała niszowym filmem, pokazywanym w kinach studyjnych, tak jak Bergman czy Tarkowski, żaden ze świeżo ujawnionych znawców kinematografii nie wiedziałby zapewne o jej istnieniu. [...]

http://creativecommons.org/lic... (link is external)

Paweł Rzewuski