Półautostrady

Na stole u miłych znajomych na Kaszubach leżał atlas samochodowy Europy. Na okładce fotografia autostrady A-14 w Austrii. Patrzę, a tam po 6 pasów w każdą stronę! Trzy pasy osobowe, jeden dla TIR-ów, plus dwa szerokie przejezdne pobocza po obu stronach. I to samo w przeciwnym kierunku. A u nas ledwie dwa pasy i jedno kiepskie pobocze! Tiry wśród osobówek powodują straszne wypadki, a niemal każdy wypadek blokuje ruch na wiele godzin. Taki mamy klimat.
Straszne podejrzenie zakradło mi się do serca. W internecie obejrzałam sobie europejskie autostrady. Zdarzają się takie dwupasmowe, wąskie, jak u nas, np. we Francji. Jednakże zwykle są trzy pasy, choćby ten trzeci dla Tirów, i dobre pobocze, w razie wypadku można objechać. Bieda-autostrada W-wa Łódź - dwa wąskie pasma, permanentne zakola, niekończące sie ekrany, ledwie jakie pobocze, po wypadku wyłączana z ruchu. Gdańska lepsza, przynajmniej prosta i prawie nie ma ekranów.

Ile kosztuje budowa autostrad? Ile ich jest? (dane z 02.2013, innych nie znalazłam):

Austria: 1696 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 12,87 mln euro
Czechy: 729 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 8,86 ml euro
Dania: 1130 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 5,89 mln euro
Hiszpania: 14021 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 6,69 mln euro
Holandia: 2631 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 50 mln euro
Irlandia: 663 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 10 mln euro.
Litwa: 309 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 4 mln euro
Niemcy: 12 813 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 8,24 mln euro
Norwegia: 344 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 18 mln euro
Słowenia: 747 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 7,29 mln euro
Węgry: 1273 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 11,87 mln euro.
Polska: 1224,4 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 9,61 mln euro.
Czytaj więcej: http://www.dziennikzachodni.pl...

W koszty wlicza się infrastrukturę - stacje, zajazdy, hotele, WC itp. Może zresztą tylko jej część. W Polsce to żaden problem, bo prawie tego nie ma. Na A-1 Toruń-Gdańsk dwie czy trzy stacje, parę WC, jeden McDonald. To oznacza, że nasze koszty liczone są od prawie czystej drogi. Najdroższe autostrady są w Holandii (50 mln eu/1 km). 4 a nawet 6 pasm w jedną stronę, Buduje się je często na wodzie, na palach. Zawsze TIR-pas, podświetlenia, latarnie, czteropoziomowe skrzyżowania.
W koszty wlicza się infrastrukturę - stacje, zajazdy, hotele, WC itp. Może zresztą tylko jej część. W Polsce to żaden problem, bo prawie tego nie ma. Na A-1 Toruń-Gdańsk dwie czy trzy stacje, parę WC, jeden McDonald. To oznacza, że koszty liczone są od prawie czystej drogi. Najdroższe autostrady są w Holandii (50 mln eu/1 km). 4 a nawet 6 pasm w jedną stronę, Buduje się je na wodzie, na palach. Zawsze TIR-pas, podświetlenia,latarnie, czteropoziomowe skrzyżowania.
A więc nie tylko straszliwie drogie. Nie tylko rozkradziono mnóstwo unijnej kasy. Nie tylko bankructwo firm kooperujących. Do tego w ogóle to nie są autostrady.
Jechałam A-1 słynnego 2 sierpnia. Nie było żadnego tłoku, zagęszczenie ruchu ledwie przeciętne. Tylko na bramkach pod Toruniem kilkukilometrowe korki. Bo te bramki są tylko trzy, a system biletów z czasow króla Ćwieczka. trzy dziewczyniny naciskają guzik, wydobywają bilet i podają przejeżdżającym. W Toruniu te 3 bramki blokują płynny ruch aut. Niestety muszą być tylko 3, bo takie jest prawo, wyjaśnił w Polskim Radiu rzecznik GDAKI, a prawa łamać nie wolno. Takie podpisano umowy. Gdaka kocha prawo, to każdy już rozumie.
Filozofowie zawsze popierali zbudowanie autostrad. Teraz chodzi o to, żeby je udrożnić. (Ludwig Feuerbach).

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika gal

10-08-2014 [21:25] - gal | Link:

Pytanie nie dla filozofów chyba, gdzie są konta z tą kasą?

Obrazek użytkownika takijeden

11-08-2014 [09:34] - takijeden | Link:

System Owsiaka

Zaczne od tych nieszczesnych bramek:
„W Toruniu te 3 bramki blokują płynny ruch aut. Niestety muszą być tylko 3, bo takie jest prawo, wyjaśnił w Polskim Radiu rzecznik GDAKI, a prawa łamać nie wolno.”

Jak juz gdzies wczesniej wspominalem system bramek funkcjonuje na autostradowym moscie miedzy Dania i Szwecja...
Ale jak widac budowano je w/g innych praw

http://tnij.org/systembramek

6 Bramek bezdotykowych dla „stalych „ klientow
3 Bramki dla placacych bezgotowkowo karta
2 Bramki dla placacych gotowka

Prezentacja pochodzi z tej strony:
http://www.oeresund-bridge.com...

Wychodzi 11 Bramek w kazda strone... Do tego Skandynawska przyslowiowa „Pani Zosia” przyjmuje bez dyskusji zaplate w wielu walutach DKK, NOK, USD, CHF, GBP, Euro..
tylko wydaje reszte zawsze w jednej walucie ( odpowiednio od strony w DKK albo SEK ).
Ja tylko raz podalem „Pani Zosi” na bramce we Wroclawiu banknot Czeski pomylkowo ... wow ...gdyby wzrok potrafil zabijac.
A to przeciez tak niemozliwe zeby na autostradzie w poblizu Czech chcieli placic Czesi .

Co do reszty infrastruktury ... to odnosze wrazenie ze to kopia systemu „Owsiaka”
Te wszystkie firmy i podfirmy zyjace z Autostrady to najpewniej wszystko takie „Srebrne Melony” i „Żuczki cale”

Firmy sprzatajace (nalezace do?) ..ktore kupuja srodki czystosci wylacznie w firmie ..( nalezacej do? )
pewnie i „Panie Zosie” sa z firmy wypozyczjacej pracownikow... ( nalezacej do? )
Itd itp...