Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Jak poprawić jakość transportu kolejowego w Polsce?

Ryszard Czarnecki , 22.05.2014
Poniżej przedstawiam Państwu moje odpowiedzi  do eurowyborczej ankiety portalu RynekKolejowy.pl
 
Jakie działania związane z rozwojem transportu kolejowego (w ujęciu "ogólnoeuropejskim") należały przede wszystkim podjąć na forum UE w trakcie kadencji PE 2014-19?
 
Są trzy takie działania:
 
1.Zakończenie prac nad IV Pakietem Kolejowym
 
Aby pobudzić europejski wzrost gospodarczy, konieczne jest dalsze wzmacnianie wspólnego rynku transportowego. Pomogą w tym odpowiednie zapisy IV Pakietu Kolejowego, o które należy aktywnie zabiegać. Z polskiego i europejskiego punktu widzenia jest to m.in. możliwość wsparcia modernizacji infrastruktury kolejowej, co przyniesie korzyści zwłaszcza pasażerom, ale również przewoźnikom czy producentom taboru.
 
2.Zagwarantowanie rozwoju sektora kolejowego w UE
 
Kolej jawi się jako bardzo ekologiczny i wydajny środek transportu, co wpisuje się doskonale w unijną strategię rozwoju transportu niskoemisyjnego. Na poziomie UE konieczne jest forsowanie rozmaitych inicjatyw, które wesprą rozwój sektora, np. nacisk na duże inwestycje infrastrukturalne obejmujące modernizację i rozwój transeuropejskich linii kolejowych. Pozwoli to przyspieszyć wydawanie środków unijnych i ukierunkuje środki na rozwój europejskiego kolejnictwa.
 
3.Uproszczenie przepisów na poziomie UE
 
W sytuacji, kiedy polski rząd nie radzi sobie z wydawaniem pieniędzy na kolei z powodu zbyt skomplikowanych przepisów prawnych na poziomie krajowym, zachodzi konieczność uproszczenia przepisów uchwalanych w UE. Unia nie może przeprowadzić za Polskę kluczowych inwestycji, ale może starać się uprościć życie przedsiębiorcom poprzez redukcję biurokracji i gąszczu unijnych przepisów prawnych do absolutnego minimum.
 
Jaka powinna być procentowa alokacja środków pomocowych z UE na kolej i drogi w Polsce w perspektywie 2014-20? Czy rację ma Komisja Europejska, która oczekuje od państw członkowskich podziału 60-40% na kolej, czy rację ma polski rząd, proponując - według różnych opinii - układ 60:40% na drogi bądź 50:50%
 
Podział środków w proporcjach 60 do 40 na kolej jest uzasadniony. Pytanie tylko czy pieniądze te rząd będzie w stanie skutecznie wykorzystać. Jak na razie poziom wydatkowania środków unijnych na kolej jest zastraszająco niski, co wynika z obowiązujących w Polsce skomplikowanych przepisów prawnych. Na razie nie słychać głosów, aby rząd chciał reformy obowiązującego prawa, co pomogłoby udrożnić realizację inwestycji na kolei.
 
Czy w Polsce potrzebna jest budowa Kolei Dużych Prędkości (tzw. projekt "Y", czyli układ linii Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław)?
 
          A. Tak, prace budowlane należy rozpocząć do 2020 r.
          B. Tak, prace budowlane należy rozpocząć w perspektywie lat 2021-30
          C. Tak, prace budowlane należy rozpocząć po 2030 r.
          D. Nie, KDP w Polsce nie są potrzebne
 
Odpowiedź A: Kolej taka jest Polsce potrzebna, a UE traktuje ją jako jeden z priorytetów inwestycyjnych, co oznacza, że łatwiej będzie pozyskać środki unijne na realizację tej inwestycji.
 
Czy należy dążyć w przyszłości do rozszerzenia projektu Kolei Dużych Prędkości o odcinki, które umożliwią połączenie "polskich" KDP z sieci europejskich KDP?
 
Tak, KDP powinny być dobrze zintegrowane z europejską siecią szybkich połączeń kolejowych. Sieć takich połączeń jest nieustannie rozbudowywana w Europie Zachodniej i konieczne jest, aby polskie KDP dążyły do integracji z tą siecią.
 
Proszę o odpowiedź, czy wdrożenie IV Pakietu Kolejowego będzie korzystne dla pasażerskiego transportu kolejowego w Polsce?
 
Póki co trudno oceniać efekty IV Pakietu Kolejowego, gdyż prace nad nim ciągle jeszcze w UE trwają i nie wiadomo, kiedy zostaną zakończone. Jedno jest pewne, należy zagwarantować, że polscy przewoźnicy otrzymają wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do otwarcia polskiego rynku przewozów pasażerskich, co przewiduje na dzień dzisiejszy IV pakiet kolejowy. Otwarcie takie będzie skutkowało możliwością wejścia na polski rynek np. kolei niemieckich, które będą mogły konkurować z naszymi przewoźnikami.
 
 
 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 1764
Ryszard Czarnecki
Nazwa bloga:
Blog autorski

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 6, 828
Liczba wyświetleń: 8,070,504
Liczba komentarzy: 10,992

Ostatnie wpisy blogera

  • 6-4 z Ruskimi czyli kartki z dziejów polskiego hokeja
  • Unia-Ukraina: dać pieniądze,aby korupcja kwitła?
  • Widmo cywilizacji śmierci krąży nad Strasburgiem...

Moje ostatnie komentarze

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • EKSHUMACJA ŚP. WASSERMANA I MILCZENIE PIĄTEJ KOLUMNY
  • Najnowszy kawał o Tusku i Gierku
  • Nowy kawał o Tusku i raju

Ostatnio komentowane

  • mada, Ja pamiętam jak  na Wyścigu Pokoju Królak zdzielił pompką Ruskiego kolarza po plecach, bo ten złapał go za siodełko i chciał jechać nie kręcąc pedalami.Z góry przepraszm za to słowo obrażonych.
  • Marek Michalski, Pamiętam to wydarzenie z dzieciństwa. Istnieje domniemanie, że tajemnicą sukcesu było zakwaterowanie hokeistów radzieckich z czechosłowackimi w jednym akademiku w Katowicach-Ligocie, po którym…
  • Ijontichy, Ciekawe..ile padnie trupów przy podziale tych pieniędzy? Mafia rosyjska,mafie ukraińskie,mafie żydowskie i te zwykłe,ale z kałachami.Ale by był film akcji :-))

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności