Zjednoczona społeczność wspiera CPK

W ostatnich dniach powstała inicjatywa społeczna na platformie X, której celem jest wsparcie dla Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Grupa o nazwie Tak dla CPK zjednoczyła entuzjastów i obrońców tej strategicznej inwestycji, dążąc do promocji oraz przekazania wszystkich aspektów związanych z budową CPK. Skupia ona osoby z różnych środowisk społecznych, ekonomicznych i zawodowych, które dostrzegają korzyści płynące z realizacji tego projektu. Członkowie grupy aktywnie angażują się w promocję  CPK, wymianę wiedzy oraz budowanie pozytywnego wizerunku inwestycji zarówno w Polsce, jak i za granicą. Wspierając inicjatywę CPK, organizują kampanie informacyjne, udostępniają materiały edukacyjne oraz angażują się w dyskusje na temat przyszłości transportu lotniczego w Polsce. 

Grupa #TakdlaCPK stanowi doskonały przykład inicjatywy ponadpartyjnej, która przekracza granice polityczne i łączy wyborców każdej opcji. Inwestycje infrastrukturalne, takie jak CPK, zawsze były i powinny być sprawą wspólną dla wszystkich obywateli.

Pozwolę sobie jeszcze przytoczyć jeden z ostatnich wpisów Macieja Wilka i polecam obserwować go (przytoczony post pod tym linkiem )

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
‼️ JESTEŚMY OKŁAMYWANI ‼️

Nie dajmy się zwieść okrągłym słówkom Ministra @LasekMaciej i jego kumpli. Pod płaszczykiem zapewnień o chęci kontynuacji projektu #CPK, podejmowane są konkretne działania odsuwające budowę na co najmniej 2035, a w praktyce - ZABICIE PROJEKTU

KŁAMSTWO 1: transparentny audyt z udziałem wybitnych i bezstronnych ekspertów - @donaldtusk

Nie było żadnego niezależnego badania. Próby wyłonienia zewnętrznych ekspertów zakończyły się spektaklularną klęską. Spółka zaudytowała samą siebie pod bacznym okiem Pełnomocnika Rządu i na bazie tego, nieujawnionego opinii publicznej raportu podjęta ma zostać decyzja przez rząd.

KŁAMSTWO 2: Budowa CPK potrwa co najmniej do 2032

Sam Pełnomocnik Rządu przyznaje, że szanse realizacji inwestycji w 2028 wynosiły 10-20%. Nie oznacza to, że harmonogram był nierealny, tylko bardzo wyśrubowany i ambitny. W dalszym ciągu możliwa jest realizacja inwestycji do 2030

Jeżeli z góry zakłada się opóźnienia inwestycji o kilka lat, to również harmonogram zakładający termin 2032 z dużą dozą prawdopodobieństwa będzie opóźniony w realizacji.

Średni okres budowy lotnisk porównywalnych do CPK w Europie to 4-5 lat (Stambuł, Monachium, Oslo, Ateny, LHR T2, LHR T5). W 7 lat zdołano usypać sztuczne wyspy na Pacyfiku i zbudować na nich lotniska w Osace i Hong Kongu.

Nie ma żadnego powodu, aby zakładać z góry, że realizacja CPK potrwa 8-10 lat

KŁAMSTWO 3: Lotnisko Chopina potrzebuje pilnej rozbudowy

Łączna przepustowość 4 lotnisk w okolicach Warszawy (Chopin, Modlin, Radom, Łódź) to ok. 31 mln pasażerów. Prognoza Urzędu Lotnictwa Cywilnego na 2030 to 30,5 mln pasażerów.

Przepustowość lotniskowa w perspektywie oddania CPK do użytku w 2030 jest zatem już teraz zapewniona

Ewentualna rozbudowa Modlina o dodatkowe 3-4 mln pasażerów całkowicie adresuje potrzeby Mazowsza w perspektywie 2033-2034 (34-35 mln pasażerów)

Z drugiej strony, rozbudowa Lotniska Chopina do 27-28 mln nawet w połączeniu z rozbudowanym Modlinem nie adresuje długoterminowych potrzeb Mazowsza - prognoza ULC na 2040 to już 45 mln pasażerów, względem całkowitej potencjalnej przepustowości ~42 mln pasażerów

KŁAMSTWO 4: Lotnisko Chopina można rozbudować do 2029

Nie można. Nie ma koncepcji, projektu ani wykonawcy. Nie ma też decyzji środowiskowej, o czym władze Lotniska Chopina w ogóle nie wspominają.

Realny termin rozbudowy Lotniska Chopina w proponowanym kształcie to 2031-2032, a więc nawet później niż możliwe oddanie do eksploatacji CPK.

KŁAMSTWO 5: Liczbę lotów na Chopinie można zwiększyć do 700-800 operacji na dobę bo samoloty są cichsze

Samoloty najnowszej generacji są cichsze, jednak globalnie jest ich wciąż mało i rzadko operują do WAW. Względem 2011 na warszawskim lotnisku wzrosła istotnie natomiast liczba operacji lotniczych wykonywana większymi, a przez to też głośniejszymi, samolotami (np. B737-800 względem ATR72). W efekcie, dzisiaj możnaby rozważać podniesienie limitu co najwyżej do ~630 operacji na dobę.

Ułudą jest też myślenie, że LOT oraz inni przewoźnicy od ręki wymienią floty starszych, głośniejszych samolotów na jednostki najnowszej generacji. Będzie to stopniowy proces, który zajmie najbliższą dekadę.

KŁAMSTWO 6: Rozbudowa Chopina odbędzie się bez obniżenia obecnej przepustowości

Absolutna brednia. Proponowana rozbudowa Lotniska Chopina wymaga rozwalenia istotnej części terminala pasażerskiego pod rozbudowę sortowni bagaży. Szereg stanowisk postojowych przy terminalu będzie całkowicie przebudowywanych.

Nie ma możliwości przeprowadzenia tego typu prac na lotnisku wypełnionym w 100% bez obniżenia przepustowści na okres kilku lat.

KŁAMSTWO 7: Nakłady inwestycyjne na rozbudowę Chopina zwrócą się do 2034

Nie zwrócą się, bo budowa potrwa dłużej (2031-2032), a znając sprawność inwestycyjną PPL, jej koszty będą również znacznie wyższe niż zakładane 2,4 mld PLN.

Dodatkowo - o czym również nie informuje się opinii publicznej - już około lat 2031-2032 konieczny będzie remont generalny obu dróg startowych na Lotnisku Chopina, co pochłonie kolejne setki milionów złotych i spowoduje ograniczenie przepustowości na kolejne 2 lata.

KŁAMSTWO 8: Potrzeba zbudować masę krytyczną na Lotnisku Chopina, aby przenieść ruch na CPK

Ta masa krytyczna już jest zbudowana. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w pierwszym roku operowania CPK ruch tam wynosił 22-23 mln pasażerów (20 mln obecne + organiczny wzrost) przy 34 mln pasażerów przepustowości (68%).

Trzeba być niespełna rozumu, aby do infrastruktury na 34 mln pasażerów chcieć w pierwszym roku wprowadzać 30 mln pasażerów (28 mln z Chopina + wzrost organiczny, tj. 82%). Przy tej zajętości natychmiast od pierwszego dnia działalności CPK zachodziłaby potrzeba pilnej jego rozbudowy

KŁAMSTWO 9: Przeskalowany dworzec kolejowy i bezsensowne szprychy zbiegające się w CPK

Dworzec na 6 peronów nie jest przeskalowany. Tyle samo peronów ma dworzec we Wrocławiu, natomiast w Poznaniu peronów jest 11 - nie słyszałem, aby ktokolwiek zarzucał tym miastom gigantomanię.

Jakiekolwiek zmiany w projekcie dworca kolejowego oznaczać będą opóźnienie projektu o co najmniej 2 lata. Oszczędności finansowe będą z tego żadne - może 100 mln EUR, czyli 1% nakładów inwestycyjnych na lotnisko. Natomiast rozbudowa zmniejszonego na siłę dworca w przyszłości może okazać się niemożliwa.

Szprychy nie zbiegają się w CPK. Przez lotnisko przechodzą jedynie 3 linie kolejowe - KDP Y, CMK przedłużona na północ oraz nowa linia radomsko-rzeszowska.

KŁAMSTWO 10: Lotnisko musi poczekać na kolej

Lotnisko może krótkoterminowo funkcjonować nawet i bez dojazdu kolejowego - port lotniczy w Stambule oddano do użytku w 2018, a kolej doprowadzono w 2023. Nie jest to żaden argument aby opóźniać realizację projektu.

Dodatkowo nieprawdą jest, że konieczna jest budowa tunelu wyjazdowego z Warszawy - tymczasowo planowany jest łącznik z główną linią CMK, co w okresie przejściowym wydłuży czas dojazdu do Warszawy o 5 minut.

KŁAMSTWO 11: Pieniędzy nie ma i nie będzie

Budowa lotniska CPK wymaga wydatkowania z budżetu państwa jeszcze ok. 5 mld PLN w perspektywie 2030 r. Reszta to dług komercyjny pozyskany przez spółkę CPK oraz wkład inwestorów zagranicznych.

W tym samym czasie wydajemy 24 mld PLN rocznie na dopłatę do KRUS oraz uruchamiamy program Mieszkanie na Start (21 mld PLN w 10 lat), będący niczym innym niż zapomogą dla deweloporów.

KŁAMSTWO 12: Dzisiaj nie dyskutujemy czy, tylko jak budować CPK

Totalna ściema i zasłona dymna. Wszystkie realizowane działania jednoznacznie wskazują na zamiar "zamrożenia projektu" i inwestowanie publicznych pieniędzy w paździerz, czyli rozbudowę Modlina i Lotniska Chopina. Prezes Lotniska Chopina otwarcie mówi, że przewiduje funkcjonowanie Lotniska Chopina co najmniej do 2034, co stoi w jawnej sprzecności np. z decyzją środowiskową CPK.

Powyższe działanie są świadomym pozbawianiem Polski szansy zbudowania właściwej łączności ze światem i uzyskania statusu kluczowego węzła transportowego dla całej Europy Środkowo-Wschodniej. Są to działania zmierzające do zabetowania naszej pozycji jako lotniczego - i nie tylko - peryferium. "

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wsparcie dla projektu CPK wykracza poza krótkoterminowe cele polityczne i skupia się na długofalowych korzyściach dla społeczeństwa i gospodarki. Budowa nowoczesnego portu lotniczego nie powinna być kwestią sporu, lecz raczej celem, który jednoczy wszystkie siły społeczne i polityczne w dążeniu do osiągnięcia wspólnego dobra.
Zapraszam do dołączenia do grupy #TakdlaCPK i wsparcia tej ważnej inicjatywy dla Polski oraz jej mieszkańców. 

Grupa dyskusyjna TAK dla CPK
Podpisz Apel o kontynuację budowy CPK, jest już nas ponad 92 tysiące obywateli

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika sake3

10-05-2024 [09:59] - sake3 | Link:

Spojrzenie na gębę Laska skłania do podpisania ,,tak dla CPK'' obiema rękami.

Obrazek użytkownika Jabe

10-05-2024 [10:22] - Jabe | Link:

Suweren potrzebuje centrum logisty­cz­nego. CPK będzie. Tyle.

Obrazek użytkownika sake3

10-05-2024 [10:28] - sake3 | Link:

A dożyjemy do tej daty? Ten ministerek zrobi wszystko aby to opóźnić na tyle,że zapomnimy o sprawie.Po to przecież jest na stanowisko likwidatora nastalowany.

Obrazek użytkownika Jabe

10-05-2024 [11:31] - Jabe | Link:

Tylko jeśli suweren zmieni zdanie. W przeciw­nym razie to „ministerek” zo­stanie z­mieniony. Tylko czemu miałby zmienić zdanie, skoro zań nie płaci?

Obrazek użytkownika Hornblower

10-05-2024 [10:55] - Hornblower | Link:

To naprawdę nie ma znaczenia. Jeśli Amerykanie będą trwać przy swoim zdaniu, że CPK ma być, to będzie. Jeśli zmienią zdanie, to nie będzie. A wszystkie analizy, raporty, audyty można sobie wsadzić w odpowiednie miejsce. Po prostu, ktoś musiał na tym zarobić.

Obrazek użytkownika sake3

10-05-2024 [11:06] - sake3 | Link:

No tak,święte słowa.Tylko kto zadecydował że pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa która miała być otwarta w styczniu 2024 okazała się elektrownią -widmo bo nawet nie znaleziono lokalizacji Realnym okazały się tylko zarobki ,,budowniczego'' Aleksandra Grada w ciągu kilku lat jej ,,powstawania''.

Obrazek użytkownika Hornblower

10-05-2024 [11:47] - Hornblower | Link:

Pan Grad przestał kierować spółkami atomowymi zdaje się w styczniu 2014 roku. Ostatnie 8 lat kierowali polska atomistyką specjaliści z nadania PiS. Rozumiem, że pracowali za darmo, ewentualnie za najniższą krajową? No i przez te 8 lat osiągnęli oszałamiające sukcesy - elektrownia prawie stoi, prawda?

Obrazek użytkownika sake3

10-05-2024 [12:44] - sake3 | Link:

@Hornblower.....Specjaliści z PiS mieli kontynuować budowę której nie było nawet na mapach? Jak? Musieli zacząć od początku,znaleźć lokalizację sporządzić umowy,prace eksperckie i techniczne i to zrobili.Tyle że po wyborach ,,specjalistka' 'pani Henning-Kloska od rozpoczętej budowy odstąpiła,bo była ,,pisowska''.i zapewniła że będzie szukać innej lokalizacji.Więc jak można było odnieść jakikolwiek sukces już nie mówiąc o oszałamiającym jeśli rząd zachowuje się jak dziecko?Teraz okazuje się,że Niemcy zabraniają nam budowy każdej elektrowni więc nie wiem po co pański sarkazm pod adresem specjalistów z PiS-u. Pan Grad za budowę której nawet nie rozpoczął wział kilkaset tysięcy złotych.Jakoś pan nie uważa że to zmarnowany grosz i zwyczajny szwindel.?No oczywiście przecież pan Grad,był członkiem PO i ministrem jej rządu a więc postacią świetlaną..

Obrazek użytkownika Jabe

10-05-2024 [13:07] - Jabe | Link:

Niemcy PiS-owi za­bronili elektro­wnię z­budować?

Obrazek użytkownika Mika

10-05-2024 [11:30] - Mika | Link:

To ma znaczenie, także inne. To jednoczy ludzi we wspólnym interesie, ponad podziałami. To też pokazuje intencje polityków, opinii publicznej. 
TO MA ZNACZENIE OGROMNE. 

Obrazek użytkownika NASZ_HENRY

10-05-2024 [11:04] - NASZ_HENRY | Link:

  

CPK=lotnisko+kolej  
Kalkulacje mówią, że wystarczy, żeby  CPK obsłużyło rocznie 30 milionów pasażerów, aby budowa wyszła na zero
Obecnie szacuje się, że CPK powinien pochłonąć około 50 miliardów złotych. Z tego udział prywatnych inwestorów powinien pokryć mniej więcej połowę. Dla porównania roczny budżet Polski sięga obecnie około 800 miliardów złotych
Natomiast trzeba też powiedzieć, że to się nie skończy na 50, a raczej na 70-80 miliardach Analizując budżety innych dużych lotnisk na świecie, często obserwuje się, że koszty na końcu wzrastają!
Dlatego kluczowe jest, aby inwestycje w CPK były równocześnie skorelowane z rozwijaniem nowoczesnej infrastruktury kolejowej, a najlepiej z systemem kolei szybkich prędkości. Dyskusje koncentrują się na opłacalności CPK, jego sukcesie rynkowym, jednak zapominamy, że cała koncepcja opiera się na rozbudowie kolejowej infrastruktury, która jest w budowie droższa. Powodzenia Mika🌹
 
 

Obrazek użytkownika spike

10-05-2024 [11:35] - spike | Link:

Centralny Port Komunikacyjny, jak sama nazwa wskazuje, to nie jest tylko lotniska, ale cała struktura komunikacyjna.
Nawet jakby inwestycja wychodziła na "0", to zysk jest ogólnokrajowy.
Rzymianie za własne pieniądze zbudowali największą w dziejach sieć dróg na całe Imperium, to zapewniło im panowanie ponad 1000 letnie, nie tylko gospodarcze, ale szczególnie militarne. Dodać należy, że jakość ich dróg  wyprzedzała epokę o setki lat.

Przypomnę taki incydent, jaki miał miejsce z przystankiem kolejowym we Włoszczowej, gdy POlszewia wyła, a okazało się, że miasto i okolice się rozwinęło i rozwija nadal.

Obrazek użytkownika Jabe

10-05-2024 [13:20] - Jabe | Link:

Rzymianie te drogi budowali dla siebie.

Obrazek użytkownika spike

10-05-2024 [13:53] - spike | Link:

@jabe
tiaaaa, by mogli na wczasy sobie pojechać do Brytanii  :))))))))
Czy oprócz podstawówki, masz jakieś inne świadectwa, o zgrozo dyplomy ?

jakiekolwiek lotnisko, było budowane dla kogoś innego niż inwestor?
Jaki interes mieli Niemcy budując autostrady dla wszystkich i to bezpłatnie dla każdego użytkownika ?
Już ktoś określił komunikację jako "krwioobieg" państwa.

Żałość bierze i politowanie po twoich komentarzach.

Obrazek użytkownika Jabe

10-05-2024 [14:11] - Jabe | Link:

Utrzymywanie amerykańskiego im­perium ma być po­wodem do dumy. Skundlenie!

Gdyby to USA płaciły, można by się przy­łączyć ze względu na możliwe korzyści gospodarcze. One jednak nie są naj­wyraźniej istotne, gdyż rosyjska in­wazja nie s­powodowała re­ewaluacji tej inwestycji.

Obrazek użytkownika spike

10-05-2024 [15:25] - spike | Link:

@jabe
takie idiotyzmy może napisać ktoś z brakiem 5 klepki.
USA ma interes nas bronić, czy Polska ma taki interes ???
Przez to lotnisko będzie się więcej przewozić towarów do innych krajów, niż do Polski, tak się też dzieje w innych krajach, znany od czasów starożytny sposób na zarobek.
Człowieku, skąd ty się wziąłeś, jak się uchowałeś z takiej ciemnocie????

Obrazek użytkownika Jabe

10-05-2024 [16:51] - Jabe | Link:

To nie jest inwestycja obronna.

Obrazek użytkownika mjk1

11-05-2024 [10:44] - mjk1 | Link:

Dżabe skończył taki pokomunistyczny WUML dla współczesnych ZMS-owców, gdzie jedynym wykładowcą był niejaki JKM zwany królem.
Ukończył z wyróżnieniem, więc ma tak fantastycznie zlasowany mózg, że nie jest zdolny do jakiegokolwiek logicznego myślenia.
Wszelkie próby dialogu z tym ekonomistą wszech czasów, nie mają najmniejszych szans powodzenia.
Daremne żale, próżny trud... .