Grzegorz Hajdarowicz - morderca tygodników

  Przedwczoraj, 13.11.2016, w portalu Wirtualnemedia.pl ukazał się tekst "Grupa Gremi rezygnuje z papierowych wydań „Bloomberg BusinessWeek Polska”, „Uważam Rze” i „Sukcesu”".  Czytamy w nim:

 "Grupa Gremi zamknięcie papierowych wydań „Bloomberg BusinessWeek Polska”, „Uważam Rze” i „Sukcesu” uzasadnia realizowaną przez siebie strategią cyfryzacji. - Cyfryzacja tytułów jest dziś dominantą sukcesu wydawców, którzy dostosowując się do odbiorców, przenoszą się do internetu oraz na urządzenia mobilne." {TUTAJ}.

 Właścicielem Gremi jest Grzegorz Hajdarowicz.  Wczoraj w portalu wPolityce.pl {TUTAJ} pojawił się artykuł "Kurczy się imperium Grzegorza Hajdarowicza. W tym roku przedsiębiorca zanotował prawie 2 mln zł straty w mediach" zawierający raport finansowy z działalności wydawnictw Hajdarowicza.  Powody rezygnacji z wydawania trzech tygodników są więc jasne.  Podejrzewam, iż cała ta gadanina o "cyfryzacji" to tylko zasłona dymna.  W tym roku mieliśmy bowiem podobną historię.  Od kwietnia 2015 Fratria [należąca do senatora Biereckiego i Jacka Karnowskiego] wydawała tygodnik "ABC".  Po roku, w kwietniu 2016 postanowiła zrezygnować z tego {TUTAJ}.  Wtedy też mówiono o "przeprowadzce do Internetu" {TUTAJ}.  Co z tego wynikło?  Po siedmiu miesiącach, 14.11.2016 ze strony Wycena -stron.pl można się było dowiedzieć, że:

 "Szacunkowa wartość strony wynosi $ 240.00 i ma możliwość dziennych przychodów w wysokości $ 1.00. Ponieważ nie stwierdzono występowania zagrożeń, dlatego aktualnie abctygodnik.pl jest bezpieczna. (...) Dzienna liczba unikalnych wizyt: 164
Dzienna liczba odsłon strony: 328" {TUTAJ}.

 Wynika z tego, że tygodniowa liczba odsłon strony ABCtygodnik.pl to ok. 2296, a unikalnych użytkownikow - co najwyżej 1148.  Nie mamy danych o sprzedazy papierowej wersji "ABC", ale z pewnością była ona wielokrotnie wyższa.

 Z trzech wspomnianych wyżej tygodników Hajdarowicza  na uwagę zasługuje "Uwazam Rze".  Przed przejęciem przez Hajdarowicza w 2012 r. mial on sprzedaż rzędu 136 tys. egzemplarzy.  Hajdarowicz zwolnil redaktora naczelnego, Pawła Lisickiego.  W ślad za nim odeszła reszta dziennikarzy.  "Uwarżam Rze" nigdy się już po tym ciosie nie podniosło.  To nie był jedyny taki wyczyn Hajdarowicza.

 We wrześniu 2013 w portalu Natemat.pl  poinformowano, że ""Hajdarowicz zarżnął Przekrój". Odwołał powołanie fundacji na godzinę przed oficjalnym ogłoszeniem".  W tekście Błażeja Strzelczyka znalazł się nastepujący fragment:

  "Zarżnął legendę
Pracujący niedawno w "Przekroju" Patryk Chilewicz napisał na swoim Facebooku, że Hajdarowicz postanowił zniszczyć kultowy tygodnik. „Ciekawe, że czegokolwiek nie dotknie zamienia w nicość. I smutne, że nie ma jak rozliczyć wydawcy z destrukcyjnego działania w branży. Miejmy nadzieję, że w końcu skończą mu się pieniądze na zabawy polskimi mediami”." {TUTAJ}.

 Tak więc, w ciągu pięciu lat [2012-2016] Hajdarowicz zniszczył cztery tygodniki.  Nazwanie go "mordercą tygodników" jest więc w pełni usprawiedliwione.