Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Blokada zakazu rejestracji aut spalinowych przez... Niemcy

Zbigniew Kuźmiuk, 09.03.2023
Blokada zakazu rejestracji samochodów z silnikami spalinowymi przez Niemcy, pokazuje kto rządzi UE

1. Wprowadzenie zakazu rejestracji samochodów osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi od 1 stycznia 2035, będące częścią pakietu Fit for 55, forsowane przez Komisję Europejską, nagle i niespodziewane, zostało zablokowane przez Niemcy.
Wcześniej jedynym krajem, który się temu sprzeciwiał przez wiele miesięcy, była tylko Polska, po zmianie rządu jesienią poprzedniego roku do naszego kraju, dołączyły jeszcze Włochy ale w dalszym ciągu nie było tzw. mniejszości blokującej na poziomie Rady UE.
Nowelizacja rozporządzenia 2019/31, będącego częścią pakietu Fit for 55, przeszła przez instytucje europejskie jak burza, w Parlamencie Europejskim w połowie lutego tego roku zagłosowało za nią 340 europosłów (w tym europosłowie polskiej Lewicy), 279 europosłów było przeciw (w tym wszyscy europosłowie Prawa i Sprawiedliwości), 21 europosłów wstrzymało się od głosu i gdy wydawało się, że głosowanie na Radzie UE jest tylko formalnością, pojawił się sprzeciw Niemiec.

2. Otóż na parę dni przed posiedzeniem Rady UE 7 marca, minister transportu Niemiec Volker Wissing, wywodzący się z FDP zawiadomił prezydencję szwedzką, że jego kraj zawiesza swoje poparcie dla zakazu rejestracji samochodów z silnikami spalinowymi od 1 stycznia 2035 roku.
Uzasadnieniem tego sprzeciwu jest brak strategii dotyczącej paliw syntetycznych (tzw. e-paliw), którą jego zdaniem powinna przedstawić Komisja Europejska, co pozwoliłoby funkcjonować także samochodom z silnikami spalinowymi ale już na nowe przyszłościowe paliwa.
Oczywiście jak łatwo się domyśleć, to tylko pretekst, nowy niemiecki rząd, dopiero teraz się zorientował, że wejście w życie tego rozwiązania, postawi niemiecki przemysł samochodowy na przegranych pozycjach w Europie i na świecie.

3. Otóż przygotowując się do wprowadzania europejskiej polityki klimatycznej, której Niemcy pod rządami kanclerz Angeli Merkel były i ciągle są głównym promotorem, niemiecki przemysł samochodowy postawił na doskonalenie silników diesla z coraz mniejszą emisją CO2. Komisja Europejska więc co jakiś czas ogłaszała kolejne zaostrzone normy emisji dla silników spalinowych, a przemysł niemiecki je spełniał i powiększał swoja produkcję oraz sprzedaż, aż doszło do skandalu wykrytego zresztą przez Amerykanów, że posunięto się do oszustw.
Otóż np. Volkswagen stosował do swoich silników specjalne oprogramowanie, które pozwalało na obniżkę emisji szkodliwych składników spalin ale tylko podczas testów, bo w normalnej eksploatacji tego rodzaju parametry, były nie od osiągniecia. Agencja Ochrony Środowiska USA chciała w związku z tym przestępstwem, nałożyć na koncern Volkswagen takie wysokie kary, że groziło to bankructwem tej firmy, dopiero negocjacje prowadzone przez kanclerz Merkel, doprowadziły to powstania funduszu ze środków tej firmy w wysokości 25 mld USD, który wypłacił odszkodowania oszukanym klientom.

4. Wtedy Niemcy zdecydowały się przestawiać na elektromobilność ale o ile niemieckie firmy samochodowe są w stanie wyprodukować dowolną ilość samochodów z napędem elektrycznym, to nie mają własnych fabryk akumulatorów do tych samochodów, a w tej dziedzinie przodują Chińczycy. Niemcy się o tym już przekonali w praktyce w 2022 roku, chińskie firmy wyprodukowały ok. 2 mln samochodów elektrycznych i ulokowały je na swoim rynku, podczas gdy obecny na tym rynku koncern Volkswagen, sprzedał ich na tym rynku tylko 155 tys. sztuk.
W tej sytuacji do rządzących w Niemczech i szefów koncernów samochodów „wrócił rozum”, teraz chcą produkować także akumulatory do samochodów elektrycznych ale na powstanie takich fabryk i ich rozruch, potrzeba przynajmniej 10 lat. Niemcy zdali sobie sprawę, że jeżeli zgodzą się teraz na zakaz rejestracji samochodów osobowych z silnikiem spalinowym od 2035 roku, to ich przemysł samochodowy przegra z kretesem konkurencję z chińskim.

5. To właśnie wyżej wymienione powody, zmieniły postawę rządu niemieckiego w sprawie zakazu rejestracji samochodów osobowych z silnikami spalinowymi i dobrze byłoby, żeby sprzeciw tego kraju, okazał się możliwie jak najtrwalszy. Jednak ta blokada wejścia w życie wspomnianego rozporządzenia i to zarządzona tuż przed jego wprowadzeniem, pokazuje także jak wygląda podejmowanie decyzji w unijnych instytucjach i w tym kontekście, aż się prosi o przypomnienie powiedzenia angielskiego piłkarza Gary Linekera w odniesieniu do piłki nożnej (na boisku walczy 22 zawodników a i tak po 90 minutach, okazuje się, że wygrywają Niemcy). Instytucje unijne wręcz wpadły w euforię (w szczególności lewicowa większość w PE), że zakaz rejestracji samochodów osobowych z silnikami spalinowymi już wchodzi w życie, a tu nagle Niemcy, które do tej pory były w awangardzie popierania rozwiązań z pakietu Fit for 55, na finiszu okazały się głównym hamulcowym. Niemcy pokazują w ten sposób, czym jest obecnie dla nich Unia Europejska i przy tej okazji, powinniśmy sobie wyobrazić, czym mogłaby by być, gdybyśmy zgodzili się na dalszą centralizację władzy w instytucjach unijnych i na stworzenie europejskiego superpaństwa.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 1599
Czesław2

Czesław2

09.03.2023 08:24

Morawiecki też mógł zawetować. Jest premierem wolnego kraju. Tak, jak reszta unijnych premierów
Jabe

Jabe

09.03.2023 09:22

Dodane przez Czesław2 w odpowiedzi na Morawiecki też mógł zawetowsc

Nie chcemy się wlec w ogonie jak jakieś Niemcy.
smieciu

smieciu

09.03.2023 11:28

Z jakiegoś powodu ludzie nie są w stanie sobie wyobrazić że wewnętrzna polityka Niemiec może przypominać politykę Polski. Tzn. powód jest jasny - mająca swoje źródło jeszcze w PRLu długotrwała antyniemiecka propaganda. Tylko że okazuje się że, tak jakoś, podobnie zresztą jak w innych krajach, że polityka Niemiec bardzo zależy od ... działającego akurat rządu. Oraz światowego układu sił. Schroeder otworzył Niemcy na Rusków. Początek rządów Merkel przypadł na czasy niesławego Resetu więc mogło się zdawać że jest kontynuacja. Później jednak widać było że Niemcy prowadzą zaczęły mieć bardziej wyważony stosunek do Putina, tym bardziej że Merkel jego fanką nie była.
Ważniejsze wszakże jest że rząd Merkel uczestniczył w różnych wątpliwych inicjatywach. W szczególności Zielonego Ładu czy polityce imigracji.
Mamy jednak nowy rząd Niemiec. Scholz od początku odkręca wiele rzeczy, które wprowadzono wcześniej. Tylko że robi to na sposób... niemiecki. Bez krzykliwego hałasu ani wielkiej prędkości.
Rząd Scholza przyjął więc zdecydowanie antyrosyjską politykę. Zahamował proces likwidacji energetyki atomowej i węglowej. A teraz stawia opór elektryfikacji samochodów.
Paradoksalnie jednak, mimo tego politycznego zwrotu, mamy teraz największe w historii rządu PiS propagandowe ataki na Niemcy. Jak wiele razy pisałem wydawałoby się że nadszedł dobry moment by się dogadać. Zamiast tego Niemcy stały się politycznym wrogiem. Skoro nie z Niemcami to z kim zamierza prowadzić politykę rząd PiS w obecnej sytuacji? Dlaczego przyśpiesza transformacje energetyczną mimo że jest okazja by przynajmniej ją spowolnić?
Są pytania. Odpowiedzi na nie mogłyby pokazać że ani Niemcy ani PiS nie są tym czym się ludziom wydaje.
Chatar Leon

chatar Leon

09.03.2023 11:53

Teraz okaże się, że w Niemczech będzie więcej normalności niż w Polsce.
Przypominam, że na podstawie ustawy o elektromobilności przepchniętej przez "dobrą zmianę" w 2018 r. komuchy z platformą w Krakowie uchwaliły, że samochody jednej trzeciej Krakowian za trzy lata staną się w granicach miasta zakazane.
Przypomnę też, że w Niemczech w przypadkach "stref czystego transportu", które obejmują jedynie fragmenty miast (a nie całość z peryferiami, jak u nas), towarzyszyły temu programy rekompensat i dopłat.
Czesław2

Czesław2

09.03.2023 13:12

Dodane przez Chatar Leon w odpowiedzi na Teraz okaże się, że w

To samo w Niemczech jest z pierwszeństwem pieszych. Dotyczy tylko centrów miast z ograniczoną prędkością. Nas Morawiecki wziął po prostu w kamasze. Najlepsze jest to, że żadna dziennikarska ........ nie napisze tego.
sake3

sake2020

09.03.2023 11:59

Co wolno wojewodzie ,to nie tobie smrodzie.........Inaczej -niektórym wolno więcej.Polska nigdy nie będzie tym któremu w ogóle coś będzie kiedykolwiek wolno i różne fitopakiety będą w Polsce surowo wdrażane.Już o to zadbają te rzekomo pełne przyjaźni do nas Niemcy .Elektrownie atomowe powstaną w Niemczech,no może jeszcze w niektórych krajach,ale w Polsce natychmiast zablokują ten projekt niemieccy ekolodzy razem z polskimi ekognidami.W Niemczech będzie się otwierać,w Polsce zamykać już o to postara się panisko niemieckie o wyglądzie cyrkowego klauna.Polaków będzie się nazywać mordercami a naród który ma na sumieniu 6milionów Polaków będzie nas pouczał i rozkazywał ustami polskich zaprzańców.
zbychbor

Zbychbor

09.03.2023 13:31

Dodane przez sake3 w odpowiedzi na Co wolno wojewodzie ,to nie

@sake
VETO, głupcze VETO - to narzędzie, którego ani chyba razu nie użyli rządzący
sake3

sake2020

09.03.2023 15:35

Dodane przez zbychbor w odpowiedzi na @sake

@zbychor.....Obiektywizm głupcze-obiektywizm bo tego u pana ani na lekarstwo.Zresztą trudno sie dziwić sądząc z poprzednich jak i ostatniego wpisu.
zbychbor

Zbychbor

09.03.2023 20:37

Dodane przez sake3 w odpowiedzi na @zbychor.....Obiektywizm

Dla miękiszona/zaprzańca/nieudacznika* VETO to sprawa niesłychana.
Jak głosowałem na PIS, to oczekiwałem kręgosłupa.
* wybrać dowolne
Es

Es

09.03.2023 14:52

Dodane przez sake3 w odpowiedzi na Co wolno wojewodzie ,to nie

"panisko niemieckie" nie musi się o naszą zgubę szczególnie starać. Wystarczy,że nie będziemy jak idioci podpisywać każdej głupoty podsuniętej pod nos. Jeśli ktoś wali się w łeb młotkiem, to niech nie złorzeczy później na cały świat, że go ten łeb napierdziela.
sake3

sake2020

09.03.2023 15:43

Dodane przez Es w odpowiedzi na "panisko niemieckie" nie musi

Niby nie musi a jednak sie stara.Sankcje,kary, grzywny to świetna broń na Polaków. Ale panisko ma też i marchewkę,praca przy szparagach i w domach opieki.Jak tu się nie rozczulić  pocałować w rekę.
Zbigniew Kuźmiuk
Nazwa bloga:
Blog autorski
Zawód:
Zbigniew Kuźmiuk
Miasto:
Radom

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 5, 836
Liczba wyświetleń: 10,380,789
Liczba komentarzy: 15,534

Ostatnie wpisy blogera

  • Utajnienie obrad Sejmu i oskarżenia prezydenta, mają przykryć dramat w ochronie zdrowia
  • Przez ponad 30 lat dług publiczny urósł do 1,6 bln zł, a przez 3 lata rządów Tuska aż o 1,1 bln zł
  • Plan inwestycyjny do pożyczek z SAFE już w Brukseli, ale czy zostanie zaakceptowany przez KE?

Moje ostatnie komentarze

  • Ja jestem teraz posłem do polskiego Sejmu  a w Parlamencie europejskim pracowałem do roku 2009
  • Jak dogonimy Niemcy pod względem poziomu infrastruktury technicznej i społecznej to wtedy zaczniemy mieć budżety zrównoważone. Pozdrawiam

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Kogo my mamy za prezydenta?
  • Czy śmierć Andrzeja Leppera spowoduje polityczne trzęsienie ziemi?
  • Za gaz płacimy jak za przysłowiowe zboże

Ostatnio komentowane

  • sake2020, Każdy ,nawet najlepszy program naprawczy wypracowany w Pałacu  Prezydenckim rząd Tusk zabroni realizować.
  • Alina@Warszawa, Wszystkie media transmitują teraz spotkanie prezydenta K. Nawrockiego z medykami z pałacu prezydenckiego. Prezydent na wstępie powiedział, że ta konferencja jest po to, żeby ustalić jakiś program…
  • sake2020, Skoro wuc narzucił tak daleko posuniętą tajność to czy posłowie siedzą w maskach na sali? 

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności