Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Zielone wyspy też toną...

Seaman, 13.05.2011
Gdybym miał sformułować jednozdaniowe przesłanie wczorajszego wykładu profesora Michała Kleibera wygłoszonego na Uniwersytecie Gdańskim, to byłby nim tytuł tego postu. Z tym że opinia profesora o zielonej wyspie zwanej Polską, była nie tak refleksyjna, co znacznie bardziej zdecydowana.

Sam wykład nosił tytuł „Mądra Polska”, co jest o tyle przewrotne, że w jego treści niejako siłą rzeczy dominowały zarzuty zaniechania i zwyczajnej głupoty wobec współczesnych wyzwań, przed jakimi stoi Polska. Do tego stopnia, że profesor poczuł się w obowiązku wytłumaczyć dość pesymistyczny wydźwięk swojego poglądu na przyszłość. Usiłował nas pocieszyć jednak w podobnie przewrotny sposób, gdyż stwierdził, że w prawdziwie czarną rozpacz wpadlibyśmy, gdyby przedstawił nam prawdziwy obraz finansów publicznych.

Dlatego powiedział tylko, iż rząd, który powstanie w rezultacie najbliższych wyborów parlamentarnych – każdy rząd – będzie musiał podejmować dramatyczne decyzje, które w sposób adekwatny do tej dramatyczności wpłyną na społeczeństwo. Według profesora to jest nieuniknione, a także jest poza dyskusją, że taki rząd zostanie dosłownie zmieciony przez konsekwencje niepopularnych decyzji.

W związku z powyższym profesor widzi jedyne wyjście w postaci rządu ekspertów, który powstałby tylko i wyłącznie w celu wykonania tej herkulesowej roboty, a potem ulegnie nieuniknionej anihilacji, czyli zostanie rzucony na stos („na stos rzuciliśmy nasz życia los” - komentarz mój). Wydaje się, że Kleiber chciał również powiedzieć, że jedynie niezależni eksperci są w stanie to zrobić i nie oczekiwać nic w zamian, bo na poświęcenie polityków uzależnionych od swoich partii oraz wyborców nie ma co liczyć. A kiedy już będzie po wszystkim, to wracamy do naszych baranów, czyli normalnej rąbanki w demokratycznym państwie prawa, jakim niewątpliwie jest nasza ukochana ojczyzna.

Oczywiście ja to wszystko, co wyłożył profesor podaję z pamięci, mieszając z moimi osobistymi wrednymi komentarzami. W odróżnieniu ode mnie Michał Kleiber zachowywał przez cały czas wykładu najwyższą przedwojenną profesorską klasę. Przykładowo o szansie na zrealizowanie swoich postulatów z programu „Mądra Polska”powiedział, że to jest jak najbardziej możliwe i równie mało prawdopodobne. Natomiast o możliwości zgody klasy politycznej na powstanie rządu ekspertów, oświadczył, iż jest to konieczne, ale raczej niemożliwe.

To pokazuje, że profesor nie jest jeszcze jednym kolorowym motylem bujającym w obłokach swojej uczoności, lecz trzeźwym pragmatykiem – w obliczu ekstremalnie trudnego położenia Polski nie obiecuje gruszek na wierzbie, lecz przedstawia sposób wyjścia na miarę tej trudności, ale wykonalny, jeśli wykażemy taką wolę. O programie „Mądra Polska”, który jest swoistym dekalogiem najpilniejszych posunięć, pisał nie będę, bo po pierwsze to nie temat na krótki wpis, a poza tym jest dostępny w sieci, a link do pliku pdf podaję pod tekstem.

Wykład profesora nie był łatwy w odbiorze w tym sensie, że nie było na tacy wniosków i recept, to trzeba sobie wykoncypować samemu. Podam przykład banalny. Jesteśmy na 20 miejscu w świecie, jeśli chodzi o PKB w zakresie siły nabywczej; pod względem innowacyjności zajmujemy 47 miejsce; na 112 miejscu jesteśmy w rankingu wolności prowadzenia biznesu; na 160 pozycji, jeśli chodzi o zdobycie(tak, zdobycia!) pozwolenia na budowę. To tylko przykładowo podałem kilka wskaźników. Ta olbrzymia dysproporcja pomiędzy możliwościami(PKB) a efektami(reszta wskaźników) rodzi wiele pytań.

Czy w związku z taką katastrofalnie niską efektywnością naszego PKB nie jest zasadne pytanie, że komuś zależy na utrzymaniu tego stanu rzeczy? Gdzie się podziewają te pieniądze? Dlaczego nie stymulują rozwoju? W końcu – kto w takim razie je przechwytuje i kto za to odpowiada?

Przykładowo: wiemy, kto jest odpowiedzialny w kancelarii premiera za wykluczonych(SLD), kto odpowiada za korupcję w rządzie(nieudolna asertywność), a kto w rządzie jest winny chaosu na kolei(pasażerowie). Ale zapytajmy premiera Donalda Tuska, dajmy na to, kto w jego ekipie jest odpowiedzialny za skandaliczny poziom innowacyjności w Polsce? Chyba po czterech latach rządzenia już można takie pytania stawiać. Czy ktoś zna odpowiedź na to przykładowe pytanie?

http://www.ip-hub.pl/m/att/M.Kleiber__MadraPolska_01.2010.PDF
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 3648
Domyślny avatar

Heretyk

13.05.2011 16:47

walka o Polskę (ta sama opinia o polskich politykach )
http://www.bibula.com/?p…
Polska krajem kolonialnym ?
http://www.bibula.com/?p…
szukaj jeszcze wypowiedzi prof. Śliwińskiego w archiwum audycji "Rozmowy niedokończone" na stronach Radia Maryja.
O globalnej sytuacji ekonomicznej dowiesz się bardzo dużo od : Peter Schiff , Gerald Celente (są pl napisy) na youtube.com
Seaman

Seaman

13.05.2011 19:01

Dodane przez Heretyk w odpowiedzi na zobacz to >

Dzięki za linki i źródła. Ostatnio mi coś często ludzie radzą, co mam czytać:)
Pozdrawiam
Domyślny avatar

Nulka

13.05.2011 23:27

Dodane przez Seaman w odpowiedzi na Heretyk

Jako, że się z tego powodu nie obrażasz, podrzucę jeszcze jeden: http://wielkiprojekt.sob… - tam dopiero można dowiedzieć się (posłuchać paneli, poczytać) ogromnie dużo o Polsce, jej stanie i możliwościach. Wsiąkłam tam dobre parę dni temu i dopiero dziś zajrzałam na nasze strony. Dziwię się trochę, ze nie ma na nich komentarzy w tym temacie. Kapitalne wypowiedzi i świetne projekty. Oczywiście droga do nich zapewne nie usłana różami. Ale nasz naród niejedno już przetrwał, to może jeszcze raz zdobędzie się na solidarność i te niebotyczne trudności pokona, by wreszcie wywalczyć tę wymarzoną Polskę, choćby dla wnuków.
Domyślny avatar

KaCha

13.05.2011 16:53

Od dłuższego czasu mam zupełnie uzasadnione poczucie, że rząd, który przyjdzie po (nie)rządzie aktualnym, jest skazany na ciężką pracę, trudne decyzje i wzrastającą niechęć społeczeństwa (mówię o rządzie, któremu będzie zależało na Polsce a nie na stołkach). Widząc co się dzieje, nie mam wątpliwości, że aby kraj wyciągnąć z zapaści, potrzebne będą bardzo niepopulistyczne decyzje. A to pociągnie za sobą protesty ludzi małego formatu, wzmacniane przez "ałtorytety" dzisiejszego Salonu. Efekt będzie taki, jak przewiduje profesor - szybko wzrastająca niepopularność i rozwiązanie a może i nowe wybory przed upływem kadencji (oby nie przed zaprowadzeniem najważniejszych zmian). I tu leży przyczyna mojej rozterki. Z jednej strony życzę J.Kaczyńskiemu i PiS-owi zwycięstwa w wyborach ale z drugiej strony sympatia, jaką mam do nich powoduje, że nie życzę im tego, co jest NIEUNIKNIONE w razie wygranej. Boże, chroń Polskę.
Seaman

Seaman

13.05.2011 19:03

Dodane przez KaCha w odpowiedzi na Święta prawda.

"Z jednej strony życzę J.Kaczyńskiemu i PiS-owi zwycięstwa w wyborach ale z drugiej strony sympatia, jaką mam do nich powoduje, że nie życzę im tego, co jest NIEUNIKNIONE w razie wygranej."
Ale ktoś to musi w końcu zrobić, a nikt nie jest bardziej predestynowany do tej roli niż JK...
Pozdrawiam
Domyślny avatar

yorg

13.05.2011 17:25

Państwo powinno być strażnikiem i gwarantem konkurencyjności w gospodarce. Ma w tym zakresie obowiązek i wyposażone jest w instrumenty prawne. PKB sytuuje nas na 20 miejscu, mimo tak niskich pozostałych wskaźników, gzie mogli byśmy być, gdyby nie POdstawianie nogi naszej gospodarce? Dlaczego upadają Polskie zakłady(jak stocznie), mimo, że powinny być konkurencyjne, z podobnych przyczyn jak Chińskie. Koszty produkcji są u nas mniejsze niż u sąsiadów, a produkty gorszej jakości i droższe. Nie wiadomo dlaczego tak się dzieje? Trzeba zacząć od tego, kto na tym zyskuje.
Seaman

Seaman

13.05.2011 19:06

Dodane przez yorg w odpowiedzi na O co chodzi?

"Trzeba zacząć od tego, kto na tym zyskuje."
Ale bez względu na to, kto kradnie, musi przyjść ktoś, kto przewróci to wszystko do góry nogami, wytrzepie, oczyści, naprawi i z powrotem postawi na nogi.
Pozdrawiam
Domyślny avatar

alle

13.05.2011 18:43

kto jest odpowiedzialny za rządzenie w Polsce? albo kto rządzi Polską?
Seaman

Seaman

13.05.2011 19:07

Dodane przez alle w odpowiedzi na A może zapytać Tuska:

No, niby można zapytać, ale przecież prawdy w tej kwestii mu nie wolno powiedzieć:)
Pozdrawiam
Domyślny avatar

ksena

13.05.2011 19:44

i dobrze że choć w skrócie Pan nam treść przybliżył.Ale daremnie szukać możliwości zapoznania się z nim w mediach,więc większość społeczeństwa nadal wierzy w wymarzoną zieloną wyspę.Wielu gotowych jest zabić za słowa krytyki pod adresem rządu i działań PO -choćby pokazywana na filmiku tłusta pani wygrażająca,,kaczorom'',żałująca,że w samolocie nie leciało więcej osób z PiS-u i po chamsku się zachowująca.Wykład profesora był więc z gatunku,,sobie a muzom''niezależnie od trafnej oceny rzeczywistości i prób ratowania Polski.I czy wierzy Pan ,że wspomniane wyżej upiorne babsko mogłoby cokolwiek zrozumieć ze słów profesora ?
Seaman

Seaman

13.05.2011 19:55

Dodane przez ksena w odpowiedzi na prof.M.Kleiber wygłosił wykład o Polsce

Ani trochę nie wierzę, że upiorne babsko może cokolwiek zrozumieć, nie tylko ze słów Prof. Kleibera. Ona ma tak zatruty umysł i duszę, że nic racjonalnego się nie przebije. To nie jest jakieś nadzwyczajne zjawisko, mnóstwo ludzi tak egzystuje, chociaż nie wszyscy przyznają się do tego publicznie. Czy wykład był sobie a muzom? - niekoniecznie, jeśli weźmiemy pod uwagę, że to w końcu kropla drąży skałę. Z drugiej strony racja, że dużo czasu nie mamy...
Pozdrawiam
Domyślny avatar

RYSK

13.05.2011 20:26

i jego zaniechania od 3,5 roku-a co tam
Domyślny avatar

RYSK

13.05.2011 20:30

czysciciela augiaszowej stajni, moze mu pomoc ZYTA ---jak MISTRZ sadzi--pozdro
Seaman

Seaman

13.05.2011 20:57

Dodane przez RYSK w odpowiedzi na mam pewne podejrzenia, ze PROFESOR szykuje sie do roli

Takie sugestie są w mediach. Poza wszystkim, on by się nadawał charakterologicznie, kompetencyjnie i merytorycznie.
Pozdrawiam
Domyślny avatar

nemo

13.05.2011 22:17

Najpierw prawda o Smoleńsku,potem normalna Polska.Czy Sz.P profesor był kiedyś posłem?Renata Beger tak.Czy Sz.P profesor był kiedyś wicepremierem?A.Leper tak.O Wałęsie przez litośc nie wspomnę.Teraz rząd "fachowców"?A kto odpowie za 22 lata antypolskiego ku..estwa?.Gdzie jest kasa?,dług z licznika Balcerowicza zaciągneli P.Janek i Pani Ania ze spółdzielni mleczarskiej"Bądz Zdrów" ze Zagronia Małego?.Nie nie panowie mądrale.Szukacie znowu frajerów płatników,znowu "gruba kreska"?Na was Wojciechów,Czesławów,Leszków, Olków,Donków,Radków etc.powinno czekac coś bardziej grubszego niż kreska,a ode mmnie i każdej polskiej ciężko pracującej rodziny "wypi...dalac".
Seaman
Nazwa bloga:
Liga Nadmorska i Postkolonialna
Miasto:
Gdynia

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 364
Liczba wyświetleń: 1,558,220
Liczba komentarzy: 4,592

Ostatnie wpisy blogera

  • Tusk z powyłamywanymi nogami
  • Ostał mu się ino Ostachowicz
  • Ciszej nad moim rządem!

Moje ostatnie komentarze

  • W tym masz rację - on cieknie...
  • "Kto zamienił zwłoki? A-Sowiecki bałagan,B-Bo szczątki były małe i brudne,C-Wina pilotów. Smsy z prawidłowymi odpowiedziami prosimy kierować do klubu PO." Jakiś dęte audiotele wymyśliłeś, bo w tych…
  • "utajone pod rudą farbą" No, już tak nie narzekaj na rudych, znałem jedną rudą....

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Smoleńsk - racjonalna teoria spiskowa
  • Dlaczego premier Tusk brał ślub kościelny?
  • Gibała być zdrajca, Kali nie być zdrajca

Ostatnio komentowane

  • , Tak to prawda ale na to pierwszy wpadł geniusz śledczy Seremet a że zajęło to 2 lata pracy a tobie chwilę no to trudno nagrody rozdano.Pozdrawiam.
  • Seaman, W tym masz rację - on cieknie...
  • Seaman, "Kto zamienił zwłoki? A-Sowiecki bałagan,B-Bo szczątki były małe i brudne,C-Wina pilotów. Smsy z prawidłowymi odpowiedziami prosimy kierować do klubu PO." Jakiś dęte audiotele wymyśliłeś, bo w tych…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności