Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Co napędza gospodarkę?

Maciej Pawlak, 24.12.2022
Mijający rok, choć zdominowany przez niemalejącą inflację i wynikające z tego wysokie ceny energii i żywności, a także agresję zbrojną Rosji w Ukrainie, to także czas kontynuacji ważnych inwestycji państwowych.
Te najbardziej spektakularne są rzecz jasna związane z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego naszego państwa, co ważne szczególnie w kontekście zaprzestania importu gazu ziemnego i ropy naftowej z Rosji. Niezależnie od toczonej przez nią bestialskiej wojny w Ukrainie decyzje o nieprzedłużaniu kontraktu na dostawy gazu z Rosji zapadły zresztą już wcześniej, jeszcze za kadencji min. Piotra Naimskiego na stanowisku pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.
To m.in. z jego inicjatywy zaczął działać Baltic Pipe, norwesko-duńsko-polski gazociąg, tłoczący od niedawna gaz z Norwegii do Danii i Polski, a także znacząco poszerzono zdolności przepustowe gazoportu w Świnoujściu. Zaczęto również sprowadzać gaz w postaci LNG z litewskiego gazoportu w Kłajpedzie i podjęto decyzję o budowie w najbliższych latach tzw. pływającego gazoportu (FSRU) w rejonie Gdańska.

Niejako w cieniu tych „gazowych” inwestycji realizowane są m.in. projekty Centralnego Portu Komunikacyjnego, który w przyszłości zastąpi pękające już obecnie w szwach warszawskie lotnisko na Okęciu i przyczyni się do rozwoju Kolei Dużych Prędkości oraz trasy ekspresowe Via Baltica i Via Carpatia, mające połączyć kraje bałtyckie na północy przez m.in Polskę, z Grecją na południu. CPK to nie tylko lotnisko mające być zlokalizowane w rejonie Baranowa pomiędzy Warszawą i Łodzią, ale i wydłużenie tras kolejowych, z których istotna część (tzw. szprychy) będzie stanowiła część systemu komunikacyjnego istniejącego już w wielu krajach Europy, w ramach którego pociągi jeżdżą z prędkością co najmniej 250 km/godz. Spółka CPK, realizująca projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego, przygotowuje budowę łącznie 10. kolejowych „szprych”, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 tys. km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

W grudniu ta sama spółka CPK, otrzymała pozwolenie na budowę związane z realizacją swojego najbardziej zaawansowanego projektu - tunelu KDP w Łodzi. Chodzi o prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, na zachód od dworca Łódź Fabryczna. Roboty powinny ruszyć w pierwszej połowie przyszłego roku. Podziemna konstrukcja o długości ok. 4 km i średnicy ok. 14 m będzie przeznaczona dla pociągów dalekobieżnych. Będzie również największym podziemnym tunelem kolejowym realizowanym metodą TBM w Polsce. Szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna sąsiadującym z ŁDK.

Ruszyły także prace projektowe dla odcinka kolejowego między Warszawą a Łodzią. Spółka CPK podpisała umowy na zaprojektowanie linii, która jest pierwszym elementem nowej sieci kolejowej, a zarazem pierwszym fragmentem KDP w Polsce.
Nowy odcinek kolejowy między Warszawą i Łodzią (bez węzła CPK) będzie częścią linii kolejowej nr 85 i tzw. szprychy nr 9. Wraz z dalszym odcinkiem od Łodzi do Wrocławia i Poznania, całość będzie stanowić tzw. igrek. Na pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły osiągać prędkość 250 km/h (prędkość eksploatacyjna), a docelowo nawet 350 km/h (prędkość projektowa). Zasadnicze roboty budowlane na odcinku Warszawa-Łódź powinny ruszyć w 2024 r., po uzyskaniu pozwolenia na budowę.
Z kolei dzięki niedawno oddanemu do ruchu odcinkowi trasy S61, tj. części Via Baltica, Suwałki - Budzisko kierowcy mogą już korzystać z niemal 70-km fragmentu tej drogi do granicy z Litwą. Dostępny jest też kolejny, ponad 65-km odcinek tej trasy między Kolnem i Ełkiem. Od 2021 r. kierowcy mogą korzystać ponadto z 17 km odcinka S61 Śniadowo - Łomża. W realizacji są jeszcze trzy fragmenty S61 o długości nieco ponad 55 km. Cały odcinek S61 planowany jest do oddania w połowie 2025 r. Wtedy też zakończy się budowa drogi ekspresowej S61, która na całej długości będzie drogą dwujezdniową.

Także w ostatnich dniach GDDKiA do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE skierowała ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Lutcza - Domaradz. Droga ta stanowi element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W samym podkarpackim mieć długość ok. 169 km.  
2023 rok przyniesie także szereg innych inwestycji rozbudowujących naszą sieć dróg ekspresowych i autostrad, a także sieć kolejową, m.in. na trasach z miastami średniej wielkości, które zostały pozbawione dostępu do kolei na początku przemian ustrojowych po 1989 r.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 1326
Jabe

Jabe

23.12.2022 22:23

Czyli gospodarka utrzymuje się na wy­datkach rządowych. Jak długo tak można?
J z L

JzL

23.12.2022 23:45

Polska w ruinie
Szacunki MF: po jedenastu miesiącach 2022 r. budżet miał 18,3 mld zł nadwyżki.
Maverick

Maverick

24.12.2022 04:36

Bujdy są łatwe do sprzedawania w Polin gdzie ludzka inteligencja pozostawia wiele do życzenia.
https://www.youtube.com/…
https://rumble.com/v21yk…
Czesław2

Czesław2

24.12.2022 10:43

Duda podpisał tzw ulgę na robotyzacje. Jest to jeden z kamieni milowych. Korporacje pod tę ulgę mogą podpiąć dowolne praktycznie wydatki inwestycyjne, Wiadomo, kto to wymusił. czyli to co dostaniemy w ramach KPO ( to dowcip ) stracimy na podatkach.
Chatar Leon

chatar Leon

24.12.2022 10:53

Cwaniaczek Soboń już się wygadał, jak to inflacja pomaga rządowi....
Maciej Pawlak
Nazwa bloga:
Maciej Pawlak
Zawód:
dziennikarz
Miasto:
Błonie

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 645
Liczba wyświetleń: 1,351,881
Liczba komentarzy: 2,245

Ostatnie wpisy blogera

  • Mężczyźni w prywatnych zakładach górniczych zarabiają najlepiej
  • Profilaktyka wad słuchu na wyciagnięcie ręki
  • Nie jesteśmy skazani na Niemcy czy Francję

Moje ostatnie komentarze

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Coraz bliżej okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej
  • Mniejsze zło?
  • Pracują i wydają w Polsce pieniądze

Ostatnio komentowane

  • NASZ_HENRY, .,......,.. "A jednocześnie w budownictwie wynagrodzenie kobiet było wyższe niż mężczyzn" 😉 – 16,1% na korzyść kobiet. GUS na zamówienie Tuska łże jak on sam 😎
  • Anonymous, Parytet płci w górnictwie! To jest to!Pisz Pan na Wiejską.Potem, a nuż, w Pałacu zaświerzbi długopis.
  • Jan1797, W jakim stopniu pogorszenie się koniunktury w Niemczech i we Francji naszych czołowych partnerów w handlu zagranicznym może odbić się na sytuacji naszej gospodarki...porównując koniunkturę w Polsce i…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności