Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Zarządca dróg w ogniu krytyki

Maciej Pawlak, 18.04.2015
W mijającym tygodniu NIK ośmiokrotnie publikował swoje raporty. Ujawniła w nich m.in. wyniki kontroli jakości robót drogowych nadzorowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Raport okazał się miażdżący dla Generalnej Dyrekcji. Mimo to NIK nie zażądał wyciągnięcia wniosków personalnych, a GDDKiA dalej popełnia błędy.
Dokument ujawnił m.in., że żadna z dróg (realizowanych przez GDDKiA) oddanych do ruchu w latach 2008-2009 nie była objęta monitoringiem jakości. Wdrożono go w pełni od 2011 r. W konsekwencji nie objęto nim niemal 40 proc. dróg o łącznej długości 834 km, oddanych do użytku od stycznia 2008 do końca marca 2013 r. Wady i usterki wystąpiły aż na ponad 70 proc. odcinków zbadanych przez NIK.
Wśród wad i usterek stwierdzono m.in.: spękaną i nierówną nawierzchnię, niedobory asfaltu i niewłaściwie wykonaną nawierzchnię bitumiczną. Kontrolerzy zwrócili uwagę, że w prawie jednej trzeciej skontrolowanych inwestycji, wady wystąpiły w krótkim czasie (od 3,5 do 13,5 miesiąca) po oddaniu drogi do użytku. W przypadku trzech skontrolowanych inwestycji wady i usterki wykrywano jeszcze przed oddaniem dróg do ruchu. Co prawda po wykryciu wad GDDKiA zlecała wykonawcom naprawy, wydłużenie okresu gwarancji lub ukarała ich finansowo. Jednak Dyrekcja nie wyciągnęła konsekwencji wobec inżynierów kontraktu za niedopełnienie nadzoru na tych inwestycjach, choć zgodnie z zawartymi umowami, mogła żądać od nich odszkodowań. 
Ponadto okazało się, że kluczową funkcję kierownika projektu, reprezentującego GDDKiA w kontaktach z wykonawcą i inżynierem kontraktu, powierzano osobom bez odpowiedniego stażu i doświadczenia w nadzorowaniu robót drogowych, a nawet bez uprawnień budowlanych. Nagminnie zdarzało się, że te same osoby pełniły funkcję kierownika projektu równocześnie na kilku budowach.
Co prawda od skontrolowanego okresu zmieniło się kierownictwo Generalnej Dyrekcji, ponoć poprawił się też system kontroli jakości realizowanych dróg. W dalszym ciągu jednak GDDKiA, podległa ministerstwu infrastruktury, realizuje jego niezrozumiałą politykę dyktowaną prawdopodobnie przez kalendarz wyborczy. Mimo zapowiedzi poprzedniczki obecnej minister, Elżbiety Bieńkowskiej, rozszerzania elektronicznego systemu płatności za przejazd po kolejnych odcinkach autostrad, obecna szefowa resortu zawiesiła ten pomysł na kołku, ponoć aż do końca 2018 r.
Ten stan rzeczy może podobać się kierowcom samochodów osobowych, którzy na 80 proc. publicznych autostrad i dróg ekspresowych jeżdżą wciąż za darmo (płacą za przejazd po odcinkach autostrad prywatnych i niewielkiej części publicznych). Jednak wprowadzenie na nich opłat jest nieuniknione. To tylko kwestia czasu.
Tymczasem konsekwentnie odcinki budowanych obecnie autostrad i dróg ekspresowych wyposażane są w bramki do droższego od elektronicznego w realizacji i eksploatacji manualnego poboru opłat za przejazd. Wygląda więc na to, że w zbliżające się wakacje kierowców czeka stanie w korkach przed bramkami na prywatnych odcinkach A1 czy A2. Chyba, że rządzący jak rok temu zwolnią kierowców z opłat. Ich równowartość zwrócą rzecz jasna prywatnym koncesjonariuszom ze środków budżetowych, a więc z kieszeni wszystkich podatników. Nieważne, że jednocześnie - jak oceniają eksperci - ok. 800 mln zł rocznie ucieka budżetowi, ponieważ nie pobierane są żadne opłaty na większości autostrad i dróg krajowych publicznych. Gdyby przemnożyć tę kwotę przez cztery (lata 2015-2018) można by wybudować 60-65 km autostrad.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 2078
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

18.04.2015 09:09

Bez POgonienia POpaprańców nie POjedziemy ;-)
Domyślny avatar

jaja -cek

18.04.2015 19:00

"... w prawie jednej trzeciej skontrolowanych inwestycji, wady wystąpiły w krótkim czasie (od 3,5 do 13,5 miesiąca) po oddaniu drogi do użytku" LUDZIEEE! UWIERZCIE - to tak musiało się skończyć, musi być i na pewno będzie dalej coraz bardziej! Przypominam "ZASADĘ" i PO.lityczną WYTYCZNĄ Nowaka tik-taka ... "DROGI PRZEJEZDNE" - więc o co się teraz NIK czepia? Były przejezdne? Tak jest w wielu różnych branżach i skutki tych nieudolnych a nawet przestępczych rządów, układów PO.dstolikowych, skutki tych "procedur" wymyślanych tylko po to aby łatwiej było przekręcić te miliardy -będą widoczne coraz bardziej i przez wiele lat. Pracuję w inwestycjach w dużej SSP i śmieję się, gdy czytam, że ... wady na drogach ujawniły się w czasie 13 miesięcy? Przecież ten NIErząd rękami swoich AGEND (lepiej byłoby powiedzieć AGENTów) zawiera UMOWY z okresem gwarancji dla takich inwestycji na ... 36 miesięcy! czasem 60 miesięcy! To już komuniści byli uczciwsi bo pamiętam, że w umowach mieliśmy zawarte klauzule: - roboty wykończeniowe i instalacje: 3 - 5 lat - sieci i infrastruktura 15 lat - konstrukcje min. 25 lat Teraz nowak tik-tak i banda tfu.ska powinna odpowiadać przed sądem za NIEGOSPODARNOŚĆ! za SZKODY WIELKICH ROZMIARÓW ! za DZIAŁANIE na SZKODĘ PAŃSTWA!
Maciej Pawlak
Nazwa bloga:
Maciej Pawlak
Zawód:
dziennikarz
Miasto:
Błonie

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 645
Liczba wyświetleń: 1,351,925
Liczba komentarzy: 2,246

Ostatnie wpisy blogera

  • Mężczyźni w prywatnych zakładach górniczych zarabiają najlepiej
  • Profilaktyka wad słuchu na wyciagnięcie ręki
  • Nie jesteśmy skazani na Niemcy czy Francję

Moje ostatnie komentarze

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Coraz bliżej okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej
  • Mniejsze zło?
  • Pracują i wydają w Polsce pieniądze

Ostatnio komentowane

  • Hornblower, Najlepiej w naszym bantustanie zostać politykiem lub tzw. samorządowcem. Praca super płatna, bez żadnej odpowiedzialności przed nikim i niczym, nie wymagane żadne umiejętności i kwalifikacje. Do tego…
  • NASZ_HENRY, .,......,.. "A jednocześnie w budownictwie wynagrodzenie kobiet było wyższe niż mężczyzn" 😉 – 16,1% na korzyść kobiet. GUS na zamówienie Tuska łże jak on sam 😎
  • Anonymous, Parytet płci w górnictwie! To jest to!Pisz Pan na Wiejską.Potem, a nuż, w Pałacu zaświerzbi długopis.

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności