Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Ground Zero

KaNo, 01.02.2011
Pod poprzednim moim postem Ostatnia sekunda przetoczyła się długa i rzeczowa dyskusja, podczas której próbowaliśmy wspólnymi siłami odtworzyć pozycję TU-154M w momencie pierwszego uderzenia w ziemię. Za podstawę rozważań przyjęte zostały wnioski, płynące z analizy śladów tego uderzenia, widoczne na zdjęciu satelitarnym z 12 kwietnia 2010 r.

Rozpatrywanych było wiele możliwych, mało prawdopodobnych i niemożliwych pozycji samolotu. Dysponując teraz całkiem pokaźnym materiałem porównawczym zajrzałem ponownie do zapisów „oryginału” czyli Raportu MAK.
Na 84 stronie tego raportu w tabeli 1., opisującej położenie szczątków wraku zanotowano:
36. Site of impact on the ground (trace of the right stabilizer, stabilizer fairing and fin)...
37. Site of impact on the ground (trace of the left wing). Fragment of the left wing panel.

Zgodnie z rys. 35 na s. 87, gdzie zaznaczono położenie punktów 36 i 37 oraz podano kąt obrotu samolotu pomiędzy -200° i -210° (s. 88), mogłem zrobić schematyczny rysunek, (podobnie jak to uczyniłem w poprzedniej notce), ilustrujący moment uderzenia w ziemię, tak jak został on przedstawiony przez Raport MAK:



Jak widać ze schematu, aby zaistniała (opisana w Raporcie) sytuacja, w której prawa bruzda została wyżłobiona przez prawy statecznik (36) a lewa przez złamaną końcówkę lewego skrzydła (37), samolot musiałby obracać się wzdłuż osi prostopadłej do płaszczyzny rysunku. W tej wersji prawy statecznik musiałby uderzyć w ziemię pierwszy a dopiero później, po obrocie o około 90°, lewe skrzydło.
Przyjrzyjmy się ponownie fotografii, którą zamieściłem w komentarzu pod poprzednim wpisem:



Widać na niej wyraźnie, że obie bruzdy są równoległe, mają bardzo zbliżoną długość i wydaje się mało prawdopodobne, aby powstały w sposób opisany w raporcie MAK. Ślad od lewego skrzydła nie mógłby zacząć się w miejscu widocznym na zdjęciu, tylko musiałby być przesunięty „do przodu”.
Jest jeszcze druga, znacznie poważniejsza, niezgodność pozycji samolotu przedstawionej przez MAK z dokumentami zawartymi w samym Raporcie. Na s. 37 Raportu zaprezentowano zdjęcie (fig. 30) bruzdy oznaczonej symbolem 36, czyli lewej bruzdy widocznej na zdjęciu satelitarnym.



Pragnę zwrócić uwagę na wygląd miejsca natarcia krawędzi tej części samolotu, która tę bruzdę wyżłobiła. Miejsce natarcia jest wyraźnie po prawej stronie bruzdy. Zaprzecza to całkowicie opisowi przedstawionemu przez Raport MAK, według którego powinno być dokładnie odwrotnie.
Ponownie analizując moment uderzenia w ziemię, tym razem z uwzględnieniem wniosków płynących z ostatniego zdjęcia (fig. 30), doszedłem do następującej konkluzji:



W momencie uderzenia samolot był obrócony w płaszczyźnie równoległej do powierzchni ziemi o około -35° i w płaszczyźnie prostopadłej o około -140°. Czerwona linia na tym rysunku przedstawia kierunek poruszania się środka masy samolotu, który uległ zmianie prawdopodobnie po uderzeniu lewym silnikiem. Ślad uderzenia silnika może tłumaczyć trzecią, dotąd tajemniczą bruzdę pomiędzy bruzdami 36 i 37. Przy takim ułożeniu samolotu krawędź natarcia lewego statecznika będzie widoczna po prawej stronie bruzdy 36.
Jeszcze większa niespodzianka spotkała mnie, gdy naniosłem tę pozycję samotlotu na zdjęcie satelitarne:



Wzdłuż przedniej lewej części kadłuba widać równoległy ciemniejszy ślad. Tym razem nie jest to bruzda, ale są to drzewa przygięte do ziemi. Przy zaproponowanym przeze mnie schemacie zderzenia, kadłub powinien znajdować się kilka metrów nad ziemią i nie łamać drzew, ale właśnie je przygiąć. Puzzle się układają?
Patrząc na powyższy rysunek nie potrafię sobie wytłumaczyć położenia punktu FMS i kierunku lotu TU-154M w momencie zderzenia. Ciągle mam nieodparte wrażenie jakby jakaś nieznana siła rzuciła samolotem o ziemię...
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 2234
KaNo
Nazwa bloga:
tak ciężko myślom patrzeć w oczy

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 148
Liczba wyświetleń: 863,439
Liczba komentarzy: 823

Ostatnie wpisy blogera

  • Brzoza iglasta
  • Zespołowe przeciążenie Laska i Millera
  • Augsburg - Accident Investigation

Moje ostatnie komentarze

  • Zajrzałem do Coryllusa i zaniemówiłem, ale jak dotarłem do fragmentu "Powtórzę raz jeszcze – artyści nie są kształceni po to, by z nich szydzić, ale po to, by ich wykorzystywać do różnych…
  • "a ten szlaja się po dyskotekach, wystawia na odstrzał V kolumny," Czy tak trudno oddzielić ziarna od plew? Jaką wartość mają wnioski oparte na takich "wprasowanych" informacjach?
  • Celem jest nie tylko min. Macierewicz, ale przy okazji podkomisja smoleńska.

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Trotyl – wyniki pierwszego testu
  • Czego TAWSy nie powiedziały, wiecie komu
  • Zdjęcie satelitarne z 10 kwietnia?

Ostatnio komentowane

  • namir.tabaka, Została podważona już dawno (08.09.2011 23:37) przez blogera o nicku Paes64 na portalu Salon24: https://www.salon24.pl/u… "... FMS-stop Szerokość geograficzna:  N 54° 49.483' Długość…
  • 3rdOf9, Nie no ja myślę, że "brzoza iglasta" to całkiem fajna nazwa i wejdzie do obiegu :) Choć może nie będzie tak popularna jak "brzoza pancerna"...
  • , Zdzichu z Niemiec -Zdzichu z Polski -Zdzichu z Wielk... Jaki nick nastepny? Proponoje Zdzichu zPhenianu? Boleslaw z Oslo

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności