Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Półautostrady

Teresa Bochwic, 10.08.2014
Na stole u miłych znajomych na Kaszubach leżał atlas samochodowy Europy. Na okładce fotografia autostrady A-14 w Austrii. Patrzę, a tam po 6 pasów w każdą stronę! Trzy pasy osobowe, jeden dla TIR-ów, plus dwa szerokie przejezdne pobocza po obu stronach. I to samo w przeciwnym kierunku. A u nas ledwie dwa pasy i jedno kiepskie pobocze! Tiry wśród osobówek powodują straszne wypadki, a niemal każdy wypadek blokuje ruch na wiele godzin. Taki mamy klimat.
Straszne podejrzenie zakradło mi się do serca. W internecie obejrzałam sobie europejskie autostrady. Zdarzają się takie dwupasmowe, wąskie, jak u nas, np. we Francji. Jednakże zwykle są trzy pasy, choćby ten trzeci dla Tirów, i dobre pobocze, w razie wypadku można objechać. Bieda-autostrada W-wa Łódź - dwa wąskie pasma, permanentne zakola, niekończące sie ekrany, ledwie jakie pobocze, po wypadku wyłączana z ruchu. Gdańska lepsza, przynajmniej prosta i prawie nie ma ekranów.

Ile kosztuje budowa autostrad? Ile ich jest? (dane z 02.2013, innych nie znalazłam):

Austria: 1696 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 12,87 mln euro
Czechy: 729 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 8,86 ml euro
Dania: 1130 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 5,89 mln euro
Hiszpania: 14021 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 6,69 mln euro
Holandia: 2631 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 50 mln euro
Irlandia: 663 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 10 mln euro.
Litwa: 309 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 4 mln euro
Niemcy: 12 813 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 8,24 mln euro
Norwegia: 344 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 18 mln euro
Słowenia: 747 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 7,29 mln euro
Węgry: 1273 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 11,87 mln euro.
Polska: 1224,4 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 9,61 mln euro.
Czytaj więcej: http://www.dziennikzacho…

W koszty wlicza się infrastrukturę - stacje, zajazdy, hotele, WC itp. Może zresztą tylko jej część. W Polsce to żaden problem, bo prawie tego nie ma. Na A-1 Toruń-Gdańsk dwie czy trzy stacje, parę WC, jeden McDonald. To oznacza, że nasze koszty liczone są od prawie czystej drogi. Najdroższe autostrady są w Holandii (50 mln eu/1 km). 4 a nawet 6 pasm w jedną stronę, Buduje się je często na wodzie, na palach. Zawsze TIR-pas, podświetlenia, latarnie, czteropoziomowe skrzyżowania.
W koszty wlicza się infrastrukturę - stacje, zajazdy, hotele, WC itp. Może zresztą tylko jej część. W Polsce to żaden problem, bo prawie tego nie ma. Na A-1 Toruń-Gdańsk dwie czy trzy stacje, parę WC, jeden McDonald. To oznacza, że koszty liczone są od prawie czystej drogi. Najdroższe autostrady są w Holandii (50 mln eu/1 km). 4 a nawet 6 pasm w jedną stronę, Buduje się je na wodzie, na palach. Zawsze TIR-pas, podświetlenia,latarnie, czteropoziomowe skrzyżowania.
A więc nie tylko straszliwie drogie. Nie tylko rozkradziono mnóstwo unijnej kasy. Nie tylko bankructwo firm kooperujących. Do tego w ogóle to nie są autostrady.
Jechałam A-1 słynnego 2 sierpnia. Nie było żadnego tłoku, zagęszczenie ruchu ledwie przeciętne. Tylko na bramkach pod Toruniem kilkukilometrowe korki. Bo te bramki są tylko trzy, a system biletów z czasow króla Ćwieczka. trzy dziewczyniny naciskają guzik, wydobywają bilet i podają przejeżdżającym. W Toruniu te 3 bramki blokują płynny ruch aut. Niestety muszą być tylko 3, bo takie jest prawo, wyjaśnił w Polskim Radiu rzecznik GDAKI, a prawa łamać nie wolno. Takie podpisano umowy. Gdaka kocha prawo, to każdy już rozumie.
Filozofowie zawsze popierali zbudowanie autostrad. Teraz chodzi o to, żeby je udrożnić. (Ludwig Feuerbach).
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 3441
gal

ant.an

10.08.2014 21:25

Pytanie nie dla filozofów chyba, gdzie są konta z tą kasą?
Domyślny avatar

takijeden

11.08.2014 09:34

System Owsiaka Zaczne od tych nieszczesnych bramek: „W Toruniu te 3 bramki blokują płynny ruch aut. Niestety muszą być tylko 3, bo takie jest prawo, wyjaśnił w Polskim Radiu rzecznik GDAKI, a prawa łamać nie wolno.” Jak juz gdzies wczesniej wspominalem system bramek funkcjonuje na autostradowym moscie miedzy Dania i Szwecja... Ale jak widac budowano je w/g innych praw http://tnij.org/systembr… 6 Bramek bezdotykowych dla „stalych „ klientow 3 Bramki dla placacych bezgotowkowo karta 2 Bramki dla placacych gotowka Prezentacja pochodzi z tej strony: http://www.oeresund-brid… Wychodzi 11 Bramek w kazda strone... Do tego Skandynawska przyslowiowa „Pani Zosia” przyjmuje bez dyskusji zaplate w wielu walutach DKK, NOK, USD, CHF, GBP, Euro.. tylko wydaje reszte zawsze w jednej walucie ( odpowiednio od strony w DKK albo SEK ). Ja tylko raz podalem „Pani Zosi” na bramce we Wroclawiu banknot Czeski pomylkowo ... wow ...gdyby wzrok potrafil zabijac. A to przeciez tak niemozliwe zeby na autostradzie w poblizu Czech chcieli placic Czesi . Co do reszty infrastruktury ... to odnosze wrazenie ze to kopia systemu „Owsiaka” Te wszystkie firmy i podfirmy zyjace z Autostrady to najpewniej wszystko takie „Srebrne Melony” i „Żuczki cale” Firmy sprzatajace (nalezace do?) ..ktore kupuja srodki czystosci wylacznie w firmie ..( nalezacej do? ) pewnie i „Panie Zosie” sa z firmy wypozyczjacej pracownikow... ( nalezacej do? ) Itd itp...
Teresa Bochwic
Nazwa bloga:
Blog Teresy Bochwic
Zawód:
Sokole Oko
Miasto:
Warszawa

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 589
Liczba wyświetleń: 2,330,149
Liczba komentarzy: 2,793

Ostatnie wpisy blogera

  • O Konkursie Chopinowskim inaczej – rzut oka wstecz
  • Jeszcze raz "Pieśń wigilijna 1951". Uzupełniona
  • Opowiadanie świąteczne, przyda się przed Wigilią

Moje ostatnie komentarze

  • Brawo!
  • Nie znam się, ale przykład wydaje się bzdurny. Szewc nie kupuje KAŻDEJ pary wyprodukowanych u siebie butów 
  • Szkoda, że Warszawa nie umiała się przygotować. Rozkopy, płoty, zapory, remonty, huk młotów pneumatycznych pod Filharmonią w czasie przesłuchań konkursowych. Trzaskowski udzielił wywiadów, że on za…

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Chcieli Europy, wybrali polski los
  • Poradnik męża zaufania wybory samorządowe 2014
  • Gdzie było nieproporcjonalnie dużo nieważnych,wysokie ryzyko

Ostatnio komentowane

  • Teresa Bochwic, Szkoda, że Warszawa nie umiała się przygotować. Rozkopy, płoty, zapory, remonty, huk młotów pneumatycznych pod Filharmonią w czasie przesłuchań konkursowych. Trzaskowski udzielił wywiadów, że on za…
  • Zbyszek, Wydaje mi się, że o awansie do kolejnych etapów decydują punktu i ich średnia ważona. Zwycięzcę wyłania się faktycznie w głosowaniu na najlepszego w finale.Ten konkurs to jest może największa…
  • NASZ_HENRY, .....................Konkursy i zawody służą głównie reklamie i marketingowi produktów!!!😉 Konkurs Chopinowski służy głównie reklamie fortepianów: Steinway, Yamaha, Kawai, Fazioli oraz Bechstein oraz…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności