Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

General Motors finalizuje sprzedaż Opla

Zbigniew Kuźmiuk, 24.08.2009

1.Zbliżają się do finału trwające od kilku miesięcy negocjacje pomiędzy amerykańskim koncernem General Motors i potencjalnymi inwestorami w spawie sprzedaży europejskich fabryk Opla. Jest to część wspieranego przez rząd USA planu restrukturyzacji finansowej GM. Na tym etapie pozostały już tylko dwie oferty. Jedna wyraźnie wspierana przez niemiecki rząd,który w tej sprawie współdziała także z rządem Rosji,to oferta kanadyjsko-austriackiego producenta części samochodowych Magna i rosyjskiego państwowego banku Sbierbank. Druga to oferta belgijskiego funduszu inwestycyjnego RHJ, za którą jak się wydaje opowiadają się obecnie zarządzający GM. Niemiecki rząd i sama Angela Merkel zaangażowali się w ratowanie Opla do tego stopnia,że do zainteresowania tą transakcją został przez Panią Kanclerz zainspirowany Premier Rosji Władimir Putin a ten wyznaczył do tej inwestycji największy bank państwowy. Rząd niemiecki zaoferował także wsparcie finansowe dla przyszłego inwestora w wysokości 4,5mld euro kredytów i gwarancji rządowych ale pod warunkiem,że tym inwestorem będzie Magna/Sbierbank.

W Niemczech szybkimi krokami zbliżają się wybory parlamentarne i Pani Kanclerz chciałaby pokazać Niemcom jak dba o zagrożone miejsca pracy ( w 4fabrykach Opla w Niemczech pracuje ponad 25 tys. ludzi), Premier Putin z kolei dba o to,żeby współpraca polityczna obydwu krajów była wzmacniana przez współpracę gospodarczą ale także chce ściągnąć do zaniedbanego i przestarzałego rosyjskiego przemysłu samochodowego nowe technologie i znaną na świecie markę samochodową.

2. Kogo ostatecznie wybiorą Amerykanie?. Jak zaznaczyłem, zarządzający GM uważają ofertę belgijskiego funduszu RHJ za korzystniejszą ze względu na mniejsze oczekiwania tego funduszu jeżeli chodzi o wielkość pomocy publicznej a także( co nie jest z oczywistych względów podnoszone publicznie) większe gwarancje,że pewne tajemnice technologiczne nie zostaną wyprowadzone poza firmę Opel. Na wybór Amerykanów duży wpływ będzie miała jednak zdecydowana postawa rządu Niemiec,który otwarcie opowiada się za ofertą Magna/Sbierbank i tylko tego inwestora chce wesprzeć finansowo. Co więcej jeżeli zarząd GM zdecyduje się już na jakiegoś inwestora, to transakcję będą musieli zatwierdzić powiernicy nadzorujący większościowy pakiet akcji Opla,,którą to firmę rząd niemiecki wcześniej wydzielił i wsparł pomocą publiczną w momencie kiedy GM ogłosił w USA„kontrolowane bankructwo”.

3.Piszę o tej transakcji dotyczącej Opla ,żeby z jednej strony pokazać jak rządy poszczególnych państw zabiegają o ratowanie miejsc pracy na swoim terytorium , z drugiej jednak strony po to aby zwrócić uwagę,że niezależnie od tego kto będzie inwestorem w Oplu także nowoczesna fabryka tego koncernu w Gliwicach będzie podlegała restrukturyzacji zarówno finansowej jak i zatrudnieniowej.

W ostatnich miesiącach z gliwickiego Opla zwolniono około 800 pracowników i jeżeli inwestorem będzie Magna/Sbierbank można się spodziewać restrukturyzacji znacznie głębszej z likwidacją fabryki w Gliwicach włącznie. Wprawdzie wypowiadający się w tej sprawie znawcy problematyki samochodowej twierdzą,że jeżeli w tej sprawie będą zapadały decyzje na podstawie kryteriów ekonomicznych to pracownicy Opla w Gliwicach mogą spać spokojnie. Tyle tylko,że w kryzysie w wielu sprawach zapadają decyzje na podstawie kryteriów politycznych a nieekonomicznych i jest bardzo prawdopodobne,ze jeżeli inwestorem będą Rosjanie to będą ponad wszelką wątpliwość rozwijać niedawno zbudowaną fabrykę Opla w Sankt Petersburgu. Muszą także chronić miejsca pracy w fabrykach Opla w Niemczech (bo taka jest cicha umowa Kanclerz Merkel z Premierem Putinem),a fabryki w W.Brytanii,Polsce,Hiszpanii i Belgii będą podlegały ostrej ocenie przy czym ważnym kryterium tej oceny będzie zaangażowanie rządów poszczególnych państw we wsparcie przemysłu samochodowego i wartość pomocy publicznej udzielonej dotychczas w celu ratowania istniejących miejsc pracy. A o takiej pomocy w Polsce,żadna fabryka samochodów nawet nie słyszała.

Zbliżają się do finału trwające od kilku miesięcy negocjacje pomiędzy amerykańskim koncernem General Motors i potencjalnymi inwestorami w spawie sprzedaży europejskich fabryk Opla.

  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 646
Zbigniew Kuźmiuk
Nazwa bloga:
Blog autorski
Zawód:
Zbigniew Kuźmiuk
Miasto:
Radom

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 5, 842
Liczba wyświetleń: 10,382,532
Liczba komentarzy: 15,559

Ostatnie wpisy blogera

  • Zgoda KE na pomoc publiczną dla elektrowni atomowej, ale opóźnienie w jej budowie ciągle rośnie
  • Na wyciągniętą rękę prezydenta Nawrockiego premier Tusk odpowiada zaciśniętą pięścią
  • Rządzący znowu kłamią- o zwolnienie z kosztów nie przyjęcia imigrantów dopiero poprosimy

Moje ostatnie komentarze

  • Ja jestem teraz posłem do polskiego Sejmu  a w Parlamencie europejskim pracowałem do roku 2009
  • Jak dogonimy Niemcy pod względem poziomu infrastruktury technicznej i społecznej to wtedy zaczniemy mieć budżety zrównoważone. Pozdrawiam

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Kogo my mamy za prezydenta?
  • Czy śmierć Andrzeja Leppera spowoduje polityczne trzęsienie ziemi?
  • Za gaz płacimy jak za przysłowiowe zboże

Ostatnio komentowane

  • Zbychbor, .--. .- - .-. --.. / .- -... -.-- ...-... / --- -.. / ... .-- --- .--- . .--- / -- .-.- -.. .-. --- ...-... -.-. .. / -. .. . / --.. --. .-..- ..-. .--. .. .- .-..-
  • spike, Panie Pośle, istotna jest jedna informacja, w Polsacie padła informacja, że prąd z tej elektrowni będzie miał charakter tylko uzupełniający, czyli jak będzie brakowało energii z wiatraków, czy innych…
  • spike, ... .-. .- .-.. .. ...  -- .- --.. --. .- .-.. .. ...  .-. . ..-. . .-. . -. -.. ..- ...  -.. ..- .--. - ..- ...

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności