28 czerwca 1987 r w 50-lecie służby pod biało-czerwoną banderą, Rada Państwa w uznaniu zasług z walce z faszyzmem niemieckim i upowszechniania osiągnięć Polskiej Marynarki Wojennej odznaczyła niszczyciel ORP „Błyskawica” Krzyżem Złotym Orderu Virtuti Militari. Niszczyciel brał udział w najważniejszych kampaniach i operacjach frontu zachodniego.
Okręt udekorował minister obrony narodowej Pan gen. armii Florian Siwicki.
W uroczystości wzięła udział delegacja Floty Bałtyckiej z kontradm. M. Putincewem. Uchwałą Rady Państwa osiemnastu byłych członków załóg „Błyskawicy” zostało odznaczonych Medalami „Za udział w wojnie obronnej 1939”.
*****
1 października 1936 r w brytyjskiej stoczni Cowes zwodowany został Okręt Rzeczpospolitej Polskiej ,,Błyskawica". Polski niszczyciel klasyfikowany też jako kontrtorpedowiec typu ,,Grom" z okresu 2 Wojny Światowej. Do służby w Marynarce RP wszedł 25 listopada 1937 r.
Był jednym z dwóch polskich okrętów typu ,,Grom". 4 stycznia 1938 r dowódcą „Błyskawicy” został komandor Włodzimierz Kodrębski, tegoż dnia zakończono kompletowanie załogi. Na jego pokładzie szkoliły się kadry polskiej floty.
Na początku wojny polską flotę przerzucono do Anglii. Uczestniczył w działaniach II wojny światowej od pierwszych do ostatnich dni walk w Europie, operując na Atlantyku, Morzu Północnym i Morzu Śródziemnym.
Brał udział między innymi w kampanii norweskiej i ewakuacji Dunkierki, bitwie o Atlantyk, operacjach „Torch” i „Overlord” oraz bitwie pod Ushant.
Działalność operacyjną u boku aliantów zakończył udziałem w operacji „Deadlight”. W maju 1946 został przejęty przez Royal Navy, pod polską banderę powrócił 1 lipca 1947 r.
.
Dane techniczne:
Prędkość maksymalna: 39,6 węzła
Uzbrojenie na 1945 r
-8 dział 102 mm
-4 działa plot 40 mm
-4 działka plot 20 mm
-4 wyrzutnie torpedowe 533 mm
-bomby głębinowe
Załoga: 192 oficerów i marynarzy
****
9 sierpnia 1967 TRAGEDIA NA ORP BŁYSKAWICA.
9 sierpnia o godzinie 9.02 na ORP „Błyskawica” doszło do tragicznej w skutkach awarii, w wyniku której śmierć poniosło 7 marynarzy, a okręt od tamtego czasu praktycznie przestał być sprawną jednostką bojową.
„Błyskawica” odcumowała o godz. 6.40 i w szyku torowym wraz z dwoma niszczycielami „Grom” i „Wicher” skierowała się na poligon nr 13 na Zatoce Gdańskiej.
Na okręcie o godz. 8.35 zarządzono alarm bojowy. Po 27 min nastąpił tragiczny w skutkach wypadek: w kotłowni numer 2 pękł przewód parowy wysokiego ciśnienia.
Natychmiast odcięto dopływ paliwa, odstawiono mechanizmy i otworzono włazy kotłowni. Grupy awaryjne rozpoczęły zraszanie kotłowni wodą.
Równocześnie przystąpiono do wydobywania ofiar wypadku z kotłowni, wzywając jednocześnie pomoc medyczną z lądu. O godz. 09:45 akcja wydobywania ofiar wypadku z kotłowni została zakończona.
Wezwane na pomoc najszybsze jednostki 2 kutry torpedowe. Przewiozły na ląd rannych oraz ofiary wypadku. Na miejscu zginęło czterech marynarzy, trzej dalsi, bardzo ciężko ranni i poparzeni, zmarli mimo intensywnej reanimacji.
Dowódca okrętu kpt. mar. Jan Żywczak ogłosił żałobę. ORP „Błyskawica” z banderą opuszczoną do połowy, została odholowana przez ORP „Grom” do portu na Oksywiu.
Po przeprowadzeniu ekspertyz uznano kolejny remont za nieopłacalny i od 1969 r pozostawał w Świnoujściu jako stacjonarny okręt obrony przeciwlotniczej.
Wycofany został ze służby 1 stycznia 1975 r.
Od 1976 r jest statkiem - muzeum w Porcie Gdynia. Uznany został nie tylko Polaków za najlepszy niszczyciel wojny. Ciągle pozostaje natomiast najstarszym na świecie zachowanym niszczycielem. Został odznaczony Złotym Krzyżem Orderu Virtuti Militari oraz medalem Pro Memoria.
ORP Błyskawica poza rolą okrętu - muzeum spełnia szereg innych istotnych funkcji. Jedną z nich jest funkcja reprezentacyjna. Tu odbywają się liczne uroczystości, spotkania, konferencje i sympozja.
Tradycją stały się promocje absolwentów Akademii Marynarki Wojennej na pierwszy stopień oficerski na pokładzie okrętu, a także nominacje i odznaczenia kadry zawodowej oraz pracowników Marynarki Wojennej.
Tu również odbywają się pasowania na pierwszoklasistów, przyrzeczenia harcerskie i inne zajęcia dla szkół i przedszkoli tak, aby od najmłodszych lat kształtować świadomość i wychowywać w duchu „Polski Morskiej”.
Codzienne życie okrętu i towarzyszące mu elementy ceremoniału morskiego oraz Regulaminu Służby Okrętowej; podnoszenie i opuszczanie bandery, wybijanie szklanek, witanie i żegnanie przy trapie oficerów oraz przełożonych, to wszystko odbywa się na oczach społeczeństwa.
Wywiera więc niewątpliwy wpływ na jego świadomość, a tym samym pozwala lepiej poznać i wzbogacać posiadaną wiedzę o morzu.
.
DOWÓDCY ORP BŁYSKAWICY
Od wejścia do służby w 1937 r do opuszczenia bandery dziewięć lat później dowodzili nią następujący oficerowie:
27 listopada 1937 – 4 stycznia 1938: kmdr por. Tadeusz Morgenstern-Podjazd
4 stycznia 1938 – 23 listopada 1939: kmdr por. Włodzimierz Kodrębski
2 października 1939 – 1 listopada 1939: kpt. mar. Tadeusz Gorazdowski
1 listopada 1939 – 16 lutego 1940: kmdr ppor. Jerzy Umecki (tymczasowo)
16 lutego 1940 – 28 lipca 1940: kmdr por. Stanisław Nahorski
5 czerwca 1940 – 16 czerwca 1940: kmdr ppor. Wojciech Francki
16 czerwca 1940 – 13 września 1940: kmdr por. Stanisław Hryniewiecki
13 września 1940 – 28 września 1940: kpt. mar. Tadeusz Gorazdowski
7 października 1940 – 4 kwietnia 1942: kmdr por. Wojciech Francki
20 marca 1942 – 22 maja 1942: kmdr ppor. Tadeusz Gorazdowski
14 lipca 1942 – 24 czerwca 1943: kmdr ppor. Ludwik Lichodziejewski
24 czerwca 1943 – 4 stycznia 1945: kmdr por. Konrad Namieśniowski
4 stycznia 1945 – listopad 1945: kmdr por. Ludwik Lichodziejewski
10 listopada 1945 – 28 maja 1946: kmdr por. Wojciech Francki
W okresie od 1947 do 1974 roku „Błyskawicą” dowodzili następujący oficerowie:
20 czerwca 1947 – 20 lipca 1947: kmdr ppor. Bolesław Romanowski
21 lipca 1947 – maj 1948: kmdr ppor. Wacław Krzywiec
maj 1948 – 4 lipca 1950: kmdr ppor. Zbigniew Węglarz
4 lipca 1950 – 25 października 1952: kmdr ppor. Zdzisław Studziński
25 października 1952 – 23 listopada 1954: kpt. mar. Stanisław Mielczarek
23 listopada 1954 – 18 stycznia 1957: kpt. mar. Hieronim Kubera
6 lutego 1957 – 18 sierpnia 1962: por. mar. Kryspin Lech
18 sierpnia 1962 – 15 lipca 1963: kpt. mar. Tadeusz Morzycki
12 września 1963 – sierpień 1967: kpt. mar. Józef Żywczak
sierpień 1967 – 1968: kmdr ppor. Bolesław Kilans
1969 – 1974: kpt. mar. Zenon Sawa
- Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
- Odsłony: 259