Kolejowe przewozy najlepsze w całej dekadzie

Kolej ma już kryzys za sobą. Wiele branż naszej gospodarki wciąż przeżywa trudności spowodowane pandemią koronawirusa i trwającą już niemal od roku wojną w Rosji. Opublikowane dziś dane Urzędu Transportu Kolejowego za listopad 2022 r. - w zakresie zarówno przewozów towarowych (cargo), jak i pasażerskich, przekonują, że kryzys ma już za sobą branża kolejowa. Nie ukrywam w tym miejscu, że to wiadomość dla mnie osobiście szczególnie ważna, bo jestem fanem kolei chyba od urodzenia, a pierwszym zawodem, o którym marzyłem, był maszynista kolejowy.

Co prawda ostatnie miesiące mijającego roku nie rozpieszczają korzystających z kolei np. w rejonie Warszawy. Nakładają się bowiem na siebie i rozpoczynane są nowe, gdy jeszcze nie zakończono wcześniej rozpoczętych, zdające się nie mieć końca kolejne inwestycje, realizowane zwłaszcza na trasie ze stolicy do Łowicza oraz Piaseczna czy Radomia. A jak by tego było mało do 8 stycznia, praktycznie po jednym torze, realizowany jest ruch w obie strony z Radomia, Grodziska, Łowicza w kierunku Warszawy Wschodniej, Otwocka, Siedlec itd. Bo budowany jest w rejonie Warszawy-Ochoty tzw. łącznik, dzięki któremu pociągi podmiejskie będą mogły - w razie potrzeby - być kierowane na tory dla pociągów dalekobieżnych i odwrotnie. Niestety pogłębia to zjawisko potwornych opóźnień w przejazdach i ustawicznych na tych trasach i dokonywanych co kilka dni zmian w rozkładzie jazdy - z objazdami, np. w kierunku stacji Warszawa-Powązki, lub skracaniem trasy do stacji Warszawa-Główna, zamiast Warszawa-Śródmieście. Taki stan rzeczy trwa już od wielu miesięcy, a chaos z tym związany niestety wciąż się pogłębia. 

Wracając do danych opublikowanych przez UTK, te szczególnie spektakularne dotyczą ruchu pasażerskiego, który odnotował nie tylko o ponad 40 proc. większą liczbę pasażerów przewiezionych kolejami w porównaniu do listopada ub. roku, ale i o prawie 2 proc. większą w porównaniu z listopadem przedpandemicznego roku 2019. Jak zaznacza w komunikacie UTK, „listopadowe wyniki w zakresie liczby pasażerów, pracy przewozowej i eksploatacyjnej to najwyższe wartości odnotowane w tym miesiącu na przestrzeni ostatnich 10 lat”. Także dane Urzędu dotyczące przewozów od stycznia do końca listopada 2022 r. (w porównaniu ze styczniem listopadem 2021) napawają optymizmem. „Ogółem od stycznia do listopada 2022 r. z usług kolei skorzystało ponad 313 mln pasażerów” - napisał UTK. Oznacza to, że w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. liczba pasażerów wzrosła o 90,7 mln (+40,8 proc.). Co ciekawe, w ciągu jedenastu miesięcy 2019 r. kolej przewiozła o 5,1 mln pasażerów mniej niż w 2022 r. (-1,7 proc.). Także praca przewozowa (iloczyn długości pokonanej w danym okresie drogi i liczby przewiezionych pasażerów) polskich kolei była w 2019 r. o 1,5 mld pasażerokilometrów niższa (-7,4%) niż w 2022. Zaś praca eksploatacyjna (iloczyn liczby pociągów w danym okresie) wzrósł w tym czasie o 14,1 mln pociągokm niższa (-9%) niż w jedenastu miesiącach br.

Także dobre wyniki odnotowały w ostatnich miesiącach kolejowe przewozy towarowe, choć może nie tak spektakularne, jak w przypadku przewozów pasażerskich. Sam listopad 2022 okazał się nico gorszy niż październik i listopad 2021. Natomiast wzrost dotyczył łącznie stycznia-listopada 2022 - w porównaniu z takim samym okresem w 2021. W przypadku branży przewozów towarowych musimy jednak pamiętać, że okres pandemii wyrządził jej nieporównanie mniejsze szkody niż przewozom pasażerskim. Także wojna Rosji w Ukrainie nie pogorszyła kondycji tego segmentu kolei. Przeciwnie, biorąc pod uwagę wykorzystywanie kolei do przewozów zboża i innych produktów z Ukrainy, których eksport drogą morską został zablokowany przez Rosję (z kolei na Ukrainę - przewozy m.in. sprzętu wojskowego), a także wymianę towarową w ramach tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku: handlu Chin z Europą, trudno sobie wyobrazić, by przewozy towarowe kolejami miały odnotować straty.

Jak poinformował UTK, łącznie po jedenastu miesiącach w 2022 r. przewieziono 229,6 mln t towarów - o 6,5 mln (2,9%) więcej niż w 2021 r. Praca przewozowa wyniosła 57,5 mld tonokilometrów (wzrost o 6,3 mld tonokilometrów – 12,2%), natomiast poziom wykonanej pracy eksploatacyjnej wzrósł o 4,7 mln pociągokilometrów (6,3%), wynosząc ostatecznie 79,8 mln pociągokilometrów.

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika Jabe

30-12-2022 [21:31] - Jabe | Link:

To sukces, bo dopłaty nie zawsze wy­starczają, by przed­sięwzięcie pro­sperowało.