Nowy symbol w naszych dziejach

Dzisiaj, 17 września 2022, w prorządowych mediach wielka feta i całodzienne wyciskanie tematu – uroczyście zostanie otwarty przekop Mierzei Wiślanej.
To wydarzenie ważne. Ważne przede wszystkim pod względem symbolicznym.
Zwyczajowa antypatriotyczna szumownia już od tygodnia wyje i poszczekuje, że to obiekt bez sensu, wyrzucanie pieniędzy, a wartość inwestycji bliska jest zeru.
To nieprawda. Jak wspomniałem, to wielka wartość symboliczna. Przypomnę, że już król Stefan Batory widział potrzebę takiego przekopu. A po II WŚ taki przekop stał się po prostu koniecznością, by wzmocnić suwerenność RP. Stalin wymusił na partnerach taki przebieg północnowschodniej granicy, że o całym Zalewie Wiślanym decydował ZSRR. To oni decydowali, czy byle kajak mógł wpłynąć, czy wypłynąć z Zalewu na morze.
Natomiast przekop jest inicjatywą mocno lokalną, bez poważnych geopolitycznych konotacji. A wartość ekonomiczna i społeczna to dopiero sprawa przyszłości.
Jednakże gdy spojrzeć na historię niegdyś najbogatszego miasta Rzeczypospolitej – Gdańska – to widać, że ten obszar miał ogromne znaczenie. Przypomnijmy sobie regulację Żuław przez holenderskich inżynierów, czy Przekop Wisły. To dopiero były projekty!

Domorośli "żeglarze" na łódkach klasy "Myszka Miki" już biadolą, bo jak dzieciaki wołają – ja pierwszy! - usiłując dostać się na nowy plac zabaw. Przyjdzie i na nich kolej. Będą mogli polepszać ekologię Zalewu, podobnie, jak to czynią na Mazurach i pozostałych jeziorach (kto widział mniejsze łódki z chemiczną toaletą?).

Oczywiście media, Bogu dzięki już bez Kurskiego, będą dzień cały biły pianę.
A bądźmy realistami – to niewielki projekt. Ale fajny. Nie jesteśmy potężni i bogaci, więc to cieszy. I słusznie.
Choć, gdy popatrzeć na jeszcze mniejsze państwa, to to, co dokonała Holandia w walce z morzem, zasługuje na światowy podziw.

Przypomnę coś sprzed paru lat, co powinno przywrócić właściwą perspektywę. To moje impresje z naprawdę światowego przedsięwzięcia o globalnym znaczeniu.
To Kanał Panamski.

*****

Kanał Panamski przepłynąłem tak ze 20 razy. Oczywiście w obie strony. Choć jak teraz spojrzę, to więcej razy na zachód, z Atlantyku na Pacyfik. A tak po prawdzie z Morza Karaibskiego na Pacyfik.
Zawsze to jest niezapomniane przeżycie, ten malowniczy kanał ze specyficznym systemem śluz na obu końcach, oraz malowniczym, sztucznym Jeziorem Gatun, wyrównującym przetaczające się między oceanami wody, a będącym także miejscem postoju dla mijających się statków oraz źródłem elektryczności dla strefy kanału.

No więc tak, załóżmy, że płyniemy z Atlantyku na Pacyfik. Późnym wieczorem przybyliśmy na redę Cristobalu, tuż przy wejściu do kanału i rzuciliśmy kotwicę, w oczekiwaniu na pilota, który będzie nas przeprowadzał przez śluzy, aż do Gatun, jakieś 30 metrów do góry.
Piloci zazwyczaj pojawiają się rano, rozwożeni motorówkami, dając nam pół godzinne wyprzedzenie, tak, ze można się przygotować, wystartować silniki, wyciągnąć kotwicę, sprawdzić urządzenia i zająć stanowisko.

No dobrze, pilot już jest na mostku, przywitał się z kapitanem i oficerami, sprawdził precyzyjnie pozycję statku, zapoznał się z parametrami (np. ważne – czy śruba jest prawoskrętna, czy lewoskrętna i czy są dodatkowe pędniki (thrustery) i jakiego typu jest ster) i wydał pierwsze komendy, co do szybkości i kierunku.
Moment spokoju i steward zgodnie z zamówieniem przynosi pilotowi świeżutkie śniadanko, kawę, soki i co tam jeszcze chce.
Do śluz z kotwicowiska zbliżamy się około godziny. Gdy już jesteśmy blisko, dwa holowniki odbierają od nas cumy, by precyzyjnie nas ustawić w pierwszej najniższej śluzie. Stoimy nisko, a ściany śluzy sterczą po obu stronach, jak średniowieczna twierdza. Ściany wznoszą się na jakieś 12 metrów i my też, razem z przybierającą w śluzie wodą, będziemy wędrować do góry z jakieś 10 metrów. I operację tą powtórzymy trzy razy, w trzech kolejnych śluzach, aż osiągniemy poziom jeziora Gatun 26 metrów n.p.m.
Cumownicy bardzo sprawnie przymocowali statek do nabrzeża. Cały czas będą wybierać cumy, gdy woda w doku będzie się podnosić do góry, tak by statek się nie przemieszczał.
Wreszcie zamknięto wrota śluzy. Stoimy jak we wielkiej wannie. Otwarto olbrzymie zawory i woda zaczyna się, co widać gołym okiem, podnosić do góry.

Nagle, patrząc za burtę, widać, że nie jesteśmy sami! W doku pływają i wyskakują w powietrze delfiny. Te mądre stworzenia szybko opanowały i nauczyły się, że Kanał Panamski, to również dla nich najlepsza droga do przemieszczania się z oceanu na ocean.
Zabieg dokowania w śluzach przeprowadzany jest trzy razy. Statek sprawnie jest przeciągany cumami ze śluzy do śluzy, coraz wyżej i wyżej. Podziwiam zsynchronizowaną pracę czarnych cumowników, wykonujących tą samą pracę dzień w dzień, kilkadziesiąt razy. Nie ma miejsca na błąd, czy nieuwagę. Do pomocy mają małe lokomotywki, popularnie zwane mułami, bo kiedyś w zamierzchłej przeszłości, to właśnie muły ciągnęły statki linami przez śluzy.

Ostatnia, górna śluza otwarta, wpływamy, wraz z towarzyszącymi nam delfinami na wody Jeziora Gatun i tam rzucamy kotwicę. Przyjdzie zaczekać parę godzin, aż pokaże się konwój statków płynący z Pacyfiku i dalsza droga będzie dla nas wolna.
Jezioro jest bardzo malownicze. Dookoła otacza nas tropikalna dżungla. I ciekawostka. Jak pamiętam, zawsze, gdy stoimy na kotwicy na tym jeziorze, przychodzi krótka tropikalna ulewa. I jest ciepło. Bardzo ciepło.

Panuje tu tropikalny klimat lasów deszczowych. Dosyć nieprzyjazny dla człowieka. Gdy Francuzi zabrali się 1 stycznia 1881 roku do budowania kanału, trochę na hura, bez odpowiednich prac badawczych, choć pod przewodnictwem słynnego Ferdinanda de Lessepsa, twórcy Kanału Suezkiego, to nie przewidywali skali trudności w przebiciu się przez góry.
W początkowym założeniu kanał miał być na poziomie oceanów, bez żadnych śluz i doków. Kolosalna robota i olbrzymie prace ziemne.
W tamtych latach nie znano jescze roli komarów, w rozprzestrzenianiu malarii. No i właśnie malaria i żółta febra zebrały wśród budowniczych kanału okrutne żniwo. Szacuje się, że około 25 000 ludzi zmarło przy budowie kanału, a 200 000 zachorowało na malarię.
Francuzi przeliczyli się z siłami i po ośmiu latach firma budująca kanał ogłosiła bankructwo. Coś tam jeszcze dłubali przez parę lat, ale nie były to poważne roboty.

W roku 1903, panamscy rebelianci, przy wydajnej pomocy Stanów Zjednoczonych, oderwali obszar wokół przyszłego kanału od Kolumbii i proklamowali niezależne państwo Panama. A już rok później, Amerykanie kupili od Francuzów za 40 milionów dolarów wszelkie prawa do kanału, wraz z całym pozostawionym sprzętem.

Już w 1904 roku Amerykanie zabrali się do roboty nad kanałem, co było największym projektem technicznym na świecie tamtych czasów.
Odstąpiono od francuskiej koncepcji przekopania kanału na poziomie morza i zdecydowano się na system śluz, z kanałem na wysokości 26 metrów n.p.m. Istotnym elementem było jezioro Gatun, największy wodny rezerwuar zbudowany dotychczas przez człowieka. Jezioro systemem rurociągów, pomp i zaworów, zasilane jest wodami Pacyfiku.
Od początku też Amerykanie zabrali się za problemy sanitarne. Odkryto rolę komarów w rozprzestrzenianiu zarazy i poprzez intensywną dezynsekcję uporano się z plagą malarii i żółtej febry. Teren wokół kanału przestał być najbardziej chorobotwórczym obszarem na świecie.
Budowa praktyczne trwała 10 lat i w roku 1914 pierwszy statek przepłynął z oceanu na ocean, a do pełnej eksploatacji oddano w 1922 roku.
Początkowa przepustowość kanału wynosiła około 1500 statków rocznie, by w chwili obecnej wzrosnąć do 14 000. czyli około 40 statków dziennie.
Największe statki, które mogą obecnie przepłynąć kanał, to tzw. Panamaxy...
Gdyby nie było Kanału Panamskiego, to podróż z Atlantyku na Daleki Wschód musiała by się odbywać przez Kanał Sueski, Morze Czerwone i Ocean Indyjski. Kanał ma w szczególności strategiczną rolę dla wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych.

W 1977, za prezydenta Cartera, Amerykanie podpisali traktat z Panamą i w 1999 ostatecznie wycofali się ze strefy Kanału Panamskiego i zarząd oddali państwu Panama. W roku 2007 Panama rozpoczęła olbrzymi projekt poszerzenia i pogłębienia kanału. Wybudowane zostaną nowe większe śluzy. Podniesiony ma być poziom wód Jeziora Gatun. Wszystko po to by kanał nie stracił swojego prymatu, jako najkrótsza droga wodna między Atlantykiem i Pacyfikiem.
Na kanale Panama zarabia około pół miliarda dolarów rocznie. A przepłynięcie kanału kosztuje, w zależności od wielkości i typu statku od 40 do 80 tysięcy dolarów.

A my sobie stoimy na kotwicy na Jeziorze Gatun, podziwiamy tropikalne lasy i czekamy, kiedy będziemy mogli popłynąć na Pacyfik.
Wiele statków wycieczkowych z Karaibów tylko wpływa przez śluzy na Jezioro, by dać pasażerom odczucie międzyoceanicznego pasażu i wieczorem powraca na rajskie Karaiby.

Kanał w całości, wliczając w to oczywiście tory wodne płytkich zatok na obu oceanach ma około 80 kilometrów. Jak już napisałem, od strony Atlantyku, w okolicy poru Cristobal są trzy śluzy Gatun, a od strony Pacyfiku, przy porcie Balboa i niedaleko Panama City, śluzy Pedro Miguel i śluzy Miraflores.

Po południu na Gatun zaroiło się od statków przybyłych z obu oceanów. Pora podnosić kotwicę, gdy tylko dyspozytor kanału wydaje takie polecenie. Znowu wody zaroiły się motorówkami, które przywożą pilotów. Ruszamy w dalszą drogę.
Kanał leży 10 stopni na północ od równika, czyli w pełnej strefie tropikalne. Zmierzch tu zapada błyskawicznie. Powiedzmy, dzisiaj słońce zachodzi o 19-tej, a już 15 minut później jest kompletnie ciemno. W tropikach nie ma tak ukochanych przez nas długich letnich wieczorów. Tylko pstryk, jak gdyby ktoś zgasił światło.
Na szczęście wszystko jest fantastycznie oświetlone. Śluzy w odwrotnym kierunku – teraz woda opada, a my wraz z nią. Teraz cumy trzeba wydłużać, by się nie zerwały.
Ostatnia śluza i już port Balboa. Po lewej stronie widać światła Panama City. Jeszcze tylko przejazd pod mostem Bridge of Americas, który symbolicznie łączy Amerykę północną z Południową i już jesteśmy na otwartym Pacyfiku.

Jako ciekawostkę podam, że Kanał Panamski skrócił drogę wodną z San Francisco do Nowego Jorku o prawie 15 000 kilometrów. Warto było to wybudować.

 

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika Ijontichy

17-09-2022 [08:16] - Ijontichy | Link:

E...tam. Media maja inny temat: Po zwycięstwie nad Słowenią [Grunwald,Beresteczko i Monte Casino], lanie od żabojadów 40 punktami :-)))
Ale co upchnęli propagandy sukcesu! Andrzej Turski z grobu bił brawo.
Wracając do meritum...totalna opozycja...polega na zaprzeczaniu wszystkiego....krytykowaniu wszystkiego...lania na odlew...szwabskie media pomagają...różne RNF,Interie,Onety
wszy łonowe zaproszone przez Buzka i Tuska...[rym niezamierzony] :-))

Obrazek użytkownika Ijontichy

17-09-2022 [09:01] - Ijontichy | Link:

PS. Posłuchaj,bo warto...https://youtu.be/2wMNL12UYOo

Obrazek użytkownika Czesław2

17-09-2022 [09:12] - Czesław2 | Link:

Może bym się i przejął tym laniem gdyby nie to, że francja to Afryka. W połowie.

Obrazek użytkownika u2

17-09-2022 [11:06] - u2 | Link:

lanie od żabojadów 40 punktami

To zrozumiałe. Polacy byli zmęczeni morderczą walką z Mistrzami Europy Słoweńcami. To samo było w siatkówkę. Dwa mordercze mecze z USA, potem horror z Brazylią. W finale nie mieli już sił. To są proste sprawy, ale jak ktoś nigdy niczego w życiu nie trenował oprócz podnoszenia kieliszka do mordki, to udaje wielkiego eksperciaka od wszystkiego :-)

Obrazek użytkownika u2

17-09-2022 [08:22] - u2 | Link:

obiekt bez sensu, wyrzucanie pieniędzy, a wartość inwestycji bliska jest zeru.

Ano, chór wujów nadaje od paru tygodni. A przecież przekop to inwestycja rozwojowa, tak jak drogi lądowe, czy powietrzne, trzeba również rozwijać drogi wodne, w tym morskie. To są proste sprawy, ale nie dla chóru wujów :-)

Obrazek użytkownika jazgdyni

17-09-2022 [08:54] - jazgdyni | Link:

Ciekawe dlaczego Admin usunął mój komentarz?
Musiał zademonstrować, że jednak takie zdolności posiada? Czekamy na te same reakcje wobec trolli, hejterów i twórców fejkniusów.

Brawo

Obrazek użytkownika Ijontichy

17-09-2022 [09:03] - Ijontichy | Link:

Pewnie nie kliknąłeś "zapisz"...:-)))) i co mu zrobisz???

Obrazek użytkownika u2

17-09-2022 [11:11] - u2 | Link:

dlaczego Admin usunął mój komentarz?

Jest poniżej, w innym wątku :

https://naszeblogi.pl/comment/...

Obrazek użytkownika jazgdyni

17-09-2022 [11:37] - jazgdyni | Link:

@u2

Dzięki! No i czy nie jest ze mnie fujara?!  radujmy się Adminie!

Drogi Adminie
Mam prośbę. Wiem, wiem, bo sam dałeś do zrozumienia, że ty tu "tylko sprzątasz", nie moderujesz, nie ingerujesz generalnie w blogi i raczej nie możesz dbać o wizerunek. Po prostu zamiatasz. A ja pozwolę sobie przypomnieć już paroletnią uwagę: - czy nie można cokolwiek polepszyć z tym waszym edytorem? Bloger kombinuje, formatuje teksty, daje różne czcionki, buduje akapity i cytaty, a i tak na koniec wasz edytor wszystko to pomija i robi z tego standardowy formularz. To naprawdę niewielka sprawa. Najwyżej tysiąc, maksymalnie dwa tysiące zł., jeżeli weźmiecie zewnętrznego informatyka. Gotów nawet jestem za to zapłacić, jak wystawicie przyzwoitą fakturę.
Tematem chyba nie do przeskoczenia jest, podejrzewam, wyłącznie z przyczyn ambicjonalnych, podzielenie się nieco moderacją, z właścicielami blogów. Autor z powodów etycznych powinien mieć pewien wpływ na komentarze, jakie wywołuje jego tekst. Powinien choćby zaznaczać Administracji komentarze, które są ewidentnym fejkiem, czy hejtem. Dawniej nam się to jakoś lepiej układało i pewien efekt istniał. Obecnie niestety, gdy na świecie sytuacja stała się ekstremalnie kryzysowa, odpuszczono walkę z trollingiem, pozwalając na zaśmiecanie portalu i indukowanie antypolskich opinii.
Wiem, że nie jest to problem Admina, a ja i tak "nie rozumiem wszystkiego". Fakt - nie rozumiem. Nie chcę się też zwracać do "wyższych instancji", bo tam już mi wytłumaczono, że koncern po prawdzie ma naszeblogi.pl w głębokim poważaniu, co najwyżej publikując na niezależnej.pl dwa felietony, które im Admin podeśle. Czy nie jest to powód, że blogosfera po latach sukcesu więdnie? Zawodowi dziennikarze nagle pojęli, że mają wśród niezależnych blogerów niebezpieczną konkurencję, choćby dlatego, że nie obowiązuje ich kodeks dziennikarski. Tak mi zresztą w zakrapianej dyskusji powiedziano.
Tak, czy inaczej - Adminie! Da się coś zrobić z edytorem?!

Obrazek użytkownika u2

17-09-2022 [14:40] - u2 | Link:

Dzięki!

Nie ma za co. Cała przyjemność po mojej stronie :-)

A poważniej, poniżej ciekawy wywiad z geologiem, który zatwierdzał plany budowy przekopu:

https://niezalezna.pl/457757-g...

Przed rozpoczęciem tej inwestycji, w jej trakcie, a nawet do tej pory, przez przeciwników przekopu podnoszone są argumenty, że „za wąsko”, „za płytko”, a w ogóle, to „kto tam będzie pływał”. Jak pan ocenia tego typu krytykę?

Moja wiedza na ten temat nie jest wiedzą eksperta rynku morskiego, natomiast z rozmów z ludźmi, którzy związani są z tym rynkiem i całym sektorem logistyki morskiej wynika, że ten przekop ma parametry takie, jakie są potrzebne do obsługi portu w Elblągu. Zarzut, że przekop nie jest dostosowany do największych statków (np. masowców itp.) jest absurdalny, bo przecież mogą tamtędy przepływać najpopularniejsze jednostki, które operują na Bałtyku. Nie chodzi tu przecież o oceaniczny ruch towarowy, bo na to mamy inne porty. Port w Elblągu ma zabezpieczać zupełnie inne potrzeby – lokalnej bałtyckiej wymiany handlowej – i parametry przekopu są dostosowane do tych potrzeb.
Moim zdaniem, obrzydzanie dużych inwestycji infrastrukturalnych trzeba rozpatrywać z perspektywy przeciwników suwerenności Polski. Wyłącznie brak podejścia pro-państwowego, brak perspektywy budowy silnego państwa, które będzie suwerenne, samodzielne gospodarczo i politycznie, tłumaczy stawianie takich zarzutów. 

Obrazek użytkownika jazgdyni

18-09-2022 [07:36] - jazgdyni | Link:

@u2

Cześć Ubocie

Mala poprawka: napisałeś -  jakie są potrzebne do obsługi portu w Elblągu. To można zrozumieć, że zakładasz, że nawet w niedalekiej przyszłości port w Elblągu niewiele się zmieni. Powiem Ci - już rozpoczęto zmiany. Już na deskach projektantów jest baza kontenerowa i infrastruktura kolejowo - drogowa. Można łatwo policzyć, że jeden feederowiec (statek dostawczak) przywiezie nawet 120 kontenerów za jednym zamachem. Jak jest już dobry portowy sprzęt, to godzinka wyładunku. Plus cumowanie, odcumowanie, obrót, itp,, to w sumie 2 godziny. W aktualnym porcie elbląskim zajęłoby to dwa dni. Czyli ruszmy wyobraźnię. Smartfony mogą się zmieniać co rok, a już port nie może? To tylko kwestia skali.
Mieszkam tuż przy poważnej inwestycji, jaką jest węzeł drogowy Kack Wielki dla trasy S6. I widzę, co w ciągu jednej nocy potrafi zrobić nie taka wielka brygada, jeśli ma tylko zapłacone, sprzęt i materiały. Przyznam, że takie tempo w Polsce mnie poraża. (Co nie znaczy, że wszędzie jest równo dobrze).
Uruchomienie Zalewu Wiślanego w pełnej skali to kwestia 10 lat. A już wiem, że to świetny pomysł, bo do roboty wzięli się znani inwestorzy - spekulanci. A oni nigdy nie idą w ciemno.
A te rechoczące błazny niech się popytają, o ile wzrosły ceny metra działek w okolicach Elbląga.

Obrazek użytkownika admin

17-09-2022 [20:17] - admin | Link:

"Autor z powodów etycznych powinien mieć pewien wpływ na komentarze, jakie wywołuje jego tekst. Powinien choćby zaznaczać Administracji komentarze, które są ewidentnym fejkiem, czy hejtem"

Ja bym się chętnie podzielił ale nie ma niestety takiej technicznej możliwości żeby moderować tylko pod jednym blogiem. 
Zgłaszaj komentarze na @. Byle z linkiem. I jak już piszesz listy otwarte w komentarzu czy cokolwiek do Administracji, to chociaż też daj znać mailem. Bo komentarze blogerów sa czytane od przypadku do przypadku, nie są moderowane przecież. 
 

Obrazek użytkownika Valdi

18-09-2022 [01:36] - Valdi | Link:

A nie można po prostu umożliwić autorowi bloga usuwania komentarzy nieodpowiadających mu ?
Proste i skuteczne. Prowokatorzy, idioci znajdą się w swoim szczupłym towarzystwie i nikt się nie będzie tym przejmował. 

Obrazek użytkownika admin

18-09-2022 [06:40] - admin | Link:

@V Przecież napisałem, że nie można. Ile tak naprawdę jest takich niechcianych osób poza Persem, który jest przecież tępiony przez Adm. jak się tylko da. To jest do opanowania i wystarczą zgłoszenia na maila z linkiem do komentarza ale od dawna takiego nie widziałem.. 

Obrazek użytkownika Valdi

18-09-2022 [22:09] - Valdi | Link:

To jakiś horror klasy B ....
Co, nie macie źródeł do oprogramowania ? A jeśli nawet nie macie, to przecież takiego oprogramowania jest na tony w sieci .
Nie jesteś "adminem technicznym" .... To sobie zorganizuj admina technicznego ...
Luuuuudzie gdzie wy żyjecie ? W epoce bitu łupanego ?

Obrazek użytkownika jazgdyni

18-09-2022 [07:45] - jazgdyni | Link:

@admin

Znam Adminie twoje kłopoty. Ten błąd systemowy dokonano na początku, jak portal tworzono. Taki Salon24 daje autorowi możliwość wyrzucania (banowania) trolli, hejterów i niezrównoważonych psychiczne. Nawet Nowy Ekran to miał. Tutaj wówczas przeważyła jakaś utopijna ideologia zakładająca, że wszyscy internauci są przyzwoici.

To mi nasuwa tylko jeden wniosek - trzeba stworzyć całkiem nowy portal, który w pełni będzie propolski i patriotyczny. Z blokadą dla V Kolumny. Wiem - ciężka sprawa.

Ps. Liczyłem na red. Jastrzębowskiego, a on kupił S24 dla kasy i kolesi. Duuuży zawód.

Obrazek użytkownika Jabe

18-09-2022 [10:20] - Jabe | Link:

Bzdura. Za Darskiego była ostra moderacja. Teraz chamy mają przywilej blogerski.

Obrazek użytkownika admin

17-09-2022 [20:10] - admin | Link:

JZG - przeginasz. Żadnego komentarza nie usuwałem!

EDIT: No dobra. Już doczytałem. Nie da się, niestety. Ja nie jestem adminem technicznym. Jak już Ci kiedyś dawałem dobre rady żebyś po prostu nie używał formatowania. I problem będzie z głowy. 

Obrazek użytkownika jazgdyni

18-09-2022 [07:46] - jazgdyni | Link:

OK

Obrazek użytkownika sake3

17-09-2022 [09:41] - sake3 | Link:

W przedwczorajszej nagonce na rząd i krytyce celowości przekopu posunięto się do kłamstwa.Pisano,że budowa jest bezcelowa bo nie bdzie dostępu do ortu w Elblągu i przekop będzie prowadził donikąd Tymczasem od początku było wiadomo w podpisanej umowie między UM a Konsorcjum NDI Besix podpisanej 4-go-10-2019 roku w Elblągu że realizacja będzie przebiegała w trzech etapach z których pierwszy to sam przekop kosztujący 992 mln zł,następne II i III  to rozbudowa portu w Elblągu,modernizacja  rzeki Elbląg,budowa mostu w Nowakowie,budowa drogi wodnej,pogłębienie kanału wyniesie 1,9 mld złotych. Etap pierwszy zakończył się zgodnie z harmonogramem zaś całkowite zakończenie planowane na 2023 rok.Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie jednostek o dł.do 100 m i szer.do 20m i zanurzeniu 4,5m.Warto było posuwać się do insynuacji i strzępić ozory?

Obrazek użytkownika rolnik z mazur

17-09-2022 [11:00] - rolnik z mazur | Link:

@ sake3
" To ciekawostka turystyczna " - prof Rydzkowski  wydział transportu UG za 2 mld zł. Ile lat upłynie   zanim się zwróci? To następny przykład , ze Polacy? ( ci u władzy) nie potrafią liczyć. Zawsze mnie to szokowało i szokuje. Pzdr 
 

Obrazek użytkownika sake3

17-09-2022 [11:15] - sake3 | Link:

@rolnik z mazur........To jak na razie jeden głos.Wypada się spytać co inni profesorowie,eksperci,inwestorzy na ten temat mówią zanim uderzy się w ten projekt z taką mocą jak to tu na NB zrobiono.

Obrazek użytkownika rolnik z mazur

17-09-2022 [11:29] - rolnik z mazur | Link:

@ sake3
To nie kwestia tytułów profesorskich. To prosta arytmetyka - dodac, odjąć, pomnożyć i podzielić. I tu jest problem - trudno znaleźć rachunek strat i zysków. Jedynie ideologia typowa dla humanistów. A że Polacy liczyć nie potrafią to wiele razy się przekonałem. Pzdr 

Obrazek użytkownika sake3

17-09-2022 [14:43] - sake3 | Link:

@rolnik z mazur.....Przy każdym przedsięwzięciu istnieje ryzyko,że coś może się nie udać lub spowodować większe koszty. Pan chciałby wszystko załatwić prostą arytmetyką.Ale bez ryzyka nigdy niczego się nie osiągnie.Czy sądzi Pan,że podejmując temat przekopu i rozbudowy portu nie brano pod uwagę głosów ekspertów? Zawsze ,nie tylko teraz sporządza się ekspertyzy pod kątem celowości i możliwości nawet przy inwestycjach mniejszego kalibru.Z pewnością rozważano głosy i wyliczenia różnych ekspertów od gospodarki przestrzennej i budownictwa,gospodarki wodnej i sporzadzano kosztorysy.To normalna procedura przy kazdej większej instalacji, montażu.remoncie.Autor wpisu pokazuje w jakich ciężkich warunkach budowano Kanał Panamski ,przez ile lat i jakim kosztem zycia i zdrowia robotników ,bankructwa.Jednak w sumie się opłaciło.Awantury jakie tu na NB wywołano pokazują,że choć trudno w to uwierzyć,ale najwięcej do powiedzenia mają krzykacze i dyletanci,ludzie którzy chyba w życiu nie byli w żadnym zakładzie przemysłowym ani na żadnej budowie.Nie wiem czy odbywa sie teraz zapowiadany przez pana @Grzegorza GPS protest przeciwko rządowi bo żeglarzom zachciało się pierwszymi którzy przejadą tym torem.Czy tandem GPS-śmieciu nie słyszeli nigdy w życiu o czymś co nazywa sie odbiorem technicznym? Dopiero po sprawdzeniu, w tym wypadku przejazdu jednostek UM podpisuje się protokół odbioru i oddaje inwestycję i wdraża do ruchu Potrzebna była awanura jaką żeście przedwczoraj wywołali? Pokazaliście tylko swoją niewiedzę,nie wystarczy perfekcyjna obsługa komputera by zabierać głos w sprawach o których nie ma się zielonego pojęcia.

Obrazek użytkownika u2

17-09-2022 [14:58] - u2 | Link:

krzykacze i dyletanci,ludzie którzy chyba w życiu nie byli w żadnym zakładzie przemysłowym ani na żadnej budowie

Łatwo ich rozpoznać, najpierw szydzili ze szczepionek, teraz jawnie wspierają ludobójców z Kacapii. Mogą się maskować jak giepees, który dla niepoznaki puści kilka tekstów, o tym że Rosja musi być zniszczona. Ale de facto wspiera ludobójców z Kacapii, bo bruździ tutaj w Polsce przeciwko Dobrej Zmianie :-)

Obrazek użytkownika jazgdyni

18-09-2022 [07:49] - jazgdyni | Link:

@sake3

Spytaj się tego naszego Bauera w Oktoberfest Lederhose, czy wie, o ile od 2017 roku podrożały materiały budowlane i sprzęt techniczny. W Vaterlandzie też.

Obrazek użytkownika rolnik z mazur

18-09-2022 [10:38] - rolnik z mazur | Link:

@ jaz
Nie musisz się pytać
 Wystarczy spytac Google. A podrożały min przez kowidowa panikę, którą ty uwazales za najbardziej słuszną politykę tego rządu. Nie wstyd ci?

Obrazek użytkownika Es

17-09-2022 [20:14] - Es | Link:

@rolnik
Chciałbym zobaczyć przyjęte przez gościa założenia eksploatacyjne i dane wejściowe obliczeń kalkulacji zwrotu .Jeśli ekspert bazował na kwestii ile razy Grzesiek musi przepłynąć przez śluzy aby stały się rentowne, to rzeczywiście tęgo za bardzo nie jest. Tym bardziej jeśli dołożyć świadome wysiłki lokalnych samorządowców sabotowania" pisowskiej" inwestycji. 

Obrazek użytkownika rolnik z mazur

18-09-2022 [07:41] - rolnik z mazur | Link:

@ es
Właśnie o tym mówię
 Jest dużo pieknych hasel ale materiału liczbowego pokazującego zwrot inwestycji nie ma. Pzdr 

Obrazek użytkownika sake3

18-09-2022 [08:49] - sake3 | Link:

@rolnik z mazur.....Bo zwrot inwestycji-każdej,nie tylko tej liczy się dopiero po określonym czasie użytkowania.

Obrazek użytkownika rolnik z mazur

18-09-2022 [10:35] - rolnik z mazur | Link:

@ sake 3
nie osmieszaj się brakiem podstawowej wiedzy ekonomicznej. Dokładnie o tym mówię nawet ludzie z wyższym wykształceniem nie potrafią liczyć? Pzdr 

Obrazek użytkownika sake3

18-09-2022 [10:52] - sake3 | Link:

@rolnik z mazur......No cóż ,przyszło mi tylko podziwiać Pańską wiedzę ekonomiczną. Pan to potrafi liczyć,więc proszę nas ubogacić swoimi wyliczeniami dlaczego inwestycja nie zwróciła się kosztami w dniu jej otwarcia.Bardzom ciekawa.

Obrazek użytkownika rolnik z mazur

18-09-2022 [11:13] - rolnik z mazur | Link:

@ sake3

tak potrafię liczyć. I wiele razy to udowodniłem wygrywając przetargi. Otóż w opracowaniach znalazłem przychody z przekopu w granicach od 2 do 16 mln zł. Biorąc pod uwagę inwestycje za 2 mld zł to bez inflacji i kosztów utrzymania to powiedzmy średnio 200 lat z kawałkiem. To ja się pytam kto z decydentów będzie żyć za 200 lat? To takie proste. Pzdr 

Obrazek użytkownika sake3

18-09-2022 [12:04] - sake3 | Link:

@rolnik z mazur....To tylko szacunkowe i wstępne dane.Takie inwestycje jak kanały i przekopy są przecież w całym świecie.Czyżby wszystkie były nieopłacalne? Dlaczego tylko ten? Bo niepolityczny?

Obrazek użytkownika rolnik z mazur

18-09-2022 [12:13] - rolnik z mazur | Link:

@ sake3
Gdyby był opłacalny to juz dawno by go przekopano. To takie proste. Widać duże liczby nie przekonują. Pzdr 

Obrazek użytkownika sake3

18-09-2022 [12:50] - sake3 | Link:

@rolnik z mazur....No to trochę zboczę z tematu......Gazoport w Świnoujściu uwalniający nas od dostaw rosyjskiego gazu też miał być nieopłacalny, niepotrzebny i rodzłł się w wielkich bólach z powodu jego krytyki a nawet odrzucania. Teraz ten nieopłacalny wg wielce uczonych ekspertów obiekt jest rozbudowywany do ok.10mld3 pojemności.Jest potrzebny czy nie wg Pana? Zapewne jak mniemam po uruchomieniu gazociągu Baltic Pipe rozpocznie sie taka sama awantura jak po tym przekopie,bo jak zdążyłam zauważyć każda polska inicjatywa musi przejść przez ogień krytyki. Sam projekt był dwukrotnie odrzucany przez Tuska i Millera wcześniej więc znowu ponarzekacie sobie na okropny rząd.

Obrazek użytkownika rolnik z mazur

18-09-2022 [13:26] - rolnik z mazur | Link:

@ sake3
Nie porównuj jabłek z gruszkami. To się okaże.
Według mnie idzie wiele pary w gwizdek i tyle. Pzdr 

Obrazek użytkownika sake3

18-09-2022 [13:41] - sake3 | Link:

@rolnik z mazur.......Ja nie porównuję podobieństw czy wielkości tych różnych przecież obiektów tylko zwracam uwagę na istotę krytyki polskich projektów Tak wiele przecież osób twierdzi że Polska nie potrafi.I jeszcze raz powtarzam,każde przedsięwzięcie zawsze niesie z sobą ryzyko,ale o tym można się przekonać po czasie.Dziwi tylko fakt że senator PO Wcisła już zdążył powiedzieć na temat tego zbędnego i niefunkcjonalnego wg PO przekopu ,że jest on projektem ,,wielu środowisk opozycyjnych a nie PiS''.Czyżby to ohydne kłamstwo pokazywało,że z tym przekopem nie jest aż tak źle,a PO się pod niego podpina?

Obrazek użytkownika Jabe

17-09-2022 [11:01] - Jabe | Link:

Czemu nie zaplanowano budowy tak, żeby przekop był od razu użyteczny? Nawiasem, czy zakończenie budowy w 2023 roku jest realne?

Obrazek użytkownika jazgdyni

17-09-2022 [11:45] - jazgdyni | Link:

BO SIĘ jabe NIE DA!

Projektowałeś, czy realizowałeś cokolwiek kiedykolwiek?

ps. Moje dostosowane wielkością 40 tyś DWT shuttle tankery DP były właśnie budowane w 3 etapach.
1. Kadłub z nadbudówką, bez maszyn i urządzeń - Kercz, Ukraina;
2. Klasyczny tankowiec z certyfikatem oceanicznym - Gijon, Hiszpania;
3. Rekonstrukcja klasy do poziomu shuttle tankier z nowym dziobem i nowym sprzętem - Gdańsk, Polska - Stocznia Remontowa.

Obrazek użytkownika Jabe

17-09-2022 [12:51] - Jabe | Link:

Piszę o budowach w dwóch różnych miejscach. Nie da się? Czemu?

Obrazek użytkownika jazgdyni

17-09-2022 [14:21] - jazgdyni | Link:

Finanse i potencjał inwestycyjny.
A poza tym, to co zwykle - antyrządowi terytorialsi i władza centralna. Już jest kłótnia. A proszę się wybrać do Elbląga i popatrzeć, co pozostało ze starego portu. Wszystko poszatkowane i sprzedane drobnym spekulantom.

Obrazek użytkownika wielkopolskizdzichu

18-09-2022 [01:08] - wielkopolskizdzichu | Link:

"Wszystko poszatkowane i sprzedane drobnym spekulantom" 
Pewnie tak samo jak bursztyn. 
Tej. 
jazgot mógłbyś rozwinąć temat układów  Tygrysa z inwestorem przekopu. Wszak nikt inny jak ty na NB sugerowałeś że  bez w/w osoby bursztynem obracać nie da się. 
Może właśnie te układy pomiędzy PiS a mafią sugerowane przez ciebie jazgocie spowodowały zniknięcie  bursztynu którego pokłady oceniane były na  setki milionów PLN.

Wielce Szanowny adminie. Nie jest to prowokacja, ani fejk, jest to tylko domaganie się od pisiora wyjaśnienia jego własnych enuncjacji.

Obrazek użytkownika jazgdyni

18-09-2022 [07:51] - jazgdyni | Link:

@WZ

Tygrysa nie tykam. Za blisko mieszkam.

Obrazek użytkownika wielkopolskizdzichu

18-09-2022 [23:21] - wielkopolskizdzichu | Link:

Ja to rozumiem. Natomiast nie rozumiem dlaczego rzucasz oskarżeniami o bycie ruską wtyką na NB tylko z powodu tego iż ta ponoć wtyka, prezentuje braku zachwytu i kpi z przypisywania przekopowi ról strategicznych.
Bądź tak samo samoograniczający się w reprezentowaniu swych odczuć do krytyków przekopu jak w stosunku do w/w gościa.

Obrazek użytkownika jazgdyni

20-09-2022 [13:58] - jazgdyni | Link:

@ WZ

Nie zauważyłeś, że głupocie i chamstwu nie przepuszczam. Kpiny w nieodpowiednim momencie, to niestety przejaw zarówno głupoty, jak i chamstwa. Nie czujesz tego tak?
Argument można przecież na spokojnie podważyć swoim argumentem. Byle nie głupim.

Obrazek użytkownika Jabe

18-09-2022 [06:04] - Jabe | Link:

Skoro władza centralna zamierza wybudować nowy port (do przyszłego roku!?), powinna była od tego zacząć.

Obrazek użytkownika spike

18-09-2022 [00:46] - spike | Link:

"Czemu nie zaplanowano budowy tak, żeby przekop był od razu użyteczny?"
ależ by się dało, wystarczyło jeszcze nie oddawać śluzy, dobudować i rozbudować co potrzeba, potem wszystko jednocześnie oddać w użytkowanie,
jakbyś był inteligentniejszy, to byś zauważył, że czas na całą inwestycję przekroczy termin wyborów, nie byłoby się Pisowi czym chwalić podczas kampanii wyborczej :)))))))))))))))
Nie naśladuj Grzesia Swirderskiego, nie zadawaj infantylnych pytań, a czekałem jak się zapyta, dlaczego wybudowano śluzę, skoro drugi koniec zalewu jest otwarty.

Obrazek użytkownika Jabe

18-09-2022 [07:12] - Jabe | Link:

@Sake  sam przekop kosztujący 992 mln zł – ?

Obrazek użytkownika Chatar Leon

17-09-2022 [10:23] - Chatar Leon | Link:

Oczywiście że ta inwestycja to strzał w dziesiątkę. Teraz kolej na rozbudowę infrastruktury portowej w rejonie dolnej Odry i Szczecina.

Obrazek użytkownika jazgdyni

17-09-2022 [11:53] - jazgdyni | Link:

Specjalnie dla miłośników sztuki "la pagaj" na super-jachtach z garażu, taki obrazek do sztambucha. Grzesiu się poplacze, że nie jest komandorem z lampasami i pagonami. I w czapce stylowej!

Niech to Piorun trzaśnie! Gdzie tawerna dla marynarki w.?!

https://youtu.be/9kevOv6ONnw

Obrazek użytkownika tricolour

17-09-2022 [12:00] - tricolour | Link:

Lepiej napisz, co sam zbudowałeś w garażu, lewusie jeden. Bo o wzmacniaczu lampowym z lat siedemdziesiątych pisałeś kiedyś, ale to było pół wieku temu. Jedna rzecz na pięćdziesiąt lat, to gówniane osiągnięcie...

Obrazek użytkownika jazgdyni

17-09-2022 [12:49] - jazgdyni | Link:

Coś dla Cewki Tatusia

https://youtu.be/e8ZXGVui6n8

Obrazek użytkownika tricolour

17-09-2022 [16:17] - tricolour | Link:

Bardzo dziękuję, filmik jest tylko po to, by sprzedać dwie reklamy. Dziękuję za kilka groszy i proszę o więcej.

Obrazek użytkownika wielkopolskizdzichu

18-09-2022 [22:23] - wielkopolskizdzichu | Link:

Jakie zadanie taktyczne lub strategiczne ORP Pierun na wypadek W zrealizuje na Zalewie Wiślanym?

Obrazek użytkownika Edeldreda z Ely

17-09-2022 [13:13] - Edeldreda z Ely | Link:

Spryciarze z tych pasażerów na gapę 🙂

Obrazek użytkownika paparazzi

17-09-2022 [19:21] - paparazzi | Link:

Cześć. Pięknie się czytało co też moje deja vu co to raz przepłynąłem kanał dało mi swoisty rodzaj satysfakcji. Do tego trzeba mieć wyobraźnie i mapę we łbie. Jakieś sześć lat temu odwiedzając kolegę co wybudował sobie dom w Panamie na emeryturę dowiedziałem się o antysentymencie do Amerykanów różnej maści lewaków i gangsterów mafijnych. Rozważał powrót z powodu napadów i kradzieży. Nie żebym wybielał historie ale USA oddala we władanie właścicielom de facto stworzonych przez USA. Business is business. 

Obrazek użytkownika jazgdyni

18-09-2022 [07:52] - jazgdyni | Link:

@paparazzi

Spróbuj kiedyś Kanał Koryncki. To dopiero przeżycie.

Obrazek użytkownika Jan1797

17-09-2022 [22:29] - Jan1797 | Link:

.

Obrazek użytkownika Jan1797

17-09-2022 [22:29] - Jan1797 | Link:

 .

Obrazek użytkownika Jan1797

17-09-2022 [22:29] - Jan1797 | Link:

To wydarzenie ważne. Ważne przede wszystkim pod względem symbolicznym.
https://twitter.com/michalrach...
Dwa słowa o naszych portach. Awansowaliśmy z siódmego miejsca na pierwsze wśród portów bałtyckich w przeładunku kontenerów i drugie w przeładunku masówki… Jak można było przez dziesięciolecia nie inwestować w region tak zapóźniony liberalną polityką. Ile bezrobocia osiągnięto na początku XXI wieku w tamtym rejonie 28-30%, a to już gwarancja wielopokoleniowego „sukcesu” -prawda? Jak bardzo trzeba nienawidzić Polski by słowem nie próbować tego naprawić? Jak napisałem do MFW, przekopano umowę z 2001 na bardzo  długo:) 

Obrazek użytkownika jazgdyni

18-09-2022 [06:12] - jazgdyni | Link:

@Jan1797

Witaj Janie. Specjalnie pozdrawiam jednego z najpoważniejszych komentatorów.

To, o czym wspominasz - Polska a morze - wybitnie było rozumiane w II RP, a motorem napędowym był geniusz gospodarczy Eugeniusz Kwiatkowski. To właśnie on budując Gdynię wyraźnie zaznaczył, że Gdynia to port i miasto. Nie odwrotnie. Wtedy też powstało hasło dla Gdyni - Twarzą do morza. To wszystko się skończyło po transformacji i przejęcia władzy przez fałszywą Solidarność, a jak dzisiaj widać - lewaków i skorumpowanych prostaków. W 1989 Gdynia odwróciła się od morza niemal całkowicie, a uśmiech i wyciągnięte chwytliwe ręce skierowała ku deweloperom, tym siermiężnym pseudo-elitom i międzynarodowym hochsztaplerom. Dopiero ostatnich parę lat państwo zaczyna odzyskiwać kontrolę nad miastem, gdzie władza jest przekleństwem dla stałych mieszkańców i magnesem dla prowincjonalnych słoików zainteresowanych "szybką forsą".

Od paru lat miałem "szeptaną informację", gdzie głównie dzięki sugestiom USA i uporowi braci Kaczyńskich, zaczęto prognozować rozwój Polski - kraju morskiego. Już wtedy wiedziałem, że będzie przekop, że reanimuje się port Elbląg, a potem będą jeszcze większe inwestycje - prawdziwy port w Ustce, budowa wielkiego terminalu kontenerowego w Gdyni, już poza falochronem, jako Port Zewnętrzny, oraz uczynienie z portowego Oksywia centralnej na Bałtyku bazy NATO.
Gospodarka morska to złota żyła. Nawet Grecja z tego żyje (przewożą 50% ruskiej ropy po świecie).
Proszę pamiętać: - będzie potrzeba ustawienia stosunków Polska - Dania na najwyższym poziomie, bo oni mają klucz do Bałtyku.

Dzieje się. I wreszcie to mi się podoba. Tylko coś w końcu trzeba zrobić z tym kapitanem Sulatyckim, który dla prezesa jest jak Neptun - król mórz.

Obrazek użytkownika Jan1797

18-09-2022 [12:56] - Jan1797 | Link:

Witam serdecznie, pozdrowienia dla ludzi wybrzeża wychowanych w dbałości o Polskę :)
Elbląg, ma już to swoje miejsce, czy podoła, gdy prognoza potencjału morskiego już ustalona. Polska i Dania, Widać chęć parcia do przodu Fromborczan i nie należy zostawiać ich samymi sobie. Partnersko powinni porozumieć się np. ze Skagen w Danii w kwestii rozwoju turystyki, gospodarki rybackiej odtworzeniowej i przetwórczej na najwyższym poziomie, bo oni mają klucz do Bałtyku a u nas port jest mały w trakcie przebudowy, ale władze jakby bardziej otwarte niż obok i czuć chęć parcia do przodu Fromborczan. A potem większe inwestycje - port w Ustce, budowa terminalu kontenerowego w Gdyni. Czy społeczeństwo zaczyna odzyskiwać jasność spojrzenia na otaczającą rzeczywistość, by oddzielić ziarno od plew? I perełka Port poza falochronem, Port Zewnętrzny, dostęp kolejowy i place wewnętrzne zostały ukończonej. 2026 jak termin ukończenia całości jest realny:

Obrazek użytkownika jazgdyni

18-09-2022 [15:01] - jazgdyni | Link:

@Jan1797

Fajnie, że wspomniałeś Skagen. To moje najbardziej ulubione i poznane miejsce w Danii. Słynna mekka artystów i dziwaków. Tory pod wodą, dające wrażenie, że pociąg jedzie po morzu. Dlaczego właśnie Skagen? Bo to jedyne takie miasto w newralgicznym miejscu, gdzie reda i kotwicowisko jest za darmo. Więc Duńczycy robią tu świetne interesy, bo masa towarów zaopatrzenia statków, jak również wymiana załóg odbywa się właśnie tam. To jedno z piękniejszych miejsc, w ponurym dosyć krajobrazie Danii.

Musimy wreszcie nauczyć się czerpać jak najwięcej z każdego skrawka naszego wybrzeża i naszego morza. Tak właśnie jak Duńczycy - prawdziwi, czego wielu nie wie, Wikingowie, którzy wzbudzali panikę w Anglii.

Serdeczności

Obrazek użytkownika Jan1797

18-09-2022 [16:31] - Jan1797 | Link:

Bo to jedyne takie miasto w newralgicznym miejscu, gdzie reda i kotwicowisko jest za darmo. Więc Duńczycy robią tu świetne interesy, bo masa towarów zaopatrzenia statków, jak również wymiana załóg odbywa się właśnie tam.
Urzekli mnie ludzie z Fromborka, pragną rozwoju swej okolicy więc cieszę się, że trafiliśmy z kierunkiem partnerstwa -Skagen.
Musimy wreszcie nauczyć się czerpać jak najwięcej z każdego skrawka naszego wybrzeża i naszego morza.
Dokładnie tak, miło jest patrzeć na niekoniecznie bogate rejony Polski ale z gwarancją rozwoju. Niech się dzieje. Pozdrawiam 

Obrazek użytkownika spike

18-09-2022 [00:49] - spike | Link:

O Kanale Panamskim, jak był budowany, oglądałem niedawno dok. niesamowite przedsięwzięcie, jego skala i trudności, aż trudno uwierzyć, można podziwiać budowniczych.

Obrazek użytkownika spike

18-09-2022 [00:53] - spike | Link:

aaa, w kwestii naszego "kanału", w TVP nie zapomniano pokazać słynnej już "łopaty węgielnej" postawionej przez POlszewików, bo w tej nienawiści, do Pisu, zapomnieli o tym, że obiecali go wybudować, a Kaczyński podczas wyborów obiecał i jest, tego nie mogą mu wybaczyć, ciekawe czy Natura też będzie zła :))))))

Obrazek użytkownika jazgdyni

18-09-2022 [07:55] - jazgdyni | Link:

@spike

Lecz gdy teraz popatrzę na Arabów, czy Chiny, to widzę tak niewyobrażalne inwestycje, że Kanał Panamski wypadnie z pierwszej 10 Cudów Świata.