Zadanie dla ośmioklasisty

dany jest ostrokątny trójkąt równoramienny ABC, w którym AC =BC. W tym trójkącie poprowadzono wysokość AD. Udowodnij, że kąt ABC jest dwa razy większy od kąta BAD

--------------------------------------------------
Egzamin ośmioklasisty, podstawa programowa https://www.cke.gov.pl/images/...

Proszę o podpowiedź i/lub rozwiązanie.

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika u2

25-08-2022 [16:39] - u2 | Link:

kąt ABC jest dwa razy większy od kąta BAD

W geometrii euklidesowej czy nie-euklidesowej ?

Obrazek użytkownika Kazimierz Koziorowski

25-08-2022 [21:00] - Kazimierz Kozio... | Link:

w której nie-euklidesowej? można utworzyć taką w której twierdzenie będzie prawdziwe i taką w której nie będzie

Obrazek użytkownika smieciu

25-08-2022 [17:17] - smieciu | Link:

Z rysunkiem byłoby łatwiej ale wydaje mi się że powyższe twierdzenie nie jest prawdziwe zasadniczo :P
Tzn, jest prawdziwe tylko w przypadku trójkąta równobocznego.
Niech ktoś to zweryfikuje.
Ciekawe na ile człowiek się uwstecznił matematycznie przez te lata :)

Obrazek użytkownika Zbyszek_S

25-08-2022 [19:00] - Zbyszek_S | Link:

No ale minister edukacji żąda od ośmioklasisty w opublikowanej przez siebie podstawie programowej z matematyki udowodnienia opisanego stwierdzenia. Co ma powiedzieć ośmioklasista gdy stanie przed wymogiem postawionym przez polskie Ministerstwo Edukacji i będzie się starał go wypełnić, czyli udowodnić to, co - jak się okazuje - jest nieprawdą?

Obrazek użytkownika u2

25-08-2022 [19:35] - u2 | Link:

minister edukacji żąda od ośmioklasisty

Nic nie żąda, jak błędnie sformułowane zadanie to się go anuluje. Na żadnym egzaminie się nie pojawi.

Obrazek użytkownika Roz Sądek

25-08-2022 [23:50] - Roz Sądek | Link:

@Autor
No ale minister edukacji żąda od ośmioklasisty w opublikowanej przez siebie podstawie programowej z matematyki udowodnienia opisanego stwierdzenia. Co ma powiedzieć ośmioklasista gdy stanie przed wymogiem postawionym przez polskie Ministerstwo Edukacji...
========
Ten ośmioklasista ma kilka dróg. Pierwsza, to wypłakać się tatusiowi w rękaw, a tatuś już nagłośni sprawę gdzie trzeba, najpewniej zacznie od swojego bloga. Druga droga, nie kolidująca z pierwszą, to od razu uderzenie albo do jednej albo najlepiej kilku agend unijnych. Polski minister rozrabia, to nie ma się co cackać. Trzecia i kolejne drogi to już właściwie elementarz i dziwię się, że nie są Panu znane: Strasburg i i co bardziej znane organizacje i stowarzyszenia pozarządowe. Już tylko na marginesie dodam, że jest jeszcze ONZ, ale nie mają ostatnio ani kija ani marchewki.
Powodzenia

Obrazek użytkownika izabela

27-08-2022 [03:32] - izabela | Link:

@ śmieciu
Oczywiście,że twierdzenie nie jest prawdziwe poza szczególnym przypadkiem trójkąta równobocznego. Weźmy na przykład  AC=BC=5 i AB=6. Oznaczmy kąt ABC=a oraz kąt BAD=b.natomiast poprowadzoną wysokość=y. Pole trójkąta to (6x4)x1/2 = (5xy)x1/2. Zatem y=4.8 . Zatem sina=4,8:6=0.8. Stąd a=arcsin 0.8= 53,13 stopnia. (Nie chce mi się przeliczać na minuty i korzystam z kalkulatora). Natomiast b=arccos0.8= 36,9 stopnia.  jak widać a nie równa się 2 b. Zauważ, że trójkąt ABD jest podobny do trójkąta BCK gdzie K to spodek wysokości poprowadzonej z wierzchołka A

Obrazek użytkownika tricolour

25-08-2022 [20:28] - tricolour | Link:

Jeżeli długość boku AB dąży do zera, to kąt ABC dąży do kąta prostego, a kąt BAD do zera.

Twierdzenie jest fałszywe. CBDO.

Obrazek użytkownika Zbyszek_S

25-08-2022 [20:35] - Zbyszek_S | Link:

Tak.

Obrazek użytkownika Kazimierz Koziorowski

25-08-2022 [20:55] - Kazimierz Kozio... | Link:

zgoda - ale udowodnienie że twierdzenie jest fałszywe jest właśnie prawidłowym rozwiązaniem zadania. ale czy autor zadania oczekiwał takiego rozwiązania? tego nie wiemy. ja też myślę że wątpię

Obrazek użytkownika Władysław Ludendorf

26-08-2022 [08:34] - Władysław Ludendorf | Link:

W sumie gdyby to zadanie było otwarte to mogłoby dać np. max ocenę, bez sprawdzania pozostałych zadań. Miałem podobną sytuację, gdy mój wykładowca powiedział na 10 minut przed końcem kolokwium, że da bdb natychmiast jak ktoś mu rozwiąże i do potęgi i. I wyszedłem z piątką :).

Z tego, co napisane to AB to podstawa stąd kąt ACB to ten kąt na przeciwko podstawy a BAC = CBA

Wyszło mi, że 2BAD = ACB (nie ABC) ale jeśli podrążyć dalej to wyjdzie że dla BAD = pi/6 ABC = pi/3 i wtedy 2BAD = ABC.

Gdyby uczeń zrobił taką dyskusję, to nawet nie sprawdzałbym innych zadań :)

Obrazek użytkownika Zbyszek_S

26-08-2022 [08:44] - Zbyszek_S | Link:

"gdyby to zadanie było otwarte to"

Tak. Gdyby było to zadanie otwarte to tak. Ale... nie jest.
Inwencja była kiedyś doceniana przez nauczycieli. Jeśli ponownie takie doceny się zdarzają to super.

Obrazek użytkownika u2

26-08-2022 [09:12] - u2 | Link:

Niech się dzieciaki uczą twierdzeń Cevy i Menelaosa, a nie kątów BACA, ACAB i BAD, które potem malują na ścianach. Geometria trójkąta ma wiele zastosowań współcześnie.