Witaj: Niezalogowany | LOGOWANIE | REJESTRACJA
Po skoku na kasę z OFE, koalicja PO-PSL może już uchwalić...
Wysłane przez Zbigniew Kuźmiuk w 11-12-2013 [09:06]
Po skoku na kasę z OFE, koalicja PO-PSL może już uchwalić budżet
1. Po uchwaleniu w ciągu 4 dni w poprzednim tygodniu przez Sejm, zmian w Otwartych Funduszach Emerytalnych (OFE), które powszechnie są określane „skokiem na kasę” dokonaną przez rząd Donalda Tuska, w tym tygodniu już bez specjalnych przeszkód może się odbyć II i III czytanie projektu ustawy budżetowej na 2014 rok.
Rzeczywiście w ten sposób, została usunięta istotna przeszkoda w debacie budżetowej ponieważ w projekcie budżetu na 2014 rok, rząd Donalda Tuska wpisał już we wrześniu tego roku kwotę 23 mld zł pochodzącą ze zmian w OFE.
Otóż w związku z tymi zmianami mniejsze o 8 mld zł mają być wydatki na obsługę części krajowej długu publicznego i o ponad 15 mld zł ma być mniejsza dotacja do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
2. Mimo że zastrzeżenia związane z wpisaniem do projektu budżetu z wyprzedzeniem środków z OFE już upadły, zabierając głos w debacie budżetowej, zgłoszę inne poważne wątpliwości do jego konstrukcji.
Chodzi o podwyższone stawki VAT w projekcie budżetu na 2014 rok. Otóż Rządowe Centrum Legislacyjne twierdzi, że zakomunikowana już jakiś czas temu przez premiera Tuska i ministra Rostowskiego decyzja o przedłużeniu obowiązywania podwyższonych stawek VAT na kolejne 3 lata (2014-2016), może być niezgodna z Konstytucją RP.
Przypomnijmy tylko, ze wprowadzone przez rząd Tuska podwyższone stawki podatku VAT (z 22% na 23% oraz z 3% na 5% i z 7% na 8%), miały obowiązywać od 1 stycznia 2011 do 31 grudnia 2013 i z dniem 1 stycznia 2014 roku, miały automatycznie powrócić do stanu poprzedniego.
Proponowane przez rząd przedłużenie obowiązywania tych stawek o kolejne 3 lata, zdaniem ekspertów Rządowego Centrum Legislacyjnego, może być niezgodne z konstytucyjną zasadą zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa.
Konieczność powrotu do wcześniejszych stawek podatku VAT, oznaczałaby zmniejszenie dochodów z tego podatku o kwotę 5-6 mld zł (taki szacunek rocznego wzrostu dochodów z tego podatku zamieścił resort finansów w projekcie ustawy kiedy stawki te były podwyższane).
W tej sprawie klub Prawa i Sprawiedliwości zapowiedział już złożenie skargi do Trybunału Konstytucyjnego i zaraz po tym jak prezydent Komorowski podpisze ustawę okołobudżetową i znajdzie się ona w Dzienniku Ustaw, a w niej właśnie są zawarte podwyższone stawki VAT na kolejne 3 lata, zostanie ona złożona w Trybunale.
3. Zwrócę także uwagę na to, że w założeniach do projektu budżetu na 2014 rok przyjęto bardzo ryzykownie wzrost konsumpcji prywatnej w 2014 roku realnie o 2,2% w sytuacji kiedy w 2012 roku ten wzrost wynosił zaledwie 0,8%, a w 2013 ma wynieść tylko 1,1%.
Jeszcze bardziej ryzykowne jest przyjęcie wzrostu inwestycji w 2014 roku aż o 4,4%, podczas gdy w 2012 roku nastąpił ich spadek o 0,8%, a w 2013 roku zakładany jest kolejny spadek tym razem o 0,7%.
Zakładany na takim poziomie wzrost inwestycji w ujęciu rok do roku, jest tym dziwniejszy, że jest oparty o przewidywanym 7% wzroście inwestycji prywatnych, bo te publiczne mają spaść po raz kolejny także w 2014 roku.
4. Będę także mówił o „dziwnym” załamaniu się dochodów podatkowych pomiędzy rokiem 2012, a rokiem 2014, mimo tego że realny wzrost PKB w ciągu tych 2 lat ma wynieść 4%, a nominalnie nawet 8%.
Wykonanie wpływów z VAT w roku 2012 wyniosło 120 mld zł, w 2013 ma wynieść zaledwie 113 mld zł, a w 2014 115,7 mld zł, akcyzy (mimo corocznej podwyżki jej stawek) odpowiednio: 60,5 mld zł, 59, 8 mld zł ,62 mld zł, CIT-u odpowiednio: 25,1 mld zł, 22 mld zł i 23,2 mld zł, wreszcie PIT-u odpowiednio: 39,8 mld zł, 40,9 mld zł,43,7 mld zł.
Wygląda więc na ze tylko wpływy z PIT-u, mają lekko rosnąć, natomiast wpływy z pozostałych podatków mimo wspomnianego wysokiego nominalnego wzrostu gospodarczego, wyraźnie maleją.
Być może nowy minister finansów już zapoznał się z tą sytuacją i wreszcie wyjaśni posłom dlaczego tak się dzieje.
Komentarze
18-12-2013 [01:04] - Wiesław Rewerski | Link: Możliwość nie jest równoznaczna z legalnością
Koalicja może uchwalić wszystko, bo ma więcej głosów niż opozycja. Nie znaczy to jednak, że wszystko, co uchwali, automatycznie jest legalne. Uchwalony przez nią budżet legalny nie jest. Z prostego powodu: zawiera wpływy, które nie wynikają z obowiązującego prawa. Ustawa o "skoku na kasę OFE" została wprawdzie uchwalona, ale nie weszła w życie. Nie można jej więc stosować, a to właśnie zrobiono podczas uchwalania budżetu: zastosowano ją, wprowadzając do budżetu wpływy, które po jej ewentualnym wejściu w życie pojawią się wskutek jej działania. Ale czy wejdzie ona w życie to dopiero zobaczymy. Jest jeszcze Prezydent, jest i Trybunał Konstytucyjny.