Decyzja podjęta, wątpliwości pozostały

Jak wynika ze znowelizowanej w listopadzie br. ustawy o ruchu drogowym, zarządzanie nad viaTOLL, systemu poboru opłat drogowych, ma przejąć od dotychczasowego zarządcy, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Według szefa resortu infrastruktury, Andrzeja Adamczyka, chodzi o wzmocnienie nadzoru państwa nad systemem. Czy GITD podoła nowemu zadaniu?
Przypomnijmy, że operatorem systemu od początku jego istnienia, tj. od 2011 r. (i jego twórcą) pozostaje austriacka spółka Kapsch Telematic Services. Zaś przekazanie zarządzania viaToll w ręce GITD minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk, uzasadniał „koniecznością maksymalnego uniezależnienia procesu poboru opłaty drogowych od podmiotów trzecich (w tym z kapitałem zagranicznym)”. Według resortu Adamczyka nowe rozwiązanie pozwoli także na „zwiększenie bezpieczeństwa danych wrażliwych dotyczących użytkowników dróg i przewożonych towarów”.
Całą sprawę komplikuje jednak wciąż nie zakończony, rozpisany ponad rok temu przetarg, na zmianę operatora systemu, po zakończeniu obowiązywania umowy w tej sprawie z Kapschem na początku listopada br. Wiadomo było, że do przetargu zgłosiło się wiele firm. Nie został on jednak do tej pory rozstrzygnięty, zakończony bez rozstrzygnięcia, bądź - unieważniony.
Tymczasem jeszcze w styczniu br. p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Gryga poinformował, że w związku z wejściem w życie przepisów znowelizowanej ustawy, prowadzony przez GDDKiA przetarg zostanie unieważniony. Tak się jednak do tej pory nie stało.
Dokonany w nowelizacji ustawy ruch daje państwu duże możliwości. Oznacza jednocześnie dla GITD duże wyzwanie. Sam szef GITD, Alvin Gajadhur, próbuje rozwiać pojawiające się obawy o to czy inspektorzy będą w stanie w sposób płynny zapewnić ciągłość działania viaToll po przejęciu systemu od Kapscha. Jeszcze w styczniu br. zapewniał: - Intensywnie przygotowujemy się do nowych zadań. Już we wrześniu 2017 r. został powołany zespół ekspertów, którego celem było wypracowanie koncepcji wykonywania zadań z zakresu systemu elektronicznego poboru opłat.
Jednak niezależni eksperci obawiają się, że Inspektorat, może mieć spore trudności z podołaniem nowym obowiązkom. GITD nie posiada obecnie wystarczającej ilości odpowiednio przeszkolonych pracowników. Jak twierdzi specjalistyczny portal Trans.info, wg związków zawodowych z Głównego Inspektoratu, od 2009 r. zarobki jego pracowników zostały „praktycznie zamrożone”. A „bez pomocy rządu, który wyasygnuje na to pieniądze, może być to trudne”.
GITD brakuje także odpowiednich technologii, by sprawnie przejąć system. A każdy dzień opóźnienia w jego przejęciu to 500-700 mln zł dziennie utraconego przychodu. Wciąż nie ma podpisanych stosownych umów z prywatnymi koncesjonariuszami części autostrad A1, A2 i A4 z GITD.
Ponadto nieznane są koszty funkcjonowania Inspektoratu - ministerstwo infrastruktury mówi o 5,3 mld zł przez 10 lat, tymczasem budżet GDDKiA, dotychczasowego zarządcy viaToll, zakładał 2,4 mld zł na 6 lat. Nie wiadomo także, co z unieważnieniem wspomnianego przetargu. Czy nie spowoduje to niepotrzebnych perturbacji na drogach w listopadzie br.? Wciąż nie wiadomo również, jaka technologia poboru opłat drogowych zostanie ostatecznie wybrana.
W GITD, która zajmie się ściąganiem opłat drogowych, drzemie mimo wszystko istotny potencjał. Opinia publiczna powinna jednak jak najszybciej poznać odpowiedzi na postawione wyżej pytania. Zaś od samej Inspekcji należy oczekiwać rychłego rozwiania  choćby podniesionych tu wątpliwości, bo inaczej w listopadzie budżet państwa czekają straty a na drogach zapanuje chaos.
 

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika AZ

17-03-2018 [21:20] - AZ | Link:

Do tej pory nikt w sposób racjonalny nie wytłumaczył, dlaczego nie stosujemy winiet (jak chociażby w Szwajcarii, czy Czechach), przynajmniej w stosunku do kierowców samochodów osobowych. Jest to system zdecydowanie tańszy niż stosowany obecnie i prostszy w użyciu.

Obrazek użytkownika Jabe

17-03-2018 [21:52] - Jabe | Link:

Sam Pan sobie odpowiedział.

Obrazek użytkownika Zunrin

17-03-2018 [23:58] - Zunrin | Link:

Kasa, misiu, kasa... Bo system winietowy oznacza mniejsze wpływy dla tych, co dawno temu załatwili sobie monopol na płatne odcinki. Bo jego prostota i łatwość w użytkowaniu mógłby wywołać pytania o sens tego całego badziewia viaToll. Zwłaszcza, że od dawien dawna mielibyśmy pokrycie na terenie całego kraju, a nie że po tylu latach dopiero zbliżamy się pokrycia połowy autostrad i ekspresówek.
Inna sprawa, że ITD jak nic na początku polegnie na tym zadaniu. Może z czasem zaczną się wyrabiać, ale będzie to wymagało zwiększenia zatrudnienia i dofinansowania.

Obrazek użytkownika Baca

19-03-2018 [11:51] - Baca | Link:

Rząd chce lepiej dbać o różnego rodzaju informacje płynące z zbierania danych z viaTOLL. Jeżeli nie podołają, będzie to jedna wielka klapa, a nie zadbanie o większe bezpieczeństwo Polski.

Obrazek użytkownika Rafał

19-03-2018 [13:03] - Rafał | Link:

Miało być dobrze, a wyjdzie jak zawsze. Nieważne, że nie będziemy w stanie przejąć kontroli nad systemem, nieważne, że Polska będzie tracić dziennie miliony. Przecież to jest Państwowe, czyli niczyje, więc nie trzeba się o to troszczyć.

Obrazek użytkownika Tomaszu

19-03-2018 [13:47] - Tomaszu | Link:

Zapowiada się świetnie, tylko ciekawi mnie, co się stanie, jeśli ten projekt upadnie, jeśli nie dadzą rady? Czy ktoś będzie odpowiadał za to personalnie?

Obrazek użytkownika Miron

19-03-2018 [14:29] - Miron | Link:

W pełni popieram podejście rządu, do nadzoru systemu viaTOLL, lecz każdy element musi być dobrze przemyślany. Wszystkie możliwości muszą być omówione, wszelkie warianty zawarte, by nic nas nie zaskoczyło. Potencjał w tym jest, więc nie można go zmarnować.

Obrazek użytkownika Robert B

20-03-2018 [20:04] - Robert B | Link:

Chęci są tylko z wykonaniem jak zwykle gorzej. Wszyscy widzą zagrożenie tylko najbardziej zainteresowani w lesie.....