Koleje gonią drogi

Zaktualizowany przez rząd w końcu ub.r. Krajowy Program Kolejowy, o wartości ponad 66 mld zł, dowodzi, że dla władz transport to nie tylko budowa dróg i autostrad czy lotnisk. Jedną z głównych inwestycji w ramach KPK będzie Rail Baltica, łącząca Warszawę przez Kowno, Rygę, Tallin z Helsinkami. W tym tygodniu PKP PLK zapowiedziały rozpoczęcie prac nad jednym z ważnych odcinków tej trasy w Polsce.
Będzie to o tyle ważne przedsięwzięcie, iż w obecnej wersji KPK ma za zadanie „wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju, przez stworzenie spójnej i nowoczesnej sieci linii kolejowych”. Zaś „w efekcie aktualizacji osiągnięto spłaszczenie wydatków planowanych na lata 2019–2020, tzw. górkę inwestycyjną zmniejszono z 17 do 13 mld zł” - oceniło ministerstwo infrastruktury i budownictwa.
Według ostatniego komunikatu PKP Polskich Linii Kolejowych za ponad 641 mln zł spółka ta zmodernizuje kolejny odcinek linii Warszawa-Białystok na trasie międzynarodowego korytarza transportowego Rail Baltica. Przebudowane m.in. zostaną stacje Małkinia i Sadowne. Inwestycja obejmie także trzy mosty, tory, sieć trakcyjną, perony i przejazdy kolejowo-drogowe między stacjami Sadowne i Czyżew.
Wg PKP PLK efektem modernizacji będzie krótszy czas podróży i sprawne przewozy między Warszawą i Białymstokiem. „To aktualnie jedna z najważniejszych inwestycji na polskich torach o znaczeniu krajowym i międzynarodowym” - ocenia PKP PLK. Efektem prac PLK będzie skrócenie czasu podroży (między Warszawą, a Białymstokiem z 2 h 26 min do poniżej 2 h). Pociągi pasażerskie zwiększą prędkość ze 120 km/h do 160 km/h.
Prace będą prowadzone w latach 2017 – 2019. Wartość prac to ponad 641 mln zł, z czego 467 mln zł to dofinansowanie ze środków unijnego Funduszu „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF).
Na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz – Sadowne prace torowe i sieciowe zostały już zakończone. PLK przygotowują się do prac na kolejnym odcinku Rail Baltica Czyżew – Białystok. Obecnie prowadzone są prace projektowe. Roboty budowlane planowane są na lata 2018-2020.
PLK ogłosiły również przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji odcinka Białystok – Ełk. To będzie pierwszy etap prac w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa)”. Wartość inwestycji to 2,5 mld zł.
Projekty wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń powinny być zakończone w 2020 r. Realizacja robót budowlanych zaplanowana jest w latach 2020 – 2023. Cała inwestycja Rail Baltica pozwoli na sprawniejszy transport ludzi i towarów drogami kolejowymi, dotąd dość słabo wykorzystywanymi, między naszym krajem, a państwami bałtyckimi i północą Europy.
 

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika xena2012

17-06-2017 [20:29] - xena2012 | Link:

Jaką mamy gwarancję,że wymienione przez Pana drogi kolejowe dotąd słabo wykorzystywane stana się wykorzystywane lepiej?

Obrazek użytkownika Jabe

17-06-2017 [21:15] - Jabe | Link:

Prywatni kierowcy i busiarze płacą ciężkie podatki, by z nich utrzymywać nierentowne państwowe koleje. Dzieje się tak dlatego, że w zarządzie prywatnego samochodu ani prywatnej firmy transportowej nie ma miejsca dla partyjnych kacyków.

Obrazek użytkownika Marek1taki

18-06-2017 [23:31] - Marek1taki | Link:

A drogi słodkowodne? Należą się chyba władzom słowa pochwały za pogłębianie dna w Odrze. I nagany, za uleganie interwencjom w sprawie inwestycji chińskich w kanał Gliwicki.Jeżeli względy polityczne wywołują naciski to niech będą, przyjmujmy ten interwencjonizm gospodarczy ze strony Amerykanów za dobrą monetę. Dosłownie.