Witaj: Niezalogowany | LOGOWANIE | REJESTRACJA
Neo-UPA wysadziła pomnik w Hucie Pieniackiej? Zdziwienie?
Wysłane przez Marcin Niewalda w 10-01-2017 [11:57]
Użyto ładunków wybuchowych aby zrujnować pomnik Polaków, pomordowanych w 1944 r. w Hucie Pieniackiej na Ukrainie. Na resztkach namalowano flagi ukraińską i banderowską a także znak SS. Co ciekawe film pokazano jako pierwszy na rosyjskim portalu livejournal.com. Zachodzi pytanie jak walczyć z wandalizmem i czy pomniki w ogóle są dobrym narzędziem edukacji?
To dewastacja, akt agresji, chamstwa i prymitywnej dziczy. Nie ulega to wątpliwości. Został dokonany - jak można się domyślić - w imieniu tych ruchów, które sławią działania OUN-UPA a Polaków w tym AK równają z "okupantami i mordercami".
Warto jednak zadać sobie dwa podstawowe pytania.
Po pierwsze: Jak walczyć z terroryzmem?
Tego typu działania - gdy wąska grupa przemocą dokonuje działań widocznych społecznie - mają znamiona działań terrorystycznych. Jak jedna łyżka dziegciu zniszczy beczkę miodu tak wąska grupa działając w jaskrawy sposób może zytruć całe społeczeństwo. Wystarczy jedna mała kropka na białej kartce aby powiedzieć że "ta kartka jest brudna". To są działania antydemokratyczne o charakterze terrorystycznym.
Działania podsycające nienawiść na Wołyniu nie są niczym nowym. Już np. w 1848 prasa pisała o agentach moskiewskich, którzy za przyzwoleniem prawosławnych popów szerzyli nienawiść od Polaków i zachęcali do "wzięcia spraw w swoje ręce". W zimie 1917/18 na Wołyniu, Podolu, Kijowszczyznie doszło do setek aktów wandalizmu i morderstw, gdzie ciżba rusińska rzucała się na polskie dwory i ich mieszkańców. Rzeź Wołyńska nie wzięła się z powietrza - to lata, setki lat agenturalnej pracy i szerzenia nienawiści. [za: "Kuryer Lwowski", "Gazeta Lwowska", "Jutrzenka" i in. - reprint artykułów można pobrać stąd]
Po drugie? Do czego w ogóle służą pomniki?
Nie można nie zauważyć, że od pewnego czasu nastąpił istny szał stawiania pomników, tablic, epitafiów, wszędzie gdzie tylko można. Każda grupa chce stworzyć takie dzieło aby móc urządzić "odsłonięcie", zrobić zdjęcie z przedstawicielami władz, pochwalić się w mediach. Im większy, im bardziej wzruszający pomnik tym lepiej - bo znajdzie szerszy odbiór w mediach. Kancelaria Prezydenta RP zasypywana jest prośbami o uczestnictwo w odsłonięciach. Pomniki pomordowanych na Ukrainie na pewno są wzruszające i są "wielkim wydarzeniem".
Trzeba absolutnie podkreślić, że zdecydowana większość pomników ma słuszny cel. Ludziom tym należy się upamiętnienie, chwała, godność, szacunek, cześć. To nie ulega wątpliwości.
Popatrzmy jednak na pomniki przez chwilę beznamiętnie, z punktu widzenia edukacji a głównie zmiany mentalności społecznej. Czy pomniki faktycznie coś zmieniają w zakresie poziomu edukacji etycznej? Niestety, albo nic nie zmieniają, albo niewiele, a często wręcz wiele spraw niszczą.
Odbiorcami pomników nie są ludzie obojętni. 90% osób, które przyjdą na odsłonięcie, to już zaangażowani i świadomi działacze, lub choćby sympatycy. Pomnik nie zmieni ich świadomości gdyż jest ona już odpowiednio ukształtowana. Wąską grupę stanowią osoby, które przyjdą z ciekawości i które będą mijać pomnik przechodząc obok np. do pracy. Ci obojętni być może zapamiętają treść, turyści być może coś zapamiętają, w grupie tej są jednak osoby bardziej pozytywne jak i bardziej niechętne i te nastawienia tylko się pogłębią - a więc efekt sumaryczny będzie zerowy.
Oprócz tego w społeczeństwie są też osoby przeciwne, nastawione niechętnie i skrajnie negatywnie. Pomnik będzie je kłuł w oczy, wzmacniał nienawiść. Na ogół nie będzie ich jednał i edukował lecz będzie wzmagał ich agresję. Jednostki radykalne posuną się nawet do niszczenia takiego pomnika. Agentura np. rosyjska, będzie prawdopodobnie takie osoby zachęcać do działania, finansować zakup dynamitu czy farby, dobrze wiedząc, że dewastacja symbolu oburzy zwolenników. Sprzężenie zwrotne będzie działać w formie eskalacji wzajemnie podsycanej nienawiści i aktów agresji.
W praktyce pomniki, przeciwnie do naszej intuicji, niestety nie zmieniają prawie nic w mentalności społecznej, a przyczyniają się do zwiększenia agresji. Należy podkreślić, że osobom z pomników należy się szacunek a dewastacja to akt prymitywnej agresji - ale jednocześnie warto uzmysłowić sobie, że właśnie tego mogliśmy się spodziewać. A przecież pamięć można kultywować na wiele sposób, nie trzeba za każdym razem stawiać pomnika. Można nadawać imiona szkoło, ulicom, organizować konkursy itp.
Warto też może zastanowić się wreszcie jakimi metodami można faktycznie zmieniać mentalność, prowadzić do zrozumienia, przeproszenia za zło, odkupienia win, współpracy i pojednania. Gdy znajdziemy takie metody będziemy mieli odpowiedź jak walczyć z wandalizmem i terroryzmem w ogóle. Szukajmy w dziedzinach edukacji, etyki, prawa, akcji społecznych - tam są obszary które mogą faktycznie coś zmienić pozytywnie.
Warto też zastanowić się komu zależy na tym aby między Polakami a Rusinami tego pojednania nie było - a wtedy łatwo zrozumiemy kto jest bezpośrednio lub pośrednio odpowiedzialny za ten i podobne akty wandalizmu.
Komentarze
10-01-2017 [12:50] - angela | Link: Rosyjska prowokacja, az w
Rosyjska prowokacja, az w oczy chlasta.!!!
To za te amerykanskie wojska w Polsce.
10-01-2017 [14:05] - Marcin Niewalda | Link: akcja trwająca od min 250 lat
akcja trwająca od min 250 lat jeśli nie dłużej
10-01-2017 [14:06] - Marcin Niewalda | Link: Polecam opracowanie spod tego
Polecam opracowanie spod tego linku wewnątrz niniejszego artykułu
10-01-2017 [13:02] - Domasuł (niezweryfikowany) | Link: A kto to sa Rusini?
A kto to sa Rusini?
10-01-2017 [14:04] - Marcin Niewalda | Link: ups .... tak ciężko z wiedzą
ups .... tak ciężko z wiedzą historyczną że już nawet nie wiemy jakie narody mieszkały na terenach Rzeczypospolitej?
10-01-2017 [14:56] - Domasuł (niezweryfikowany) | Link: A używa Pan słowa "Ukraincy"
A używa Pan słowa "Ukraincy" czy w ogole nie?
10-01-2017 [14:13] - Imć Waszeć | Link: Np. Mazowszanie są Rusinami
Np. Mazowszanie są Rusinami spokrewnionymi z Podlasiakami. Inny przykład Rusinów to zachodni Ukraińcy oraz Słowacy, Huculi; podobno mieszkają także w Serbii i w Sławonii na Chorwacji. Trzeba by przeprowadzić dogłębne badania dotyczące języka i kultury. W Wiki są same bzdury, bo wciskają nam tam, że wszystko co na wschód to Rusini, a nazwę wzięli od Rusi. Czyli, że to Rosjanie hehehe. Jest to odciśnięty ślad odwiecznej propagandy moskiewskiej. Tymczasem jest zupełnie na odwrót.
10-01-2017 [15:21] - Jabe | Link: Wykaż Waszeć!
Wykaż Waszeć!
10-01-2017 [15:48] - Imć Waszeć | Link: Powinien Pan się zwrócić z
Powinien Pan się zwrócić z tym pytaniem do niejakiego Mirona Sycza z PO (wcześniej PZPR). To on, wydając jeszcze w PRL gazetkę pt. Nasza Niva uzasadniał takie tezy z odniesieniami do literatury.
10-01-2017 [16:44] - Kazimierz Kozio... | Link: Spokojnie z podzialami
Spokojnie z podzialami etnicznymi ktore wspolczesnie niewiele maja wspolnego z rzeczywistoscia (moj znajomy mowi ze wszycy na polnoc od Kielc to Kaszubi).
obecnie najwiecej neobanderowcow mieszka w kanadzie wspierajac organizacje na ukrainie.
wiekszosc mordercow ukrainskich starala sie emigrowac w kierunkach w ktorych ewakuowali sie niemcy glownie ameryka poludniowa i tam dzis zyja ich potomkowie.
10-01-2017 [14:21] - Imć Waszeć | Link: Byłbym ostrożny z wrzucaniem
Byłbym ostrożny z wrzucaniem wszystkiego do jednego wora z napisem neo-UPA. Potomkowie i kuzyni Bandery (np. Andrej Kucan) założyli organizację w Monachium w Niemczech oraz własny uniwersytet, którego honorowym członkiem jest Vitalij Kliczko. Wspierali aktywnie Majdan w Kijowie. Trudno jednak powiązać ich ze wszystkich ruchami prawicowymi na Ukrainie. Jedno jest pewne - celem działania uniwersytetu jest wykształcenie nowych kadr dla nowej Ukrainy. To się może nie podobać wielu miejscowym. Na razie lepiej się poprzyglądać, w co oni wszyscy grają :/
10-01-2017 [14:59] - Domasuł (niezweryfikowany) | Link: A w co oni wszyscy mogą grac
A w co oni wszyscy mogą grac i jaki ma być cel naszego przyglądania się?
10-01-2017 [15:45] - Imć Waszeć | Link: Nie mam pojęcia. W każdym
Nie mam pojęcia. W każdym razie w Niemczech jest też analogiczny uniwersytet, który kształci "właściwe" kadry dla Polski. To znaczy kadry, które mają właściwe spojrzenie na naszą "wspólną" historię i postępowość. Oficjalnie nie ma tam wydziału historii tylko kulturoznawstwa.
https://pl.wikipedia.org/wiki/...
Proszę zwrócić uwagę na te nazwiska: Gesine Schwan (rektor 1999-2008),
Dr honoris causa: Leszek Balcerowicz, Bronisław Geremek.
Nagrody: Günter Grass, Tadeusz Mazowiecki, Adam Michnik.
Wykładowcy: Bogusław Banaszak (w kwietniu 2016 został nominowany przez rząd Beaty Szydło przedstawicielem Polski w tzw. komisji weneckiej).
Nie wykluczam, że może to mieć jakiś pozytywny efekt, ale z zasady obserwuję uważnie.
10-01-2017 [14:51] - Anna Borycka | Link: Każdy może snuć swoje domysły
Każdy może snuć swoje domysły - Pan robi najprościej: dokonali tego neo upowcy.
Jeszcze prostszy jest jednak inny domysł: dokonały tego putinowskie łajzy które natychmiast opublikowały to w swoich mediach, a inne łajzy rozpowszechniają tę prowokację po świecie. Bo jakiż interes mieliby Ukraińcy w tym, by w trakcie wojny zaostrzać stosunki z Polakami? Interes mają tu tylko Rosjanie.
10-01-2017 [15:28] - angela | Link: 100/100, zgadzam sie.
100/100, zgadzam sie.
10-01-2017 [16:14] - Mind Service | Link: Oto komentarz jaki
Oto komentarz jaki zamieściłem pod podobną notką na Salonie24:
Jak amen w pacierzu to robota ruskich prowokatorów. Wskazuje na to choćby miejsce publikacji informacji o tym wydarzeniu. Zniszczenia pokazano w nagranym filmie i zdjęciu, które umieszczono już wczoraj na rosyjskim portalu livejournal.com. Według ukraińskiego Prawego Sektora, dewastacja monumentu jest rosyjską prowokacją. Rzecznik Prawego Sektora Artiom Skoropadski wyklucza możliwość, że pomnik mogli zniszczyć jego działacze. Prawy Sektor uznaje Polskę za strategicznego sojusznika. Według rzecznika akcja może być prowokacją rosyjskich służb specjalnych, które chcą poróżnić Polskę i Ukrainę – powiedział korespondent TVP Info w Kijowie Paweł Bobołowicz. Wycie o tym wydarzeniu ruskiej agentury w Polsce i pokazywanie tego jako głównej informacji na kacapskich tubach propagandowych jak neonowe ścierwomedium - NeOn24.ru z nieudolnym przekonywaniem, że to robota mitycznych "banderowców" przesądza zupełnie o sprawstwie rosjan.
http://gotowynawszystko.salon2...
10-01-2017 [20:07] - angela | Link: Od dawna mozna zauwazyc, ze
Od dawna mozna zauwazyc, ze wszelkie ruchy Polski w kierunku wlasnej obronnosci, powoduja w Rosji wscieklosc, a co za tym idzie, roznego rodzaju prowokacje.
Tym razem jest przyjazd amerykanskich wojsk do Polski.
10-01-2017 [21:11] - manko1492 | Link: Kolejny uczeń Josefa
Kolejny uczeń Josefa Goebbelsa?