Mapa drogowa gruntownej reformy w ochronie zdrowia

1. Na wczorajszym posiedzeniu Rady Ministrów, minister zdrowia Konstanty Radziwiłł przedstawił swoistą mapę drogową reformy w ochronie zdrowia, która ma się rozpocząć od połowy 2017 roku.

Ta mapa drogowa składa się z 5 priorytetów: pierwszy to budowa sprawnego systemu zarządzania powszechnie dostępnej służby zdrowia, drugi to sieć szpitali, trzeci- sukcesywne zwiększanie nakładów na zdrowie do 6% PKB w 2025 roku, czwarty- nowa podstawowa opieka zdrowotna, wreszcie priorytet piąty – powołanie urzędu zdrowia publicznego.

2. Realizacja pierwszego priorytetu to z jednej strony likwidacja dotychczasowego Narodowego Funduszu Zdrowia i przeniesienie jego kompetencji do ministerstwa zdrowia oraz wojewódzkich urzędów zdrowia będących administracją podległą wojewodzie, z drugiej natomiast wprowadzenie powszechnej dostępności do świadczeń wszystkim zamieszkałym na terytorium naszego kraju.       

Zamiast Funduszu zostanie stworzony Państwowy Fundusz Celowy „Zdrowie” będący częścią budżetu państwa i w związku z tym środki finansujące ochronę zdrowia staną się ponownie środkami budżetowymi ze wszystkimi tego konsekwencjami w szczególności będą podlegały kontroli budżetowej.

Drugi priorytet to zbudowanie sieci szpitali składających się ze szpitali podstawowych I, II i III stopnia oraz specjalistycznych (onkologicznych, pediatrycznych i Instytutów).
Szpitale I stopnia do generalnie kilkuoddziałowe szpitale powiatowe, drugi to szpitale specjalistyczne o charakterze wojewódzkim, trzeci to szpitale kliniczne i o podobnym charakterze.

Zmieni się także sposób finansowania szpitali w części będą „zabudżetowane” (w ok. 70%) czyli dostaną zryczałtowane środki na leczenie pacjentów określonych zakresach, pozostała część finansowania będzie miała charakter elastyczny oparty na metodzie konkursowej.

3. Trzeci priorytet to zwiększanie nakładów na zdrowie, mierzone udziałem publicznych wydatków zdrowotnych w PKB, z obecnego poziomu wynoszącego około 4,8% PKB (w tym 0,27% PKB wydatków samorządów na zdrowie) do poziomu 6% PKB w ciągu najbliższych 10 lat, a więc po mniej więcej 0,2% PKB rocznie.

Czwarty priorytet to zbudowanie nowej podstawowej opieki zdrowotnej składającej się z tzw. zespołów podstawowej opieki zdrowotnej gdzie przy utrzymaniu samodzielności organizacyjnej i finansowej współpracować w leczeniu pacjentów będą ze sobą lekarz, pielęgniarka, położna i dietetyk.

Zespoły POZ będą także koordynować poruszanie się pacjentów po systemie opieki zdrowotnej i zbierać informacje na temat historii leczenia pacjentów, którzy uzyskali pomoc w szpitalach i przychodniach specjalistycznych.

Zmieni się także finansowanie POZ w tzw. części kapitacyjnej (na głowę zarejestrowanego w przychodni pacjenta) będzie wyodrębniona stawka podstawowa ale także dodatek motywacyjny za profilaktykę i promocję zdrowia oraz dodatek za opiekę nad przewlekle chorymi.

Oprócz tego POZ będzie otrzymywał tzw. część powierzoną finansowania, przeznaczoną na badania diagnostyczne pacjentów i ambulatoryjną opiekę specjalistyczną z których będzie się musiał rozliczać.

4. Z  kolei priorytet piąty to zbudowanie Urzędu Zdrowia Publicznego z dotychczasowych instytucji i programów funkcjonujących w ochronie zdrowia tj. Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego, Państwowego zakładu Higieny, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, części profilaktycznej należącej dzisiaj do NFZ, Krajowego centrum ds. AIDS, Narodowego Programu Zdrowia, Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii.

Priorytet I i IV będą realizowane już od połowy 2017 roku, trzy pozostałe od stycznia 2018 roku ale odpowiednio wcześniej będzie musiał być przyjęty przez Parlament cały pakiet zmian legislacyjnych.

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika Marek1taki

27-07-2016 [09:33] - Marek1taki | Link:

Dlaczego nie jestem zaskoczony? Bo to już wszystko było i nie chcemy więcej. Ale co my tam możemy chcieć, skoro w ministerstwie wiedzą lepiej a chcą najlepiej.
Minister ma prywatny POZ oraz ma specjalizację lekarza rodzinnego i z tego punktu widzenia reformuje.
Nie miałbym nic przeciwko gdyby zajmował się reformowaniem swojej firmy za własne pieniądze, a nie urządzał życie innym.

Odkąd pamiętam budujemy sprawny system zarządzania sł.zdrowia (I piorytet). Dawniej robiła to nomenklatura partyjno-esbecka a obecnie chyba kadry po Szkole Zdrowia Publicznego i podobnych kuźniach menadżerstwa rodem z epoki oświecenia. Priorytetem V ma być powołanie urzędu zdrowia publicznego. Niezła dynamika jak na skromne początki w latach osiemdziesiątych.

Obrazek użytkownika Marek1taki

27-07-2016 [10:18] - Marek1taki | Link:

Wprowadzenie powszechnej dostępności do świadczeń jest sensowne przy odmiennych założeniach, czyli gdyby składka zdrowotna była niska, naliczana od każdego obecnego na terytorium (w tym od przybyszów), obejmowała konkretny zakres świadczeń potrzebnych w równym stopniu każdemu w stanach nagłych ze ściśle określonym koszykiem świadczeń. Wtedy nie byłoby kolizji między potrzebami z punktu widzenia jednostki, społeczeństwa i organizacji państwa.
Zamiast tego słyszy się o planach powiązania składki z zarobkami, co jest gwarancją zniechęcania do pracy i inwestowania. Nie ma informacji o zakresie usług co oznacza, że państwo obiecuje wszystko jakby dysponowało nieograniczonym zasobem środków.

Obrazek użytkownika Marek1taki

27-07-2016 [10:19] - Marek1taki | Link:

Drugi priorytet (sieć szpitali) już istnieje jako sieć a teraz zostanie dostosowana do pomysłu nowej sieci. Nic w tym nadzwyczajnego. Zmiana szyldów, dyrektorów i pieczątek nie jest kosztowna. Gorzej jak wymyślą sobie jakieś wymogi, które będą finansować zamiast leczyć.

Podobnie priorytet I jest zamianą starej sieci na nową z pogłębieniem centralizacji nie jest kosztowny tylko dokąd prowadzi? Czy z ministerstwa będą dostrzegać potrzeby pacjenta?
Nie, z ministerstwa będą sterować strumieniem pieniądza wg nowych kryteriów. I z ministerstwa będą obsadzać struktury swoimi ludźmi pozostawiając im możliwość manewru finansowego. W sumie tak jak dotąd.

Obrazek użytkownika Marek1taki

27-07-2016 [10:19] - Marek1taki | Link:

II priorytet – zwiększenie nakładów na służbę zdrowia oznacza mniej środków w rękach pacjentów.

IV priorytet – nowa POZ – też jest kontynuacją. Wystarczyłoby wprowadzić dobrowolność ubezpieczenia się za 11zł/mies. jak obecnie i pacjenci sami zreformowaliby tak jak potrzebują. Mamy aberrację w postaci pośrednictwa państwa w wydawaniu kwoty tego rzędu. Pewnie kilka złotych większej bo do bliska koszula ciału i minister troszkę dosypie grosza do tej działki.

Pozostaje czekać jakie wygibasy wymyśli kolejny minister zdrowia pacjentom i lekarzom i co uzna za stosowne lepiej a co gorzej finansować.
Myślę, że z punktu widzenia pacjenta pogorszy się dostępność do specjalistów a z punktu widzenia lekarza pojawi się „godna płaca za godną pracę”, co oznaczać będzie etatyzm i brak związku przyczynowo-skutkowego między pracą a płacą.

Obrazek użytkownika IwonaPiechowicz

27-07-2016 [10:37] - IwonaPiechowicz | Link:

NFZ od lat domagał się reformy. To krok w dobrym kierunku.