Kto „pokonał imperium i zmienił świat”?

Sądząc z reklamowego sloganu filmu „Exodus” Ridleya Scotta to Mojżesz „pokonał imperium i zmienił świat”. Sugerują to już ulotki i plakaty reklamowe oraz trailer filmu. Tak to się czasem niestety kończy, gdy ateusz bierze na warsztat opowieść o Bogu. A co jest z tym sloganem nie tak?
 

Po pierwsze, Egipcjan nie Mojżesz wtedy pokonał, lecz Bóg

 
Bóg rozmawiał z Mojżeszem i powiedział mu: «Jam jest Pan. … I wezmę sobie was za mój lud, i będę wam Bogiem, i przekonacie się, że Ja, Pan, Bóg wasz, uwolniłem was spod jarzma egipskiego. Potem wprowadzę was do ziemi, którą z ręką podniesioną przysiągłem dać Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi. Dam ją wam na własność. Zaiste, Ja jestem Pan!» [Wj 6,2; Wj 6,7-8]
Pan rzekł do Mojżesza: «Jeszcze jedną plagę ześlę na faraona i na Egipt. Potem uwolni was stąd. A uwolni was całkowicie, nawet was wszystkich stąd wypędzi. [Wj 11,1]
Mojżesz wyciągnął rękę nad morze, a Pan cofnął wody gwałtownym wiatrem wschodnim, który wiał przez całą noc, i uczynił morze suchą ziemią. Wody się rozstąpiły, a Izraelici szli przez środek morza po suchej ziemi, mając mur z wód po prawej i po lewej stronie. Egipcjanie ścigali ich. Wszystkie konie faraona, jego rydwany i jeźdźcy weszli za nimi w środek morza. O świcie spojrzał Pan ze słupa ognia i ze słupa obłoku na wojsko egipskie i zmusił je do ucieczki. I zatrzymał koła ich rydwanów, tak że z wielką trudnością mogli się naprzód posuwać. Egipcjanie krzyknęli: «Uciekajmy przed Izraelem, bo w jego obronie Pan walczy z Egipcjanami». A Pan rzekł do Mojżesza: «Wyciągnij rękę nad morze, aby wody zalały Egipcjan, ich rydwany i jeźdźców». Wyciągnął Mojżesz rękę nad morze, które o brzasku dnia wróciło na swoje miejsce. Egipcjanie uciekając biegli naprzeciw falom, i pogrążył ich Pan w środku morza. Powracające fale zatopiły rydwany i jeźdźców całego wojska faraona, którzy weszli w morze, ścigając tamtych, nie ocalał z nich ani jeden. Izraelici zaś szli po suchym dnie morskim, mając mur [wodny] po prawej i po lewej stronie. W tym to dniu wybawił Pan Izraela z rąk Egipcjan. I widzieli Izraelici martwych Egipcjan na brzegu morza. …
Wtedy Mojżesz i Izraelici razem z nim śpiewali taką pieśń ku czci Pana:
Będę śpiewał ku czci Pana,
który wspaniale swą potęgę okazał,
gdy konia i jeźdźca jego
pogrążył w morzu.
Pan jest moją mocą i źródłem męstwa!
Jemu zawdzięczam moje ocalenie.
On Bogiem moim, uwielbiać Go będę,
On Bogiem ojca mego, będę Go wywyższał.
Pan, mocarz wojny,
Pan jest imię Jego.
Rzucił w morze rydwany faraona i jego wojsko.
Wyborowi jego wodzowie zginęli w Morzu Czerwonym.
Przepaści ich ogarnęły,
jak głaz runęli w głębinę.
Uwielbiona jest potęga prawicy Twej, Panie,
Prawica Twa, o Panie, starła nieprzyjaciół.
Pełen potęgi zniszczyłeś przeciwników Twoich,
Twój gniew im okazałeś, a spalił ich jak słomę.
Pod tchnieniem Twoich nozdrzy spiętrzyły się wody,
żywioły płynne stanęły jak wały,
w pośrodku morza zakrzepły przepaści.
Mówił nieprzyjaciel: «Będę ścigał, pochwycę,
zdobycz podzielę, nasycę mą duszę,
miecza dobędę, ręka moja ich zetrze».
Wionęło tchnienie Twoje i przykryło ich morze,
zatonęli jak ołów pośród wód gwałtownych.
Któż jest pośród bogów równy Tobie, Panie,
w blasku świętości, któż Ci jest podobny,
straszliwy w czynach, cuda działający! …
A Miriam intonowała im:
«Śpiewajmy pieśń chwały na cześć Pana,
bo swą potęgę okazał,
gdy konie i jeźdźców ich
pogrążył w morzu». [Wj 14,21-30; Wj15, 1-11; Wj15,21-21]
 

Po drugie, nie Mojżesz wtedy zmienił świat, lecz Bóg

 
Wtedy wypowiedział Bóg wszystkie te słowa:
«Ja jestem Pan, Bóg twój, który cię wyprowadził z ziemi egipskiej, z domu niewoli.
Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie! Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu tego, co jest na niebie wysoko, ani tego, co jest na ziemi nisko, ani tego, co jest w wodach pod ziemią! Nie będziesz oddawał im pokłonu i nie będziesz im służył, bo Ja Pan, Bóg twój, jestem Bogiem zazdrosnym, który za nieprawość ojców karze synów do trzeciego i czwartego pokolenia tych, którzy Mnie nienawidzą. Okazuję zaś łaskę aż do tysiącznego pokolenia tym, którzy Mnie miłują i przestrzegają moich przykazań.
Nie będziesz wzywał imienia Pana, Boga twego, w błahych rzeczach, bo nie pozwoli Pan, by pozostał bezkarny ten, kto wzywa Jego imienia w błahych rzeczach.
Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić. Sześć dni będziesz się trudził i wykonywał wszystkie swoje zajęcia.  Dzień zaś siódmy jest szabatem Pana, Boga twego. Nie będziesz przeto w dniu tym wykonywał żadnej pracy ani ty sam, ani syn twój, ani twoja córka, ani twój niewolnik, ani twoja niewolnica, ani twoje bydło, ani przybysz, który przebywa w twoich bramach. W sześć dni bowiem uczynił Pan niebo, ziemię, morze oraz wszystko, co jest w nich, siódmego zaś dnia odpoczął. Dlatego pobłogosławił Pan dzień szabatu i uznał go za święty.
Czcij twego ojca i twoją matkę, abyś długo żył na ziemi, którą Pan, Bóg twój, ci daje.
Nie będziesz zabijał.
Nie będziesz cudzołożył.
Nie będziesz kradł.
Nie będziesz mówił przeciw bliźniemu twemu kłamstwa jako świadek.
Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego. Nie będziesz pożądał żony bliźniego twego, ani jego niewolnika, ani jego niewolnicy, ani jego wołu, ani jego osła, ani żadnej rzeczy, która należy do twego bliźniego».
Wtedy cały lud, słysząc grzmoty i błyskawice oraz głos trąby i widząc górę dymiącą, przeląkł się i drżał, i stał z daleka. I mówili do Mojżesza: Mów ty z nami, a my będziemy cię słuchać! Ale Bóg niech nie przemawia do nas, abyśmy nie pomarli! Mojżesz rzekł do ludu: «Nie bójcie się! Bóg przybył po to, aby was doświadczyć i pobudzić do bojaźni przed sobą, żebyście nie grzeszyli». Lud stał ciągle z daleka, a Mojżesz zbliżył się do ciemnego obłoku, w którym był Bóg. [Wj 20,1-21]
 

Po trzecie, Egipcjanie zostali wówczas pokonani, ale „imperium” nie

 
Niezależnie od tego, czy wyjście Żydów z Egiptu datować na XIII czy na XV stulecie p.n..Chr., warto pamiętać, że długo jeszcze potem – bo co najmniej do końca XX dynastii, czyli do 1070 roku p.n.Chr. niebezpiecznie było traktować Egipt jako imperium „upadłe”.
 
Już tylko dwa pierwsze z tych powodów (ale też sporo innych) sprawiają, że film „Exodus” – reklamowany jako opowieść o Mojżeszu, który „zwyciężył imperium i zmienił świat” – jest może i świetnym widowiskiem, ale też trudnym doświadczeniem dla każdego wierzącego chrześcijanina, a sądzę, że i dla każdego wierzącego żyda.
 

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika cassiodorus

10-01-2015 [21:55] - cassiodorus | Link:

cyt-''trudnym doświadczeniem dla każdego wierzącego chrześcijanina, a sądzę, że i dla każdego wierzącego żyda.''

Tak, to prawda. Święty Jan Paweł II miał rację, gdy powiedział w czasie jednej z pielgrzymek, że -''Kto spotyka Jezusa Chrystusa, spotyka judaizm''
Ku niewymownej rozpaczy narodowych neopogan zapewne, ale cóż na to można poradzić

Obrazek użytkownika smieciu

10-01-2015 [22:31] - smieciu | Link:

Wyjście Mojżesza z Egiptu to ciekawa historia.
Tylko że Scott jest już raczej za stary by się brać za takie tematy. Wydaje się że już tylko użycza nazwiska i nie odpowiada do końca za kształt produkcji. Tak jak to było z Prometeusem - prequelem Obcego, którego firmował swoim nazwiskiem. Niestety wyszedł z tego straszny gniot, któremu z jakichś dziwacznych powodów nadano tytuł wiążący się z bardzo ciekawym bohaterem greckich mitów.
Mojżesz będzie zapewne podobnie słabą nie mającą związku z rzeczywistością propagandą. Dotyczącą dla odmiany bohatera Żydów. Dlatego to w sumie być może i lepiej żeby nie trzymała się zbytnio Biblii bo jeśliby filmowcy i my zaczęlibyśmy brać to zbyt dosłownie to moglibyśmy dojść do różnych dziwnych wniosków. No bo jeśli cytować Biblię to dlaczego nie cytować fragmentów gdzie jasno jest wyłożone że dla biblijnego Boga narodem wybranym są Żydzi a Bóg to właśnie ich ma wyróżnić, obdarować ziemią itp. Takich fragmentów jest mnóstwo.
Dlatego też nie dziwi że we wczesnym chrześcijaństwie wielu optowało za pozbyciem się tego żydowskiego balastu ale ostatecznie tak się stało że Stary Testament włączono do ksiąg Kościoła. Kto wie jak wielki wpływ na nasz świat wywarła ta decyzja.
Ale wracając do Mojżesza to ciekawi mnie czy będzie w filmie jak to Żydzi pożyczyli (z pomocą Boga! :) ) co się dało od Egipcjan by już nigdy im tego nie oddać :) Pewnie też będzie jak to byli strasznie gnębieni przez faraona i dlatego ich czyny są usprawiedliwione. Nie przypomina wam to czegoś? Tak, tak, ta historia ma tysiące lat. I tylko wystarczy że każdy Żyd będzie o tym pamiętać to już Bóg pomoże im okradać innych :)

Obrazek użytkownika Marcin Gugulski

10-01-2015 [22:41] - Marcin Gugulski | Link:

@smieciu
Ridley Scott ma dopiero 77 lat, więc szczerze wątpię, czy "już tylko użycza nazwiska", a na pewno nie jest prawdą, że "nie odpowiada do końca za kształt produkcji", bo skoro podpisuje się jako jedyny reżyser - i bierze za to kasę - to znaczy, że odpowiada. Wóz albo przewóz...

Obrazek użytkownika cassiodorus

10-01-2015 [23:06] - cassiodorus | Link:

'Tak, tak, ta historia ma tysiące lat''
Oj tak.. Od tego też nie uciekniemy-to ta sama historia, która ma tysiące lat
''Nie będziesz rozgłaszał fałszywych wieści i nie dołożysz ręki, ażeby z niesprawiedliwymi ludźmi świadczyć na korzyść bezprawia.''
''Jeśli spotkasz wołu twego wroga albo jego osła błąkającego się, odprowadź je do niego. Jeśli ujrzysz, że osioł twego wroga upadł pod swoim ciężarem, nie ominiesz, ale razem z nim przyjdziesz mu z pomocą. ''
'' Nie będziesz uciskał cudzoziemców, gdyż znacie życie cudzoziemców, bo sami byliście cudzoziemcami w Egipcie. ''
[Księga Wyjścia]

Obrazek użytkownika smieciu

10-01-2015 [23:45] - smieciu | Link:

Można i tak.
Ciekawe czy nauczają tego na lekcjach ichniej religii.
Z pewnego punktu widzenia brzmi to mało poprawnie politycznie.
Zobaczymy która historia zostanie przekazana przez film. To będzie jak oficjalna wykładnia :)

Obrazek użytkownika cassiodorus

11-01-2015 [00:25] - cassiodorus | Link:

Czego nauczają nie wiem, na ewno czytanie NT jest utrudnione
Trzeba pamiętać, że żydzi w znacznej mierze tak samo odeszli od judaizmu, jak wyznawcy Jezusa od katolicyzmu

Obrazek użytkownika cassiodorus

11-01-2015 [00:04] - cassiodorus | Link:

''Nie przypomina wam to czegoś?''
pierwsza rzecz jaka przyszla mi na mysl, to -nasze roszczenia wojenne w stosunku do Niemiec, Moskwy czy Szwecji są uprawnione?

Obrazek użytkownika smieciu

11-01-2015 [00:41] - smieciu | Link:

Pewnie są uzasadnione.
Tylko że my nie robimy z tego religii czy filozofii. Całej kinematografii skupiającej się na tym jak to zły świat, źli władcy i źli ludzie gnębili i zabijali Żydów. Nie kręcimy właściwego dla danego kraju "Pokłosia".

Teraz jak nad tym myślę to tym bardziej dociera do mnie jak historia Mojżesza świetnie pasuje do gloryfikacji obecnej myśli żydowskiej.
No bo w skrócie. Byli biedni i uciśnieni. Ale też byli zdolni. Mieli charyzmatycznych przywódców obracających się wyższych sferach. No i chyba co najważniejsze mnieli wsparcie Boga, który obdarzył ich łaską.
Zjednoczeni Żydzi potrafili stawić (swoisty) odpór tymi, którzy ich uciskali. Wyzwolili się z pod obcego panowania by rozpocząć marsz ku nowej, ichniej ziemi. Nie było łatwo. Na miejscu zastali potężnych wrogów, których jednak z czasem udało im się pokonać choć długo jeszcze musieli żyć wśród obych, jako poddani.
Gdy się czyta tą historię, Mojżesza i też tą dalszą Dawida, Salomona i czasy upadku itd. To ciągle jest ten sam komentarz, to samo przesłanie w Biblii: Dobrze się dzieje narodowi żydowskiemu gdy pamiętają o Bogu, który ich wyprowadził z Egiptu. Źle się dzieje gdy przyjmują bogów obcych. To cała kluczowa myśl Starego Testamentu. Nie chodzi o normy moralne i etyczne. Tylko o posłuszeństwo woli Boga i jego przedstawicieli. Ani też nie chodzi o jednostki ale ciągle o naród. Który powinien być zjednoczony i odrębny od obcych.

Wydaje mi się że takie będzie przesłanie filmu. Wspaniały Mojżesz. Człowiek, który widział i rozmawiał z samym Bogiem. Oraz naród, który choć uciskany to dostał tą łaskę, która go wyróżniła spośród innych.

Obrazek użytkownika cassiodorus

11-01-2015 [03:18] - cassiodorus | Link:

No tak tylko czy to nie jest tzw polityka realna, skupiona wokół interesów własnego społeczeństwa,[w tym wypadku jakiejś wyizolowanej grupy] do której nawołują nasi ''prawicowi'' przewodnicy ? To musi byc słuszna poityka podążając drogą wytyczoną przez Zychowicza i Brauna, jeżeli odwołamy sie do kodeksu judeo-chrzescijańskiego już nie...
Obawiam się, więc, że wiele środowisk żydowskich, [holywood i nie tylko] już dawno z judaizmem ma niewiele wspólnego.. podobnie jak naszych, europejskich z katolicyzmem
''Jeśli pożyczysz pieniądze ubogiemu z mojego ludu, żyjącemu obok ciebie, to nie będziesz postępował wobec niego jak lichwiarz i nie każesz mu płacić odsetek.'' czytamy w Księdze Wyjscia, skąd więc ta ''ich'' pazerność na kasę?
Żyd Kraszewskiego tak to tłumaczy
''w cielca złotego uwierzyliśmy, bo on jeden miał siłę kruszenia kajdan naszych, łagodzenia nieznośnej doli. Ale żyd zamknięty w sobie, dla swoich i w swej gromadce, dla swego rodu i ludu nigdy skąpym i chciwym nie był.''
I nie należy tego glosu lekceważyć, chcąc wciąż podążać za Jezusem

Obrazek użytkownika angela

11-01-2015 [10:39] - angela | Link:

Bog wybral Żydów ze wzgledu na ich dobre przywary, czy złe? dla przeprowadzenia odkupienia.