Okazuje się, że CPK ma obok znaczenia ekonomicznego także...

Okazuje się, że CPK ma obok znaczenia ekonomicznego także militarne i w konsekwencji polityczne

1. Tygodnik „Sieci” przeprowadził wywiad z generałem Frederickem Hodgesem, byłym dowódcą amerykańskich wojsk w Europie, w którym podkreśla on ogromne znaczenie zarówno militarne i polityczne Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

Jak stwierdził generał Hodges „ten projekt jest dokładnie tym, czego potrzebuje Sojusz Północnoatlantycki i co ma na myśli Komisja Europejska, gdy mówi o zwiększeniu mobilności wojsk NATO”.

I dalej, „gdy byłem głównodowodzącym siłami zbrojnymi USA w Europie, największym wyzwanie była mobilność, czyli zdolność przerzutu wojsk szybciej niż Rosjanie, a ten projekt odpowiada na to wyzwanie”.

Generał Hodges podsumowuje idę budowy CPK tak: „widać ogromny potencjał tego projektu, tego hubu, który może pociągnąć wiele innych inicjatyw w regionie, to jest to, czego potrzebuje Sojusz, czego potrzebuje Europa dla poprawy swego bezpieczeństwa”.

2. Przypomnijmy, że w poprzednim tygodniu Sejm przegłosował tzw. specustawę dotyczącą budowy w Baranowie (gmina Grodzisk Mazowiecki) Centralnego Portu Komunikacyjnego ”Solidarność” (CPK).

Razem z CPK, przyjęto jednocześnie koncepcje modernizacji sieci kolejowej, która pozwoli na dotarcie do nowego lotniska z każdego regionu naszego kraju, a także odpowiednią modernizację sieci drogowej (przebudowę autostrady A-2 oraz budowę autostradowej obwodnicy Warszawy).

Wcześniej, bo w połowie września poprzedniego roku rząd podjął decyzję, że CPK zostanie zlokalizowany w Baranowie koło Grodziska Mazowieckiego (ok. 40 km od Warszawy), gdzie przebiega autostrada A-2, a także linia kolejowa z Warszawy do Żyrardowa.

Nowy port lotniczy będzie budowany na obszarze ok. 3 tys. hektarów, do końca roku 2019 będą trwać prace przygotowawcze, a sama realizacja inwestycji ma trwać 8 lat, a więc powinien być otwarty w 2027 roku.

3. Jak zapowiedział przy tej okazji pełnomocnik rządu ds. realizacji CPK Mikołaj Wild, to wręcz ostateczny moment, żeby taką decyzję podjąć, ponieważ obecny Port Lotniczy w Warszawie, w błyskawicznym tempie wykorzystuje swoje możliwości, a przyrost liczby pasażerów w ujęciu rok do roku jest dosłownie oszałamiający.

Dość powiedzieć, że w roku 2016, stołeczny port lotniczy obsłużył 12,8 mln pasażerów, w 2017 roku blisko 16 mln, a w I kwartale 2018 roku już ponad 5 mln, co oznacza, że bardzo prawdopodobne, że w tym roku „Okęcie” może zbliżyć się do 20 mln obsłużonych pasażerów.

A ponieważ przepustowość Lotniska Chopina w Warszawie jest szacowana maksymalnie na 20 mln pasażerów rocznie, to może się okazać, że już w latach 2019-2020, przedsiębiorstwo Polskie Porty Lotnicze będzie musiało podjąć decyzje o przeniesieniu lotów czarterowych i nisko kosztowych poza Warszawę.

4. Bardzo zdecydowanie za budową CPK opowiedział się prezes PLL „LOT S.A.” Rafał Milczarski, który stwierdził, że nowy port przesiadkowy w Polsce, to projekt, który może być gigantycznym skokiem gospodarczym dla naszego kraju.

Zdaniem Milczarskiego „po raz pierwszy w Polsce rząd, chce podjąć faktyczny i ogromny wysiłek, wzięcia na siebie ciężaru strategicznej decyzji o absolutnie długoterminowym znaczeniu”.

Według prezesa LOT-u, dzięki nowemu lotnisku, które będzie swoistym hubem w Centralnej i Wschodniej Europie, będzie on biznesowym przewoźnikiem, który zintegruje potrzeby przewozowe bardzo wielu narodowości na tym obszarze.

5. Oszacowano koszt realizacji pierwszej fazy CPK na 31 do 35 mln zł, co pozwoli między innymi na zbudowanie terminalu do obsługi 50 mln pasażerów rocznie (docelowo ma obsługiwać 100 mln pasażerów w ciągu roku), a także połączeń drogowych i kolejowych.

Uchwalona ustawa przewiduje w zakresie finansowania tego przedsięwzięcia daleko idącą elastyczność, a pełnomocnik spodziewa się poważnych ofert zewnętrznych zaangażowania finansowego, przy czym inwestycja musi zachować charakter publiczny.

Teraz z wypowiedzi amerykańskiego generała dowiadujemy się, że oprócz ogromnego znaczenia ekonomicznego dla Polski, CPK jest także ważną inwestycją o znaczeniu militarnym, a w konsekwencji także politycznym także dla całej Europy.

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika Marek1taki

18-05-2018 [08:48] - Marek1taki | Link:

Zatem nie jest prawdą, że nie ma szacunkowego kosztorysu budowy z kosztami pozyskania gruntów, że nie ba badań geologicznych i "wiatrograficznych" jak podaje wolnosc24.pl?
http://nczas.com/2018/05/16/ce...
Proszę o jakiś link do kosztów, bo może będę chciał zainwestować równowartość odpisu podatkowego.
Chyba, że do publicznej wiadomości idą plewy, bo ciągniecie kreskę w JP Morgan?