Północno-zachodnia rubież doinwestowana

Ostatnie dni przyniosły ważne wiadomości dla rozwoju Świnoujścia i całego Pomorza Zachodniego. Rozstrzygnięto przetarg na budowę podziemnego tunelu łączącego przeprawą drogową dwie wyspy, na której leży miasto: Uznam i Wolin. Podpisano także umowę, dzięki której nastąpi kolejny etap rozbudowy gazoportu.
Dla samych mieszkańców naszego, najbardziej na północny-zachód wysuniętego miasta szczególne znaczenie ma wiadomość o wyborze wykonawcy tunelu. W przetargu na tę inwestycję wzięły udział cztery firmy. Najkorzystniejszą ofertę według komisji przetargowej złożyło konsorcjum włoskich firm Astaldi (znanej z wcześniejszego udziału w budowie części odcinków warszawskiego metra) i Ghella. Zdecydowała tak komisja przetargowa mimo znanych wcześniej problemów z opóźnieniami w budowie terminala LNG w Świnoujściu realizowanej przez inną firmę z Włoch.
Konsorcjum ma zrealizować za nieco ponad 727 mln zł 3,4 km przeprawę drogową między oboma wyspami, w tym 1,44 km tunelu drążonego o średnicy 12 m, z dwukierunkową jezdnią. Inwestycja połączy Uznam i Wolin rozdzielone rzeką Świną.
Całość ma być gotowa za cztery lata, pod koniec 2021 r. Skończą się wówczas wieloletnie problemy mieszkańców miasta, turystów i wszystkich przejeżdżających przez nie kierowców, którzy chcąc przejechać z jednej dzielnicy miasta do drugiej muszą wiele czasu spędzać w kolejkach do przepraw promowych. Dzieje się tak, bowiem nie kursują one na tyle często, by zapewnić płynny ruch, a ponadto są wrażliwe na warunki pogodowe.
Według wcześniejszych zapewnień resortu infrastruktury i budownictwa środki na inwestycję maja pochodzić w 85 proc. ze środków unijnych, a pozostałe 15 proc. - z budżetu miasta Świnoujście.
Postępuje też rozbudowa gazoportu - inwestycji, mającej zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne kraju. Podpisane w tym miesiącu porozumienie operatora obiektu, spółki Polskie LNG, z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) przewiduje rozbudowę Terminalu o kolejne nabrzeże. Ma ono powstać do 2021 r.
– Ta inwestycja może poprowadzić Świnoujście do roli bałtyckiego lidera w przeładunkach LNG. Powstanie drugiego nabrzeża umożliwi realizację przez Terminal LNG dodatkowych usług: załadunku i rozładunku zbiornikowców małej i średniej skali, przeładunku LNG ze statku przy nabrzeżu rozładunkowym na statek przy nabrzeżu przeładunkowym, załadunku jednostek magazynujących skroplony gaz ziemny oraz magazynowanie gazu ziemnego – stwierdził Dariusz Słaboszewski, prezes ZMPSiŚ.
Inwestycja ma być sfinansowana ze środków UE.
Podobnie, jak 55-km odcinek drogi ekspresowej S6 z podszczecińskiego lotniska w Goleniowie do Kiełpina, w kierunku na Koszalin. Cała 140-km trasa Goleniów-Koszalin ma kosztować ok. 3,5 mld zł (z 1,5-mld zł unijnego dofinansowania). Realizowane jest także połączenie zespołu portów Szczecin - Świnoujście z południową granicą Polski. Cała ta trasa ma być otwarta w 2022 r., a z końcem 2018 r. na odc. Szczecin - autostrada A4.
Zakładając, że wszystkie wymienione inwestycje zostaną oddane do użytku w zakładanym czasie, to już za pięć lat nasza północno-zachodnia rubież zyska doskonałe skomunikowanie z resztą kraju, a dodatkowo nastąpi znaczące wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski. Trzeba życzyć wszystkim odpowiedzialnym za punktualny przebieg tych przedsięwzięć, by założone terminy zostały dotrzymane.