Witaj: Niezalogowany | LOGOWANIE | REJESTRACJA
Co "zjada" prawicowe tygodniki?
Wysłane przez elig w 21-03-2014 [21:40]
W portalu Wirtualnemedia.pl opublikowano dane o sprzedaży tygodników "Gazeta Polska", "Do Rzeczy" oraz "W Sieci" w styczniu 2014. Porównano je z wynikami sprzed roku. Spadek sprzedaży okazał się tak znaczny, że portal zorganizował dyskusję na ten temat. Opublikowano ją /TUTAJ/ pod tytułem "Sprzedaż tygodników prawicowych spada, bo minął efekt nowości". Czytamy:
"Według danych ZKDP w styczniu br. średnia sprzedaż „W Sieci” wyniosła 77 436 egz., w porównaniu do 119 028 tys. egz. rok wcześniej. Duże spadki zanotowały inne tygodniki opinii o profilu konserwatywno-prawicowym: sprzedaż „Do Rzeczy” zmalała w skali roku ze 119 955 do 66 556 egz., a „Gazety Polskiej” - z 72 317 do 44 530 egz.".
Sa to rzeczywiście duże spadki - odpowiednio o ok. 35%, 44,6% i 38,4%. W dyskusji podawano różne możliwe powody tego zjawiska: tytułowy zanik efektu nowości /ale dlaczego spadła sprzedaż "Gazety Polskiej", która nie była przecież niczym nowym?/, znudzenie czytelników tematyką poruszaną przez omawiane pisma, czy ogólne nasycenie rynku czytelniczego.
Nikt jednak nie wspomniał o czymś, co ja uważam za ważną przyczynę opisywanego kryzysu prawicowej prasy, a mianowicie o sukcesach TV Republika. Zwróciłam na to uwagę już w lipcu 2013, w notce "Czy TV Republika wygryza "Gazetę Polską" i "Do Rzeczy?" /TUTAJ/. Pisałam w niej:
" w porównaniu do kwietnia 2013 gwałtownie spadła sprzedaż „Gazety Polskiej”, „Do Rzeczy” oraz „Sieci”. Czy przyczyną było uruchomienie TV Republika?
Najbardziej spadła sprzedaż ogółem „Gazety Polskiej” z 63418 do 51618 egz., czyli o 11800 egzemplarzy, co stanowiło 18,6% ilości sprzedanej w kwietniu. Dla „Do Rzeczy” liczby te wynoszą odpowiednio 97371 oraz 85587 egz. W tym przypadku sprzedaż zmniejszyła się o 11784 czyli o 12,1%. ”Sieci” wypadły nieco lepiej ze spadkiem z 103712 do 92385 egz., czyli wynoszącym 11327 egz. – 10,9%.
Jest rzeczą ciekawą, że „Gość Niedzielny” też odnotował spadek sprzedaży o 11691 egz., czyli o ok. 8% Tygodniki, takie jak „Polityka” i „Wprost” także zmniejszyły sprzedaż, ale w znacznie mniejszym stopniu, a „Newsweek” odnotował nawet wzrost. Cóż więc takiego stało się w maju, że nagle zaczęto kupować o prawie 1/5 mniej egzemplarzy „Gazety Polskiej” i o ponad 12% mniej „Do Rzeczy”?
Tylko jeden możliwy powód przychodzi mi do głowy. Jest nim start Telewizji Republika. Stację tę tworzą przede wszystkim dziennikarze tych dwóch tygodników. (...) Zastąpienie tygodnika telewizją oznacza ponad 60 zł oszczędności. Taka może być przyczyna nagłego spadku sprzedaży. (...) Dalsze dane z czerwca, lipca oraz następnych miesięcy pozwolą stwierdzić, czy poczytność „GP” i „Do Rzeczy” będzie dalej spadać w miarę zwiększania się zasięgu TV Republika.".
Teraz widać, iż rzeczywiście spadała. Dyskusję w Wirtualnemedia.pl ilustrują stosowne wykresy. Warto wspomnieć, że w październiku 2013 TV Republika pojawiła się w ofercie dużej sieci kablowej UPC, a 12 stycznia 2014 w Vectra.
Tak więc prawicowa telewizja "zjada" prawicowe tygodniki.
Komentarze
21-03-2014 [23:00] - xena2012 | Link: jest kilka przyczyn spadku sprzedaży
ale przede wszystkim dostęp do internetu .Tu funkcjonują niezależne bądź prawicowe portale,z których możemy dowiedzieć się o wiele wiecej i rzetelniej niż z telewizji będącej rządową tubą.Nie obarczałabym TV Republika winą za spadek poczytności gazet,bo nie jest ona powszechnie dostępna.Trzeba tez wziac pod uwagę ,że społeczeństwo zaczyna oscylować w kierunku tematów lekkich ,łatwych i przyjemnych,na taka postawę pracują ciężko i wydajnie różnej maści celebryci.
22-03-2014 [09:52] - elig | Link: @xena2012
Działalnośc tych prawicowych portali wcale sie w 2013 roku nie zwiększyła. Wprost przeciwnie - niektóre upadły lub się rozpadły lub ich znaczenie zmalało. Jedynym nowym i ważnym zjawiskiem bylo powstanie TV Republika.
21-03-2014 [23:57] - Janko Walski | Link: To by świadczyło
ze nadal jesteśmy gettem.
Nie koniecznie tak jest. Telewizja Republika przyjęła (słusznie) formułę szerokiego odbiorcy. Normalnych ludzi irytuje obecność takich indywiduów jak Libicki czy Iwiński, ale odbiorcę TVNu przyciąga, stąd wziął się sukces.
Natomiast wymienionych gazet czytelnik GW nie weźmie do ręki bo zdołano skutecznie przyprawić różne paskudne gęby. Zatem gazety te docierają do jednej i tej samej grupy odbiorców. Przychyliłbym się do tych, którzy spadki przypisują zmęczeniu materiału. Wprawdzie rozbudowywane są tam działy niepolityczne, ale moim zdaniem w niewystarczającym stopniu. Brakuje także sprzężenia zwrotnego - głosu odbiorców i wielu działów spoza polityki, a zwłaszcza tych których można by określić mianem "z życia wzięte".
22-03-2014 [09:48] - elig | Link: @Janko Walski
To nie jest sprawa "przyprawiania gęby". Czytelnicy brali do ręki te tygodniki, lecz przestali to robić. Zmęczenie materiału jest bardziej prawdopodobne - dziennikarze tych pism spoczęli na laurach, lub zajęli sie czym innym - n.p. właśnie TV Republika.
24-03-2014 [13:45] - Janko Walski | Link: "dziennikarze tych pism spoczęli na laurach"
To tak jak powiedzieć, że Justyna Kowalczyk za mało ćwiczy...
Jestem pod wrażeniem ogromu pracy wykonywanej przez nich we wszystkich rodzajach publicystyki od krótkich informacji poprzez felietony aż po wnikliwe analizy i syntezy ujmujące wydarzenia, politykę i zjawiska w szerszej perspektywie. Szczerze mówiąc nie wiem jak fizycznie jest to możliwe w dodatku na najwyższym profesjonalnym poziomie, ale wiem, że są to ludzie absolutnie wyjątkowi.
22-03-2014 [00:51] - marsie | Link: marsie
Zawsze twierdziłem i twierdzę nadal - bicie piany we własnym towarzystwie prowadzi do upadku.
22-03-2014 [09:43] - elig | Link: @marsie
Słusznie. "Gazeta Polska" zwiekszyła jednak ostatnio grono autorów, choć pozbyła się kilku dobrych, n.p. Ziemkiewicza,Grzybowskiej, Wencla czy ks. Isakowicza-Zaleskiego. Ma jednak kłopoty z kolportażem /Ruch/.
22-03-2014 [07:06] - jazgdyni | Link: @elig
Witam
Przyczyny widzę dwie:
- jak już w komentarzach wspomniano większa aktywność w internecie prawicowej części społeczeństwa,
- niestety, nie za wysoka jakość prawicowych tygodników. Mogą się one po czasie znudzić.
Pozdrawiam
22-03-2014 [09:39] - elig | Link: @jazgdyni
W ostatnim roku ta aktywność w Internecie wcale sie nie zwiększyła. Znudzenie może być faktem.
22-03-2014 [07:25] - siermięga | Link: Kasa,misiu kasa...!
Czy widać wymienione tytuły w reklamach TV ogólnopolskich telewizji,nie czegoś takiego ,czy wymienia się te tytuły i na nie powołuje w dyskusjach na antenach tych TV czy rozgłośniach radiowych zbliżonych do nierządu!?Czy Republika odbiera czytelników rzecz bardzo wątpliwa ,to jest telewizja niszowa pomimo ,że w kablu i długo taką pozostanie a dlaczego to proszę sobie poczytać co się o niej pisze na portalach prawicowych i czym to się uzasadnia bo na pewno nie jest uważana za TV prawicową.
22-03-2014 [09:36] - elig | Link: @siermięga
Jak na telewizję, to jest niszowa, ale kilkadziesiąt tysięcy widzów ma na pewno. Jeśli większość z nich zrezygnowała z czytania tygodników to mamy właśnie taki efekt, jaki widzimy.
22-03-2014 [12:06] - tagore | Link: Gazety bez życia
Spada jakość tych gazet zawęża się spektrum
prezentowanych poglądów i jakość artykułów.
Stały się jednobarwne w odcieniu "poprawnym prawicowo".
Jeśli dalej będzie pogłębiać się ten trend, gazety
po prostu "zdechną" zamienią się w zombi w stylu przekroju.
tagore
22-03-2014 [15:14] - elig | Link: @tagore
Tak jest, choć "Gazeta Polska" ostatnio wymieniła skład autorów, a "W Sieci" zatrudniło Jana Rokitę. Moze to jaskółki poprawy?