Smoleńska lekcja z Portugalii

Portugalski parlament poprosi obce wywiady o pomoc w wyjaśnieniu okoliczności katastrofy lotniczej z 1980 r., w której zginął premier Francisco Sa Carneiro. Wniosek o współpracę zostanie skierowany do USA, Niemiec i Wielkiej Brytanii.
Podczas czwartkowego posiedzenia zespół parlamentarny powołany do zbadania okoliczności katastrofy w podlizbońskim Camarate uznał, że do ustalenia okoliczności śmierci premiera Sa Carneiro niezbędna jest pomoc zagranicznych agencji wywiadowczych.
W trakcie dyskusji deputowani stwierdzili, że istnieją poważne przesłanki, by uznać, że wywiady innych państw mają w swoich archiwach dokumenty, które pozwoliłyby ostatecznie wyjaśnić przyczyny tej katastrofy.
Członkowie zespołu przypomnieli, że wniosek będzie bezprecedensowym dokumentem w historii trwającego blisko 33 lata śledztwa, gdyż władze Portugalii nigdy nie zwracały się w tej sprawie o pomoc do instytucji międzynarodowych.

VII.2012: Smoleńska lekcja z Afryki (tu link)
XI.2012: Smoleńska lekcja z Turcji (tu link)
XI.2012: Smoleńska lekcja z Bałkanów (tu link)
I.2013: Smoleńska lekcja z Korei (tu link)
a teraz:
XII.2013: Smoleńska lekcja z Portugalii (tu link):
 
05.12. Lizbona (PAP) - Portugalski parlament poprosi obce wywiady o pomoc w wyjaśnieniu okoliczności katastrofy lotniczej z 1980 r., w której zginął premier Francisco Sa Carneiro. Wniosek o współpracę zostanie skierowany do USA, Niemiec i Wielkiej Brytanii.
Podczas czwartkowego posiedzenia zespół parlamentarny powołany do zbadania okoliczności katastrofy w podlizbońskim Camarate uznał, że do ustalenia okoliczności śmierci premiera Sa Carneiro niezbędna jest pomoc zagranicznych agencji wywiadowczych.
W trakcie dyskusji deputowani stwierdzili, że istnieją poważne przesłanki, by uznać, że wywiady innych państw mają w swoich archiwach dokumenty, które pozwoliłyby ostatecznie wyjaśnić przyczyny tej katastrofy.
Członkowie zespołu przypomnieli, że wniosek będzie bezprecedensowym dokumentem w historii trwającego blisko 33 lata śledztwa, gdyż władze Portugalii nigdy nie zwracały się w tej sprawie o pomoc do instytucji międzynarodowych.
Komisja ujawniła, że przedstawiciele portugalskiego parlamentu rozmawiali już z ambasadorami USA, Niemiec i W. Brytanii w Lizbonie w sprawie procedur koniecznych do nawiązania współpracy ze służbami wywiadowczymi tych krajów.
Na czwartkowym posiedzeniu komisji przesłuchiwana była również osobista sekretarka premiera Sa Carneiro Isabel Macedo. Jej pojawienie się na sali również było bezprecedensowe, gdyż od początku śledztwa nigdy nie była ona wzywana w charakterze świadka.
Macedo poinformowała, że feralnego dnia premier do ostatniej chwili zwlekał z podjęciem decyzji, czy uda się z Lizbony do Porto małym samolotem jednego z portugalskich przedsiębiorców, czy poleci rejsem państwowej linii TAP.
"Ostatecznie premier wsiadł do innego samolotu. Wybrał propozycję ówczesnego ministra obrony narodowej Adelino Amaro da Costy, by polecieć awionetką Cessna" - powiedziała Macedo.
Samolot z premierem, ministrem obrony i czterema innymi osobami na pokładzie rozbił się wieczorem 4 grudnia 1980 r. na przedmieściach stolicy. W wyniku upadku maszyny śmierć poniosła też jedna osoba na ziemi.
W 2004 r. komisja parlamentarna badająca tragedię uznała, że do katastrofy doszło w wyniku eksplozji bomby. Nie udało się jednak ustalić, kto mógłby stać za zamachem. W kwietniu ub.r. odsiadujący karę więzienia za przestępstwa z bronią w ręku Francisco Simoes przyznał się do udziału w spisku na życie premiera. W przekazanym dziennikarzom dokumencie ujawnił, że przygotował bombę, która eksplodowała na pokładzie maszyny. Podał też nazwisko osoby, która miała umieścić ładunek wybuchowy w samolocie. Simoes dotychczas nie został przesłuchany.
Francisco Sa Carneiro urodził się w 1934 r. w Porto. Był założycielem i liderem Demokratycznej Partii Ludowej, która dała początek centroprawicowej Partii Socjaldemokratycznej, która obecnie współrządzi Portugalią. Urząd premiera pełnił od stycznia 1980 r.
Z Lizbony Marcin Zatyka (PAP)

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika Magdalena

05-12-2013 [16:49] - Magdalena | Link:

heh ...

Obrazek użytkownika Marcin Gugulski

05-12-2013 [17:17] - Marcin Gugulski | Link:

Z którym?

Obrazek użytkownika Magdalena

05-12-2013 [18:26] - Magdalena | Link:

Przypomniał mi się opis w Wojnie o pieniądz ... szczegół po szczególe przypomina sprawę katastrofy ...
Łącznie z seryjnymi samobójstwami.

Obrazek użytkownika ZB1

05-12-2013 [17:42] - ZB1 | Link:

Interesuję się tą sprawą w kontekście Smoleńska. W artykule (link) są sugestie, że w tym wypadku “inni szatani” mogli być czynni (z drugiej strony). Kiedy pytałem kolegόw z Portugalii, odpowiedzią było tylko kłopotliwe milczenie.

http://www.portugaldailyview.c...

Claiming to have been a CIA operative until 1989, in the wake of Portugal’s democracy-restoring 1974 revolution, Francisco Farinha Simões has alleged that he received orders from then US Ambassador Frank Carlucci, later appointed CIA director, to place a bomb aboard the small plane, in which Minister of Defence Adelino Amaro da Costa also died.

Simões, who is serving a 6-1/2-year sentence for kidnapping a prominent TV journalist, claimed the operation, which he said he organised, cost the CIA between $750,000 and $1m.

Obrazek użytkownika Marcin Gugulski

05-12-2013 [19:20] - Marcin Gugulski | Link:

Dziękuję za link.

Obrazek użytkownika Teresa Bochwic

05-12-2013 [21:02] - Teresa Bochwic | Link:

Ach, wiec w 2004 mieli komisję parlamentarną?

Obrazek użytkownika Marcin Gugulski

05-12-2013 [22:41] - Marcin Gugulski | Link:

Mieli.
I to nie tylko tą jedną.
Więcej na ten temat pod linkami m.in. tutaj (link nr 1), tutaj (link nr 2), tutaj (link nr 3) i tutaj (link nr 4, ten już niestety tylko po portugalsku):

12-06-2004 - New tests indicate sabotage in 1980 air crash that killed Portuguese PM - Associated Press
New scientific tests have supported claims that a 1980 plane crash that killed Portugal's prime minister was caused by a bomb on board the aircraft, a parliamentary inquiry announced Monday. ...
In 2004 the VIIIth parliamentary inquiry into the affair, headed by Nuno Melo concluded in its unanimous final report that the incident had been caused by an explosive device on the aircraft. ...

Thu, Dec 09, 2004 - Investigative Commission: 1980 Portugal Crash Was Sabotage

March 1, 2011 - European Convention of Human RightsJudges back Portuguese courts in ‘Camarate case’
In today’s Chamber judgment in the case Lacerda Gouveia and Others v. Portugal (application no. 11868/07), which is not final, the European Court of Human Rights held, unanimously, that there had been:
No violation of Article 6 § 1 (right of access to a court) of the European Convention on Human Rights.
The case concerned the criminal proceedings following the plane crash of 4 December 1980 in the Lisbon suburb of Camarate in which the Prime Minister Sá Carneiro and the Minister of Defence Amaro da Costa, lost their lives. It is known in Portugal as the ‘Camarate case.’

14 Feb 2013 - Camarate: Nuno Melo recomenda audição de quem autorizou venda de armas ao Irão ...