Czy dopłaty do złomowanych samochodów będą także w Polsce?

1. W kilkunastu krajach Unii Europejskiej funkcjonują od początku tego roku tzn. dopłaty ekologiczne do złomowanych starych samochodów o które pomniejszony jest koszt zakupu samochodu nowego. Największy taki program wprowadziły Niemcy do każdego złomowanego samochodu starszego niż 9 lat przy zakupie nowego dopłaca się 2,5 tys. Euro. Program stał się tak popularny, ze jego budżet mimo kryzysu powiększono do 5 mld euro a więc skorzysta z niego 2 mln posiadaczy starych pojazdów w Niemczech. Program niemiecki pozytywnie oddziałuje także na gospodarkę w Polsce ponieważ Niemcom ze względu na słabego złotego opłaca się dokonywać zakupów nowych samochodów u dilerów w Polsce.

Podobne programy do niemieckiego wprowadzili Francuzi dopłacając 1 tys Euro ale oferują jeszcze dodatkowe ulgi nawet do 5 tys Euro, Holandia 1750 Euro, Luxemburg 1750 Euro, Portugalia 1250 Euro, Austria 1500 Euro, Włochy 3000 Euro a także dwa nowe kraje członkowskie Słowacja 2 tys. Euro i Rumunia 1 tys. Euro.

 

2. Wicepremier i Minister Gospodarki Waldemar Pawlak od kilku tygodni zapowiada wprowadzenie takiego programu w Polsce z dopłatami około 5 tys. zł do zakupów pojazdu, którego emisja CO2 nie przekracza 155g/km. Niestety Minister Finansów Jacek Rostowski jest sceptyczny wobec tego pomysłu twierdząc, że w kryzysie trzeba raczej oszczędzać. Nie jest to specjalnie rozsądny argument bo przecież kraje które wcześniej wymieniłem przeżywają jeszcze głębszy kryzys (wszystkie juz doświadczyły spadku PKB w I kwartale tego roku) a wszystkie one uruchomiły dopłaty ekologiczne.

Program ten w Polsce miałby głęboki ekonomiczny sens co najmniej z dwóch ważnych powodów. Pierwszy to taki, że ponad 60% samochodów zarejestrowanych w Polsce to pojazdy starsze niż 10 lat ze wszystkimi tego negatywnymi skutkami.

Drugi to duża ilość fabryk samochodowych funkcjonujących w Polsce  w których jest zatrudnionych setki tysięcy pracowników (razem z pracującymi u kooperantów). Wyraźnie juz widać kryzys w tym przemyśle. Tego rodzaju program rozłożony na parę lat mógłby wesprzeć tę ważną dla nas gałąź gospodarki.

Miejmy więc nadzieję, że Wicepremier i Minister Gospodarki okaże się jednak mocniejszy od Ministra Finansów.

1. W kilkunastu krajach Unii Europejskiej funkcjonują od początku tego roku tzn. dopłaty ekologiczne do złomowanych starych samochodów o które pomniejszony jest koszt zakupu samochodu nowego.