TAWS


Tym razem nie będzie obliczeń. Chyba, że pojawią się w komentarzach, a tego nie mogę zagwarantować.
Sprawa będzie też krótka, jedna tabelka kilka wyjaśnień i dwa pytania.

Tabelka jedna:

TAWS TAWS log CVR (Terrain Ahead)  CVR (Pull UP) 6:40:03 10:40:06 10:40:06.7   6:40:29 10:40:32 10:40:32.9   6:40:36 10:40:39 10:40:39.4 10:40:42.6
10:40:44.5 6:40:43 10:40:46 10:40:46.6 10:40:49.8
10:40:51.7
10:40:53.7 *
10:40:56.6 *
10:40:58.6
10:41:00.5 6:40:59 ? ? ? FMS 10:41:05    


Wyjaśnień kilka:

Oryginalne czasy pięciu zapisów TAWS podane są na s. 160 raportu w wersji angielskiej. Zgodnie z tym, co napisał MAK w stopce na s. 106, ze względu na „różnice stref czasowych i synchronizacją z FDR dodane zostały ekstra 3 sekundy”. Teraz jednak wśród wyszególnionych zapisów nie zobaczymy już tego ostatniego z godziny 6:40:59 (po przeliczeniu powinno być 10:41:02).

Widać dobrą synchronizację pomiędzy zapisami TAWS i zarejestrowanym komendami głosowymi w kabinie pilotów. Po kilku dziesiętnych sekundy od rozpoczęcia nagrania słychać komunikat „Terrain Ahead”. Następnie, zależnie od stopnia zagrożenia, w ciągu jednego zapisu kilkakrotnie pojawia się komunikat „Pull UP” - w odstępach 2 sekund z dokładnością do 0.1 s. W końcu to mówi komputer. Jest jednak wyjątek zaznaczony gwiazdkami w tabeli, gdzie przerwa ta wynosi 3 s. Przypomnę, że czas pomiędzy „zderzeniem” z feralną brzozą a upadkiem to około 6 sekund.

Brakuje komunikatu „Terrain Ahead”, który powinien pojawić się w ciągu kilku dziesiątych sekundy po rozpoczęciu nagrania o 6:40:59 (10:41:02). Komputer zatrzymał się dopiero 3 sekundy póżniej (10:41:05).

Pytania dwa:

- jaki jest powód trzech sekund przerwy (zamiast spodziewanych dwóch) pomiędzy komunikatami „Pull Up” o godzinie 10:40:53.7 i 10:40:56.6?

- czy istnieje ostatni z zapis TAWS z godziny 6:40:59 (10:41:02) jak podano na str. 160 raportu, czy też nie miał miejsca jak wynika z danych na str. 106 i zapisów CVR ?
 

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika szara_komórka

12-05-2011 [10:06] - szara_komórka (niezweryfikowany) | Link:

Czy przypadkiem nie było tak, że samolot o 6:40:59 (10:41:02)wyszedł już z niebezpiecznego zakresu, w którym urządzenia generują alarm „Terrain Ahead”,„Pull Up” i zaczął uciekać z pułapki? Wtedy musiał zadziałać następny wariant (tzw. "twardy", "wybuchowy", jak zwał tak zwał) sprowadzenia go na ziemię.

Obrazek użytkownika kano

13-05-2011 [04:12] - kano | Link:

bloger Sceptyczny Wierzyciel napisał mi w komentarzu na salonie24.pl
"Ostatni log TAWS to skutek awarii zasilania, a nie nowego alertu. Zdarzył się w miejscu, w którym zapis QAR jest przerwany ("wyszarzony"), czyli koło parkingu, w pobliżu komisu."